AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #1 Skrevet 2. juli 2012 Hei. Jeg vurderer litt å utdanne meg til eiendomsmegler. Men er det noen her som har litt mer info til meg ang dette yrket? kjenner ingen som jobber som dette. Hva gjør du (eller om du kjenner noen som jobber som det) i løpet av arbeidsdagen? Rett og slett, hvordan ser en dag som eiendomsmegler ut. Hva har du ca i lønn? Jobber du mye ubekvemme tider, helger, ettermiddager osv? Er det stort press på salg/prestasjon? (har jobbet som selger tidligere, med stort press på et visst antall salg pr uke, ellers var det ut, og det var ikke en særlig koselig følelse over tid). Er det et "dumt" yrke å utdanne seg innen? Er det vrient å få jobb etter endt utdannelse? Tar gjerne i mot både tips og tanker. Anonym poster: e59b93f74d31b349df7329511e9d15af
Gjest Yellow Taxi Skrevet 2. juli 2012 #2 Skrevet 2. juli 2012 Kan ikke jurister også selge boliger? - Må da være et mye smartere utdanningsvalg da det som kjent er åpnet for at privatpersoner kan gjøre store deler av det som før var forebeholdt eiendomsmeglerne selv. Bare tanker (og spørsmål) fra en uten større innsikt i temaet. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #3 Skrevet 2. juli 2012 Kan ikke jurister også selge boliger? - Må da være et mye smartere utdanningsvalg da det som kjent er åpnet for at privatpersoner kan gjøre store deler av det som før var forebeholdt eiendomsmeglerne selv. Bare tanker (og spørsmål) fra en uten større innsikt i temaet. Takk for svar. Det kan godt stemme det du sier her. Men jurist er vel en mye lengre og mer krevende utdannelse? Dessuten er det vel ganske harde krav for å kommme inn på skolen, og ikke minst ville det si mye mer reising for meg ifm utdannelsen (eiendomsmegling kunne jeg studert i hjembyen min). Men kan man gjøre så mye som privatperson i dag at det ikke vil lønne seg å utdanne seg innen dette feltet? Anonym poster: e59b93f74d31b349df7329511e9d15af
belle84 Skrevet 2. juli 2012 #4 Skrevet 2. juli 2012 Jeg er ikke eiendomsmegler, men kjenner en. Dagen hans går i å snakke med kunder både fremtidige, de som skal selge nå og de som vurdere dem som megler. legge ut annonser, ta bilder, visningene, budrunder, prisvurdering for potensielle kunder. Dagene kan være lange siden visningen veldig ofte er på kvelden. Noen ganger er han ferdig kl åtte noen ganger ni. Har du ansvaret for et større område og kanskje et stykke unna, kan det bli noe kjøring. Han syns det er gøy, for han har stort sett mye å gjøre. Noen perioder er mer hektisk enn andre, som april mai juni er hektisk. Hvor lett det er å få jobb etterpå vet jeg ikke, men om du vil og syns dette høres ut som det kunne være noe for deg så kjør på. Du kan ta dette ved BI og Høyskolen i Sogndal tror jeg, sikkert flere. Lønn: Noen tjener godt, mens andre firmaer får annsatte fastlønn. De tjener ikke dårlig. Jeg kunne selv ha tenkt meg dette yrket. Han jeg kjenner er veldig dyktig, fordi han elsker jobben sin.. Vet ikke om dette hjalp litt jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #5 Skrevet 2. juli 2012 Jeg er ikke eiendomsmegler, men kjenner en. Dagen hans går i å snakke med kunder både fremtidige, de som skal selge nå og de som vurdere dem som megler. legge ut annonser, ta bilder, visningene, budrunder, prisvurdering for potensielle kunder. Dagene kan være lange siden visningen veldig ofte er på kvelden. Noen ganger er han ferdig kl åtte noen ganger ni. Har du ansvaret for et større område og kanskje et stykke unna, kan det bli noe kjøring. Han syns det er gøy, for han har stort sett mye å gjøre. Noen perioder er mer hektisk enn andre, som april mai juni er hektisk. Hvor lett det er å få jobb etterpå vet jeg ikke, men om du vil og syns dette høres ut som det kunne være noe for deg så kjør på. Du kan ta dette ved BI og Høyskolen i Sogndal tror jeg, sikkert flere. Lønn: Noen tjener godt, mens andre firmaer får annsatte fastlønn. De tjener ikke dårlig. Jeg kunne selv ha tenkt meg dette yrket. Han jeg kjenner er veldig dyktig, fordi han elsker jobben sin.. Vet ikke om dette hjalp litt jeg. Jo, det hjalp kjempemasse, tusen takk! Det høres jo veldig spennende ut. Og at det blir litt varierte arbeidstider er vel helt normalt, bare det ikke alltid er ettermiddager og helger, og helt kaos (ingen form for rutiner). Er det veldig mye tall og økonomi inne i bildet? Gjør det ganske greit på skolen i matte og økonomi pr i dag, ligget mellom 4-5 de siste årene, også hatt 6-ere tidligere (men da må jeg jobbe for de) men det er ikke favorittfagene, derfor det også kan "falle litt igjennom". Men heller ikke noe jeg sliter i. Takk igjen! Anonym poster: e59b93f74d31b349df7329511e9d15af
belle84 Skrevet 2. juli 2012 #6 Skrevet 2. juli 2012 Jo, det hjalp kjempemasse, tusen takk! Det høres jo veldig spennende ut. Og at det blir litt varierte arbeidstider er vel helt normalt, bare det ikke alltid er ettermiddager og helger, og helt kaos (ingen form for rutiner). Er det veldig mye tall og økonomi inne i bildet? Gjør det ganske greit på skolen i matte og økonomi pr i dag, ligget mellom 4-5 de siste årene, også hatt 6-ere tidligere (men da må jeg jobbe for de) men det er ikke favorittfagene, derfor det også kan "falle litt igjennom". Men heller ikke noe jeg sliter i. Takk igjen! Anonym poster: e59b93f74d31b349df7329511e9d15af Enkelte perioder kan det være visning hver kveld. Begynner på jobb ca halv ni ferdig kl fire på en vanlig dag. Det er nok økonomi der og. http://www.bi.no/bachelorstudier/Eiendomsmegling/ 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #7 Skrevet 2. juli 2012 Enkelte perioder kan det være visning hver kveld. Begynner på jobb ca halv ni ferdig kl fire på en vanlig dag. Det er nok økonomi der og. http://www.bi.no/bachelorstudier/Eiendomsmegling/ Takk igjen for svar. At det kan bli hektisk i perioder er helt i orden. Litt utfordring i hverdagen skal man jo ha. Og om man trives i yrket og har en grei betaling, vil det jo lønne seg. Og det må jo være en spennende jobb i og med at man jobber med såpass mye forskjellig. Alle mennesker, eiendommer, plasser og avtaler er forskjellige fra hverandre, kan vel ikke kalle det en ensformig, kjedlig og "samme spor hver eneste dag" jobb. Anonym poster: e59b93f74d31b349df7329511e9d15af
Musaleem Skrevet 4. juli 2012 #9 Skrevet 4. juli 2012 Jeg er ikke eiendomsmegler, men jeg kunne uten tvil ha tenkt meg å jobbe som det, for jeg hadde nok elsket jobben, men er litt mer usikker på om utdannelsen hadde vært noe for meg (for det er jo dessverre litt matematikk inne i bildet). Hvorvidt man jobber mye som eiendomsmegler eller ikke, varierer jo veldig - spesielt ifht. hvilket område man jobber (er det f.eks. lett å selge bolig, er det stor etterspørsel, høye boligpriser, eller er det et marked med færre boliger ute til salgs, og også lav etterspørsel?). Jeg kjenner flere eiendomsmeglere, men den jeg kjenner aller best (og som forteller meg mye om arbeidsdagen sin), jobber ikke så mye at det gjør noe. Han er på jobb rundt ni hver dag, og har altid tid til en god lunsj midt på dagen - gjerne en time. Han jobber også på et irriterende sjenerøst kontor, så de får titt og ofte påspandert flotte turerer, middager, lunsjer +++. Ikke minst håver han inn flere liter med vin i uken, ved hvert salg. Sånn er det å jobbe i det private, gitt. Det er jo noe konkurranse - og jeg vet at de har en cirkaberegning på hva de skal selge for hver måned, og at det kan være stressende å leve opp til dette - men det postive er jo at de beste selgerne i distriktet kan vinne flotte turer og annet, så det er jo ikke dumt å gjøre det bra, og pengene kommer jo godt med. Men ja - utover det så svarer han på en god del henvendelser og tar noen telefoner. Har noen kontraktsmøter, er med på overtagelse og har visninger nå og da, men jeg vet at han benytter seg av visningassistenter også. Han sliter seg så absolutt ikke ut - jobber lite kveld (med unntak - for det kan hende han har en visning noen timer, eller hvis det er noe papirjobb som må fullføres, så blir han litt senere enn vanlig), men han jobber som regel 9-4, og har fri i helger. Han tjener godt, for lite jobb, men er en god selger som selger i et relativt populært område. Han kan ikke måle seg med denne jenta: http://www.ba.no/forbruker/bolig/article6099491.ece (men det virker jo som om hun ikk gjør annet enn å jobbe nesten - kudos for gode resultater, da) - men han har utbetalt i snitt rundt 80,000 i mnd. Men igjen - alt er provisjon, og nå er det jo et godt marked, og det er en litt skummel jobb, for man er jo ikke alltid garantert salg og gode tider. Han hadde jobb allerede to år før han var ferdig, men det var kontakter. Det har forresten alle de jeg kjenner som er ferdige meglere snart også - noen pga. kontakter, andre fordi de har jobbet som eiendsomsmegerassistenter under utdanningen, og dermed fått videre tilbud hos samme firma.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå