Gå til innhold

Tante og Onkel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

om tanten og onkelen din skiller seg, hva kaller du da den du ikke er i familie med?

min tante og onkel skilte seg for et år siden og det er tante jeg ikke lengre er i familie med. Hun var gift med onkel i 20 år og har da vært tanten min i 18 år da jeg er 18 år gammel.

Om det hadde vært deres onkel eller tante, hva hadde du kalt den andre parten da?

Anonym poster: 2dc6e75ccab6c400487cde81d39f63d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Tante. Og eg reknar henne som ein del av familien. (Det gjer "onkel" og.) Med OK frå han vert ho også invitert i bryllupet vårt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig sluttet å kalle ste-tantene mine for tante, selv om de enda er sammen med onklene mine. Kjennes ikke riktig ut å kalle de tante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

tror du missforstod litt solch, jeg mente at om onkelen deres er i familie med deg mens kona som da er din tante ikke er det på den måten skiller seg, hva kaller du ekskona hans?

Anonym poster: 5adff2ceb100c946755b8f5b62caef03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanta til Pappa kalles fremdeles tante av hele familien - men hun er skikkelig "tante-type" også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du missforstod litt solch, jeg mente at om onkelen deres er i familie med deg mens kona som da er din tante ikke er det på den måten skiller seg, hva kaller du ekskona hans?

Jeg skjønte hva du mente. Om de skiller lag, ville jeg fortsatt å kalt de for navnene deres. Så hvis det for deg er naturlig å kalle de for onkel og tante, så ville jeg ha gjort det. Føles det unaturlig, ville jeg lattvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da heter det ikke "stetante", men "filletante".

"Stetante" er stemors/stefars søster. "Filletante" er onkels kone.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er "tante" eller "onkel" mer et æresbegrep enn noe som forklarer et slektsforhold. Jeg har mange tanter jeg ikke er i slekt med, og et par onkler som er inngiftet i familien langt ute et sted. Litt samme funksjon som faddere - bare uten den religiøse biten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tanter/onkler som du ikke har kjødelig tilknytning til er du i familie med, men ikke i slekt.

Du er altså i familie med de, men det er vel strengt tatt ikke når de skiller seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Blomsten_

Fortsetter å kalle de tante. Det vil si at jeg tiltaler de med navn, men sier som regel tante når jeg forteller om de. De har alltid vært det så da blir det rart å endre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For meg går skillet på om man har kontakt eller ei. En av mine tanter ble skilt da jeg var 15. Den tidligere inngiftede onkelen mistet vi kontakten med, og jeg kaller ham ikke onkel i dag.

De to hadde ingen barn sammen, så han er dermed heller ikke far til noen fettere eller kusiner. Hadde vi beholdt kontakten ville jeg nok kalt ham onkel fremdeles. Muligens ville det også vært annerledes dersom han hadde vært far til et/flere søskenbarn av meg. Dette fordi jeg trolig ville hatt mer kontakt med ham, eller visst mer om livet hans nå, gjennom søskenbarna.

Utenfor tema, man den fraskilte tanten fikk seg ny mann etter en tid, og denne mannen kaller jeg heller ikke onkel. Vi har masse kontakt, og han er absolutt en del av familien og en viktig person for meg, men det har aldri falt seg naturlig å kalle ham "onkel Ola". Tante og onkel er liksom de som var der da jeg var liten og lærte hva de het...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på når de giftet seg, hvor lenge de har vært sammen, og hvilket forhold jeg har til dem begge...

Har ingen biologiske tanter, men min onkels ex, som jeg har bodd mye hos i ferier gjennom hele barndommen, også etter at de ble skilt, føles fortsatt som tante for meg. (Og vil alltid være det.)

Mine andre ex-tanter har vært del av mitt liv kortere/ var ute av mitt liv før jeg kan huske å ha fått noe forhold til dem.

Mine onklers nye koner, som de har giftet seg med etter at jeg ble tenåring/voksen, kaller jeg ved fornavn.

Det føles ikke naturlig å kalle dem tante. Og de har aldri forsøkt å få meg til det heller.

(Deres barn fra tidligere, som er en del yngre enn meg, har nok et mer tante/onkel forhold til mine foreldre, enn jeg har tante-forhold til deres mor.)

Tante og onkel er "æresbegreper" og kan gjerne beholdes etter skilsmisse også, dersom det føles naturlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til TS

Hun har vært en tante for deg i 18 år og hun fortsetter vel å være en del av livet ditt?

Jeg er fortsatt tante selv om det er 13 år siden jeg skilte meg. Det er søskenbarna til mine barn og vi har fortsatt kontakt.

Anonym poster: c7093eea6a1bab52ef28de370a78d92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Til TS

Hun har vært en tante for deg i 18 år og hun fortsetter vel å være en del av livet ditt?

Jeg er fortsatt tante selv om det er 13 år siden jeg skilte meg. Det er søskenbarna til mine barn og vi har fortsatt kontakt.

Anonym poster: c7093eea6a1bab52ef28de370a78d92c

ja jeg ser henne av og til i og med at de har 4 barn sammen. ett har flyttet ut, 2 bor hos far og 1 bor til mor. jeg har mest kontakt med de som bor hos far altså onkel, men har også litt kontakt med personen som bor hos tante. Jeg ser tante veldig sjeldent og sender aldri mld med henne for det har jeg ikke gjort tidligere heller.Jeg tørr nesten ikke kalle henne tante heller, for jeg vet ikke hva hun vil ettersom hun nå har en ny familie med sin forlovede, men vær gang jeg snakker om henne sier jeg tante for det er mest naturlig. Onkels forlovede kaller jeg ikke tante og det kommer jeg heller aldri til å gjøre. hun har bare vært i livet mitt i 1 år, og vi har veldig lite kontakt.

tusen takk til alle som har svart på spørsmålene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie sier vi tante og onkel kun til de som har blodsbånd i familien. Dvs til min fars søstre/brødre og mors søstre/brødre. De som er gift med søsknene til far og mor kaller vi ved deres fornavn. Ingen som har stusset over dette eller tar det ille opp.

Ville du som inngiftet "tante" el "onkel" tatt dette ille opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det normalt når man er voksen (eller over 10 år gammel) å kalle tanten/onkelen sin for noe annet enn navn - typ "tante, vil du ha et glass vin?" :klo:

Både jeg og de andre voksne jeg kjenner kaller tanten/onkelen sin ved navn... Jeg kommer fra Oslo kanskje det er annerledes på i bygder? :klo:

Men det hender at jeg sier "tanten min er lærer" etc når jeg snakker om henne til andre...

Og det hadde jeg fortsatt med om hun så hadde skilt seg fra min onkel.

Anonym poster: a2e78d091963b0509f26cc41f2055a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det normalt når man er voksen (eller over 10 år gammel) å kalle tanten/onkelen sin for noe annet enn navn - typ "tante, vil du ha et glass vin?" :klo:

Både jeg og de andre voksne jeg kjenner kaller tanten/onkelen sin ved navn... Jeg kommer fra Oslo kanskje det er annerledes på i bygder? :klo:

Men det hender at jeg sier "tanten min er lærer" etc når jeg snakker om henne til andre...

For oss er det normalt ja. Jeg sier ikke engant Tante "navn" hvis ikke de begge er tilstede samtidig. Men så har vi en liten og tett sammensveiset familie da. Jeg kaller til og med mamma og pappa sine tanter og onkler for Tante "navn" og Onkel "navn" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de er tante Kari og onkel Ola. Akkurat som at mamma er mamma og ikke Klara og pappa er pappa og ikke Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter å kalle de tante og onkel. Men bruker også fornavnet etter tante og onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel hva med å bli 30 og ikke bli ringt opp av din far da? OG ikke få noen gratulasjoner. Ei heller kom mamma og pappa i 30års dagen min.

Pappa ringer meg aldri på bursdagen uansett da.

Anonym poster: 4c83b502f62efed2597c0d92a84d0f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...