straamann Skrevet 2. juli 2012 #1 Del Skrevet 2. juli 2012 Debatten omkring akselerende boligmarkedet raser i takt med prisøkningen. Nylig ble denne 21 kvm leiligheten solgt for 2 mill i Stavanger: Betalte 90.476 kr kvadratmeteren Årsaken til at slike boliger, hvertfall i Stavanger, stiger så mye i pris skyldes oljebransjen. En nyutdannet ingeniør strater på 700 000 i lønn, og i tillegg får mange rentefritt boliglån eller får bo i leiligheter betalt av arbeidsgiver. Og siden det ikke er noe tak på hvor mye oljebransjen kan betale for en leilighet og det er stor etterspørsel i forhold til tilbud, drives prisene hmmelhøyt. På sikt så kan dette skade hele samfunnet, for barnehageansatte, lærere, butikkmedarbeidere etc må også ha råd til å bo i byen om oljefolkene skal kunne shoppe, ha barn i skolen etc. Kravet om 15% egenkapital skaper store utfordringer for mange førstegangskjøpere når boligprisene i byene er så høye som de er nå. De fleste nye boliger som bygges, er store og selges til de pengesterke som så leier ut deler av sin leilighet til å betale ned sitt eget lån. Siden det er stort press på små leiligheter og hybler, øker også prisene på leiemarkedet. Dette fører til at de av oss som ikke har mulighet til å få sikkerhet gjennom våre foreldre, ikke har råd til å spare penger til egenkapital fordi leieprisene er så høye. Dette er et paradoks, siden det ofte koster mer å betale leien pr. måned enn det er å betale ned på sitt eget lån. I tillegg til at man da betaler inn til seg selv og "ikke kaster pengene ut av vinduet". Man må skaffe penger til leie uansett og det klarer de aller, aller fleste, likevel får man ikke sikkerhet fra banken til å komme seg inn på boligmarkedet. Det er nesten ingen som kommer seg inn i dagens boligmarked for egen maskin - enten må man arve, få sikkerhet av egne foreldre (hvis man ikke har for mange søsken) eller man må ha en partner og dere må begge være i en god jobb. Jeg vet det jobbes med å øke BSU til 300 000, men hva hjelper det når man har bodd hjemmefra for å studere/gå på skole siden man var 16 år og aldri har hatt anledning til å legge vekk penger til sparing? Dette fører bare til at de som allerede har penger til overs hver måned, får mulighet til å spare enda mer i BSU og få enda mer avslag på skatten enn oss som har lite å legge bort. Det er nå gått så langt at en økonom foreslår at foreldre sparer til bolig allerede fra barnets fødsel: Anbefaler å spare til bolig fra fødselen av Da føler jeg for å spørre; hva er vitsen med det da? Om stadig flere foreldre sparer til bolig fra barnets fødsel av, så vil boligprisene bare øke enda mer for alle. Man står ikke sterkere i boligmarkedet om man legger vekk penger tidlig, fordi mange, mange andre da vil gjøre det samme. Kunstig store deler av folks formue vil havne i bolig. Og i denne situasjonen blir det ENDA mer umulig for de som ikke har hatt mulighet til å få med seg penger fra foreldrene å komme inn på boligmarkedet, samtidig som fallet blir katastrofalt for dem som ER inne i markedet om det skulle komme en boligboble. Jeg er seriøst bekymret for utviklingen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J.Bourne Skrevet 2. juli 2012 #2 Del Skrevet 2. juli 2012 Den eneste løsningen på dette problemet er at det må bygges hvertfall dobbelt så mye som det gjør i dag. Slik at etterspørsel møter behov. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 2. juli 2012 #3 Del Skrevet 2. juli 2012 Det er kun i de verste pressområdene at boligprisene øker eksplosivt. Man trenger ikke reise altfor langt ut fra pressområdene før man kan finne noe til en helt OK penge. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 2. juli 2012 #4 Del Skrevet 2. juli 2012 Det er bare tull at nyutdannede ingeniører får 700 000 i startlønn. Anbefalingen fra feks Tekna ligger langt, langt under dette, og det høyeste jeg har hørt om så langt av nyutdannede sivinger fra NTNU er 500 000. Er enig i at prisene er sykt høye og at det er vanskelig å komme seg inn på markedet, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 2. juli 2012 #5 Del Skrevet 2. juli 2012 Eg har jobba hos 2 store firma innen oljebransjen i Stavanger, og hos ingen av dei er normalt med verken sponsa leie av leilighet eller boliglån. Eg trur det er likt hos mange av dei forskjellige firmaene i oljebransjen. Ei heller er startlønna 700 000 kr, verken for ingeniører eller sivil ingeniører. Langt der i frå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #6 Del Skrevet 2. juli 2012 Skal like å se ingeniørjobben med en startlønn på 700.000, det er nok unntaket snarere enn regeln. Grei startlønn; ja, men som regel ikke 700K. Anonym poster: a98aeb8a5f97b99f3514d56ce8e3e2d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 4. juli 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 4. juli 2012 Vel, min kamerat som enda studerer industriell økonomi har allerede fått jobb i et oljefirma, han begynner på 700 k brutto og får rentefritt boliglån. Han sier dette ikke er uvanlig i Stavangerområdet. Men ingenører jobber med så mangt, alt fra sukkertøy til romfart. Noen sitter på kontor og stempler skjemaer, andre er rene "Petter Smart". så det er klart at ikke flertallet av norske ingeniører har slike lønninger som jeg forteller om de første årene. Men likevel er det såpass mange som har klare fordeler gjennom jobben, at de er med å presse opp prisene i markedet for alle sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 4. juli 2012 #8 Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) De fleste vet at indøk står i særstillig når det gjelder startlønna. Men som flere her har sagt, det er ikke slik for alle andre. Og hvorfor skylder du bare på oljeindustrien? Det er ikke bare de som tjener bra. Hva med unge leger, økonomer osv? Det er uansett ikke slik at du kan velge deg en gruppe nyutdannede og si at det er deres feil at boligprisene er høye. De strever like mye med å komme inn på boligmarkedet som andre. Man kommer seg inn hvis man har egenkapital, noe få nyutdannede har etter mange år som student. Kan du være litt spesifikk på hvilke goder man får som ingeniør som man ikke får andre steder? For rabatt på treningsstudio og pensjonsordning får man overalt ellers også... Endret 4. juli 2012 av Surriball 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 4. juli 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) De fleste vet at indøk står i særstillig når det gjelder startlønna. Men som flere her har sagt, det er ikke slik for alle andre. Og hvorfor skylder du bare på oljeindustrien? Det er ikke bare de som tjener bra. Hva med unge leger, økonomer osv? Det er uansett ikke slik at du kan velge deg en gruppe nyutdannede og si at det er deres feil at boligprisene er høye. De strever like mye med å komme inn på boligmarkedet som andre. Man kommer seg inn hvis man har egenkapital, noe få nyutdannede har etter mange år som student. Kan du være litt spesifikk på hvilke goder man får som ingeniør som man ikke får andre steder? For rabatt på treningsstudio og pensjonsordning får man overalt ellers også... Ingeniører flest strever mindre enn de fleste andre for å komme inn i boligmarkedet. De har jo samfunnets mest etterspurte jobb for tiden, og bankene elsker dem! Unge allmennleger tjener ikke mer enn rett over 400 000 i startlønn, før de har praktisert noen år evt tatt tilleggsutdanning. Økonomer vet jeg ikke noe om. Det fremste gode man får som ingeniør er 100% stilling og ordnede arbeidsforhold fra første dag etter eksamen. (stort sett)Det er sjeldent å se i andre yrkesgrupper. Årsaken er selvsagt etterspørselen etter ingeniører, men det er også stor etterspørsel etter sykepleiere og lærere med utdanning, uten at dette fører til flere faste stillinger eller lønn i samsvar med utdannelsen. En nyudannet lærer med 4 års utdanning som underviser på grunnskolenivå, får utbatalt ca. 350 000 HVIS vedkommende får 100% stilling, noe som er sjeldent siden vikariater er hyppig brukt. En sykepleier med f.eks spesialisering får noe mer, i overkant av 400 000, men også her er det vanskelig å få 100% til tross for etterspørselen. I Stavanger er det dessuten vanlig at mange som går på INDØKS bor hjemme mens de studerer, eller får hjelp av foreldre til å komme inn på boligmarkedet og dermed slipper unna leie. Det gjelder forsåvidt andre fagfelt også, men der har man igjen dette med at man ikke får fast stilling etter endt utdanning. Endret 4. juli 2012 av straamann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #10 Del Skrevet 4. juli 2012 Ingeniører flest strever mindre enn de fleste andre for å komme inn i boligmarkedet. De har jo samfunnets mest etterspurte jobb for tiden, og bankene elsker dem! Unge allmennleger tjener ikke mer enn rett over 400 000 i startlønn, før de har praktisert noen år evt tatt tilleggsutdanning. Økonomer vet jeg ikke noe om. Det fremste gode man får som ingeniør er 100% stilling og ordnede arbeidsforhold fra første dag etter eksamen. (stort sett)Det er sjeldent å se i andre yrkesgrupper. Årsaken er selvsagt etterspørselen etter ingeniører, men det er også stor etterspørsel etter sykepleiere og lærere med utdanning, uten at dette fører til flere faste stillinger eller lønn i samsvar med utdannelsen. En nyudannet lærer med 4 års utdanning som underviser på grunnskolenivå, får utbatalt ca. 350 000 HVIS vedkommende får 100% stilling, noe som er sjeldent siden vikariater er hyppig brukt. En sykepleier med f.eks spesialisering får noe mer, i overkant av 400 000, men også her er det vanskelig å få 100% til tross for etterspørselen. I Stavanger er det dessuten vanlig at mange som går på INDØKS bor hjemme mens de studerer, eller får hjelp av foreldre til å komme inn på boligmarkedet og dermed slipper unna leie. Det gjelder forsåvidt andre fagfelt også, men der har man igjen dette med at man ikke får fast stilling etter endt utdanning. Sjekka tariffen for lærere i det siste? Nyutdannede lærere gikk i år opp fra 367 000 til 395 000 i startlønn. Her jeg bor (40 min fra oslo) kaster de faste fulltidsstillinger til lærere hvis de er utdannet. Jeg har dessuten akkurat kjøpt en 212km stor enebolig med tomt i et boligområde til 1,5 millioner. Så det er mulig, kanskje ikke midt i stavanger (der er det ganske horribelt) men alle kan ikke bo midt i stavanger heller. Helt enig i at det er ille enkelte steder, men ikke riktig like ille som du skal ha det til. Anonym poster: af107e906513dbac9359609f03fea4ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 4. juli 2012 #11 Del Skrevet 4. juli 2012 Enig i at hvis man beveger seg utenfor de store byene, så er muligheten for å få seg en bolig til overkommelig pris, mye større. Kanskje man da også får andre goder, som feks tilgang til sjø og naturstier rett utenfor døren? Selv strever jeg også med å komme inn på boligmarkedet igjen, etter å ha vært der før. Lite egenkapital, men forståelsesfull bank. Fikk tak i ei relativt billig tomt, 15 min fra en by og i nærhet av sjø. Skal ha husmoduler fra Litauen(sparer enormt mye på det) og skal bygge et enkelt, men greit hus. Bare som et eksempel på hvordan man kan "snike" seg inn på boligmarkedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aglaea Skrevet 4. juli 2012 #12 Del Skrevet 4. juli 2012 Det begynner faktisk å bli veldig dyrt utenfor Stavanger også nå, fordi så mange velger å flytte dit pga de stive prisene i Stavanger, at prisene presses opp i distriktene også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 4. juli 2012 Forfatter #13 Del Skrevet 4. juli 2012 Sjekka tariffen for lærere i det siste? Nyutdannede lærere gikk i år opp fra 367 000 til 395 000 i startlønn. Her jeg bor (40 min fra oslo) kaster de faste fulltidsstillinger til lærere hvis de er utdannet. Jeg har dessuten akkurat kjøpt en 212km stor enebolig med tomt i et boligområde til 1,5 millioner. Så det er mulig, kanskje ikke midt i stavanger (der er det ganske horribelt) men alle kan ikke bo midt i stavanger heller. Helt enig i at det er ille enkelte steder, men ikke riktig like ille som du skal ha det til. Anonym poster: af107e906513dbac9359609f03fea4ff Ja, riktig at tariffen har gått opp ja. Men det spørs hvilke fag du underviser i... man blir ikke fast ansatt lærer i fag man ikke har minst årskurs i. Har man studert idrett, musikk eller kunst på bachelor nivå, må man ta utdanning minst to år til for å ha bred nok fagkode for en fulltidsstilling i de fleste skoler. Da har man 5-6 års utdanning, men får allikevel betalt som en med 3-års utdanning. Så kan man si at disse fagene ikke er like viktige som norsk, matte og engelsk. Da henviser jeg til Ann Bamfords forskning: Kunst gir bedre karakterer En annen ting er at man vanskelig får boliglån med bare ÈN normal inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 4. juli 2012 Forfatter #14 Del Skrevet 4. juli 2012 Enig i at hvis man beveger seg utenfor de store byene, så er muligheten for å få seg en bolig til overkommelig pris, mye større. Kanskje man da også får andre goder, som feks tilgang til sjø og naturstier rett utenfor døren? Selv strever jeg også med å komme inn på boligmarkedet igjen, etter å ha vært der før. Lite egenkapital, men forståelsesfull bank. Fikk tak i ei relativt billig tomt, 15 min fra en by og i nærhet av sjø. Skal ha husmoduler fra Litauen(sparer enormt mye på det) og skal bygge et enkelt, men greit hus. Bare som et eksempel på hvordan man kan "snike" seg inn på boligmarkedet. Bor man utenfor sentrum, må man også ha bil og de utgifter de medfører. Og da forvinner på en måte mye av pengene man sparer ut vinduet over noen år. Hvis man da ikke har bil fra før og har råd til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #15 Del Skrevet 4. juli 2012 Ja, riktig at tariffen har gått opp ja. Men det spørs hvilke fag du underviser i... man blir ikke fast ansatt lærer i fag man ikke har minst årskurs i. Har man studert idrett, musikk eller kunst på bachelor nivå, må man ta utdanning minst to år til for å ha bred nok fagkode for en fulltidsstilling i de fleste skoler. Da har man 5-6 års utdanning, men får allikevel betalt som en med 3-års utdanning. Så kan man si at disse fagene ikke er like viktige som norsk, matte og engelsk. Da henviser jeg til Ann Bamfords forskning: Kunst gir bedre karakterer Den sier ikke noe om hvor viktige fagene er, bare at man får bedre karakterer i teoretiske fag av også ha noen kunst-relaterte aktiviteter. Så vidt jeg kan skjønne er det også bestilllingsforskning for UNESCO som det fra starten av var meningen at skulle vise det den viser, og den er ikke fagfellevurdert. Anonym poster: b78a3307540c0a814d57194313c1de13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 4. juli 2012 Forfatter #16 Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Den sier ikke noe om hvor viktige fagene er, bare at man får bedre karakterer i teoretiske fag av også ha noen kunst-relaterte aktiviteter. Så vidt jeg kan skjønne er det også bestilllingsforskning for UNESCO som det fra starten av var meningen at skulle vise det den viser, og den er ikke fagfellevurdert. Anonym poster: b78a3307540c0a814d57194313c1de13 Dette er en avsporing fra trådens tema, men jeg ser ingen grunn til at UNESCO skal ha interesser i, slik som du insinuerer, at den norske kulturskolen og undervisningen i kunstfag i grunnskolen skal få strykkarakter, som jo er et av de viktigste funnene i Bamfords rapport. Den nasjonale rapporten om kunstfagenes plass i skolen er forresten ikke bestilt av UNESCO. Det er Nasjonalt senter for kunst og kultur i utdanningen som har bestilt denne. Og den instrumentelle verdien er viktig nok, men kunstfag har også en egenverdi. Alle rike kulturer i historien har hatt et rikt kulturliv - et av kjennetegnene på et samfunn i oppløsning er mangelen på en levende kultur. Desverre for kulturfagene er kultur et av de få områdene i det moderne samfunn som man ikke kan vise verdien av gjennom et regnskap. Og det trenger ikke å være et tegn på at kunst og kultur er uviktig og uten betydning for allmenndannelsen. Forøvrig er Bamfords rapport fagfellevurdert, hvis du leter frem rapporten i sin helhet. Endret 4. juli 2012 av straamann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 4. juli 2012 #17 Del Skrevet 4. juli 2012 Ingeniører flest strever mindre enn de fleste andre for å komme inn i boligmarkedet. De har jo samfunnets mest etterspurte jobb for tiden, og bankene elsker dem! Unge allmennleger tjener ikke mer enn rett over 400 000 i startlønn, før de har praktisert noen år evt tatt tilleggsutdanning. Økonomer vet jeg ikke noe om. Det fremste gode man får som ingeniør er 100% stilling og ordnede arbeidsforhold fra første dag etter eksamen. (stort sett)Det er sjeldent å se i andre yrkesgrupper. Årsaken er selvsagt etterspørselen etter ingeniører, men det er også stor etterspørsel etter sykepleiere og lærere med utdanning, uten at dette fører til flere faste stillinger eller lønn i samsvar med utdannelsen. En nyudannet lærer med 4 års utdanning som underviser på grunnskolenivå, får utbatalt ca. 350 000 HVIS vedkommende får 100% stilling, noe som er sjeldent siden vikariater er hyppig brukt. En sykepleier med f.eks spesialisering får noe mer, i overkant av 400 000, men også her er det vanskelig å få 100% til tross for etterspørselen. I Stavanger er det dessuten vanlig at mange som går på INDØKS bor hjemme mens de studerer, eller får hjelp av foreldre til å komme inn på boligmarkedet og dermed slipper unna leie. Det gjelder forsåvidt andre fagfelt også, men der har man igjen dette med at man ikke får fast stilling etter endt utdanning. Ja, jøss, for det er kun ingeniørstudenter som bor hjemme når de studerer hvis de studerer i egen by, og kun ingeniørstudenter som får EK hjemmefra.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 4. juli 2012 #18 Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Enig i at hvis man beveger seg utenfor de store byene, så er muligheten for å få seg en bolig til overkommelig pris, mye større. Kanskje man da også får andre goder, som feks tilgang til sjø og naturstier rett utenfor døren? Som regel er det mogleg å velge eit område utan for byene som ikkje er så dyrt. Det er derimot ikkje heilt slikt i Stavanger, og det synes eg er nokså spesielt. For å få redusert prisene litegranne så må ein minst 20 minutter unna med bil for å sjå forskjell i boligprisen, og der er det dyrt. Skal ein ha nokelunne prisreduksjon så må ein minst 30-45 minutter vekk og helst der det er dårleg med kollektivtrafikk. Billigste leilighet i Stavanger og omegn er 19kvm til 1 400 000kr. Ellers har ein 53 kvm på Finnøy til 1 690 000, men da har ein over 30 minutter køyretid og ein sinnsvak dyr bompengering. Sørover så finner ein leilighet på Varhaug på 40-50 kvm til 1 850 000kr (ca 40 minutter sørover). Det er mange pengesterke folk i Stavanger og omegn pga. oljenæringen. Når ein slår det faktum saman med mangel på boliger så blir det grisedyrt. Dog er ikkje startlønna til ein ingeniør 700 000 som påstått tidlegare i tråden. I følgeNITO er 415 000 kr nærmere sannheten om ingeniørers startløn. Rekner ein med at den gyldne regelen til bankene for boliglån er 3 x årsinntekt, så vil det seie at ein enslig nyutdanna ingeniør vil få lån på 1 245 000 kr, og da har ein ikkje tatt med regelen om 15% EK heller. Så det er faktisk ikkje slik at ein nyutdanna ingeniør i Stavanger kan med letthet kome seg inn på boligmarkedet. Det er klart at viss ein er 2, så er det atskillig lettere enn om ein er enslig. Har ein oppsparte midler så er det lettere. Har ein kausjonist så er det litt lettere. Kan ein få privat lån med gode betingelser så er det lettere. Har ein fått arv, så er det lettere. Får ein innvilga startlån så er det lettere. Har du studert utan ekstrajobb, er enslig, har studielån, er nyutdanna, ikkje har oppsparte midler, eller har generøse foreldre med muligheter til å hjelpe...vel da er det meir vrient om du så er ingeniør eller ei. Også hjelper det å finne ein velvillig/løysningsorientert bank Endret 4. juli 2012 av Sola^ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
straamann Skrevet 5. juli 2012 Forfatter #19 Del Skrevet 5. juli 2012 Godt innlegg, Sola. Men på punktet om SIVILingeniørers startlønn i oljebransjen, er jeg fortsatt uenig. Jeg har fem bekjente siv.ing i vennekretsen, og alle sammen fikk en startlønn på over 500 000. Viser NITO sine tall landsgjennomsnittet for ingeniører med 3 år utdannelse, eller for siv. ing? Viser tallene fra NITO hva ingeniører i Stavanger tjener , eller på landsbasis? For det er jo det første som er interessant for oss. Stavanger kan ikke sammenlignes med Trondheim. Selvsagt er IND.ØK i en egen klasse, men også andre ingeniører som jobber onshore er svært etterspurt for tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 5. juli 2012 #20 Del Skrevet 5. juli 2012 Godt innlegg, Sola. Men på punktet om SIVILingeniørers startlønn i oljebransjen, er jeg fortsatt uenig. Jeg har fem bekjente siv.ing i vennekretsen, og alle sammen fikk en startlønn på over 500 000. Viser NITO sine tall landsgjennomsnittet for ingeniører med 3 år utdannelse, eller for siv. ing? Viser tallene fra NITO hva ingeniører i Stavanger tjener , eller på landsbasis? For det er jo det første som er interessant for oss. Stavanger kan ikke sammenlignes med Trondheim. Selvsagt er IND.ØK i en egen klasse, men også andre ingeniører som jobber onshore er svært etterspurt for tiden. Det var NITO sine tal, altså ingeniører. I følge linken i posten min var forskjellen ca. 3-4000kr. Tidlegare har Rogaland vore ca 10% over landssnittet. sivinger tener meir enn ingeniører, men ikkje 300 000 meir. Da eg begynte som nyutdanna prosjekt ingeniør i oljenæringen for 4 år sidan så var forskjellen mellom mi løn og min kollega med master utdanning ca 40 000kr i året. Konsulenter tener meir. Offshorearbeidere tener meir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå