Gå til innhold

Er venninnen min en såkalt "nav-snylter?"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun fikk barn i 17årsalderen, ble alenemor. Fikk selvsagt masse hjelp og har fått leilighet og alt hun trengte. Nå - flere år senere er barnet i barnehagen, og hun gjør null komma niks dagen lang annet enn shoppingturer og cafébesøk (penger fra nav og barnevernet osv). Jeg spurte henne om barnevernet noen gang oppmuntret henne til å starte å jobbe praksis el.l."Nei" sier hun, men hun har det fint som hun har det uansett, sier hun.

Er ikke dette ganske sløvt fra begge sider? Hun er forresten fra midtøsten, hvis det skulle telle og nei, det var ikke rasistisk ment. Har bare vært flere som har sagt til meg at dette hadde aldri blitt tillatt hvis det var en norsk ung mor. Ikke vet jeg, kom med innspill!

Anonym poster: bd61d422e5d983dd7505d473ff6f170d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er ungen?

Man har jo rett på overgangsstønad til ungen er 3 år, og det er først nå i år (1 januar?) at det blir stilt krav til mor om å være i minst 50% eller aktiv jobbsøker. Eller være under utdanning.

Men i mine øyne er hun en snylter ja. Ung og frisk og arbeidsfør, med ungen i barnehage.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er ungen?

Man har jo rett på overgangsstønad til ungen er 3 år, og det er først nå i år (1 januar?) at det blir stilt krav til mor om å være i minst 50% eller aktiv jobbsøker. Eller være under utdanning.

Men i mine øyne er hun en snylter ja. Ung og frisk og arbeidsfør, med ungen i barnehage.

Hvis jeg husker riktig, ble hun gravid som 17-åring, fødte som 18-åring og nå er hun vel snart 22(år?) Hun satt barnet i barnehage ganske tidlig og siden det har hun ikke tenkt på å gjøre noe..

Er jo veldig bra at hun fikk hjelp i begynnelsen, hun ble jo tvangsgiftet og ufrivillig gravid, stakkars. Kan hende det ligger en del i dét. Men nå har hun liksom hatt en del år på seg?... Jeg syns det er synd at barnevernet som liksom skulle følge henne opp ikke hjelper henne ut i noe praksis eller noe. Og hun er jo fornøyd, hun har en fin, stor leilighet og kjøper ofte et par high heels osv. Men jeg tror ikke hun egentlig forstår hvordan jobblivet fungerer, så både hun og oss andre som må betale skatt "straffes" jo for dette grunnet latskap fra henne og nav/barnevernet sin side..

Anonym poster: 4093b6c716d4129565c93eb89b545ede

AnonymBruker
Skrevet

Får man penger fra barnevernet?

Anonym poster: 6b9c9c67c5eb064dc56430ee0bf40ff6

AnonymBruker
Skrevet

Nei, man får ikke penger fra barnevernet.

Anonym poster: 0de1153c8835d5682b0ca9d84134497f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun fikk barn i 17årsalderen, ble alenemor. Fikk selvsagt masse hjelp og har fått leilighet og alt hun trengte. Nå - flere år senere er barnet i barnehagen, og hun gjør null komma niks dagen lang annet enn shoppingturer og cafébesøk (penger fra nav og barnevernet osv). Jeg spurte henne om barnevernet noen gang oppmuntret henne til å starte å jobbe praksis el.l."Nei" sier hun, men hun har det fint som hun har det uansett, sier hun.

Hva f*** driver Norge med? Europa sliter, USA sliter, den tredje verden sliter.. Også finnes det et land som gir ut penger til inbyggerene helt uten videre? FLAUT!

Anonym poster: 5cf709126e5ffaf037b6b624280c7c5b

• Liker 5
Skrevet

Alle ser noen som henne. Ser de i byen på shopping og cafe. Vi vet at det offentlige betaler . DVS du og meg. Ja det går jo fra fellesskapet . Selv jobber jeg full tid i helsevesenet og sliter med tunge løft og uendelig klaging hver dag. Men føler at jeg er til nytte hver dag og misunner egentlig ingen. Saken er den at Norge har blitt slik et rikt land at folk utenfra er jo helt gale etter å komme her. Var f.eks i Polen nylig. Ikke en utlending. Da jeg spurte hvorfor var svaret at i Polen er det ingen offentlige støtteordninger til utenlendinger. Satt ved sia på flyet en mann som fikk kontantstøtte fra Norge .Jippi sa han.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være flere grunner til dette som hun ikke har lyst til å dele med deg.

Anonym poster: edeb2d2dab330caec44e6679d8af9ed6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjerringa kommer til å få en velfortjent kalddusj når overgangsstønaden tar slutt.

Anonym poster: 40b892df363c868efbe36cbfd0516162

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner også folk som dette. Tro meg, noen av de VET jeg bare er late. Jeg bodde sammen med en av de en gang. Han søkte jobber, men takka alltid nei fordi han syns jobbene var kjipe. Han ville ha en annen jobb, for han fikk bare tilbud om barnehagejobber, og det var bare for jenter.

Så satt han oppe hele natta og spilte world of warcraft.

Det FINNS sånne mennesker!

Anonym poster: a42bd9b70c106c7d195b4d4a33e418ba

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn gjør da også dette. Jeg kjenner også de som bor i hvert sitt hus, men som er sammen. Moren får da stønader som aleneforsørger, men er egentlig i forhold med barnefaren. Dette er mer utspekulært synes jeg.

Anonym poster: bd6d3882497f39677d589f70f260a667

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke slemt ment, men hvorfor får man penger for å ha fått barn? Før man velger å bøi gravid burde man vel ha klart å spare opp en del penger.

Anonym poster: d9a96fb48f44f118d0cc6c6d323ed201

Skrevet (endret)

Ikke slemt ment, men hvorfor får man penger for å ha fått barn? Før man velger å bøi gravid burde man vel ha klart å spare opp en del penger.

Anonym poster: d9a96fb48f44f118d0cc6c6d323ed201

1: Spesifikt i denne saken er det jo snakk om en jente som ble tvangsgiftet og ufrivillig gravid, så agumentet ditt holder ikke her.

2: Generelt fødes det for få barn i Norge i dag til at det er bærekraftig, og dermed må staten oppmuntre folk til å få barn gjennom feks ulike typer pengestøtte.

Ellers synes jeg dette høres veldig dårlig ut. Det er få jeg har mindre respekt for enn dem som er arbeidsføre, men velger å sitte på rumpen og motta penger som andre trenger mer. Og bare så det er sagt er jeg en Ap-jente, og jeg er for å gi dem som faktisk trenger det økonomisk støtte. Her er det (så vidt vi vet) ingen grunn til at jenten ikke skal jobbe, og da er jeg altså IKKE for at hun skal motta pengene. Både samfunnet og jenten selv er tjent med at jenten blir hjulpet/dyttet ut i arbeid/utdanning.

Endret av Honeydew
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2: Generelt fødes det for få barn i Norge i dag til at det er bærekraftig, og dermed må staten oppmuntre folk til å få barn gjennom feks ulike typer pengestøtte.

Hva mener du med bærekraftig? For verden har mer enn nok mennesker, og rase/nasjonalitet burde ha lite å si for om et land klarer å være bærekraftig..

Anonym poster: 56dcbd7fc6450d62c22154da8352b3c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med den bakgrunnen er det jo ikke umulig at hun sliter med et eller annet som gjør at hun ikke kan jobbe og får støtte. Man kan ikke vurdere hvor vidt hun er en snylter eller ikke når man ikke vet alt om situasjonen, og den er det sannsynligvis bare hun og NAV som vet..

Anonym poster: d9a3518daa77933ee3383930a0c6369b

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig godt mulig at denne jenta sliter med et eller annet som hun ikke vil dele med omverden, og det er forståelig. Men uansett går det ann å studere hjemmefra for å få kompetanse og søke på jobber som er tilpasset, det kan nav være med på å hjelpe til.

Jeg fikk også unge når jeg var 17, var hjemme med barnet de to første årene, og om to år til er jeg ferdig med min bachelor grad. Ser faktisk veldig frem til å begynne å jobbe og tjene egne penger selv, betale skatt osv.

Har hørt en del som bare vil få unge for å få penge støtte, de som kommer til norge bare kun for å lære norsk å bli arbeids søker og yte godene, og de som er bare SÅ syke at ikke klarer å jobbe mer. Det er disse som ødelegger, for de som virkelig trenger hjelp fra nav / sosialen....

Anonym poster: 08a2c580677f1d2adde9a009ab156ba3

Skrevet (endret)

Jeg har samme støte og er ikke red for å si at ja jeg får penger av nav i 3 år,men jeg gjør hvertfal noe utt av de tre årene. Har tat utdanelse på de tre årende som interiør konsulent og skal få en ny støte til denne høsten som er udviding av stønad.

For å få tat på bygg av videre som interiør designer (B-grad) ellr arkitekt(B-grad), som er da ekstra år som påbygg av studiekompitansen for å bli interiør designer (B-grad) og arkitekt (B-grad), som jeg har retigheter til når jeg har tatt interiør konsulent som yrketsutdanelse.

Skjønner var du mener venter til man har råd til å ha barn, men ting skjer, men som meg prøver jeg all mit hjerte :hjerte: å ta ansvar for det. Med å studere og få en bra jobb etter på ;)

:hjerte:

Endret av jessica90
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar.

Jeg har kjent henne lenge før hun fikk barnet og jeg vet hvordan hun er. Jeg har spurt henne nærmere om hvorfor hun ikke jobber, da hun sagt oppriktig at hun tror selv at hun ikke klarer å jobbe. At selve jobben er for vanskelig for henne, hun tror at hun er for dum osv. Så sier jeg at det ikke er sant, så sier hun "jaa. Men du vet det er vanskelig å være ung mor" "Jeg vil ikke jobbe, ikke snakk om jobb da..... Osv"

Jeg ser på henne at hun vrir seg unna. Huset hennes er også rotete som oftest, så jeg vil ikke akkurat påstå at hun er en jente som tar i et tak. Jeg syns staten kunne gjort også en bedre oppgave å ikke gi henne opp sånn.. Hun er alltid frisk nok for café og shopping, å gå ute hele dagen.

Hun får hjelp fra sosialkontoret, nav, barnevernet og alle andre mulige. Jeg har også møtt henne med barnevernet tidligere. Hun fikk hjelp av den minste ting med barnet sitt, men tok lite ansvar selv. Jeg tror at en av de store problemstillingene var i det hele tatt at hun var ung og umoden og var absolutt ikke klar for barn. Hun har jo selvfølgelig også fått mye empati og hjelp siden det var få mennesker som stilte opp for henne. Men jeg tror problemet er at hun liksom "fortsetter på den" og ikke helt skjønner at alle må jobbe her i livet. Så ja, nav burde skjerpe seg betraktelig. For da jeg ser moren (alenemor) til en venninne av meg som har STORE fysiske, smerter flere ganger i uken og likevel holder huset sitt rent med en gang hun ikke føler smerte er en jeg syns helt uten tvil skal få støtte. Hun ville så gjerne jobbe hvis hun bare kunne. Så til venninnen min som "tar det med ro.. Jada jeg skal begynne å jobbe én dag.. Men trives godt uten jobb da.." Jeg tør faktisk å påstå at hvis hun ble satt i jobb hadde hun nektet, skulket osv. Fordi hun vet at staten og Norge bryr seg. Bryr seg om barnet hennes og henne. De har hatt det hardt og "har det fortsatt hardt" (egentlig ikke). Denne jenta snakker mye om hvordan det er å være voksen osv, men jeg tror ikke hun helt har skjønt hvor hardt folk arbeider, og hvor pengene hun får faktisk kommer fra. Det er ganske kjipt at ingen setter krav til henne, og det gir henne et "falsk" syn på livet, jeg lurer på når hun får krav. Om det noen gang skjer. Hun gjør seg mye dummere enn det hun er og det er trist.

Anonym poster: 4093b6c716d4129565c93eb89b545ede

• Liker 1
Skrevet

Godt mulig at hun sliter med psykiske problemer og derfor ikke jobber? Hun forteller deg helt sikkert ikke alt heller. Mye mulig hun er sykemeldt. (Mtp bakgrunnen hennes).

• Liker 1
Skrevet

Godt mulig at hun sliter med psykiske problemer og derfor ikke jobber? Hun forteller deg helt sikkert ikke alt heller. Mye mulig hun er sykemeldt. (Mtp bakgrunnen hennes).

Større sjangs for at hun rett og slett ikke gidder å jobbe, siden hun får penger kastet etter seg uansett.

Og skulle hun slite psykisk-angst,depresjon (neppe sosial angst, siden hun er ute og shopper dagen lang) så blir man ikke friskere av å gå hjemme. Når man først er blitt avhengig av NAV tror jeg det er vanskelig å stå på egne (økonomiske) ben igjen, har sett et par eksempler på det...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...