Gå til innhold

Hva feiler sønnen min?

Anbefalte innlegg

Gjest Bente
Skrevet

Okei, nå trenger jeg litt hjelp her.

Jeg har en sønn som har slitt med lave jernlagre i 3,5 år. Han har gått på gjentatte jernmikstur-kurer. Han er ofte på toalettet (i perioder 8-10 ganger om dagen) og han klager ofte over vondt i magen i forbindelse med måltider. Han er slapp, trøtt, sliten og irritabel.

Jeg har lest side opp og side ned på internett og har en formening om hva som feiler han. Veldig mange steder er det som at det som er skrevet er om han. Men, jeg når ikke frem hos legen.

Ut fra det jeg har skrevet, hva tror du feiler sønnen min???

Håper noen tar seg bryet med å svare....hilsen frustrert mamma..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glutenintoleranse kan føre til de beskrevne symptomene.

Anonym poster: bc1971b86e27a4f65395cbd78d70d617

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Cøliaki også kjent som glutenintoleranse (idiopatisk steatore), en kronisk betennelsessykdom som skyldes en uhensiktsmessig immunreaksjon mot tarmens egne celler. Dette fremprovoseres av proteinet gluten. Det skjer en atrofi av tarmtottene og tarmens overflate reduseres. Denne totteatrofien skjer hovedsakelig i tolvfingertarmen (duodenum) og første del av tynntarmen (proksimale jejunum ). Dette fører til at viktige stoffer som jern, og Vitamin B12 ikke absorberes normalt, og man kan få anemi.Anemi betyr at man har færre røde blodlegemer og mindre hemoglobin i blodet enn normalt

http://www.opplysning.net/coliaki.htm

Kanskje du kan prøve å gi sønnen din glutenfri kost en periode?

• Liker 1
Gjest Wirmeline
Skrevet

http://www.opplysning.net/coliaki.htm

Kanskje du kan prøve å gi sønnen din glutenfri kost en periode?

Ikke begynn med glutenfri kost før blodprøver og gastroskopi er tatt. Hvis man starter på diett før prøvene tas, vil det ikke slå ut på prøvene og man vil ikke kunne sette diagnosen cøliaki.

Gjest Bente
Skrevet

Takk for svar. Det er det jeg også er kommet frem til at det må være. Han har ikke hatt utslag på cøliakitest, men 5-20% har heller ikke det. Har kjempet mot legen i 3 år nå, og han vil ikke gjøre noe annet enn å ta nye blodprøver og la han gå på jerntilskudd.....

Skrevet

Tenkte også med én gang at det måtte være noe allergi, som cøliaki.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bytter du ikke bare fastlege? Hadde aldri verdens ventet så lenge på å få sjekket ungen min!:)

Anonym poster: 5a5c4509af9e0cfa55a6bb14c447f8b8

• Liker 5
Skrevet

Eller så kan du ta deg en tur til privatlege, da pleier det å gå ganske så fort.

Gjest Bente
Skrevet

Det er ikke så enkelt å bytte fastlege her hvor vi bor. Er kun en lege i kommunen. Vurderer privatlege, men er ikke mange av de heller i området..... noe må vi gjøre, det er ikke tvil om. Jeg har ikke tenkt å gi meg på noe nå. Har kranglet lenge nok....

Gjest Marmot
Skrevet

Takk for svar. Det er det jeg også er kommet frem til at det må være. Han har ikke hatt utslag på cøliakitest, men 5-20% har heller ikke det. Har kjempet mot legen i 3 år nå, og han vil ikke gjøre noe annet enn å ta nye blodprøver og la han gå på jerntilskudd.....

Er ikke barnet undersøkt av barnelege?

Skrevet

krev å få henvisning til barnelege.

Skrevet

1. Krev henvisning videre til barneavdeling eller poliklinikk for fordøyelsessykdommer. Er det lange køer, benytt fritt sykehusvalg.

2. Hva slags prøver tok de for å teste om det var cøliaki? Og hvor lenge er det siden?

• Liker 1
Gjest Bente
Skrevet

Han har vært hos barnelege for ca 1,5 år siden. Den barnelegen var minst like udugelig som fastlegen. Han tok blodprøver for jern og cøliaki og sa at noen unger var oppunder taket hele tiden, mens andre var slapp og sliten hele riden. Det var helt normalt påsto han. Prøven den gang var negativ. Vi har nå tatt nye som det ikke foreligger resultat på enda. Eller, helsesekretæren påsto at når detvsto utført hadde de ikke funnet noe, mens andre sier det tar lenger tid å få svar enn 3-4 dager.

Jeg innser at jeg må gå omveier rundt fastlegen for å få resultater....

Skrevet

Jerntabletter og miksturer kan gi hard/ løs mage, eller forstoppelse. Så er nok derfor han har vondt i magen en del. Men hvorfor han har jernmangel kan nok jeg ikke svare på. Legen kan nok finne ut av det. :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Da ber du om gastroskopi med vevsprøve av tynntarmen også!

Gjest Bente
Skrevet

Legen vil ikke gjøre det. Han vil ikke legge han i narkose for å få tatt den prøven...

Han klaget forøvrig over vondt i magen ved måltider før han begynte på den siste jernkuren, så jeg tror faktisk ikke det er pga jerntilskuddet...

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn var rundt 5 år da det ble tatt gastropi. Han ble ikke lagt i narkose, men fikk sovemedisin. Be om henvisning til barneavdelingen på sykehuset. Vi fikk god oppfølging der selv om de til slutt ikke fant ut av hvorfor sønnen var plaget.

Anonym poster: eed8fe86c78ae32d5ef28200d278fed1

Skrevet

Legen vil ikke gjøre det. Han vil ikke legge han i narkose for å få tatt den prøven...

Han klaget forøvrig over vondt i magen ved måltider før han begynte på den siste jernkuren, så jeg tror faktisk ikke det er pga jerntilskuddet...

Hvorfor ikke?! Er jo bedre enn de plagene han har nå!

Ellers er det ikke helt umulig å ta prøven uten narkose heller.

Du må rett og slett være advokat for barnet ditt, og stille hardere krav. Om dere bare har en lege i kommunen, så må jo han også ha en sjef, ta kontakt med denne

Skrevet

Prøv sinktilskudd daglig. Jeg var døden nær av slapphet og fastlegen sa at alt var fint. Idag er jeg en helt annen person. Gi gjerne tilbakemelding på hvordan det går. Er overbevist om at mange går rundt og er udiagnostiserte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme symptomer i flere år, og legen anbefalte meg jerntilskudd, noe som ikke fungerte særlig bra. Etter mye masing fikke jeg teste meg for B12-mangel, noe som kan gi samme symptomer som jernmangel. De fant til slutt ut at jeg manglet B12, og får nå en sprøyte annenhver mnd. Er blitt mye bedre! :)

Anonym poster: 4482d7b6ff337cca3e90515306fb3ca7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...