Gå til innhold

Hva er det som gjør meg så slapp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har så uendelig lite enrgi HELE tiden.

Lurer på om det kan ha sammenheng med kosten?

Frokost kl 6.45:

Skål med axa fruktmüsli med ekstra lett melk.

Kaffe med to t-skjeer sjokoladepulver

Lunsj 11.45:

3 grove skiver med div pålegg (makrell i tomat, kyllingpostei, cottage cheese med enten skine eller lett syltetøy, egg osv)

Vann å drikke til/evt te

(Mellommåltid: Skyr) Ikke hver dag

Middag kl 17.00:

Masse forskjellig, mye fisk, kylling, kyllingkjøttdeig, karbonadedeig, kyllingpølser. Masse grønnsaker og litt pasta/ris/poteter, lita saus.

Vann til eller farris

Kvelds rundt 21.00:

Frukt og bær med mager vaniljekesam/nutrilettbar/1-2 skiver med diverse pålegg

Drikker litt pepsi max så og si hver dag, men ikke noe fast. Ellers en del vann. Noen kopper kaffe gjennom dagen.

Noen meninger om mitt kosthold?

Helgene blir litt annerledes da jeg sover annerledes og gjør andre ting....

Anonym poster: 168ffe7f84cbaa0a1d9c788f2935626a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke ekspert på kosthold, men vet du om du har jernmangel?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det har noe med kosten å gjøre. Det ser variert og fint ut. Jeg ville tatt en tur til legen for å ta noen tester. Slenger meg på de som nevner allergi eller jernmangel.

Anonym poster: 5094568d28f4dcca8bcb5b4c1c48fd90

• Liker 2
Gjest VesleMars
Skrevet

Mangler ingen vitaminer eller jern i allefall... Har ikke matallergi som jeg vet om, bare Bjørk og gress jeg er allergisk mot...

TS

Skrevet (endret)

Hvordan vet du at du ikke mangler vitaminer/mineraler, har du sjekket nylig, og vet du hva som ble sjekket?

Rent kostholdsmessig så ville jeg gått i bakken av å drikke lett-brus pga aspartam, det er et skummelt søtningsmiddel. Aspartam er også å finne i kesam og andre lettprodukter, så det kan jo være du reagerer på det.

I tillegg kan det være du reagerer på hvete og melk, som er vanlig når man har pollenallergi.

Det kan selvsagt også være andre fysiske årsaker som må sjekkes hos lege.

Endret av 2shy
Skrevet

Trener du? Jeg merker jeg får MYE mer overskudd når jeg trener

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare komme med en egen lignende erfaring. Jeg var så slapp og utslitt at det skullle ikke vært mulig. etter mye om og men ble det til at jeg kuttet ut gluten og vips - boblet over av energi i forhold til tidligere. (har imidlertid ikke slått ut på de testene je har tatt).

Så en eller annen form for allergi eller intoleranse kan jo være vært å sjekke

Anonym poster: 26f82d9a41de56ade0ff7cea1d0294c2

Skrevet

Er du gravid? <- Obligatorisk KG spørsmål.

Skrevet

Har så uendelig lite enrgi HELE tiden.

Lurer på om det kan ha sammenheng med kosten?

Frokost kl 6.45:

Skål med axa fruktmüsli med ekstra lett melk.

Kaffe med to t-skjeer sjokoladepulver

Lunsj 11.45:

3 grove skiver med div pålegg (makrell i tomat, kyllingpostei, cottage cheese med enten skine eller lett syltetøy, egg osv)

Vann å drikke til/evt te

(Mellommåltid: Skyr) Ikke hver dag

Middag kl 17.00:

Masse forskjellig, mye fisk, kylling, kyllingkjøttdeig, karbonadedeig, kyllingpølser. Masse grønnsaker og litt pasta/ris/poteter, lita saus.

Vann til eller farris

Kvelds rundt 21.00:

Frukt og bær med mager vaniljekesam/nutrilettbar/1-2 skiver med diverse pålegg

Drikker litt pepsi max så og si hver dag, men ikke noe fast. Ellers en del vann. Noen kopper kaffe gjennom dagen.

Noen meninger om mitt kosthold?

Helgene blir litt annerledes da jeg sover annerledes og gjør andre ting....

Anonym poster: 168ffe7f84cbaa0a1d9c788f2935626a

Du kan ha mangel på viktige mineraler eller vitaminer, for eksempel er jernmangel vanlig hos unge kvinner og etter vinteren kan man ha D-vitaminmangel. Dette kan du få sjekket med en enkel blodprøve hos legen.

Hvis du ikke trener bør du begynne med det. Hvis det ikke hjelper og du ikke har mangel på vitaminer, bør du gå til legen og få en grundigere sjekk.

Skrevet

Jeg synes det ser ut som om du spiser for magert, dvs. at du har for lite fett i kosten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det ser ut som om du spiser for magert, dvs. at du har for lite fett i kosten.

og for lite protein.

Anonym poster: 32ef35b2bd7df6f3140bde33094073fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sover du nok da?

Får du i deg mye koffein? Om man får i seg mye koffein kan man faktisk bli mer trøtt, ikke mer våken. For noen blir koffeindrikking en vond sirkel. Trøtt -> innta mer koffein for å bli våken -> blir faktisk enda mer trøtt i stedet -> tar en kopp kaffe til -> trøtt osv osv

Anonym poster: 72e0615ace096bb949514fd20cfe0f7d

Skrevet

Det er veldig tydelig hva som er feil her! Det går hele 5 timer mellom måltidene! Flere regelmessige måltider gjennom hele dagen bidra til å få en jevn tilførsel av energi, og holde blodsukkeret stabilt. Slik opprettholder man forbrenningen gjennom dagen og dette bidrar videre til å redusere slapphet og sultfølelsen, og samtidig øke konsentrasjonen din.

• Liker 1
Skrevet

Fet fisk er da en god kilde til fett.

og for lite protein.

Anonym poster: 32ef35b2bd7df6f3140bde33094073fa

Jeg håper du tuller? Hvert eneste måltid TS beskriver er jo protein-bomber.

Jeg ville utelukket vitamin/mineral mangel ved blodprøver først og fremst.

Skrevet

Fet fisk er da en god kilde til fett.

Ja, det er det. Men ut fra oversikten ser det ut til at makrell i tomat er et eksempel på pålegg til lunsj, og ikke noe som nødvendigvis spises hver dag. Hun har heller ikke spesifisert om det er fet fisk hun spiser til middag. Utover makrell i tomat og (fet) fisk til middag er kostholdet svært fettfattig, og til lunsj og kvelds er det omtrent fravær av fett. Jeg ville spist mer fett enn det som smisseres selv om jeg hadde spist fet fisk til middag og makrell i tomat på skiven til lunsj.

• Liker 1
Skrevet

Få dem til å sjekke om du har nok B12 og om du har nok vitamin D - begge deler kan gjøre deg veldig slapp.

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Lignende erfaring her, men det rare er at det føles som det sitter i hodet. Har alltid en trykkende følelse i hodet kombinert med svak kvalme. Jeg trener mye og er i god form, kan fint løpe 10 km i rolig tempo, men utenom trening føler jeg meg slapp. Orker ikke å vaske hele leiligheten i et strekk eller lange shoppingturer. Blir i bedre form av trening, men overskuddet melder seg likevel ikke. Føler ofte jeg sliter med lavt blodsukker, spesielt hvis jeg har spist lite karbohydrater, men jeg holder meg nesten helt unna alt som har sukker i seg og prøver å ha et sunt kosthold.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Har du sjekket stoffskifte? Det kan hende du har lavt stoffskifte, vanlige symptomer er slapphet og at man har lite energi/overskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...