Gå til innhold

Kan man gå opp i vekt av å spise for lite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har regna at jeg trenger rundt 1700 kcal for å gå ned 0,5 kg i uka. Men om jeg spiser mindre (kanskje 1200) vil jeg gå opp i vekt da?

Anonym poster: a19b8478c26b803cfaa506b85892b5b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Messt sansynli vill du de ja.

Anonym poster: d8b9a78656fc4092185951d9a1cdbbee

Skrevet

Messt sansynli vill du de ja.

Anonym poster: d8b9a78656fc4092185951d9a1cdbbee

Hæ? Hvordan mener du at kroppen kan danne fett, uten tilstrekkelig metaboliserbar energi?

Energien du får i deg gjennom de 1200kcal, vil utelukkende brukes til å opprettholde kroppen, dette er dog ikke nok - derfor vil det også tas av fettlagrene. Med andre ord så vil du gå ned i vekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anorektikere går jo ned i vekt, men du vil vel ikke bare tape vekt? Fint med litt energi til daglige gjøremål, trening og til å bygge litt muskler for å stramme opp kroppen.

Anonym poster: 7597c6c5c10961b1efb094f2f64e8747

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. :)

Har bare hørt om at du spiser ganske lite, så vil kroppen bli vant med det, og du går opp om du begynner å spise feks 2000 kcal igjen. :)

- TS

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. :)

Har bare hørt om at du spiser ganske lite, så vil kroppen bli vant med det, og du går opp om du begynner å spise feks 2000 kcal igjen. :)

- TS

Ja, hva tror du? Tror du at dersom man spiser 1200 kcal daglig i en periode, vil man beholde vekttapet om man begynner å spise 2000 kcal igjen?

Det smarteste er å gå litt i underskudd mens man trener litt over lengre tid, da vil man miste fett og bygge muskler. Muskler forbrenner mer kcal og man kan lettere kontrollere vekta uten å sulte seg. Da snakker man livsstilsendring man kan leve med istedet for å tyne kroppen sin til raskt vekktap. Raskt vekttap gir lettere rask vektøkning når man skal gå tilbake til normal livsstil. For det er bare å innse at man ikke kan leve resten av livet på beinhard diett. Ting tar tid når man er ute etter gode og varige resultater.

Anonym poster: 01102881002acd7030da0e08dff1de5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva tror du? Tror du at dersom man spiser 1200 kcal daglig i en periode, vil man beholde vekttapet om man begynner å spise 2000 kcal igjen?

Det smarteste er å gå litt i underskudd mens man trener litt over lengre tid, da vil man miste fett og bygge muskler. Muskler forbrenner mer kcal og man kan lettere kontrollere vekta uten å sulte seg. Da snakker man livsstilsendring man kan leve med istedet for å tyne kroppen sin til raskt vekktap. Raskt vekttap gir lettere rask vektøkning når man skal gå tilbake til normal livsstil. For det er bare å innse at man ikke kan leve resten av livet på beinhard diett. Ting tar tid når man er ute etter gode og varige resultater.

Du skal være dårlig utrystet med muskler for å bygge dem å underskudd. Det er det kun nybegynnere som gjør.

Anonym poster: f4ac80339642593430cf08fda264baed

AnonymBruker
Skrevet

Du skal være dårlig utrystet med muskler for å bygge dem å underskudd. Det er det kun nybegynnere som gjør.

Anonym poster: f4ac80339642593430cf08fda264baed

Nå svarte jeg utifra at TS vil gå ned i vekt, og da må man gå i underskudd. Man kan ikke trene seg slank ifølge eksperter på og utenfor KG. Så lenge man ikke sulter seg, vil man jo bygge litt muskler. Og trening er uansett en fin måte å øke vektnedgangen på og vedlikeholde etterpå. Selvsagt kan man ikke sulte seg til fitnesskropp eller bodybuilder.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir det om man hadde ligget på 800 kalorier om dagen i 3 uker, og så gått opp til 1500. Ville man begynt å legge på seg igjen da, eller er ikke de 1500 nok til at man går opp i vekt ?

Jeg har så lite greie på sånt. MEN, jeg vet at det ikke er sunt å spise kun 800 kalorier i 3 uker, men OM man gjorde det.

Anonym poster: 04ca83c9c1b7b946c047fa49ec1d7ba5

Skrevet

Hvordan blir det om man hadde ligget på 800 kalorier om dagen i 3 uker, og så gått opp til 1500. Ville man begynt å legge på seg igjen da, eller er ikke de 1500 nok til at man går opp i vekt ?

Så lenge du ikke er både unormalt lav og ikke eier noe som helst av muskler vil du ikke gå opp i vekt ved å gå opp til 1500 kalorier.

Uansett så vil du nok sannsynligvis gå opp i vekt når du vender tilbake til et noenlunde normalt kosthold igjen. Dette på grunn av at du vil miste en del muskler ved å gå over lang tid med et slikt energiunderskudd, muskler brenner konstant kalorier.

Gjest *Maja*
Skrevet

Om kroppen din er vant med, la oss si, 2000 kalorier og du går ned til 1500 så vil du gå ned i vekt. Kroppen tilpasser seg. Går du opp igjen til 2000 så vil du selvsagt legge på deg igjen og veie like mye som du gjorde før.

Problemet om du går ned til 800 kalorier så vil kroppen tære på musklene i tillegg til fettet. Siden kroppen blir underernært så vil den så om du øker kaloriinntaket lagre mer fett og siden musklene har svinnet så vil ikke kroppen brenne like mye fett som før, da muskler i seg selv brenner fett 24/7.

Det er det folk roter litt med når de sier at forbrenningen er ødelagt. Det tar tid å få rett balanse mellom fett og muskler igjen, og frem til da er det lett å legge på seg ekstra.

Å ligge under 800 kalorier er i seg ikke bare dumt pga. dette, men fordi du også på sikt bryter ned kroppen og kan få varige skader på indre organer.

AnonymBruker
Skrevet

Før så var jeg nok så overvektig ( ikke sykelig, men tykk ) da hadde jeg ingen greie på kosthold og spiste AKKURAT det jeg hadde lyst til, samt hvor mye jeg hadde lyst til.

Da jeg skulle slanke meg, hadde jeg heller ingen kunnskap om det, så jeg tenkte at jeg skulle kun spise middag for å så ikke spise noen ting. Jeg gikk ned i vekt, og leste litt om kosthold osv. Fant ut at jeg kom til å legge på meg når jeg begynte å spise igjen, så fikk panikk om jeg hadde spist over 500 kalorier. Dette økte etter vært til 800 osv. Har siden den gang ( tre år siden ) hatt perioder med " overspising " og har vært i elendig humør / psyke de periodene og super happy når jeg har spist mindre. Nå har jeg så og si stablisert både kostholdet og vekten, men ønsker å gå ned noen kg til. Greien er at etter at jeg "sultet" meg ned i vekt, så har jeg gått opp ca 4 kilo. Det er jo ikke så mye...men jeg har sett bilder fra den perioden, og jeg ser tykkere ut da enn nå? Uansett, hvordan kan jeg best mulig gå ned 3-6 ( alt ettersom, er ikke opptatt av vekt lenger, vil bare få vekk kulemagen hvert fall) kilo, uten å klusse alt sammen til igjen? Når jeg forsåvidt spiser en normal mengde med kalorier? Er litt redd for tilbakefall. Enten den ene eller andre veien.

Spørsmålet blir da som følger, kan jeg leve på 800 kalorier om dagen i 2 uker, for å så gå sakte, men sikkert opp til 1500 om dagen, uten at de to ukene er og blir bortkastet?

Nei, jeg er ikke en anoretiker om noen for lyst til å kommentere det.

Og jeg må nesten unskylde meg om jeg stjelte tråden din litt nå TS :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...