Gjest tantenipsy Skrevet 1. juli 2012 #1 Skrevet 1. juli 2012 Vi vurderer en sydentur i august, med hjemkomst 22 august, om kvelden. Datteren vår begynner første året på videregående den dagen. Noen som vet om det bare er en gammel klisje at man mister plassen om man ikke er tilstede første skoledag, selv om man har gitt beskjed på forhånd til skolen?? Håper noen kan gi et raskt og sikkert svar, sitter med fingeren på "bestill"knappen her:-)
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #2 Skrevet 1. juli 2012 Du må nesten ringe fylkeskommunen og høre, men jeg mener det er slik enda. Anonym poster: c5fe7e88a4c034f9df62593c1e8ef903
Ananas. Skrevet 1. juli 2012 #3 Skrevet 1. juli 2012 Det er ikke en klisje. Mange som mister plassen sin på den måten.. Det du KAN gjøre er å ta en telefon til skolen og høre, men du treffer vel neppe på noen der før dere må ha tatt avgjørelsen.. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #4 Skrevet 1. juli 2012 Jeg tror det bare en gammel myte... Visst du ringer skolen samme morgen og sier at din datter er syk så går det sikkert greit. Anonym poster: bbb839c1493721284b43b04d90bdd49e
Gjest Petita Skrevet 1. juli 2012 #5 Skrevet 1. juli 2012 Jeg mista de to første skoledagene på vgs, men hadde ordna det slik med papirer og alt og fikk underskrift og godkjennelse fra skolen før ferien :-) dermed kunne jeg dra med god samvittighet!
PuppyEyees Skrevet 1. juli 2012 #6 Skrevet 1. juli 2012 Mener å tro at det er hvis man ikke møter opp første uka. Uansett ville jeg ringt kommunen/fylkeskommunen og spurt, og iallefall sagt ifra første skoledag at hun var syk, at hun fortsatt ønsker plassen
HvittHus Skrevet 1. juli 2012 #7 Skrevet 1. juli 2012 Dette sjekker du på vilbli.no http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel?Niva=V&Return=WA_Artikkel&Bok=013694&Lan=1&Artikkel=014555&TP=01.07.12&Area=2 Velg fylke, og deretter kommer informasjon om tap av skoleplass.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #8 Skrevet 1. juli 2012 Hos oss var det slik at de som ikke møtte opp første dagen automatisk mistet plassen Anonym poster: 041d981c98ec92d7df45c1c8abc3a563 2
Cho Kon It Skrevet 1. juli 2012 #9 Skrevet 1. juli 2012 Da jeg begynte på videregående var det et par stykker som ikke dukket opp ved skolestart. De ble ropt opp i et par-tre dager før de ble erstattet med folk fra ventelisten.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #10 Skrevet 1. juli 2012 Vil ikke si at det virker som en bra avgjørelse å reise på ferie og gå glipp av første skoledag på videregående..... Anonym poster: b1f9132ef391c85be08868d1ae2bbc49 12
alexaa Skrevet 1. juli 2012 #11 Skrevet 1. juli 2012 Det er sånn at man mister plassen hvis man ikke møter opp første skoledag, men man kan ringe inn på forhånd å si at man ikke kan komme. Datra di kommer da til å få udokumentert fravær + anmerkning for ferie. Nye regler nå.. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #12 Skrevet 1. juli 2012 Vi vurderer en sydentur i august, med hjemkomst 22 august, om kvelden. Datteren vår begynner første året på videregående den dagen. Noen som vet om det bare er en gammel klisje at man mister plassen om man ikke er tilstede første skoledag, selv om man har gitt beskjed på forhånd til skolen?? Håper noen kan gi et raskt og sikkert svar, sitter med fingeren på "bestill"knappen her:-) Man mister plassen hvis man ikke møter opp første skoledag!! Det må kunne gå an å legge syden-ferien på et tidspunkt som ikke krasjer med skoleruta! Jo eldre barna blir jo vanskeligere blir det å be dem fri fra skolen for å dra på ferie. På videregående "burde det være" umulig. Foreldre må legge ferien opp slik at det ikke krasjer med barnas skolerute. Skolen/skoleruta kan ikke innrette seg etter når foreldrene har ferie. Det er foreldrene som må innrette seg, så langt det er mulig å legge opp ferien så det ikke krasjer med skoleruta. Man bør heller ikke lyve for skolen, og si at en ikke kommer fordi en er syk. Dette vil uansett kunne gjennomskues ganske enkelt Anonym poster: 922f52dd605d986075b278db61433e97 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #13 Skrevet 1. juli 2012 Jeg ble oppringt på kvelden første skoledag av en vgs hvor jeg stod på venteliste. Det var en person som ikke hadde møtt og jeg ble tilbudt plass. Anonym poster: 065ede843159a68aa07a78008c65d9da 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #14 Skrevet 1. juli 2012 I teorien ja, men i praksis vil vel det i de fleste tilfeller gå i alle fall en ukes tid. Mulig de også etterlyser vedkommende. Det er mange sløve ungdommer og foreldre rundt om, mange trenger en dytt fra skolens/fylkeskommunens side for å komme seg i gang. Jeg ville uansett fått jenten til å ringt til skolen for å gi beskjed. Anonym poster: 2c28d0f9d9216717cb5d4ffb13c3a26a
Ananas. Skrevet 1. juli 2012 #15 Skrevet 1. juli 2012 I teorien ja, men i praksis vil vel det i de fleste tilfeller gå i alle fall en ukes tid. Mulig de også etterlyser vedkommende. Det er mange sløve ungdommer og foreldre rundt om, mange trenger en dytt fra skolens/fylkeskommunens side for å komme seg i gang. Jeg ville uansett fått jenten til å ringt til skolen for å gi beskjed. Anonym poster: 2c28d0f9d9216717cb5d4ffb13c3a26a Jeg ville ikke gamblet på det, akkurat.. Jeg gikk en attraktiv linje, og de fem som ikke møtte opp første dagen ble erstattet allerede på dag to. 120 på venteliste og ingen problemer med å fylle opp klassen. Mulig det ikke er så farlig hvis det er plass til 15 i klassen, og bare tolv som skal begynne, men sånt vet man jo ikke, og jeg ville ikke tatt den risikoen, og særlig ikke på vegne av mitt barn. Man må ta høyde for at skolen følger sitt eget regelverk, selv om det finnes unntak. Tror ikke det er verdt det å miste skoleplassen fordi man var i syden på et dårlig tidspunkt. Ved sykdom kan det kanskje kreves legeerlæring, så å lyve om det er også risikosport.. Reglene er ulike fra fylke til fylke, men overalt er det risikabelt å ikke møte opp. 1. dag på vgs er uansett en viktig dag.. Mye informasjon, første gangen man treffer nye klassekamerater osv. det er også greit å ha i bakhodet når man gjør et sånt valg. 3
Gjest _La Femme Skrevet 1. juli 2012 #16 Skrevet 1. juli 2012 Det ville vært idiotisk å gamble på det, ja. Jeg tror de aller fleste skoler praktiserer denne ordningen. Det er jo andre søkere som står på venteliste for å komme inn, dersom noen andre sier fra seg plassen, eller da evt ikke møter opp. Jeg syns det er litt idiotisk av dere å bestille ferie akkurat sånn at datteren går glipp av den første skoledagen. Det er en viktig dag. Man får viktig informasjon, man får møte læreren, de nye medelevene, osv. Å være borte da er jo dumt... 4
strawberry Skrevet 1. juli 2012 #17 Skrevet 1. juli 2012 Det er jo mulig å si ifra til skolen om det. Men jeg synes ikke det virker bra for henne at hun går glipp av første skoledag, med tanke på at skolemiljøet og å treffe nye folk begynner da, og man lett kan falle utenfor. Er det ikke mulig å dra en uke før eller noe? 1
Rosalie Skrevet 1. juli 2012 #18 Skrevet 1. juli 2012 Jeg ville ikke gamblet på det, akkurat.. Jeg gikk en attraktiv linje, og de fem som ikke møtte opp første dagen ble erstattet allerede på dag to. 120 på venteliste og ingen problemer med å fylle opp klassen. Mulig det ikke er så farlig hvis det er plass til 15 i klassen, og bare tolv som skal begynne, men sånt vet man jo ikke, og jeg ville ikke tatt den risikoen, og særlig ikke på vegne av mitt barn. Man må ta høyde for at skolen følger sitt eget regelverk, selv om det finnes unntak. Tror ikke det er verdt det å miste skoleplassen fordi man var i syden på et dårlig tidspunkt. Ved sykdom kan det kanskje kreves legeerlæring, så å lyve om det er også risikosport.. Reglene er ulike fra fylke til fylke, men overalt er det risikabelt å ikke møte opp. 1. dag på vgs er uansett en viktig dag.. Mye informasjon, første gangen man treffer nye klassekamerater osv. det er også greit å ha i bakhodet når man gjør et sånt valg. Jeg ville uansett aldri kunnet tatt fra barnet mitt første skoledag på videregående kun på grunnlag av det jeg har uthevet. Så den Sydenturen hadde jeg droppet i det jeg fant ut at vi ikke ville rekke første skoledag for 16-åringen. 3
estrella Skrevet 1. juli 2012 #19 Skrevet 1. juli 2012 1 dag på vgs er veldig viktig, ikke fordi man går gjennom så mye pensum, men fordi man møter de man skal gå på skole med de 3 neste årene. Det er ganske viktig for klassekameratene å få et godt inntrykk av henne. Jeg vet at de som ikke kom første skoledag når jeg startet ble sett litt på av de andre som lurte på hvilken holdning de hadde til skolen når de ikke klarer å komme første skoledag. Og ja, man mister skoleplassen med mindre man avtaler med skolen. Men jeg tror ikke skolen blir så veldig imponert over at begrunnelsen er sydenferie. Isåfall må det gå an å sende henne hjem litt før resten av dere skal hjem. Eller dra tidligere! 4
Glitnir Skrevet 2. juli 2012 #20 Skrevet 2. juli 2012 Når det gjelder å miste skoleplassen eller ikke så vet jeg ikke noe om det. Men dette er uansett første skoledag på videregående for jenta! Dette er stort for en tenåring, det er nå hun skal begynne å finne sin plass på det stedet hun skal tilbringe hverdagene de neste tre årene. Møte (nye) venner og lærere, få verdifull informasjon, rett og slett være samme sted som de andre elevene og ha sommerfuglene i magen sammen med alle andre. Ikke ta fra henne det ved å friste henne med en sydentur. Er det ikke mulig å dra tidligere bør dere utsette til høstferien. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå