AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #1 Skrevet 2. juli 2012 Er det noen som har tips til å bli kvitt min frykt for hoggorm? Jeg trives ute i naturen, men siden jeg er så fryktelig redd for slanger tør jeg ikke være alene eller sove ute. Det er slitsomt Fortell gjerne historier! Anonym poster: a36a1026b969870ae5d972b181a3bd44
Gjest Uanonymbruker Skrevet 2. juli 2012 #2 Skrevet 2. juli 2012 Ha på deg gummistøvler og ikke pill på ting som ligger på bakken med hendene. Lukk igjen glidelåsen på teltet og se hvor du setter deg.
Ellie Skrevet 2. juli 2012 #3 Skrevet 2. juli 2012 Jeg vil ikke påstå at dette virker, men "ny forskning" mener at dette vil hjelpe: Hvis du er redd for insekter, feks edderkopper, eller hoggorm i ditt tilfelle, oppsøk dem. Jeg ble fortalt at jeg skulle fange insektet i en glasskrukke, og se på det. Jeg har såpass fobi at jeg ikke turte å gjøre det, og med tanke på at hoggormer er fredet(om det fortsatt gjelder) kan det bli vanskelig. Uansett, det finnes sikkert en plass du kan se på hoggormer. Jeg for min del var livredd edderkopper, og har alltid vært det. En dag tvingte jeg meg selv til å la en tarantell krype på armen min. Aldri før har jeg vært så redd, heller ikke følt meg så modig! Nå er jeg kvitt edderkoppfobien! Da gjelder bare biene igjen... Det finnes sikkert noen mennesker som kan hjelpe deg fysisk, istedenfor å få et svar på internett som vil kvitte deg med frykten. Men du får ha lykke til, naturen her i landet bør man ikke gå glipp av!
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #4 Skrevet 2. juli 2012 Jeg vil ikke påstå at dette virker, men "ny forskning" mener at dette vil hjelpe: Hvis du er redd for insekter, feks edderkopper, eller hoggorm i ditt tilfelle, oppsøk dem. Jeg ble fortalt at jeg skulle fange insektet i en glasskrukke, og se på det. Jeg har såpass fobi at jeg ikke turte å gjøre det, og med tanke på at hoggormer er fredet(om det fortsatt gjelder) kan det bli vanskelig. Haha, jeg tror ikke det at hoggormen er fredet er det største problemet for meg. Ser ikke helt for meg at jeg skal ut i skogen å fange en orm på et norgesglass som jeg skal ha stående i stua! :gjeiper: Takk for tips. Jeg må vel etter hvert finne på noe lurt, men vet ikke helt hva. Jeg klarer ikke se på bilder av hoggorm en gang! Det er så slit, for jeg har så lyst til å tilbringe mer tid ute. Vet dere om det er hoggormår i år? Jeg vet at de liker seg i vannet og på stener der de kan sole seg, men er det andre tips til type terreng der jeg må være spesielt obs? Anonym poster: a36a1026b969870ae5d972b181a3bd44
Capricorn Skrevet 2. juli 2012 #5 Skrevet 2. juli 2012 Haha, jeg tror ikke det at hoggormen er fredet er det største problemet for meg. Ser ikke helt for meg at jeg skal ut i skogen å fange en orm på et norgesglass som jeg skal ha stående i stua! :gjeiper: Takk for tips. Jeg må vel etter hvert finne på noe lurt, men vet ikke helt hva. Jeg klarer ikke se på bilder av hoggorm en gang! Det er så slit, for jeg har så lyst til å tilbringe mer tid ute. Vet dere om det er hoggormår i år? Jeg vet at de liker seg i vannet og på stener der de kan sole seg, men er det andre tips til type terreng der jeg må være spesielt obs? Anonym poster: a36a1026b969870ae5d972b181a3bd44 Er like livredd som deg og JA det er ekstremt mye orm i år. Hørte det på radioen. Har ikke noen råd, men har også hørt at man skal se mye på ting man er redd for. Klarer ikke det fordi jeg kan ikke se de på tv eller bilde engang.... 1
Ellie Skrevet 2. juli 2012 #6 Skrevet 2. juli 2012 Er like livredd som deg og JA det er ekstremt mye orm i år. Hørte det på radioen. Har ikke noen råd, men har også hørt at man skal se mye på ting man er redd for. Klarer ikke det fordi jeg kan ikke se de på tv eller bilde engang.... Hørte det på radioen: Ikke frekt ment i det hele tatt, men media har ikke alltid rett. Tviler på de har gått rundt å sjekket under hver stein i skogen hvor mye hoggorm det er, for å sette det på spissen. Jeg går tur med hunden min i villmarken hver dag - jeg har aldri sett en hoggorm i hele mitt liv.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #7 Skrevet 2. juli 2012 Jeg går tur med hunden min i villmarken hver dag - jeg har aldri sett en hoggorm i hele mitt liv. Det er sånne ting jeg liker å høre! Det hjelper å høre litt fra folk med erfaring. Leste om en person som hadde kjent et stikk i leggen og så hadde han snudd seg og sett ormen på vei bort. Enn så dumt det høres ut, så hjelper det faktisk å høre at den ikke henger seg fast! Det er mange som sier at "den er reddere deg enn du er den". Jeg vet det stemmer, men det er ikke en konkret erfaring og derfor hjelper det ikke. TS Anonym poster: a36a1026b969870ae5d972b181a3bd44 1
Ellie Skrevet 2. juli 2012 #8 Skrevet 2. juli 2012 Det er sånne ting jeg liker å høre! Det hjelper å høre litt fra folk med erfaring. Leste om en person som hadde kjent et stikk i leggen og så hadde han snudd seg og sett ormen på vei bort. Enn så dumt det høres ut, så hjelper det faktisk å høre at den ikke henger seg fast! Det er mange som sier at "den er reddere deg enn du er den". Jeg vet det stemmer, men det er ikke en konkret erfaring og derfor hjelper det ikke. TS Anonym poster: a36a1026b969870ae5d972b181a3bd44 Kan vel si at hvis uhellet først er ute(en hoggorm foran deg)ikke få panikk! Du har rett i at ormen er reddere deg enn du er for den. Så om du står helt stille, vil den gå bort etterhvert. Jeg vet det selvfølgelig ikke, men det er det jeg fikk høre av moren min, en av de som bekymrer seg veldig!
Ellie Skrevet 2. juli 2012 #9 Skrevet 2. juli 2012 En ting til: Beklager å skrive så mye innlegg, men jeg tenkte det kunne være av interesse. Hoggormer hører ikke. De føler med "magen" sin på vibrasjonene i bakken. Så om du tramper litt hardt og godt før du går videre - kan du være litt mer trygg på at om det var noen i nærheten så er de sannsynligvis borte nå 1
Capricorn Skrevet 3. juli 2012 #10 Skrevet 3. juli 2012 Hørte det på radioen: Ikke frekt ment i det hele tatt, men media har ikke alltid rett. Tviler på de har gått rundt å sjekket under hver stein i skogen hvor mye hoggorm det er, for å sette det på spissen. Jeg går tur med hunden min i villmarken hver dag - jeg har aldri sett en hoggorm i hele mitt liv. Vel, dette var intervju av en såkalt ekspert. Jeg har snakket med flere som har sett mange allerede i år. Til og med på steder de aldri har sett orm. Jeg har også gått mye i skog med hund og kan telle på en hånd de gangen jeg har sett noe. Det betyr ikke at jeg er noe mindre redd. Jeg er nemlig en av de som stoler blindt på skrekkhistorier Har venner som har opplevd at katten har kommet inn med orm flere ganger i løpet av en sommer. Opplevde det samme med min egen katt for for noen år siden. Katten rakk aldri inn med den da. Ja, jeg tramper på tur i skogen. Og i hagen......
Ellie Skrevet 5. juli 2012 #11 Skrevet 5. juli 2012 Ja, jeg tramper på tur i skogen. Og i hagen...... Uffda, da er det vel kanskje flaks jeg har hatt med meg? Eller at hoggorm ikke liker seg her på øya Jeg kalte meg ingen ekspert, fortalte bare min erfaring
Honnikorn Skrevet 5. juli 2012 #12 Skrevet 5. juli 2012 Først og fremst: Eksponeringsterapi hjelper. Blir man eksponert ofte nok for ting man har fobier for vil det gradvis bli mindre "skummelt" Jeg har prøvd selv, med min nålefobi Så til hoggormen. Jeg er over snittet intressert i slike kryp og gikk på "jakt" etter hoggormen fra snøsmelting og helt fram til nå. Har sett en og den så jeg på veien når jeg kjørte bil. Hoggorm er ikke ofte å se, så jeg tror ikke det er noe du trenger å tenke så innmari mye på. Som skrevet over her:tramp litt når du går, slanger kjenner det og flytter seg. Hvis en hoggorm blir overrasket vil den i de fleste tilfeller lage lyd (hvese) før en gjør utfall. Gift er en verdifull vare for ormen og den sløser ilkke frivillig. Så, kos deg på tur i skogen og tramp litt når du går. Så vil du unngå å møte på han.
ArneAnd Skrevet 24. juli 2012 #13 Skrevet 24. juli 2012 Noe som kan hjelpe er å lære seg litt om det man er redd for. Hoggormen er ekstremt sjelden farlig for mennesker(veps og hunder tar livet av veldig mange fler), og den er mer redd for deg enn du er for den. Selv løper jeg rundt i skogen og leter etter hoggorm for å studere den, men jeg skjønner at det er en interesse som er over gjennomsnittlig nerdete. Som Honnikorn skriver over her så er giften verdifull for ormen, og den sløser ikke med den. Skulle du være så uheldig å bli bitt(noe som er svært usannsynlig) er det stor sjanse for at den biter tørt, altså uten å sprøyte inn gift. Den vil uansett alltid prøve å komme seg vekk, bitt er aller siste utvei.
Gjest Linaria Skrevet 26. juli 2012 #14 Skrevet 26. juli 2012 Jeg har gått i skogen hver helg hele sommeren i tre år og har ikke sett én hoggorm (bor på østlandet). Har bare truffet på et par søte stålormer (de biter ikke). Hoggorm merker vibrasjoner i bakken, så om du går litt tungt så merker den at du kommer, og stikker som oftest av. Den angriper bare dersom du provoserer den, så bare se hvor du går i høyt gress, osv.
Capricorn Skrevet 26. juli 2012 #15 Skrevet 26. juli 2012 Det er andre gangen jeg leser om dette i sommer http://www.varden.no/nyheter/yvonne-vaknet-med-orm-i-sengen-1.7458267
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #16 Skrevet 27. juli 2012 Det er andre gangen jeg leser om dette i sommer http://www.varden.no...engen-1.7458267 Takk for den! Heldigvis bor jeg midt i byen og høyt opp. TS Anonym poster: a36a1026b969870ae5d972b181a3bd44
Pene sko... Skrevet 9. august 2012 #17 Skrevet 9. august 2012 På typiske steder der det kan være orm kan du trampe litt eller banke i bakken med en kjepp mens du tar deg frem. Ormer reagerer på at du ryster bakken. Dette er i hvert fall mitt lille triks som jeg bruker.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #18 Skrevet 9. august 2012 Som en nevner her så biter hoggormen tørt i rundt 30% av tilfellene. En venninne kjente ikke engang at hun ble bitt i armen før hun senere så merkene. Anonym poster: 083fbac5f7138ba289387945f37c4d52
Gjest Tigress Skrevet 9. august 2012 #19 Skrevet 9. august 2012 Eg har sprunge masse i skauen rundt Nøklevann i Oslo, og der er det myyye hoggorm. Og har mest sprunge på orm fleire gonger - dei kjem seg ikkje alltid unna. Eg spring ofte med ein liten hoggormcocktail i lomma, det er allergimedisin (cyrtec eller liknande) og prednisolon. Og så håper eg på det beste.
betrayed Skrevet 9. august 2012 #20 Skrevet 9. august 2012 Jeg er også livredd hoggorm og tramper og synger når jeg lufter hunden. Noen ganger tør jeg ikke gå i skogen alene.... Hehhe. Vet ikke om det er hoggorm her vi bor, men har sett mange før og holder meg unna de stedene nå i sesongen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå