Gjest Vena Cava Skrevet 1. juli 2012 #1 Skrevet 1. juli 2012 Nå har jeg begynt å spise 1200kalorier pr dag og har planer om å holde meg til det. Problemet er bare at jeg er så lite oppfinnsom når det gjelder middag og mat ellers. Så derfor lurer jeg bare på om det er noen der ute som kan gi meg et mat tips eller to? Evt fortelle meg hvor jeg kan finne det. Kokebøker, oppskrifter på nett, osv. Nå er jeg ikke interessert i noen form for lavkarbo, med mindre det gjelder bakverk og må ha mat som hele familien kan like :-) Setter pris på tips og innspill :-D
Gjest foremma Skrevet 2. juli 2012 #2 Skrevet 2. juli 2012 Spis for guds skyld mer en 1200 kalorier om dagen, det er ikke sunt å spise for lite heller. Lag en salat som tilbehør isteden for potet/ris osv til kjøtt? Uten dressing, selvsagt. Gode ingredienser du kan ha i som gir litt ekstra smak er fetaost, avokado, oliven eller parmesan.
Gjest Vena Cava Skrevet 2. juli 2012 #3 Skrevet 2. juli 2012 (endret) Spis for guds skyld mer en 1200 kalorier om dagen, det er ikke sunt å spise for lite heller. Lag en salat som tilbehør isteden for potet/ris osv til kjøtt? Uten dressing, selvsagt. Gode ingredienser du kan ha i som gir litt ekstra smak er fetaost, avokado, oliven eller parmesan. Nå syns ikke jeg det er ille i det hele tatt. Planen nå er å slanke meg, og da er jeg nødt til å gjøre mer enn å bare trene. Kaloritellingen blir uansett på litt måfå, siden det er vanskelig å følge med 100% hele tiden. Det gjør ikke no for min del, da jeg ikke ønsker å bli fanatisk, men heller prøve å gjøre kostholdet om til en vane, en livsstil som jeg vil trives med. Både jeg og gubben har være dårlige det siste året til å spise sunt. Og nå har jeg fått nok. Og når jeg gjør noe så gjør jeg det skikkelig Ja jeg prøver å lage litt mer sunne versjoner av ned middagen jeg spiste før, erstatte potet med ris eller salat gjør jeg nå. Potet spiser jeg nesten ikke uansett. Men pasta er jeg dessverre veldig glad i.....og balsamicodressing dressing på salat......og pesto. Fins det ingen nettsider hvor man kan få opp kalori innhold på den ferdige retten, eller lignende...? Endret 2. juli 2012 av Muff.
Gjest Nanne70 Skrevet 2. juli 2012 #4 Skrevet 2. juli 2012 Så fint at du har bestemt deg for en sunnere livsstil! Den eneste siden jeg vet om der man kan få beregnet kcal-innholdet i en rett, er faktisk vektklubb.no, men du må legge inn oppskriften og det koster penger for medlemsskapet.....Jeg kan nå uansett dele noen av mine (relativt) sunne og i alle fall kalorifattige middagsoppskrifter: Chili con carne (4 porsjoner): 400 gram karbonadedeig 0,5 ss rapsolje 1 ss tomatpure 1 stk løk 3 fedd hvitløk 1 stk. chili eller 1 ts chilipaste 1 stk grønn paprika 1 stk rød paprika 1 boks kidneybønner, hermetisk 1 boks tomat, hermetisk 1 stk buljongterning, kjøtt- eller kyllingbuljong 1 dl vann 1 ss maizenna maismel røres ut i litt kaldt vann. Salt Pepper Brun karbonadedeigen i en non-stick/teflonpanne i halvparten av oljen. Tilsett tomatpure og fres sammen med kjøttdeigen. Hell over i en gryte. Finhakk løk, hvitløk, chili (ev. Chili Paste) og paprika og fres i resten av oljen i noen minutter til løken er blank. Hell over i gryta, og tilsett tomater, bønner, buljong, vann og krydder. La småkoke i ca. 10 min. Jevn evt. med 1 ss Maizenna utrørt i litt vann dersom konsistensen på sausen er litt tynn. Smak til med salt og pepper. Gir ca. 294 kcal per. porsjon Kalkunpølsepanne (2 porsjoner): 100 gram røkt kjøttpølse kylling & kalkun (Prior) 2,5 stk potet, kokt 0,5 stk løk 0,5 ss rapsolje 1,5 fedd Hvitløk 0,5 ts chilipulver 0,5 boks tomat, hermetisk Salt Pepper 1,5 ss Parmesanost, revet Del potet og pølse i passende biter. Finhakk løken og fres den blank i oljen. Tilsett hvitløk, pølse, potetbiter og chili og fres det sammen med løken. Hell over hermetiske tomater og la alt trekke i 15 min. Smak til med salt og pepper og strø revet parmesanost over før servering. Gir ca. 230 kcal pr. porsjon Kylling Stroganoff: 200 gram kyllingfilet 1 ss rapsolje 1 stk løk 1 fedd Hvitløk 1 stk rød paprika 200 gram sjampinjong, hermetisk 1 ss tomatpuré, konsentrert 0,5 terning kyllingbuljong 1 dl vann 2 ss Kesam orginal 2 ss Matfløte 20% (Tine) 0,5 ts pepper 1 ts persille 1 ts paprikapulver Skjær kyllingfilet og paprika i strimler, hakk løk, hvitløk og evt. soppen dersom du bruker hele sopp. Brun kyllingstrimlene lett i oljen, ha i løk, hvitløk og paprika og la alt surre sammen til grønnsakene begynner å få farge. Ha i paprikapulver og tomatpurè og bland det godt inn. Tilsett deretter buljongterningen oppløst i vann, og la småkoke i 5-10 min. Trekk gryten av platen og rør inn matfløte og kesam. Smak til med persille, pepper og evt. salt. Om ønskelig kan sausen tyknes med 1 ss maisenna utrørt i litt kaldt vann. Gir ca 270 kcal pr porsjon. Fullkornswrap med kalkunskinke, kikertrøre og salat (4 porsjoner): 4 stk tortilla, whole wheat 27 % fullkorn 1 stk. Lollosalat 2 stk tomat 0,5 stk avokado 100 gram kalkunfilet røkt pålegg 1 ss majones, lett 2 ss Kesam orginal 50 gram hermetiske kikerter 1 fedd hvitløk 2 ss fersk koriander Vask salaten. Kutt tomaten og avokado i skiver. Skjær kalkunskinken i strimler på ca 1 cm. Lag kikertrøren slik: Kjør kikerter, hvitløk, majones, kesam og koriander til en røre med stavmikser. Smak til med salt, pepper og sitron. Legg tortillaen ned på benken. Smør 1 stor ss med humus midt på, fordel avokado, tomat og skinke, topp med salatblader, og rull sammen. Gir ca. 237 kcal pr porsjon.
Pialill Skrevet 2. juli 2012 #5 Skrevet 2. juli 2012 Nam! den fullkornswrapen skal jeg absolutt lage en dag!
Gjest foremma Skrevet 2. juli 2012 #6 Skrevet 2. juli 2012 Hvis du trener mye trenger du mer næring enn 1200 kalorier, det er enkel matte. Går den ferdige kalorisummen for mye ned er det farlig for helsa di, og målet ditt er vel og bli sunn?
Gjest Vena Cava Skrevet 2. juli 2012 #7 Skrevet 2. juli 2012 Hvis du trener mye trenger du mer næring enn 1200 kalorier, det er enkel matte. Går den ferdige kalorisummen for mye ned er det farlig for helsa di, og målet ditt er vel og bli sunn? Jeg skrev på mitt forrige innlegg at keloritellingen blir litt på måfå, så noen fanatiker er jeg ikke. Men tenker at jeg må gjøre såpass om jeg skal greie å slanke meg, og å bevare motivasjonen en stund til. Sunn vil jeg nå si at jeg er. Har ikke tenkt å ligge så mye på underskudd hele tiden, tenker å jevne det litt ut når jeg her nådd den vekta jeg ønsker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå