AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #1 Skrevet 2. juli 2012 Beklager litt rare bokstaver, men jeg sitter i et fremmed land og laner pc pa hotellet. I flere uker tatt meg av en katt. Har fatt lov til a ha den i hotelleiligheten jeg leier i forbindelse med jobben, og det har gatt kjempebra. Om 3 uker skal jeg hjem igjen, og har forsokt alt jeg kan for a gi katten et godt hjem. Dyrebeskyttelse er det ikke her, det er et veldig fattig strok hvor dyr og mange mennesker er totalt overlatt til seg selv. Jeg fant katten i en soppelkontainer, den var bitteliten. Det er ingen sjanse for a fa den med til norge, jeg har forsokt. Vil det mest barmhjertige vare a avlive katten, eller slippe den ut i gatene? Jeg har blitt sa utrolig glad i den, vet ikke hva jeg skal gjore.. Vil gjore det rette! Anonym poster: cd5648b1fcedaec3c8bacbe330d9398b
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #2 Skrevet 2. juli 2012 Hvorfor kan du ikke ta den med til Norge? Forklar. Anonym poster: 4e2320f877241abf708901e1db1242b8
MockingJay Skrevet 2. juli 2012 #4 Skrevet 2. juli 2012 Så bra at du har tatt vare på en liten pusikatt! , men jeg lurer også på hvorfor du ikke kan ta den med hjem?
Gjest Lille-pus Skrevet 2. juli 2012 #5 Skrevet 2. juli 2012 Beklager litt rare bokstaver, men jeg sitter i et fremmed land og laner pc pa hotellet. I flere uker tatt meg av en katt. Har fatt lov til a ha den i hotelleiligheten jeg leier i forbindelse med jobben, og det har gatt kjempebra. Om 3 uker skal jeg hjem igjen, og har forsokt alt jeg kan for a gi katten et godt hjem. Dyrebeskyttelse er det ikke her, det er et veldig fattig strok hvor dyr og mange mennesker er totalt overlatt til seg selv. Jeg fant katten i en soppelkontainer, den var bitteliten. Det er ingen sjanse for a fa den med til norge, jeg har forsokt. Vil det mest barmhjertige vare a avlive katten, eller slippe den ut i gatene? Jeg har blitt sa utrolig glad i den, vet ikke hva jeg skal gjore.. Vil gjore det rette! Anonym poster: cd5648b1fcedaec3c8bacbe330d9398b Jeg lurer litt på hvor i verden det er du befinner deg nå jeg. Er du på ferie eller er du på jobb ? Blir ikke helt klok på det, fordi du sier at du er i en hotell-leilighet du leier i forbindelse med jobben, men samtidig er det et veldig fattig strøk av verden ? - og du er på ferie ? Innførsel er stort sett mulig fra nær sagt all verdens kanter, men det er d-y-r-t fra mange steder. Så hvor i alle dager er det du befinner deg da ?
Gjest Mildrid Skrevet 2. juli 2012 #6 Skrevet 2. juli 2012 Jeg ville heller avlivet en å slippe den ut til ingenting. Hadde gått og tenkt på den stakkars katten uten mat og hjem
Gjest skravle Skrevet 2. juli 2012 #7 Skrevet 2. juli 2012 Skal ts ha med seg katten til Norge må hun begynne ca 6 mnd i forveien med vaksinasjon mot Rabies. Du velger selv om veterinæren skal gi kun én vaksine for deretter å vente 120 dager før blodprøvetaking, eller om du følger det som er vanligst i Norge med 2 vaksiner med 1 mnd mellomrom, for deretter å vente 120 dager og ta blodprøve. Årsaken til at man anbefaler 2 ganger, er at det er større sjanse for at blodprøven blir godkjent der man måler antistoffer mot Rabies. Dersom blodprøven ikke blir godkjent, dvs at det er for lavt antistoffnivå, må katten din få en Rabiesvaksine til og ny blodprøve tas etter nye 120 dager. Det er svært viktig at det går minst 120 dager, men det selvfølgelig ingen hensikt å vente lenger enn man må, fordi antistoffnivået synker over tid. Tidligere var regelen at dyr som kom fra utlandet, måtte 6 mnd i karantene. Dette gjelder ikke lenger. Eneste sjansen for at katten din blir satt i karantene, er om det mangler noe i passet.
Gjest Lille-pus Skrevet 2. juli 2012 #8 Skrevet 2. juli 2012 Jeg ville heller avlivet en å slippe den ut til ingenting. Hadde gått og tenkt på den stakkars katten uten mat og hjem Så-så Er ikke sikkert det er nødvendig skal du se.
Gjest skravle Skrevet 2. juli 2012 #9 Skrevet 2. juli 2012 I tillegg må katten også være ID-merket og gjennomgått ormekur..
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #10 Skrevet 2. juli 2012 Skal ts ha med seg katten til Norge må hun begynne ca 6 mnd i forveien med vaksinasjon mot Rabies. Du velger selv om veterinæren skal gi kun én vaksine for deretter å vente 120 dager før blodprøvetaking, eller om du følger det som er vanligst i Norge med 2 vaksiner med 1 mnd mellomrom, for deretter å vente 120 dager og ta blodprøve. Årsaken til at man anbefaler 2 ganger, er at det er større sjanse for at blodprøven blir godkjent der man måler antistoffer mot Rabies. Dersom blodprøven ikke blir godkjent, dvs at det er for lavt antistoffnivå, må katten din få en Rabiesvaksine til og ny blodprøve tas etter nye 120 dager. Det er svært viktig at det går minst 120 dager, men det selvfølgelig ingen hensikt å vente lenger enn man må, fordi antistoffnivået synker over tid. Tidligere var regelen at dyr som kom fra utlandet, måtte 6 mnd i karantene. Dette gjelder ikke lenger. Eneste sjansen for at katten din blir satt i karantene, er om det mangler noe i passet. Dette er gamle regler. Nye og enklere finnes her. http://mattilsynet.no/import_eksport/reise_med_dyr/hund_katt_og_ilder/kommersiell_import/kommersiell_innf_rsel_av_hund__katt_og_ilder_fra_listef_rte_land_98210 Anonym poster: 4e2320f877241abf708901e1db1242b8
Gjest Violetta Skrevet 2. juli 2012 #11 Skrevet 2. juli 2012 Jeg ville fått den avlivet. Det er bedre enn å sette den ut på gaten. 1
Gjest kittycat Skrevet 2. juli 2012 #12 Skrevet 2. juli 2012 Det er ikke så mye man kan gjøre. Men bra at du har prøvd ditt for å ta vare på pusen. Flere burde vært sånn Men om folka i det landet ikke har det så bra lover det ikk godt. Nordmenn ville kanskje gitt de til en dyrebeskyttelse, men sikkert ikke sånne tilbud i det landet stakkars pus. ja hvilket land?
Berit Skrevet 2. juli 2012 #13 Skrevet 2. juli 2012 Selvfølgeølig best om den får et hjem. Men bedre at den blir avlivet enn å bli sluppet ut på gaten og sulte og tørste 1
Dolce Skrevet 2. juli 2012 #14 Skrevet 2. juli 2012 Hvor er du? Du skriver at det er et fattig strøk. Så da er det ikke nødvendigvis et fattig land? Eller? Hvis det ikke er et fattig land, kanskje det finnes mottakssentraler/-hjem og sånt for katter i det landet der du er? Selv om det kanskje ikke er i strøket der du bor? Og har du evt. mulighet for å ha katten i Norge dersom du får den med hjem?
Ellie Skrevet 2. juli 2012 #15 Skrevet 2. juli 2012 Det var veldig snilt gjort av deg å ta vare på den katten, jeg hadde gjort det samme. Jeg kan ikke helt sette meg inn i situasjonen, men det må være ganske forferdelig å vite at du ikke kan forsikre den et godt liv. Det ser visst ikke ut som om du har andre muligheter enn å la den gå. Jeg tenker å avlive den vil kanskje være det beste, men man vet aldri. Tenk om den katten hadde klart seg der ute, at den faktisk ville overleve og ha et godt liv? Du vet aldri. Katter er smarte dyr, og klarer å leve i mange vanskelige omgivelser. Hadde det vært meg, hadde jeg ikke hatt hjerte til å avlive den, selv om det var min første tanke når jeg leste tråden... Du får følge magefølelsen, lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå