AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #1 Skrevet 1. juli 2012 Heihei Noen som vet om man kan ta opp lån uten fast jobb / inntekt og hvordan det da gjøres? Greia er at jeg har lånt penger vekk til en person ( noe jeg ikke burde gjort...) og jeg sliter med å få dem tilbake. Har fått høre at jeg skal få de tilbake da og da men neida. Mulig jeg kunne få tilbake noe i måneden fram over, men får se. Uansett, de pengene jeg lånte bort skulle gå til noe som for meg er ganske viktig for å komme videre med ting. Jeg trenger ikke å ta opp lån for hele summen jeg har lånt bort, for det jeg skal koster 25 000 kr. Jeg har ikke jobb så jeg har ikke mulighet til å tjene 25 000 kr og av ulike grunner så får jeg ikke jobb før jeg har fått tilbake de pengene og gjort det jeg skal. Jeg skjønner at jeg sikkert virker litt merkelig osv nå men det får så være. Men spørsmålet er da om jeg får tatt opp et lån? Jeg skal så klart vente litt å se om personen faktisk KAN betale meg tilbake et fast beløp i måneden som hun sa. Anonym poster: 93cdf76f6fc95d76a098f4ea133a7e92
Tabris Skrevet 1. juli 2012 #2 Skrevet 1. juli 2012 Det må i såfall bli et forbrukslån eller et kredittkort. Noe som ikke anbefales i det hele tatt grunnet den høye renten. Slike lån er ofte starten på en større gjeldskrise. 4
Gjest annemor30 Skrevet 1. juli 2012 #3 Skrevet 1. juli 2012 Hvordan betale et lån uten inntekt*lurer* 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #4 Skrevet 1. juli 2012 Nei. Uten inntekt får man ikke forbrukslån/kredittkort heller. Anonym poster: e76e5a7093f59660b0cabee3629b23fa 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #5 Skrevet 1. juli 2012 Annemor : Den personen sa at hun kunne betale tilbake 3000 kr i måneden, så da hadde jeg betalt ned 3000 kr på lånet i måneden Det irriterer meg sånn...har ventet og ventet på å få tilbake de pengene og det er alltid noe nytt som dukker opp. Jeg trengte de pengene selv og har ordnet det meste til det de skulle brukes til, så er hun lite villig til å samarbeide med meg. Så man får ikke lån ? Er kanskje ikke sikkert nok for banken å høre at jeg kanskje får tilbake så og så mye i måneden av en eks veninne som har lånt penger av meg... Anonym poster: 93cdf76f6fc95d76a098f4ea133a7e92
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #7 Skrevet 1. juli 2012 Be denne vennen/venninnen din ta opp et lån. Hun har ikke jobb...og har heller ikke vært særlig villig til å samarbeide med meg, så tror ikke hun er villig til det. Jeg skal aldri låne vekk penger til folk mer. Hadde det enda vært et lite beløp, men 45 000 kr er en del penger, hvert fall for meg. Pengene trengte jeg selv og hun var klar over det... Anonym poster: 93cdf76f6fc95d76a098f4ea133a7e92
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #8 Skrevet 1. juli 2012 Du får ihvertfall sette igang prosessen med å få pengene tilbake, med faktura, forliksråd osv. Kanskje du får en del av pengene tilbake da. Anonym poster: 38867ce8c7af38b6246e620324f023a2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #9 Skrevet 1. juli 2012 Du får ihvertfall sette igang prosessen med å få pengene tilbake, med faktura, forliksråd osv. Kanskje du får en del av pengene tilbake da. Anonym poster: 38867ce8c7af38b6246e620324f023a2 Den er allerede i gang og flere folk er innblandet...hehe Jeg blir bare så skuffet over folk...Åh, jeg som levde på noen rosa skyer for litt siden for ting gikk MIN vei. Nå der i mot...er desperat. Men joda, skal ha tilbake pengene med eller i mot hennes vilje. Anonym poster: 93cdf76f6fc95d76a098f4ea133a7e92
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #10 Skrevet 1. juli 2012 Annemor : Den personen sa at hun kunne betale tilbake 3000 kr i måneden, så da hadde jeg betalt ned 3000 kr på lånet i måneden Det irriterer meg sånn...har ventet og ventet på å få tilbake de pengene og det er alltid noe nytt som dukker opp. Jeg trengte de pengene selv og har ordnet det meste til det de skulle brukes til, så er hun lite villig til å samarbeide med meg. Så man får ikke lån ? Er kanskje ikke sikkert nok for banken å høre at jeg kanskje får tilbake så og så mye i måneden av en eks veninne som har lånt penger av meg... Anonym poster: 93cdf76f6fc95d76a098f4ea133a7e92 Anonym poster: e76e5a7093f59660b0cabee3629b23fa 1
Britt Banditt Skrevet 2. juli 2012 #11 Skrevet 2. juli 2012 Annemor : Den personen sa at hun kunne betale tilbake 3000 kr i måneden, så da hadde jeg betalt ned 3000 kr på lånet i måneden Det irriterer meg sånn...har ventet og ventet på å få tilbake de pengene og det er alltid noe nytt som dukker opp. Jeg trengte de pengene selv og har ordnet det meste til det de skulle brukes til, så er hun lite villig til å samarbeide med meg. Så man får ikke lån ? Er kanskje ikke sikkert nok for banken å høre at jeg kanskje får tilbake så og så mye i måneden av en eks veninne som har lånt penger av meg... Anonym poster: 93cdf76f6fc95d76a098f4ea133a7e92 På det grunnlaget er det HELT sikkert at du IKKE får noe lån. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #12 Skrevet 2. juli 2012 Hun har ikke jobb...og har heller ikke vært særlig villig til å samarbeide med meg, så tror ikke hun er villig til det. Jeg skal aldri låne vekk penger til folk mer. Hadde det enda vært et lite beløp, men 45 000 kr er en del penger, hvert fall for meg. Pengene trengte jeg selv og hun var klar over det... Anonym poster: 93cdf76f6fc95d76a098f4ea133a7e92 Kanskje du skulle ha skrevet en skriftlig kontrakt med henne før du ga bort pengene dine? Det gjør jeg uansett samme om det er mamma eller samboeren min. Alltid kjekt å ha tilfelle. Anonym poster: b57cd85194b943962a315b9af97fd1f9 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #13 Skrevet 2. juli 2012 En gylden regel er å aldri låne bort penger man ikke har råd til å miste. Anonym poster: 6c2e94768f15803a9ec25f932a9a9a7d 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #14 Skrevet 3. juli 2012 Kanskje du skulle ha skrevet en skriftlig kontrakt med henne før du ga bort pengene dine? Det gjør jeg uansett samme om det er mamma eller samboeren min. Alltid kjekt å ha tilfelle. Anonym poster: b57cd85194b943962a315b9af97fd1f9 Fra og med nå skal jeg ikke låne bort penger til noen. Men jeg nekter å se på de pengene som tapt? Kan man i det hele tatt anmelde sånt ? Vet ikke om politiet bryr seg jeg... Jeg har kontooverføringer og meldinger som bevis. Jeg angrer sykt på at jeg har lånt bort, det verste er at det ikke bare skjedde en gang men over tid...jeg burde tatt hintet, men er så redd for å si nei til sånt. Pengene skulle, og skal gå til noe viktig. Og de pengene der er fra en arv. Det er IKKE hennes penger. Noen politifolk her inne eller noe som kan svare meg på om jeg kan anmelde dette? Er snakk om 45 000 kr. Jeg anmelder dette om vi ikke kommer til en enighet snarest. Anonym poster: 93cdf76f6fc95d76a098f4ea133a7e92
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #15 Skrevet 3. juli 2012 Haha, 45k? Jeg må le. Et par hundrelapper er greit, men man låner ikke bort 45k med mindre man er er loaded. Og da ville man gitt faen i at pengene ikke ble tilbakebetalt. Anonym poster: 44a06ba5a2f2cdfda1c4590c21feb253
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #16 Skrevet 3. juli 2012 Anonym poster: e76e5a7093f59660b0cabee3629b23fa Haha, 45k? Jeg må le. Et par hundrelapper er greit, men man låner ikke bort 45k med mindre man er er loaded. Og da ville man gitt faen i at pengene ikke ble tilbakebetalt. Anonym poster: 44a06ba5a2f2cdfda1c4590c21feb253 Små barn, små gleder... Ærlig talt, det går da an å si noe på en voksen måte heller enn å forsøke å le av eller gjøre narr av andre, ikke sant? Dere oppfører dere som om dere var idioter når dere gjør slikt. Anonym poster: 565cc173f1df915318eb5f0eaa7098ff 2
Musaleem Skrevet 3. juli 2012 #17 Skrevet 3. juli 2012 Nei, du får nok ikke noe lån, og godt er egentlig det, for det er dumt å sette seg i en gjeldskrise når man selv ikke har inntekt. Nå vet jeg ikke hva denne tingen som du trenger er, men hvis det er veldig viktig, bør du jobbe for å få en jobb, slik at det blir mulig å få spart opp penger til dette. Kanskje har du noen i nær familie som vil låne deg penger, slik som foreldre eller besteforeldre? Det er jo ikke kult å stå i gjeld til noen, sånn egentig - men hvis det er så viktig at du får denne gjenstanden raskest mulig, bør det vel kunne være en nødløsning. Når det er sagt synes jeg venninnen din er uspiselig, og jeg hadde anmeldt. Mest sannsynlig skjer det ingenting, dessverre - men jeg hadde gjort det av rent prinsipp. Og så hadde jeg gjort alt jeg kunne ha gjort for å få pengene tilbake. I prinsippet er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig, så hun skylder deg jo 45,000 - men det er litt verre å bevise. Og klart man ser at det ikke var lurt i ettertid - men man er jo gjerne litt naiv, spesielt når det kommer til nære venninner. Jeg hadde nok like naivt lånt ut 50,000 til broren min, hvis han hadde vært i nød (jeg har ingen venninner jeg setter høyt nok til å i det hele tatt vurdere å gjøre noe slikt) - og jeg hadde stått i like dyp skitt som deg, hvis broren min hadde valgt å ikke tilbakebetale. Vi kan alle være litt dumme.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #18 Skrevet 3. juli 2012 Fra og med nå skal jeg ikke låne bort penger til noen. Men jeg nekter å se på de pengene som tapt? Kan man i det hele tatt anmelde sånt ? Vet ikke om politiet bryr seg jeg... Gjør det du kan for å drive inn pengene, 45k er nok til at det er verdt litt arbeid. Men siden slike prosesser tar lang tid bør du samtidig se deg om etter andre løsninger, for å fikse din egen økonomi. Anonym poster: 6c2e94768f15803a9ec25f932a9a9a7d
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #19 Skrevet 3. juli 2012 Heihei Noen som vet om man kan ta opp lån uten fast jobb / inntekt og hvordan det da gjøres? Greia er at jeg har lånt penger vekk til en person ( noe jeg ikke burde gjort...) og jeg sliter med å få dem tilbake. Har fått høre at jeg skal få de tilbake da og da men neida. Mulig jeg kunne få tilbake noe i måneden fram over, men får se. Uansett, de pengene jeg lånte bort skulle gå til noe som for meg er ganske viktig for å komme videre med ting. Jeg trenger ikke å ta opp lån for hele summen jeg har lånt bort, for det jeg skal koster 25 000 kr. Jeg har ikke jobb så jeg har ikke mulighet til å tjene 25 000 kr og av ulike grunner så får jeg ikke jobb før jeg har fått tilbake de pengene og gjort det jeg skal. Jeg skjønner at jeg sikkert virker litt merkelig osv nå men det får så være. Men spørsmålet er da om jeg får tatt opp et lån? Jeg skal så klart vente litt å se om personen faktisk KAN betale meg tilbake et fast beløp i måneden som hun sa. Anonym poster: 93cdf76f6fc95d76a098f4ea133a7e92 Ta opp lån uten inntekt? Har du kreditkort du kan bruke? Bruk det om du med sikkerhet vet at pengene du skal invistere lånet i lett og fort kan tjenes inn igjen. Har du ikke kreditkort får du skaffet det om du har registrert inntekt ifjor og ingen betalingsanmerkninger. Men de pengene du lånte vekk bør du jobbe hardt for å få igjen. Jo lenger det drar seg til og du venter jo mer sannsynlig er det at den slasken som lånte pengene ikke gjør opp for seg. Du har lovmessig grunnlag til å kreve pengene så lenge dere har inngått en avtale om lån av pengene. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale, men det kan jo straks bli litt verre å dokumentere eller sannsynliggjøre en muntlig avtale.. Prøv, om mulig, å få din venn til å signere et gjeldsbrev med 2 vitner der h*n erklærer at h*n skylder deg pengene. Gjeldsbrev-med-Eunderskrift.doc Da kan du gå rett til namsmannen for å få drevet inn pengene (tvangssalg, trekk i lønn mv). Får du ikke et gjeldsbrev, kan du ta ut forliksklage og bringe saken inn for forliksrådet. Spør namsmannen der du bor om fremgangsmåten for dette. Seriøse inkassoselskaper (dvs de som har lovpålagt konsesjon fra Kredittilsynet) tar ikke et oppdrag fra privatpersoner med bakgrunn i en muntlig avtale på et lån. Om du er litt desperat kan du jo ta kontakt med torpedoinkasso.no Jeg har ihvertfall sluttet helt å låne ut penger til venner og bekjente. Kan låne ut til familie. For de kan tross alt ikke melde seg ut av familien og som regel vil føle det mye vanskeligere å "stjele" fra familiemedlemmer. For det er jo tyveri. Låne penger fra noen og gi faen å betale tilbake. Forøvrig synes jeg folk som overlesser sine problemer over på andre ved å mase på lån, og i mange tilfeller er veldig sen med å betale tilbake eller unnlater å betale er TAPERE. En ting er sikkert. Aldri lån bort penger til venner, med mindre beløpet er av en størrelse du har råd til å tape. Det er først når det kommer til penger du virkelig ser hvor du har folk, så det kan jo også brukes som en test om en venn virkelig er en venn.. Anonym poster: 5c4ec6cb04380c5fcbb1cc7d2b9e77be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå