Gå til innhold

Å gifte seg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vel av typen som aldri har vært så opptatt av å gifte meg, men syns det er en koselig/romantisk ting å gjøre hvis man har funnet den rette. Jeg er også utmeldt av statskirken så noe tradisjonellt kikrebryllup med tilhørende fest hadde ikke vært tingen for min del.

Min samboer ser ikke vitsen med å gifte seg. Han ser ikke hensikten, som han selv sier. Og hvis det bare er for å skrive under på et papir, ser han ihvertfall ikke vitsen..

Kanskje det ikke er noen vits? Nå blir jo jeg i tvil om hva jeg selv mener også. Men jeg mener fortsatt at det hadde vært en koselig og romantisk ting å gjøre hvis begge er oppriktig glad i hverandre :rodmer:

Anonym poster: 62d32b5cbec3e7aa94d476b56b232971

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å gifte seg blir i våre dager sett på en romantisk erklæring av kjærlighet. Men ekteskapet har en mye mer pratisk begrunnelse og historie. Det handler om økonomi og arv. Og i eldre tider var det langt mellom de ekteskapene hvor man fritt fikk velge den men var glad i.

Du kan si til din kjære at de er billigere å tinglyse ett eksteskap enn å tinglyse samboeravtale og testemente. Og det må man gjerne gjøre flere ganger etter som tiden går.

Hadde det bare vert en papirlapp så hadde jeg nok ikke giddet. Men siden det handler om økonomi og sikkerhet basert på ett godt juridisk utprøvd lovverk, så er jeg glad vi skal gifte oss.

Ekteskap er rent juridisk en utrolig grei avtale mellom to mennesker som vil dele leve sammen^_^

Skrevet

Kan dere ikke reise på en romantisk storbyferie og ha bryllup på ambassaden? Dere trenger jo ikke ha med dere noen heller, evt ha med et vennepar eller noen andre nære venner :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke reise på en romantisk storbyferie og ha bryllup på ambassaden? Dere trenger jo ikke ha med dere noen heller, evt ha med et vennepar eller noen andre nære venner :)

Joa, men når han ikke ser vitsen da..?

Gjest navnelapp
Skrevet

Joa, men når han ikke ser vitsen da..?

Det å gifte seg har jo ei rekke rettslege konsekvensar, så juridisk sett er det mange grunnar til å gifte seg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det å gifte seg har jo ei rekke rettslege konsekvensar, så juridisk sett er det mange grunnar til å gifte seg.

Kan du komme med noen eksempler? Siden jeg er grønn på området... Han har et barn fra før av. Vi er samboere, har ingen barn felles men kan hende det blir med tiden.

Gjest navnelapp
Skrevet

Arverett, farskap til felles barn, automatisk begunstigelse i forsikringsavtalar, reglane om skifte mellom ektefellar, forsørgarplikt, rett til bidrag og ektefellepensjon, og sikkert masse meir som eg ikkje kjem på i farta.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arverett, farskap til felles barn, automatisk begunstigelse i forsikringsavtalar, reglane om skifte mellom ektefellar, forsørgarplikt, rett til bidrag og ektefellepensjon, og sikkert masse meir som eg ikkje kjem på i farta.

Jeg tror ikke noen av disse er noen fordeler for min samboer, han kommer ikke til å arve noe særlig av verdi av meg, at jeg er mor til et evt felles barn kommer jo av seg selv om vi er gift eller ikke, det er han som eier boligen vi bor i så om jeg dør eier han boligen som før. Jeg tror ikke det er noen fordel for han å skulle forsørge meg, jeg tror alt i alt han absolutt ikke kommer til å se på disse "fordelene" som fordeler for han! Og det skjønner jeg jo godt... :sjenert:

Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg tror ikke noen av disse er noen fordeler for min samboer, han kommer ikke til å arve noe særlig av verdi av meg, at jeg er mor til et evt felles barn kommer jo av seg selv om vi er gift eller ikke, det er han som eier boligen vi bor i så om jeg dør eier han boligen som før. Jeg tror ikke det er noen fordel for han å skulle forsørge meg, jeg tror alt i alt han absolutt ikke kommer til å se på disse "fordelene" som fordeler for han! Og det skjønner jeg jo godt... :sjenert:

-Så dine interesser har inga vekt oppi dette? Ta i så fall kontakt med ein advokat, og få laga ein vasstett sambuaravtale og eit gjensidig testament. Han høyrest ut som ein stor egoist.

AnonymBruker
Skrevet

-Så dine interesser har inga vekt oppi dette? Ta i så fall kontakt med ein advokat, og få laga ein vasstett sambuaravtale og eit gjensidig testament. Han høyrest ut som ein stor egoist.

Chill da, så lenge jeg ikke har økonomi til å være med på hus så er det ingen fare. Om vi skulle bli foreldre til et barn, vil saken bli litt annerledes, men så lenge jeg ikke er medeier og vi ikke har noe felles så er det ikke noe big deal for meg.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg er heilt roleg, men eg ser stadig kvinner som ikkje prioriterer å tenke igjennom og å regulere dei juridiske forholda dei lever under, og som taper stort på det når ting blir vanskeleg, ved sjukdom, dødsfall eller samlivsbrot.

Skrevet

Eg er heilt roleg, men eg ser stadig kvinner som ikkje prioriterer å tenke igjennom og å regulere dei juridiske forholda dei lever under, og som taper stort på det når ting blir vanskeleg, ved sjukdom, dødsfall eller samlivsbrot.

Der er jeg helt enig. Leste en artikkel om at når kvinner er samboer og ikke har en har skikkelig samboeravtale, så kan de bli store tapere ved ett brudd siden kvinner ofte bruker penger reiser og andre ting som ikke går an til å dele.

Leste og igår at jo mer mannen tjener jo større er sjangsen for at kvinnen jobber deltid. Da får man og mye mindre opptjent i pansjon og da vil man og få problemer ved ett samlivsbrudd.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk gjensidige rettigheter og plikter som kommer ham til gode hvis han blir syk eller du går bort (man kan også arve lån ;) ), og om han ikke evner å se det... i så fall er han i beste fall uvitende, og i verste fall superegoistisk.

Anonym poster: e87b9dc4af50c1b89465776c89c6dcfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...