Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huff.

Vet egentlig ikke helt hvor jeg vil med dette, er vel egentlig bare for å få ut litt tanker, siden jeg syntes det er vansklig å snakke med noen om det.

Jeg har i lengre tid nå hatt en liten jobb. Jobbet ikke veldig ofte, men hadde allikevel godt betalt, og klarte meg fint.

Nå i mai fikk jeg ny jobb, deltid, fikk beskjed om at jeg kunne beregne mye jobbing. Jeg ble jo veldig glad for ny jobb! Så tok jo jobben, siden jeg så for meg mye jobbing, dermed mye penger.

På kontrakten min står det kun 10 prosent, og jeg er bare satt opp noen uker nå i løpet av sommeren. Så i realiteten ser det jo mer ut som om jeg skal være sommerhjelp, og ikke helt det jeg ble forespeilet før jeg takket ja. Dessuten føler jeg at de ikke la ut alt som det var før jeg takket ja, timeslønnen for eksempel, den fungerer ikke helt som det jeg fikk inntrykk av. (uten at jeg kan gå noe nærmere inn på det, uten å avsløre for mye).

Har jobbet tilnærmet fullt nå denne måneden, og jeg er allerede så utrolig demotivert, og jeg pleier ikke å være sånn. :( Og selv om jeg har jobbet omtrendt fullt, kommer jeg ikke til å få noe særlig mer utbetalt enn jeg hadde i den forrige, lille jobben min (slik jeg har regnet ut i alle fall). Ble så utrolig skuffa når det gikk opp for meg, lange, slitsomme dager, og knapt nok mer betalt enn jeg allerede hadde.

Alle disse tingene kombinert, har gjort at jeg allerede nå omtrendt skulle ønske jeg ikke tok jobben.. Jeg jobber rumpa av meg ift før, får omtrendt samme betalt, og ikke ser det ut til å bli som jeg ble forespeilet før jeg tok jobben. Men det er klart, blir man tilbydt en jobb, kan man jo heller ikke takke nei..

Anonym poster: 566cfcc6b24b4b4e87d836301ba95d4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beklager litt rotete innlegg forøvrig, ikke så lett å skrible ned alle tankene.

Men forhåpentligvis blir det litt lettere å samle det når jeg fikk det ned på "papir".

AnonymBruker
Skrevet

Hva føler dere forresten er normalt minimum betalt for heltidsstilling? Skjønner selvsagt at det varierer stort fra yrke til yrke, men om du hadde en fulltidsstilling, uavhengig av hva du var ansatt som, hva syntes du er et minimum før skatt?

Bare lurer på om det er jeg som er helt på jordet eller hva det er, selv om dette selvfølgelig er et vrient spørsmål..

AnonymBruker
Skrevet

Et minimum før skatt er ca 50 000, så du skjønner at det varierer mye...

Men du, har du en fagforening du kan henvende deg til?

Anonym poster: 204fd21d3b8ca387bb0d5f4a3260326c

Gjest alille
Skrevet

Uten utdanning, før skatt, hadde jeg forventet minimum 20000.

Hvorfor i all verden signerte du en kontrakt på 10%? Det sier seg selv at en kontrakt med så lav stillingsprosent ikke betyr mye jobb på sikt.

Men det er jo bare å søke seg ny jobb til høsten da. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Uten utdanning, før skatt, hadde jeg forventet minimum 20000.

Hvorfor i all verden signerte du en kontrakt på 10%? Det sier seg selv at en kontrakt med så lav stillingsprosent ikke betyr mye jobb på sikt.

Men det er jo bare å søke seg ny jobb til høsten da. :-)

Fordi jeg fikk beskjed om at det kun var en formalitet, kun på papiret/en standar osv. Og jeg har jobbet på 10 prosent kontrakt, men allikevel jobbet flere dager i uken før. Og skrev under fordi sjefen sa det som h*n sa, og at jeg tross alt stolte på det, og ville ha jobben.

Og de tallene det er snakk om her er ikke helt det jeg får, for å si det slik. Jeg så for meg rundt en 18-20 før skatt, trodde liksom det var et minimum når man jobber fullt..

Og ja, må jo bare søke videre. Var bare litt kjedlig når jeg trodde jeg endelig hadde fått noe.. :-/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du kan være så forvirret rundt lønna, du ber om å få den oppgitt i kontrakten også får du jo det samme utbetalt.

Anonym poster: 06d3af1541dd20d7ed6878e14c253a4b

AnonymBruker
Skrevet

Et minimum før skatt er ca 50 000, så du skjønner at det varierer mye...

Men du, har du en fagforening du kan henvende deg til?

Anonym poster: 204fd21d3b8ca387bb0d5f4a3260326c

Nei, er ikke organisert, og vet heller ikke hvor mye det hjelper i min sak desverre. Er jo ikke bare jeg som får den lønna jeg får, og man skal jo egentlig ikke ta et ord for et ord, er jo det som står som gjelder, så sånn sett kommer jeg nok forsåvidt ingen vei.

:(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du kan være så forvirret rundt lønna, du ber om å få den oppgitt i kontrakten også får du jo det samme utbetalt.

Anonym poster: 06d3af1541dd20d7ed6878e14c253a4b

Ja, det blir litt vrient å forklare denne uten å avsløre for mye.

Men for å prøve; jeg har en timeslønn i kontrakten, men selv om jeg er på jobb, er det ikke alltid man får full timeslønn, det varierer fra hva man gjør. Og dette fikk jeg ikke beskjed/forklaring om før. Dermed vil jo lønna bli en helt annen enn det jeg så for meg.

Gjest navnelapp
Skrevet

Du skal ha full timelønn når du står til arbeidsgjevars disposisjon. Organiser deg, og sørg for at du har dokumentert mest mogeleg kommunikasjon, t.d. gjennom mailutveksling.

• Liker 2
Skrevet

Det står vel i kontrakten hva timeslønnen er... Og jo, man kan takke nei til en tilbudt jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha full timelønn når du står til arbeidsgjevars disposisjon. Organiser deg, og sørg for at du har dokumentert mest mogeleg kommunikasjon, t.d. gjennom mailutveksling.

Selv om man ikke gjør noe der og da? Selv om man på en måte bare sitter å venter på å få gjøre noe?

For slik jeg fikk forklart av mine kollegaer, så hadde jeg da misforstått. Man fikk ikke full lønn før man faktisk gjorde noe.

Gjest navnelapp
Skrevet

Ja, så lenge arbeidsgjevar når som helst kan sette deg i arbeid så skal du ha lønn. Kva type jobb er dette?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, så lenge arbeidsgjevar når som helst kan sette deg i arbeid så skal du ha lønn. Kva type jobb er dette?

Har ikke sånn kjempelyst til å gå ut med det, for vil jo egentlig ikke sverte noen heller. Men kanskje jeg kan sende deg en pm, så slipper alle å se det?

Skrevet

Jeg tror noen har lurt deg...

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres suspekt ut, ts. "Ikke lønn før man gjør noe" er ikke holdbart. Så lenge du er tilgjengelig for arbeidsgiver i arbeidstiden så skal du ha lønn for hver time du jobber med mindre det uttrykkelig er bestemt at det bare er provisjonsbasert. Man da skal også det stå klart og tydelig i kontrakten.

Anonym poster: 97f7c7303f8e2e13000cacc4e213c0b6

AnonymBruker
Skrevet

Nei, er ikke organisert, og vet heller ikke hvor mye det hjelper i min sak desverre. Er jo ikke bare jeg som får den lønna jeg får, og man skal jo egentlig ikke ta et ord for et ord, er jo det som står som gjelder, så sånn sett kommer jeg nok forsåvidt ingen vei.

:(

Det er ikke jobben som er organisert, det er noe du gjør selv!

Anonym poster: 7ab2219185d74bd61fe9e3c6199907c8

Gjest alille
Skrevet

Njea, det er da ganske vanlig i en del nattevakt-stillinger at man bare får betalt for f.eks våkne timer? Er jo umulig å si om TS har blitt lurt eller om lover er brutt uten at vi vet hva slags type stilling det er snakk om.

Har du jobbet 100% da, TS? Uten å være hvilende nattevakt eller hva det heter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får lønn, men meget redusert de timene man ikke gjør noe.

Ikke nattavakt nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...