Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg hadde tidligere hull i ørene - i min "ungdom" - men disse lot jeg gro igjen da jeg hadde en del verk og problemer med de hullene. Jeg tålte ikke annet enn rent gull eller sølv, men hadde den gangen ikke råd til å kjøpe "ekte varer".

Nå er jeg voksen, og merker stadig at jeg savner å ha hull i ørene; spesielt siden det er omtrent håpløst å få fatt i klipsøredobber nå til dags, hehe. Derfor akter jeg nå å ta hull i ørene, men er usikker på hvor jeg skal gjøre det.

Jeg har lest at mange mener det er bedre å ta hull i ørene på piercingstudio enn hos frisør, da disse "pistolene" som frisørene bruker "skyter i stykker" vev inni øreflippene, og dermed skaper mer trøbbel.

Er det noen her som har erfaring, eller vet/kan noe om dette? For meg er det, sånn rent praktisk, enklere å ta hos frisør. Men hvis det gjør betydelig mer skade å ta hull i ørene med sånn pistol fremfor på piercingstudio, så vil jeg jo absolutt vurdere å "ta meg bryet" med å finne et studio som kan hjelpe meg :)

For de som evt mener studio er det beste, kan dere anbefale noen i Oslo/Akershus?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg kan ikke noe om dette, men jeg tar meg friheten til å svare allikevel. :)

Jeg ville utvilsomt valgt et piercingstudio. Frisører er frisører, mens de som jobber i piercingstudio, vanligvis driver med atskillig mer utfordrende piercingoppgaver enn hulltaking i ørene. Det sier seg dermed selv at de har veldig mye mer peil, og dessuten at de har mye bedre utstyr.

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Ja, jeg har jo tenkt det jeg også. Piercere er jo spesialister på nettopp dette med å ta hull i kroppene våre, hehe, mens frisører har det som en sånn "dette tilbyr vi i tillegg". Vanskelig å vite hvor flinke de er til det, og de vil jo selvfølgelig aldri selv innrømme at de ikke nødvendigvis er veldig flinke til det ;)

Men jeg kan ingenting om piercingstudioer, og aner ikke hvilke som er bra og seriøse :vetikke: Jeg håper noen har noen gode tips :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg slenger meg på denne! Hatt samme problem som deg TS, tok hull i ørene da jeg var ung, og fikk masse problemer med verk. Lot hullene gro igjen, og har slitt med at det har blitt betent mange år senere.

Tok som deg i frisørsalong.

Nå har jeg ikke merket noe særlig til verk lenger, og lurer på om jeg skal pierce på nytt. Er det dumt når jeg har hatt så mye problemer selv etter hullene har grodd igjen? Skjønner at piercingstudio er veien å gå isåfall :)

Skrevet

Jeg ville nok valgt piercingstudio hvis jeg kunne. Jeg har selv bare tatt hos frisør, og en gang satte de en piercing altfor nær neste, så det ble irritert og betent i over et år før jeg ga opp. Venner av meg har fått helt skjeve hull hos frisør (altså lavere på ene øret enn andre) og har også hatt problemer med betente hull. Nå vet jeg jo ikke så mye om hvordan det foregår i piercingstudio, men jeg antar at man må ha en eller annen relevant utdannelse for å jobbe der, og at folk der jevnt over er flinkere med piercinger enn de er hos frisør. Og selv om det er litt bryderi med å gå dit i forhold til å bare gjøre det mens man likevel er hos frisøren, så er det definitivt mer bryderi å slite med irriterte, såre, betente hull leeeeenge.

Gjest Adriane
Skrevet

Aua, det hørtes vondt ut - så utrolig kjipt at du har slitt med at det har bitt betent selv mange år etter at du lot det gro igjen! Problemene du beskriver gjør vel at jeg overhodet ikke er i tvil nå om at jeg iallfall skal gå til piercingstudio istedenfor til frisør! :jepp: På linken AB la inn, leste jeg også om "Ørepistol vs Piercing", og det ga meg i grunnen alle svarene jeg trengte :)

I ditt tilfelle antar jeg at de som jobber på piercingstudioet vil kunne svare deg best på hvorvidt du kan ta nye hull eller ikke. De har tydelig langt mer greie på dette enn frisører har :lete:

Gjest Adriane
Skrevet

Helt enig Dragonfly84, og nå er jeg utrolig letta over at ingen av frisørene på senteret jeg besøkte i helga hadde tid til å ta hull i ørene!! *phui* :gjeiper:

Jeg velger nok å gå til det studioet det ble linket til lenger opp her - og slår det sammen med en lunsj med tidligere kollegaer nedi byen eller noe sånt :jepp:

Gjest gjest17
Skrevet

Ikke finn på å gå å skyt hull om du skal ta piercing. Gå til ett studio og gjør det skikkelig. I tillegg til at du eliminerer sjangsen for sykdommer, gjør det også mindre vondt. En piercingpistol kan ikke desinfiseres skikkelig, de delene som er kontakt med øret ditt, eller andre sine kroppsdeler for den saks skyld kan ikke puttes i autoklav. Her er en link som omhandler temaet, hentet fra ett av verdens største og eldste nettsamfunn for profesjonelle piercere.

BME

Angående allergi så er sjangsen for at du er allergisk mot gull og sølv større en ved vanlig kirugisk 316 stål. For å være helt på sikre siden hadde jeg valgt titan ringer første gang. Disse er hyperallergivennlige. Du skal uansett ha ringer i den første perioden, med øredobb kommer du ikke skikkelig til rens.

Ved valg av studio kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, hør med folk i ditt nærmiljø hva de anbefaler og besøk studioet for å ta din egen avgjørelse :-)

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange gode svar, jeg tror jeg må ta en telefon til et piercingstudio. Hjertelig, og takk for at jeg fikk kuppe tråden :ler:

Gjest Adriane
Skrevet

Tusen takk for utfyllende og godt svar, delirious! :takker: Jeg har definitivt bestemt meg for at det blir piercingstudio. Fikk en link lenger opp her til et studio midt i Oslo sentrum, så tenker jeg sjekker ut det studioet - og ser om jeg finner noen erfaringer på nett evt.

Og til deg 2shy: hehe, det er bare fint det, at flere kan ha glede av samme tråd, så jeg delte den gladelig med deg :jepp:

Som en liten kuriositet legger jeg ved et morsomt bilde om temaet, som jeg fant da jeg googlet litt her nå :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Dra på pinpoint :) De er virkelig flinke.

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Takk for tips, Neptre! Da noterer jeg meg PinPoint som et godt alternativ :jepp:

Skrevet

For guds skyld gjør det i et piercingstudio:)

Gjest Adriane
Skrevet

Hehe, ja Aeternitas, den konklusjonen har jeg også kommet til etter flere gode og informative svar her om hvor lite smart det faktisk er å gjøre det hos frisør :fnise: Jammen glad jeg spurte her, for ellers hadde jeg sikkert havnet i en frisørsalong *grøss* :trist:

Skrevet

Flott at du har kommet frem til riktig avgjørelse :jepp:

Sånn i tilfelle det er noen andre her inne som er i samme situasjon og ennå ikke er overbevist, kan jeg fortelle om mine syv hull i ørene som alle er tatt hos frisør.

De to første hullene jeg fikk (da jeg var syv) har jeg aldri hatt betennelse i. Men de er skeive, både i forhold til seg selv og til hverandre. Det som vises best er at det ene hullet ble tatt på skrått på øreflippen, slik at hvis jeg har øreringer i vippes den ene ringen til siden mens den andre henger beint frem. Lite vakkert. Likevel tok jeg to til oppover etterhvert. To av dem fikk jeg skikkelig betennelse i, og måtte etterhvert ta ut dobbene. Da hadde metallet i dobben jeg fikk på frisørsalongen satt farge i huden, slik at jeg fortsatt er gråblå bak på øret, mange år etter at jeg tok hullene ut. Jeg tok enda et oppi i brusken på øret, samme historien der med betennelse som var vanskelig å bli kvitt, farge på huden av dobben og ganske tydelig hakk i brusken.

Jeg har i ettertid tatt to piercinger hos seriøst studio. Det er mye mer renslig, mye mer nøyaktig og gjør mye mindre vondt! Hadde jeg valgt igjen hadde jeg tatt alle mine hos piercer, uten tvil.

Gjest Adriane
Skrevet

Flott at du har kommet frem til riktig avgjørelse :jepp:

Takk ;) Og takk for at du deler din erfaring!

Off topic: Jeg elsker avtaren din, og nicket ditt. Skjønner at du også setter pris på Bone! ;) Den serien er bare så bra! :jepp:

Tilbake til topic:

Hehe - nå som jeg vet at jeg skal pierce istedenfor å skyte hull i ørene, er neste dilemma hvilken salong jeg skal velge *rister oppgitt på hodet over meg selv*

Jeg har googlet de to studioene jeg har fått anbefalt, Safari BodyArt og Pinpoint Studio. Begge har gode referanser på nett; Pinpoint har nok noen flere enn Safari BodyArt, men sistnevnte ligger mer sentralt. For meg er derfor den mest aktuell. Når det gjelder å pierce øreflippen, så innbiller jeg meg at begge studioer vil gjøre en god jobb? Noen som har andre erfaringer? Jeg har funnet en gammel tråd fra her på KG faktisk, fra 2005, der en bruker anbefaler Safari BodyArt (som da lå på Grünerløkka og het Safarihuset), og jeg ser at de tre ansatte som nevnes spesielt i den posten, de jobber fremdeles hos Safari. Jeg tenker at det burde være et kvalitetsstempel i seg selv - at de har holdt på med dette så lenge, og salongen har gode omtaler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...