Gå til innhold

sovetabletter

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har brukt sovetabletter og beroligende i over 1 år,tror dere at huden

og kroppen min blir gammlere fortere da.Jeg hvet ikke hvordan jeg skal klare og slutte får jeg ikke sove blir jeg helt sprø.Er det noen med erfaring og hvordan de klarte og slutte. :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er du har gått på?

Imovane? Sobril? Eller begge deler?

Skrevet
Hva er du har gått på?

Imovane? Sobril? Eller begge deler?

Begge deler pluss apodorm

Skrevet

Ok. Da er den grei. Er det sånn at du har gått på dem konstant i ett år, eller har du gått av og på?

Imovane er svært vanedannende, det samme gjelder Sobril.

Sobril er i hovedsak grei om man har mye angst, og ønsker å bli kvitt det umiddelbart. Problemet er bare at angsten vil komme tilbake igjen når virkningen er over, og du må ta en ny. Da blir det en ond sirkel det er vanskelig å komme ut av.

Jeg kommer bare med noen personlige tips, men er overhode ingen fagperson på dette området.

Har du forsøkt Atarax? Det er et ikke-vanedannende beroligende middel, som i utgangspunktet brukes mot kløe og angst og uro av andre grunner enn psykiske prob. Men det fungerer svært bra, er langtidsvirkende og man kan ta dem opptil 3 ganger daglig. (morgen, middag, kveld)

De kan også hjelpe på søvnen din, fordi kroppen fysisk sett blir mer avslappet.

Så til Imovane. Det er et hurtigvirkende innsovningsmedikament, men er også svært vanedannende. De aller fleste oppnår gode resultater med dette, men opplever søvnløshet om man har gått på det lenge og vil forsøke å slutte. Da er kroppen allerede vant til stoffet.

Har du forsøkt Tolvon eller Vallergan? Tolvon er et tetrasyklisk antidepressiva (altså av den eldre typen antidepressiva). Bivikningen til Tolvon er søvnighet, men det tar en stund før den begynner å fungere søvndyssende. Ca. 2-4 timer. Det er ikke vanedannende, men har et lite minus ved at man får litt "hang-over" dagen etter.

Vallergan er i utgangspunktet et antihistamin. (Mot allergi.) Likevel har den samme effekt som Tolvon, både når det gjelder søvnighet og "hang-over". Men det fungerer, uten å være vanedannende.

Apodorm er vel i utgangspunktet en epilepsimedisin, men fungerer søvndyssende. (Felleskatalogen.no opplyste om dette ved at det sto mot petit mal - lite epilepsianfall. Har ikke hørt om denne medisinen før nemlig.)

I følge felleskatalogen skal man ikke bruke denne hver kveld, heller annen hver. Det har nok også med avhengighet å gjøre.

Mitt råd: Be legen din om en resept på Tolvon eller Vallergan. Forsøk det en stund, selv om du kan bli trøtt og få litt "hang-over" dagen etterpå. Det er tross alt verdt det, enn å stappe i seg piller som er vanedannende.

Lykke til!

PS. Tolvon og Vallergan kan kombineres med de aller fleste SSRI preparatene. Men rådfør deg med legen din om hvilke kombinasjoner du bør bruke. Atarax kan man også kombinere med flere SSRI. DS.

Skrevet

Det er jo bivirkninger på alle piller. Vallergan kan gi mareritt, tolvon kan føre til "mumifisering". Atarax (som en venninne fikk) gjorde henne helt satt ut /sløv. Men alle reagerer ikke likt.

Sovepiller skal man ikke ta ofte, alle greier seg par, tre dager uten søvn/med lite søvn. Heller sykemelding enn bruk av piller.

Kan du trappe ned?

Ta halv dose, noen dager, så en tredjedels og deretter en kvart?

Vet ikke hvor sterke medisiner legen har foreskrevet, men han kan gi deg noen svakere i første omgang, av samme sort, så du trapper ned i samarbeid med han?

Du får heller innstille deg på mindre søvn en periode, og kanskje ta ut en sykemelding.

Regner med at du får sobril mot angst? Den kan du også trappe ned på. Sobril og også Imovane har angst som bivirkning (paradoksalt).

Derfor bør du ikke ta det daglig - men i en overgangsfase kan du ha med deg medisinen "overalt hvor du går" - dersom du er redd for å få angst. En slik fase kan vare ett år. Tidligere fantes det en støtteorignisasjon som kaltes Bølgen (mot pilleavhengighet), men jeg vet ikke om den finnes i dag.

Jeg vet ikke - men det er en vond sirkel du er inne i.

Husk at du kan kompensere med naturpreparater mot uro/søvnløshet som du får på apoteket. B-vitaminer, magnesium og omegafettsyrer hjelper også på nervesystemet. Uansett om du trapper ned eller går over på annen medisin, ønsker jeg deg lykke til.

Skrevet

Er klar over at det finnes bivirkninger, men flesteparten av de som bruker både Tolvon, Vallergan eller Atarax merker ikke noe særlig.

Alle medisiner har bivirkninger, men det kan jo være et alternativ til å gjøre seg avhengig av "farligere" ting.

Selvfølgelig er det bedre å trappe ned og slutte, og ikke bruke noe. Men når det er vanskelig, kan de andre preparatene brukes.

Men, Vega, jeg tror nok du har mer peiling på dette enn meg! :wink: Så jeg stoler på det du sier. Jeg kom bare med mine personlige erfaringer.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...