AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #1 Skrevet 1. juli 2012 1-åringen her bruker selvsagt bleier fortsatt, men en god del havner i potta. Det betyr mindre klesvask siden vi bruker tøy... Er dette noe barnehagen gidder å bruke tid på? Tenker da på å bruke potta i fbm bleieskiftene, ikke å springe inn på badet i tide og utide. Anonym poster: 976847fd163f2ceb5d715b716056378a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #2 Skrevet 1. juli 2012 1-åringen her bruker selvsagt bleier fortsatt, men en god del havner i potta. Det betyr mindre klesvask siden vi bruker tøy... Er dette noe barnehagen gidder å bruke tid på? Tenker da på å bruke potta i fbm bleieskiftene, ikke å springe inn på badet i tide og utide. Anonym poster: 976847fd163f2ceb5d715b716056378a Tenk etter hvor mange 1-og 2 åringer som er der......seriøs? Det er også treåringer som trenger dotrening.Så har du alle de som skal ha ny bleie. Desverre, det fins ingen kommunalt ansatte supermenn og kvinner til å ta seg av dagens barn Anonym poster: 796536be90beafb89c7cfd7e27327846 2
Leanne Skrevet 1. juli 2012 #3 Skrevet 1. juli 2012 Det gjør vi hos oss Vi tar av bleien, setter barnet på potte (om det har lyst). Skifter gjerne på et eller to mindre barn, eller barn som ikke vil sitte på potte i mellom tiden. Tar så på den lille som satt på potta bleien igjen. Ikke no problem
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #4 Skrevet 1. juli 2012 Tenk etter hvor mange 1-og 2 åringer som er der......seriøs? Det er også treåringer som trenger dotrening.Så har du alle de som skal ha ny bleie. Desverre, det fins ingen kommunalt ansatte supermenn og kvinner til å ta seg av dagens barn Anonym poster: 796536be90beafb89c7cfd7e27327846 Eh var vikar i en barnehage i fjor og ja vi hadde tid til dette. Alle hadde hver sine potte på badet og vi satte de på mens vi stelte el hjalp de yngre og eldre barna. Men det er ikke sikkert at alle barnehager gidder å ta seg tid til det.. TS, du får bare spørre i deres barnehage Anonym poster: a5dbeb21194ebf683e76ccc916aca7b2
rorodinbåt Skrevet 1. juli 2012 #5 Skrevet 1. juli 2012 Jobber i barnehage og hos oss følger vi opp det, om foreldrene har ønske om det og barnet vil. Men de fleste barnehager har ikke potter lenger, pga hygiene så da må barnet sitte på do. Trenden har vært at barna de siste årene har slutta senere med bleie, så derfor ekstra viktig og øve på slike ting. Det å si at man ikke har tid holder ikke, rammeplanen sier barna skal lære grunnleggende basis kompetanse og dette er jo en av disse tingene. Så bare si fra til personalet. 1
rorodinbåt Skrevet 1. juli 2012 #6 Skrevet 1. juli 2012 Jobber i barnehage og hos oss følger vi opp det, om foreldrene har ønske om det og barnet vil. Men de fleste barnehager har ikke potter lenger, pga hygiene så da må barnet sitte på do. Trenden har vært at barna de siste årene har slutta senere med bleie, så derfor ekstra viktig og øve på slike ting. Det å si at man ikke har tid holder ikke, rammeplanen sier barna skal lære grunnleggende basis kompetanse og dette er jo en av disse tingene. Så bare si fra til personalet.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #7 Skrevet 1. juli 2012 Ingen potter i vår bhg, hygienegrunner. Men dotrening er vi med på, hvis foreldrene har begynt med det hjemme. Mange foreldre som tror at bhg kan ta seg av bleieslutt, men vi kan bare bidra. Vanskelig å følge med på alle med tanke på om de kanskje må på do. Anonym poster: c555c083bf132074109c6c745da902dd
SummerJoy Skrevet 1. juli 2012 #8 Skrevet 1. juli 2012 (endret) Det var først da vi tok i bruk potte hjemme (etter først å ha prøvd lenge med toalettet) at ting skjedde når det kom til å bli tørr for datteren vår. Vi spurte om det var ok at hun fikk ha med seg egen potte i bhg også (de hadde ikke potter liggende), og det var null problem. Hun gikk inn der og satte seg ned selv, så kom de voksne og hjalp etterpå. Det var ikke så lenge hun trengte potte, for hun tilvente seg til doen også, etterhvert. Men det hjalp veldig for å få fortgang på tingene, så veldig glad for at de lot henne få bruke potta si i bhg også. Endret 1. juli 2012 av SummerJoy 1
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2012 #9 Skrevet 2. juli 2012 Barnehagene burde absolutt kunne ha litt tid til pottetrening. Det handler jo om å gi omsorg og stell til barn, som jo er barnehagers oppgave. Jeg forstår at det kan være hektisk på småbarnsavdelingene, men om man absolutt vil så kan de fleste klare det også på ett eller annet vis. Å sitte på potte for et barn er også smittsomt. Når de ser de andre sitter på potte vil de også. Greit nok med do, men for enkelte barn kan det være skremmende å sitte på do med det samme. De yngste barna må desuten ha en voksen i nærheten om det skal sitte på do. På potta kan de aller yngste sitte alene. Så jeg sier ja takk til begge deler. Jeg jobber på 2-6 års avd. og vi setter de barna som ikke har sluttet med bleie på do/potte, så de blir vant til det.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #10 Skrevet 2. juli 2012 I min barnehage har det vært forbud mot tøybleier siden det ble utbrudd av en bakterie for en stund siden hvor det ble regnet som sannsynlig at tøybleier var årsaken. Potta bruker vi når foreldrene bestemmer. Anonym poster: 882d863798121d3247c1bd4170a071ce
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #11 Skrevet 2. juli 2012 Det gjør vi hos oss Vi tar av bleien, setter barnet på potte (om det har lyst). Skifter gjerne på et eller to mindre barn, eller barn som ikke vil sitte på potte i mellom tiden. Tar så på den lille som satt på potta bleien igjen. Ikke no problem Godt å høre! I min barnehage har det vært forbud mot tøybleier siden det ble utbrudd av en bakterie for en stund siden hvor det ble regnet som sannsynlig at tøybleier var årsaken. Potta bruker vi når foreldrene bestemmer. Anonym poster: 882d863798121d3247c1bd4170a071ce Hva slags bakterie var det? I vår barnehage oppfordrer de til tøybleier, har allerede sjekket. TS Anonym poster: 976847fd163f2ceb5d715b716056378a
Mafalda Skrevet 2. juli 2012 #12 Skrevet 2. juli 2012 Tror ikke det er noen potter i vår barnehage. Er faktisk ikke sikker, men jeg har alltid tatt det som en selvfølge at barnet skal være ganske tørt hjemme før jeg kutter bleia i barnehagen. Men som sagt, har ikke spurt direkte om dette. Men kan ikke huske å ha sett småbarn på potte der.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #13 Skrevet 2. juli 2012 Tror ikke det er noen potter i vår barnehage. Er faktisk ikke sikker, men jeg har alltid tatt det som en selvfølge at barnet skal være ganske tørt hjemme før jeg kutter bleia i barnehagen. Men som sagt, har ikke spurt direkte om dette. Men kan ikke huske å ha sett småbarn på potte der. Er det ikke litt forvirrende for barnet å drive pottetrening hjemme, men ikke i barnehagen da? TS Anonym poster: 976847fd163f2ceb5d715b716056378a
Mafalda Skrevet 2. juli 2012 #14 Skrevet 2. juli 2012 Er det ikke litt forvirrende for barnet å drive pottetrening hjemme, men ikke i barnehagen da? TS Ikke etter min erfaring. Barna brukte potte eller gikk bleieløse hjemme, men fikk bleia på i barnehagen til det var lenge mellom uhellene. Det blr ingen problemer av det (og jeg slapp plastposene med tissetøy som ellers er nødt til å komme i overgangsfasen. Litt lat mamma ).
Susan Sto Helit Skrevet 2. juli 2012 #15 Skrevet 2. juli 2012 Hos oss var de veldig åpne for det. Har brukt potte ved bleieskift siden 6 mnd alder, og de har fortsatt å tilby det og do i barnehagen. Med varierende hell, men det har fungert veldig greit. Vi har selvfølgelig ikke sluttet med bleie i barnehagen ennå, siden vi har altfor mange uhell hjemme til det. Men vi er på "prøve å slutte"- stadiet hjemme, med bleie i barnehagen og om natta. Men har på følelsen av at det kommer an på barnehagen og personalet.
Gjest Magdalene Skrevet 2. juli 2012 #16 Skrevet 2. juli 2012 Er det ikke litt forvirrende for barnet å drive pottetrening hjemme, men ikke i barnehagen da? TS Anonym poster: 976847fd163f2ceb5d715b716056378a Vi drev med "pottetrening" på do, så her ble det det samme som i bhg. Vi har aldri brukt potte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå