Gå til innhold

Får vondt i knærne etter styrketrening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være fordi jeg trener for tungt? For noen år siden trente jeg mye styrketrening, men har hatt et par års pause nå. Og nå merker jeg etter en styrketrening at jeg kjenner det i knærne. Dette merket jeg ingenting til tidligere. Kan det være jeg har for tunge vekter eller er det bare fordi kroppen ikke er vant til denne treningen? Jeg har det omtrent nesten like tungt nå som da jeg sluttet med treningen, så kanskje det er overbelastning? Jeg trener forresten med sånne maskiner og ikke frivekter.

Anonym poster: faef24c11bfd8075f578641abc683c5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har trent på 2 år og begynner rett der du sluttet, er nok det årsaken, du burde trene lettere og kanskje flere repitisjoner.

Hvilke øvelser er det snakk om?

Skrevet

Problemer er ikke nødvendigvis at du trener for tungt. Problemet er at du antageligvis gjør det feil. Maskiner låser bevegelsesbanen for deg og du får ikke beveget deg slik som er naturlig.

Nå skriver du ikke spesifikt hvilken øvelse som gir deg vondt, eller om det bare er generelt vondt etter trening.

En annen ting det kan være er overbelastning eller overtrening. Kanskje du ikke gir kroppen nok hvile (og næring!) før neste økt.

Du skriver heller ikke hvor mange sett/reptisjoner du har. I flerleddede øvelser og baseøvelser er det normalt å kjøre veldig lett med mange repetisjoner til teknikken sitter, så redusere det til tyngre vekter og få repetisjoner og så mange sett du ønsker for å oppnå det volumet du ønsker.

Maskinøvelser har en stygg tendens til å bare belaste en spesifikk muskel og gir således dårlig funksjon som øvelse. Du blir sterkere i muskelen, men det gir ingen bedre praktisk bevegelse og det øker faren for å trene den ene siden av et ledd mer enn den motsatte siden/bevegelsen.

Sist men ikke minst skriver du ikke noe om bevegelighet. Dette er ofte oversett blant folk som trener styrke, men det er ikke mindre viktig av den grunn. Dårlig bevegelighet, eller overdreven bevegelighet, kan gjør at du belaster kneet feil. Den dårlige bevegeligheten kan sitte i ankel, legg, bakside/fremside lå, sete, rygg osv. Veldig vanskelig å avgjøre uten å se hvordan du beveger deg i frie øvelser (ikke nødvendigvis med vekter).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke hva maskinen heter, men man sitter med bena på en plate og så skyver man seg bakover med bena. Jeg kjører 10*3. Det kan jo være at det er teknikken min som er feil, men jeg gjorden jo denne øvelsen veldig mye tidligere, og jeg tror ikke at jeg gjør den noe annerledes nå. Men jeg skal se på det neste gang og ta litt lettere vekter også.

Skrevet

Jeg aner ikke hva maskinen heter, men man sitter med bena på en plate og så skyver man seg bakover med bena. Jeg kjører 10*3. Det kan jo være at det er teknikken min som er feil, men jeg gjorden jo denne øvelsen veldig mye tidligere, og jeg tror ikke at jeg gjør den noe annerledes nå. Men jeg skal se på det neste gang og ta litt lettere vekter også.

Er vel beinpress du snakker om, jeg husker at jeg også fikk vondt i knæra av den for lenge siden.

Det antagelig fordi jeg at jeg strakte beina heelt ut, og hadde for stor vinkel på vei inn igjen, og knæra er ikke laget for det i lengden. Det kan gi kneproblemer- det som skjedde med meg.

Altså når du skyver plata fra deg, så har en LITEN vinkel i knæra, og ikke strekk dem HELT ut.

AnonymBruker
Skrevet

Er vel beinpress du snakker om, jeg husker at jeg også fikk vondt i knæra av den for lenge siden.

Det antagelig fordi jeg at jeg strakte beina heelt ut, og hadde for stor vinkel på vei inn igjen, og knæra er ikke laget for det i lengden. Det kan gi kneproblemer- det som skjedde med meg.

Altså når du skyver plata fra deg, så har en LITEN vinkel i knæra, og ikke strekk dem HELT ut.

Hva vil liten vinkel si? Skal jeg ha bena høyt eller lavt på platen? Og jeg er veldig forsiktig med å ikke strekke dem for langt ut :)

Skrevet (endret)

Hva vil liten vinkel si? Skal jeg ha bena høyt eller lavt på platen? Og jeg er veldig forsiktig med å ikke strekke dem for langt ut :)

Omtrent samme vinkel du har når du står oppreist. Man står jo aldri med heeelt rette bein, hvis du skjønner, men det blir jo en liten vinkel.

Ha ca. skulderbredde mellom føttene og plasser dem høyt.

Jo dypere du går med beina, jo mer går det på rumpe og bakside lår, men ikke gå for dypt, for da kan det visst gå på ryggen.

For å ta på utsiden av låra kan du ha smal beinplassering, mens bred beinplassering går på innsiden.

Jeg tar alltid rundt skuldebreddes avstand, har lagt merke til at de fleste også gjør det :)

Endret av Siggen!
Skrevet

Jeg er hypermobil til de grader. Det vil si at leddene mine kan bøyes og strekkes mer enn normalt. Det kan hende du lider av det samme, hvis du er ekstremt myk, som meg. Jeg måtte til lege og ta mr, hvor de fant ut at leddet under kneskålene mine er helt flatt, ergo kneet mitt fikk ikke noe støtte. Jeg måtte til fysioterapeut og gjøre ulike øvelser som å stå på ett ben på en balansepute og bøye/strekke kneet. Superøvelse, gjorde meg sterk på no time, så nå kan jeg gjøre hva som helst uten å få vondt! Så er du for myk, gjør styrkeøvelser på balanseputa, det gir deg så mye gratis!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...