Gå til innhold

Spørsmål om gjesteliste

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer og jeg skal ikke gifte oss helt enda, men vi har begynt så smått og planleggge litt. Vi har begge en stor familie hvis vi tar med alle tanter, onkler og søskenbarn, og jeg tror nok ikke vi verken har lyst eller råd til å ha et skikkelig storbryllup. Vi kommer nok til å holde oss til nærmeste familie (foreldre, søsken og barna til våre søsken) samt noen venner.

Men jeg har èn tante/onkel-familie jeg har et spesielt forhold til. Det er sånn sett de eneste vi virkelig har beholdt kontakten med etter vi ble voksne, og den eneste familien hvor vi gjerne drar på kaffebesøk til. Jeg har ingenting i mot noen av mine andre slektninger, men disse har blitt venner i tillegg til slekt. Jeg har dermed lyst å invitere dem. Det blir da altså i så fall en tante og en onkel (ektepar), og deres voksne barn (våre søskenbarn) med partner.

Spørsmålet mitt er om det er veldig dårlig kutyme å invitere en familie med tante/onkel/søskenbarn og ingen av de andre? Både han og jeg har som sagt flere, så det vil ikke være som å holde noen få utenfor. Det er heller slik at èn av mange familier blir invitert. Jeg vet mange sier at vi som brudepar skal invitere dem vi ønsker, men samtidig er det siste jeg vil å tråkke på noen tær. Jeg vil svært gjerne ha denne familien i mitt bryllup, men det er ikke verd det hvis det kan skape vondt blod i slekta.

Noen som har noen innspill her?

Anonym poster: 8571a65186fd38294d12ee520c63ed8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har invitert alle mine onkler og tanter og fettere og kusiner, men det er fordi jeg kjenner dem så godt. Har hatt god kontakt med alle sammen gjennom hele oppveksten.

Men vi har ikke invitert alle onklene og tantene på min samboers side. De på hans mors side er alle invitert fordi han har hatt god kontakt med dem og vi blir av og til invitert til dem på besøk. Men på farssiden så har han bare hatt kontakt med en tante og hennes ektemann. Så dermed inviterte vi bare dem. Ingen av hans kusiner og fettere er invitert.

Noen vil sikkert surmule litt, men jeg synes det er på tide at vi skulle mellom familie og slektinger. Familie er de slektingnene man treffer ofte og er glad i (og noen ganger krangler litt med) men slektinger er noe man deler DNA og noen ganger navn med, men som man kun treffer i store konfirmasjoner og bryllup. Og egentlig ikke liker. Jeg mener bestemt at man skal få slippe å invitere slike mennesker og slippe å ha dårlig samvittighet.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for svar. Vil bare understreke at jeg ikke har noe i mot mine andre slektninger, og grunnen til at jeg ikke inviterer alle er økonomien. Hadde vi vært rike, så skulle jeg gjerne hatt storbryllup med alle tanter, onkler og søskenbarn. :)

Skrevet

TS her.

Takk for svar. Vil bare understreke at jeg ikke har noe i mot mine andre slektninger, og grunnen til at jeg ikke inviterer alle er økonomien. Hadde vi vært rike, så skulle jeg gjerne hatt storbryllup med alle tanter, onkler og søskenbarn. :)

Om vi hadde hatt råd til det, hadde nok flere fettere og kusiner og venner fått komme, men siden vi enda ikke har levert riktig tallrekk til Norsk Tipping, så blir det med de aller nærmeste;)

Skrevet

Ser ikke noe problem i dette!:)

Gjest navnelapp
Skrevet

Vi gjer det slik på mi side. Eg inviterer eit onkel- og tantepar, og deira barn, resten har vi mykje mindre kontakt med. Dei vi inviterer budde vi hus i hus med i heile min oppvekst, tanta mi var "storesøster" til meg og eg var "storesøster" til deira barn, så vi er veldig nære.

Skrevet (endret)

Feilpost.

Endret av Tabris
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takker for svar. Jeg har jo hatt litt kontakt med de fleste av mine tanter gjennom årene, og prater alltid lett med dem når vi møtes i konfirmasjoner, jubileer og slikt. Så jeg har litt dårlig samvittighet for ikke å invitere alle, og vet ikke hvordan kutymen er for å invitere en tante/onkel-familie og ingen av de andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...