Gå til innhold

kattunger som gis bort før de er gamle nok

Anbefalte innlegg

Skrevet

kikker etter katt på finn, og ser i flere annonser at kattungene omtales som "leveringsklare" selv om de kun er 8 uker gamle.. Vet ikke folk at det er altfor tidlig?Kattungene trenger moren frem til 12-14-ukers-alder. Forstår ikke folk at disse siste ukene faktisk er viktige for å få en harmonisk og trygg katt? Hva feiler det folk?? :kjefte:

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Mary-Cherry
Skrevet

lurer på akkurat det samme!

helt spesielt at de ikke vet det!

• Liker 3
Skrevet

Sikkert uvitenhet, men desverre veldig uheldig for kattungene....

• Liker 1
Skrevet

jeg fikk min siste katt før hun var 12 uker gammel. claudia var "enebarn", og begge kattene - mor og datter - skulle bort.

den lille pelsdotten sjarmerte meg i senk, hun var pittelita med masse pels og så bare snodig ut.

la meg umiddelbart stryke bort ALLE illusjoner om at ALLE katter blir så utrolig ustabile og så videre.

det har alltid vært katter i familien vår, og claudia er definivt den mest spesielle av alle skapninger med pels og værhår jeg har møtt/hatt. dette er katta som var såpass medgjørlig at hun kunne ligge på nakkestøtten når vi var ute og kjørte bil. dette er katta som uten problem var med på hyttetur på voss, holdt seg rundt hytten og hunden og slappet helt av uten å vandre så ufattelig langt. dette er katta som diltet med meg og ex ned på butikken, satt utenfor og ventet til vi kom ut, og vandret hjem sammen med oss.

katter blir slik de har det rundt seg, jeg har ingen facitsvar på hva som er rett og galt, men jeg vet av erfaring at de ikke automatisk blir så forbasket gale av å taes vekk fra moren tidlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

12 uker er en relativt ny anbefaling, så det er ikke så rart at mannen i gata, som ikke engasjerer seg så mye på nettfora osv ikke vet dette. Det er ganske etablert i befolkningen at 8 uker er riktig, og folk har også mange års erfaring med at dette vanligvis går helt greit, så dette bør man opplyse om på en hyggelig måte. Hisser man seg opp oppnår man ingenting.

Anonym poster: ae2a94c94f0b801d5af92e84bf8ffc19

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

jeg fikk min siste katt før hun var 12 uker gammel. claudia var "enebarn", og begge kattene - mor og datter - skulle bort.

den lille pelsdotten sjarmerte meg i senk, hun var pittelita med masse pels og så bare snodig ut.

la meg umiddelbart stryke bort ALLE illusjoner om at ALLE katter blir så utrolig ustabile og så videre.

det har alltid vært katter i familien vår, og claudia er definivt den mest spesielle av alle skapninger med pels og værhår jeg har møtt/hatt. dette er katta som var såpass medgjørlig at hun kunne ligge på nakkestøtten når vi var ute og kjørte bil. dette er katta som uten problem var med på hyttetur på voss, holdt seg rundt hytten og hunden og slappet helt av uten å vandre så ufattelig langt. dette er katta som diltet med meg og ex ned på butikken, satt utenfor og ventet til vi kom ut, og vandret hjem sammen med oss.

katter blir slik de har det rundt seg, jeg har ingen facitsvar på hva som er rett og galt, men jeg vet av erfaring at de ikke automatisk blir så forbasket gale av å taes vekk fra moren tidlig.

Neida, noen katter klarer seg helt fint. Særlig om de kommer til et hjem som har mer vett enn de som eide pusemammaen. Katten du beskriver høres jo alldeles herlig ut :rodmer:

Men det er ikke gitt at katten utvikler seg slik, og man er i 2012 generelt veldig enige om at kattunger skal være 12 uker ved leveringstid. Faktisk så enige at det er lovpålagt i både Sverige og Danmark allerede. I Norge er det fortsatt bare anbefalt fra Mattilsynet. I anbefalingen står det dog ikke "bør" eller "kan", men "SKAL være 12 uker ved leveringstid". Det er også pålagt alle registrerte oppdrettere å levere tidligst ved 12 uker, og dette er også anbefalingen fra den norske veterinærforening, foreningen norske etologer, samt alle seriøse hjelpeorganisasjoner for katter i Norge.

Når det er så stor enighet om leveringstid, ser jeg ingen grunn til å avvike fra dette. Om ikke annet så øker det i alle fall risikoen for problemer betraktelig. Har man ikke tid til å beholde kattungene til de er 12 uker, så skulle man kastrert katta før man slapp den ut. Eller bare kjøpt seg en teddybjørn i stedet.

Det er forøvrig heller ikke lov til å annonsere kattunger som leveringsklare før 12 uker, på finn.

Anonym poster: fc4becdcebbc1bbe008e0e352df73681

• Liker 4
Skrevet

Jeg visste ikke at det var 12 uker, jeg trodde det var 7-8....

Tok til meg en 4 uker gammel katt for lenge siden (pga avling) og det er den tammeste katten jeg noen gang har sett!! Den ble som ett lite menneske...

• Liker 1
Skrevet

jeg måtte fikk lov å gi fra meg kattungene rett rundt 7 8 ukers alder pga kattemora var blitt overkjørt når kattungene bare var 4 uker gamle. Fikk godkjennelse fra mat tilsynet og hadde oppfølgning med vetrinær. På den tiden måtte jeg være "kattemor" for fem kattunger og de klarte å spise selv og gå på do uten uhell. De skal være minst 12 uker når de er leveringsklare, det samme tror jeg kommer til å skje med valper også, noen har begynt med det. Det er best å la kattunger og valper være lengst mulig med moren. Men husk katter har verdi de også.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg visste ikke at det var 12 uker, jeg trodde det var 7-8....

Tok til meg en 4 uker gammel katt for lenge siden (pga avling) og det er den tammeste katten jeg noen gang har sett!! Den ble som ett lite menneske...

:Nikke:

Og det er som regel akkurat det som blir resultatet når du må ta en pitteliten tass.

De binder seg ennå sterkere til sitt/sine mennesker (ofte bare til ett av disse menneskene) enn en halvvoksen/voksen katt som selv har valgt sitt menneske.

Vokser de opp sammen med gode, trygge hunder (og uten en kattemor som lærer dem hvordan være katt) så plukker de opp hundetrekk også :fnise:

I en perfekt verden så får en kattunge være hos mor inntil den er 12 uke.

Slik verden foreligger per dato så vil det desverre være småpjusker som blir morløse, - av en eller annen grunn, ved veldig tidlig alder.

Disse går den sikre død i møte dersom de ikke blir tatt hånd om av et vennligsinnet menneske.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg måtte fikk lov å gi fra meg kattungene rett rundt 7 8 ukers alder pga kattemora var blitt overkjørt når kattungene bare var 4 uker gamle. Fikk godkjennelse fra mat tilsynet og hadde oppfølgning med vetrinær.

I slike unntakstilfeller har kattungene virkelig vært velsignet med hell i uhell som ble ivaretatt av dere :klemmer:

• Liker 2
Skrevet

Da jeg fikk katten min var hun egentlig alt for ung til å bli tatt fra moren. Hadde aldri hatt katt før, og viste ikke at hun var for ung. De jeg fik den hos sa hun var 10 uker, men hun fikk mage tarm katar fordi hun ikke var helt vent av moren. Et dyrlege besøk avslørte at hun var nok bare 6 eller 7 uker.

Fikk henne på en tid hvor jeg kunne være hjemme med henne de fire første ukene. Og frem til jeg hadde hatt henne 2 måneder var moren min kattevakt om jeg måtte være borte lengre en en kort dag på skolen. Resultatet av dette er at hun er veldig knyttet til meg, og vårt forhold har vært helt spesielt.

Det var tungt i begynnelsen, med våkenetter da hun reagerte på vaksinen og ble syk. Ikke at jeg hadde hjerte til å legge meg når katten følte seg dårlig.

Hun kan være litt nervøs av seg, men det var hun helt fra jeg fikk henne. Hun var redd hender da hun kom til meg, men etter å ha blitt trøstet av meg under bilturen hele veien til hennes nye hjem har hun alltid kommet til meg om det har vært noe hun var usikker på. Mulig hun ikke hadde hatt det bra der hun kom fra. Uansett har jeg nå en glad 6 år gammel katt som er sunn og frisk.

• Liker 1
Skrevet

Tror det er mange som fremdeles tenker at 8 uker er en grei gi-bort-alder når det gjelder huskatter.

Eierne er passe lei rabiate småkrek som turner i det meste, kattemoren begynner å bli litt lei av ungene og da er det enkelt å gi dem bort.

Jeg har tatt i mot så unge katter tidligere, og måtte selvfølgelig bli fortalt at anbefalt alder var 12 uker. Dette er noe man ikke automatisk vet hvis ikke noen forteller det.

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt katter hele livet, men det er noen år siden vi ga bort kattunger sist. Vi har alltid trodd at 8 uker er det riktige. Er det lenge siden det ble anbefalt å gi dem bort etter 12 uker? I så fall har dette gått oss hus forbi.

Skrevet

Det er ufattelig mange som tror at 8 uker er leveringsklart! Er medlem av en kjøpe/bytte/selge/gi bort-side på Facebook, og nå fortiden så florerer det med mennesker som reklamerer med leveringsklare kattunger på 8 uker! Jeg skriver nå uansett svar til de jeg kommer over og informerer om at det er 12 uker, og mange hiver seg på og er enige.........så får det være min misjon på den siden:-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt katter hele livet, men det er noen år siden vi ga bort kattunger sist. Vi har alltid trodd at 8 uker er det riktige. Er det lenge siden det ble anbefalt å gi dem bort etter 12 uker? I så fall har dette gått oss hus forbi.

Ja, det har nok gått dere hus forbi om dere har hatt ukastrerte katter og kull det siste tiåret.

Men dere er nok slett ikke alene om det. Jeg husker selv at 8 uker var vanlig leveringstid da vi fikk katt i familien for 15 år siden. Heldigvis er det aldri for sent å lære noe nytt :)

Mattilsynet kom med sin sin brosjyre om hold av katt i 2004.

NRR har hatt 12 ukers leveringstid i regelverket for alle sine oppdrettere i mange år.

Minimum 12 uker ved levering ble egen forskrift i både svensk og dansk lov i løpet av de siste 5 årene, (men anbefaling om leveringstid har eksistert mye lenger).

Leveringstiden er 12 uker

Kattunger skal være hos kattemor til de er 12 uker

Alle de samme kildene skriver selvsagt også at man skal kastrere alle katter som ikke skal benyttes i planlagt avl. I Norge er man også lovpålagt å kun benytte sunne og friske individer i avl (altså ikke uplanlagt huskattavl), og man er også lovpålagt å ha nok kunnskap om dyrene man får kull på slik at man kan ivareta dyrene etter deres behov (om blant annet riktig leveringstid).

Forhåpentligvis kan saklig informering gjøre at flere får øynene opp for leveringstid av kattunger i sommer :)

• Liker 4
Skrevet

Uvitenhet,evt. at de vil bli kvitt kattungene før de skal på ferie. å gi dem bort når de er 8uker er bedre en alternativet enkelte velger(avlivning pga. ferie :tristbla: )

Skrevet

Takk for svar, AB #15! Det er nok mange som ikke har fått dette med seg, så jeg skal spre budskapet neste gang jeg møter noen som gir bort kattunger :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Folk er jo så dumme at de ikke en gang klarer å kastrere sine katter, så det er jo ikke rart de ikke vet når en kattunge kan flytte hjemmefra :kjefte: Folk tror jo også at alle hu'katter skal ha et kull først! Og at man ikke kan kastrere de før de er nærmere året gammel *dooh*. Man kan fint kastrere fra 12 ukers alder, men det er lettere for veterinæren og utføre dette inngrepet når katten er litt større. Men det kan fint gjøres før den er kjønnsmoden. Det er jo det beste og tryggeste.

Når jeg hentet min første katt for over 20 år siden, så var det en selvfølge og vente til kattungen var 12 uker. Var ikke klar over på den tiden at folk ga bort ved 8-ukers alder. Så at det er noe nytt, er feil.

• Liker 3
Skrevet

12 uker er en relativt ny anbefaling, så det er ikke så rart at mannen i gata, som ikke engasjerer seg så mye på nettfora osv ikke vet dette. Det er ganske etablert i befolkningen at 8 uker er riktig, og folk har også mange års erfaring med at dette vanligvis går helt greit, så dette bør man opplyse om på en hyggelig måte. Hisser man seg opp oppnår man ingenting.

Anonym poster: ae2a94c94f0b801d5af92e84bf8ffc19

Jeg tror nok det har vært en allmenn kunnskap hos folk fra lang lang tid tilbake at katter skal være hos mor til de er minst 12 uker gammel. Jeg er vokst opp på gård og har alltid hatt katter, men da jeg hentet min første 'egne' kattunge hos andre for snart 30 år siden var det en selvfølge å vente til katten var 3 måneder. Det var liksom noe 'alle' visste og de aller fleste fulgte det og.

Saken er vel heller den at det ikke var vanlig å ha katt i by dengang. De fleste kattunger var å få tak i på landet, og folk med gård reiste ikke på ferie. De hadde god plass og ingen hast med å få de bort. Jeg tror det har mer sammenheng med at folk vil på ferie/er lei av å ha en drøss kattunger høyt og lavt enn at de ikke vet bedre. Noen mangler selvsagt kunnskaper, men jeg tror (dessverre) ikke det er regelen..

Det er forøvrig uendelig mye kattungen lærer av kattemor fra den er 9-12 uker. Ting ikke all verden menneskelig omsorg kan erstatte. Ting som ikke alltid er like åpenbart for de som har et kull. De lærer å være katt (det å bli irettesatt, 'dasket til', oversett og avvist av kattemor er en del av dette).

Med fare for å støte Pusina mi som kom som et lite knøtt (dumpet i en veigrøft i en igjenntapet pappeske), må jeg si jeg har stor sans for de kattene som har fått være med sin mor til de er 12 (og aller helst 14) uker. For det er en forskjell der. Noe udefinerbart som det ikke er lett å legge merke til, iallefall om en ikke har fulgt flere katter i de forskjellige 'kategoriene' over tid. Det er noe med selvstendigheten og karakteren. Noe av det samme som kan finnes igjen (under all lidelsen) hos 'store' kattunger født av hjemløse mødre.

Katter er selvsagt mer 'formbare' jo yngre de er, men jeg for min del fasineres av katter nettopp fordi de er katt, med all sin stahet, sin ukuelighet, sitt ubendelige mot og sin uavhengighet, og ikke minst deres jaktegenskaper. Derfor gleder jeg meg stort når Pusina en sjelden gang kommer drassende med et byttedyr i kjeften med oppspilte øyne, buskete hale og et helt kroppspråk som lyser av at hun er i sitt rette element! :)

Det er jo lov å håpe på at de som skal ha kattunge er mer bevisst enn de som gir de bort, og at de nekter å ta imot en som enda skulle hatt flere uker hos mor.. Men særlig optimistisk på kattenes vegne må jeg si jeg ikke er om dagen, når jeg ser hvordan vi oversvømmes av dumpede, hjemløse knøtt..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, AB #15! Det er nok mange som ikke har fått dette med seg, så jeg skal spre budskapet neste gang jeg møter noen som gir bort kattunger :)

Ja, det høres kjempebra ut :jepp:

Jeg pleier alltid å anbefale katteforum, grupper på Facebook eller bare direkte kilder, slik at folk kan se selv at dette faktisk er en helt vanlig og selvfølgelig oppfatning blant alle som er inne i "faget" katt, være seg Mattilsynet, veterinærer, etologer, oppdrettere, katteklubber eller hjelpeorganisasjoner.

Dessverre er ikke Mattilsynet akkurat på hugget når det kommer til lovverk og oppfølging. Allerede i 2001 ble det levert en rapport angående situasjonen for huskatter og hjemløshet i Norge (startet i 1998) der det blant annet ble tatt opp viktigheten av kastrering og 12 ukers leveringstid. 11 år senere er dette fortsatt bare anbefalinger fra Mattilsynet :sukk:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...