Gå til innhold

Frontpage: Hvorfor funker ikke fonts?

Rampoline

Anbefalte innlegg

Jeg har laget en hjemmeside i Frontpage, med fonten "Andy", men når jeg legger den ut på nett, så kommer all teksten i "Times New Roman". Dette skjer ikke bare meg, men flere jeg kjenner også...

Noen som vet hvorfor, og hvordan vi kan få riktig font/skrifttype fram?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man legger ting ut på Internett er det kun standard-fontene som takles slik som Times, Verdana, Arial o.s.v. Skal du bruke slike spesial-fonter som ikke alle maskiner har automatisk installert eller som ikke Browserene takler, må du lage bilder av dem. Du kan derfor lage overskriftsbilder i denne spesielle fonten. Men all teksten på sidene bør nok være i en av de standard-fontene.

Dette er standard-fontene:

-Times New Roman

-Verdana

-Arial

-Helvetica

-Sans-serif

-Courier-fontene

-Geneva

Tror det var alle...

1212[ Dette Innlegg er endret av: Augustbrud02 den 2002-05-28 12:41 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk comic sans også er en av disse fontene.

Jeg bruker hvertfall Verdana overalt på hjemmesidene mine. Den er enkel i stil og lett å lese!

Når jeg vil ha f.eks overskrifter som fenger litt mer så lager jeg de i Photoshop og legger de inn som bilder der jeg vil ha dem.

Da kan du få flotte, effektfulle titler!

Ryddig og pent blir detå, hvis du holder deg til en og samme font i brødteksten.

Lykke til!:)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standardfont og standardfont - det som er standard i Windows er ikkje det same som t.d. på Mac og Linux.

Arial er standard i Windows, men ikkje på Mac, så sant du ikkje har innstallert eit MS program der den følgjer med. På Linux? Tja...

Tilsvarande Arial på Mac vil kanskje vera Helvetica, mulig det same på Linux. Likeeins med Times New Roman (Win) og Times (Mac)

Men løysinga er jo grei nok: Om du MÅ bruke ein bestemt font, lag eit bilete (og hugs alt-tekst.) Ved hjelp av CSS vil ein etter kvart kunne spesifisere kor ein kan laste ned fonten om den ikkje er innstallert, men enn så lenga må me nøya oss med å spesifisere alternativ: I staden for kun å spesifisere ein bestemt font, list opp ulike alternativ separert med komma. Avslutt lista med sans-serif (tilsvarande Arial,) serif (Times) eller mono (Courier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...