Gå til innhold

kattunger som gis bort før de er gamle nok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kattunger bør ikke leveres før de er 12 uker. I annonsen til den ene katten vår stod det at kattungene var 12 uker. Vi hentet lillepus og han var den største i kullet. De vi hentet han hos hadde allerede holdt kattemor borte fra ungene i et par uker. Da vi var hos dyrlegen noen dager senere for vaksine sa hun at han pga størrelsen ikke var eldre enn maks 9 uker..

Så det er useriøse OG opplyste mennesker der ute. Lillepus har i dag en veldig atypisk oppførsel i forhold til den andre katten vi har og lurer på om det har noe med at han ble tatt vekk fra moren sin for tidlig. Type klarer ikke mjaue ordentlig, dekker ikke over avføring i kassen osv.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er mange som fremdeles tenker at 8 uker er en grei gi-bort-alder når det gjelder huskatter.

Eierne er passe lei rabiate småkrek som turner i det meste, kattemoren begynner å bli litt lei av ungene og da er det enkelt å gi dem bort.

Jeg har tatt i mot så unge katter tidligere, og måtte selvfølgelig bli fortalt at anbefalt alder var 12 uker. Dette er noe man ikke automatisk vet hvis ikke noen forteller det.

:heks:

Nei, selvsagt er ikke dette noe man automatisk vet. Kunnskap om dyrehold er ikke sånn som kommer automatisk på en fjøl, derfor må man ta ansvar for å skaffe seg slik kunnskap viss man vil ha ansvar for dyr!

Selv synes jeg det er helt underlig at folk som har ansvar for dyr ikke bruker tid på å lære seg å ivareta dem best mulig. Særlig i dag hvor informasjon er så lett tilgjengelig.

Har inntrykk av at hundeeiere er litt flinkere, tar dotten med på dressurkurs og ser programmer som hundehviskeren. Mens enkelte har en oppfattelse om at det "ikke er noe arbeid" med å ha katt, at den "greier seg selv" og således ikke krever noe særlig. Det synes jeg er så trist.. Håper alle som ser denne tråden plukker opp dette med leveringsalder for kattunger, og bidrar til å spre dette videre! :catmilk:

• Liker 3
Gjest Carolinka
Skrevet (endret)

Det er så mange uegnede katteeiere der ute at det er ei gru...

Mange tenker ikke 15 år frem i tid når de skaffer seg katt. Oi, kastrering var visst dyrt, oi, der fikk vi mange unger som vi bare avliver eller gir bort til helt feile folk... Oi, der måtte vi flytte og det passet ikke å ta katten med osv... (Samme gjelder hundeeiere.)

Det er ikke rart det finnes "kattehatere" der ute, når folk gjør kattene til plageånder med å f.eks. ikke kastrere hannkatten slik at den streifer og pisser sterklukt på andres eiendom.

Har tre veloppdradde kastrerte hannkatter. (Ja, katter må også oppdras.)

Endret av Carolinka
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med katter og kattunger i fleng, og 8 uker var alltid vanlig leveringstid. Fikk meg en katt selv et par år siden, og den fikk jeg da hun var 8-9 uker.

Å si at dette er hårreisende, at dere blir så triste, nærmest på grensen til dyremishandling er i mine øyne et i-landsproblem.

Anonym poster: 10e7b23b26e2e03fe66be542df9aeb87

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med katter og kattunger i fleng, og 8 uker var alltid vanlig leveringstid. Fikk meg en katt selv et par år siden, og den fikk jeg da hun var 8-9 uker.

Å si at dette er hårreisende, at dere blir så triste, nærmest på grensen til dyremishandling er i mine øyne et i-landsproblem.

Anonym poster: 10e7b23b26e2e03fe66be542df9aeb87

Ja, problemet er enda mer utbredt i enkelte andre land. Det er grusomt å tenke på at det for eksempel finnes folk som fôrer katter med knust glass eller rottegift i kattematen over en lav sko i Hellas... Men det gjør det ikke mindre ille at det finnes tusenvis at kattunger og voksne katter som blir slått ihjel, overkjørt, kastet ut av biler, slengt i søppelcontainere og plastposer grunnet uansvarlige eiere (som blant annet opprettholdes av at kattunger gis bort for tidlig, og at folk ikke tilegner seg nok informasjon om dette før de anskaffer seg katt) her i Norge!

Anonym poster: fc4becdcebbc1bbe008e0e352df73681

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan det at kattungene gis bort for tidlig føre til at folk kaster de ut av biler? :klo:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan det at kattungene gis bort for tidlig føre til at folk kaster de ut av biler? :klo:

Fordi det å gi bort kattunger for tidlig er to punkter på lista over behandling som gjør at katten har søppellav status i Norge og er verdt mindre enn en hamster. Folk som gir bort katter sier jo fra første stund at dette er verdiløse dyr, de trenger ikke koste noen ting, så hvordan kan man forvente at de som mottar kattene skal se noen verdi i dem da? De som gir bort kattunger for tidlig har ikke undersøkt nok om katter og kattehold før de fikk seg katt, og i 2012 tar det 2 sekunder og ett google-søk å finne ut slike ting. Det sier meg også at de ikke ser særlig stor verdi i katter. Hadde de gjort disse undersøkelsene ville de solgt kattungene ved 12 ukers alder etter at de har blitt fulgt opp med ormekur, helsesjekk, ID-merking og vaksinering. Og er eierne først så oppegående, så har de gjerne kastrert kattene til å begynne med så det ikke blir noen flere kattunger på et allerede overfylt huskattmarked der tusner blir mishandlet, dumpet og kastet ut av biler. Skjønner du hva jeg mener? Det er snakk om holdningsarbeid for å bedre kattens status slik at den ikke blir behandlet slik. Og da er det å faktisk ta seg tid til å lære om katt ganske vesentlig når man har katt.

Det finnes ikke ville katter i Norge, bare hjemløse katter. Og ALLE er resultat av folk som ikke vet nok om katt og ikke har giddet å finne ut av det, og dermed får kattunger og kull som de ikke sikrer gode nok hjem slik at de i et eller annet ledd blir dumpet. Og derfor har vi mange, mange tusen hjemløse katter i Norge.

• Liker 4
Gjest BabyBlue
Skrevet

Etter min mening burde alle kattunger gies bort etter 12 - 14 uker som kastrerte og vaksinerte, men den gang ei :tristbla:

Den største og tøffeste av alle i kullet klarer seg nok greit etter 8 uker, men den mest puslete og minst utviklede skal i hvert fall ha 12 - 14 uker. Eierne ser ofte bare hele bylten med katter som skal vekk, men det er da individuelle forskjeller også. Kattene klarer seg sikkert etter 8 uker, men jeg lurer på hvorfor man skal ta sjansen? Fordi de ikke gidder å ha kattene rundt seg mer? Fordi "det haster, vi må gi de bort fort, eller så avliver vi de?" Folk som på død og liv MÅ ha de ut når de er på grensen til å bli uavhengige av mamma bryr seg nok mer om å få de ut av hus enn at de er sterke nok til å klare seg på egenhånd. Det er så kvalmt hvordan enkelte bare avskriver seg ansvar på den måten og har slik en "jaja" holdning ovenfor levende vesener.

Skrevet

Er det moren som er viktigst eller er søsknene også viktige for katten? Jeg lurer fordi kullet til min pus egentlig skulle bli gitt bort rundt 8-9 uker men jeg sa jeg ikke kunne hente henne før 11 uker. Altså var hun alene med moren den siste tiden. Hun har alltid virket selvstendig og tøff da så jeg tror nok ikke hun led noen nød men lurer bare.. :)

Tror forøvrig det med 8 uker kommer fra hundeverden, siden det er da det er vanlig å overta valper, så tror folk at det er det samme for katter.

Skrevet

Er det moren som er viktigst eller er søsknene også viktige for katten? Jeg lurer fordi kullet til min pus egentlig skulle bli gitt bort rundt 8-9 uker men jeg sa jeg ikke kunne hente henne før 11 uker. Altså var hun alene med moren den siste tiden. Hun har alltid virket selvstendig og tøff da så jeg tror nok ikke hun led noen nød men lurer bare.. :)

Tror forøvrig det med 8 uker kommer fra hundeverden, siden det er da det er vanlig å overta valper, så tror folk at det er det samme for katter.

Jeg tror nok moren er det viktigste. Det er jo hun som lærer de alt de trenger å lære. Men de kan også knytte seg sterkt til sine søsken og føler nok et savn etterhvert som en etter en av de forsvinner. Det er jo også slik som i alle 'barneflokker', at noen knytter de seg sterkere til enn andre. Når det er sagt, er det jo endel kattunger som vokser opp som 'enebarn', så noe must med søsken er det jo ikke. :)

Skrevet

Jeg ga bort mine kattunger da de var 8 uker. De var morløse og nesten livløse da de ble funnet. Kan jo også jo hende at det er flere morløse kattunger som blir lagt ut på finn? Kattungene våre måtte ut så fort de var klar for det, da vi har jobb og andre dyr:)

Skrevet

Mange av dere får det til å høres ut som at de som gir bort kattunger på 8 uker gjør det for å være slemme eller fordi de driter i katten. Det er nok stort sett ikke tilfellet. Vi vet rett og slett ikke bedre. Familien min har hatt katter hele livet mitt og vi har flere bøker om kattehold, der det står at 8 uker er anbefalt tid å gi bort. Det er det som har vært normen lenge som de fleste har tenkt at er riktig. Så nei, vi har ikke sjekket det opp nøyere, fordi vi ikke trodde det var behov for det. Så lenge det ikke har blitt gitt ut ordentlig informasjon om dette så folk faktisk får det med seg blir det dumt å klage på oss som gjør det som har vært det allmenn kjente "riktige" lenge. Vi har lært at det er det beste for katten, og da gjør vi det fordi vi tror det er rett. Nå vet jeg at det ikke er det, så kommer til å følge den nye anbefalingen. Poenget her er at de fleste som gir bort katter på 8 uker ikke gjør det fordi de hater katten, vil ha den ut fortest mulig, ikke syns den har noen verdi osv osv, men fordi vi følger en utdatert kunnskap som har vært gjeldende lenge. Som selvsagt er uheldig, men det menes ikke noe vondt med det.

AnonymBruker
Skrevet

^

Jeg tror ikke majoriteten av folk som gir bort kattungene for tidlig er onde mennesker, eller folk som hater katter eller lignende.

Men ja, jeg tror at majoriteten ikke ser den faktiske verdien og statusen i katten. Det betyr ikke at jeg mener at du, Xaphan, og familien din synes at katter er verdiløs dritt, men at dere kanskje ikke bevisst har satt dere ned og tenkt over hva slags kunnskap dere har og hva som er lurt å tilegne dere. ..og hvorfor er det slik?

At man ikke mener noe vondt med det, nei, heldigvis ikke. De fleste er glade i kattene sine. Men det at kattunger blir gitt bort for tidlig, og da antakelig uten oppfølging og informasjon til nye eiere slik at også de er uopplyste og fortsetter i samme ånd, gjør at man i praksis har videreført holdningene som gjør at folk fortsatt tror at 8 uker er riktig leveringstid. Som sagt, et enormt holdningsproblem, som jeg mener bør belyses med alle sine konsekvenser, selv om de fleste ikke mener noe vondt med det. Til syvende og sist er det kattene det går utover, og kattene kan ikke tale sin egen sak.

Men hadde alle vært som deg Xaphan, og vært åpen for ny og oppdatert informasjon, så ville det vært alldeles enklere å heve kattens status slik at kattunger ikke ble gitt bort gratis, for tidlig :smilyblomst:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...