Gå til innhold

Blå helt opp til armhulen etter blodprøve

Anbefalte innlegg

Skrevet

På tirsdag var jeg og tok en blodprøve. Hun som tok prøven sa "Oj, nå kommer du til å bli blå" etter at hun hadde stukket og da regnet jeg med at det var rundt stikket hun mente og jeg tenkte ikke noe mer på det. I går kjente jeg at jeg var øm øverst på innsiden av armen og så at jeg var blå der. Jeg skjønte først ikke hva det var for jeg hadde jo ikke skadet meg eller noe sånt, men så spredte blåfargen seg nedover armen og nå har jeg et 1-2 cm bredt blått felt fra stikket og nesten helt opp til armhulen! :sjokkert: Hva er det som har skjedd, egentlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Loverdose
Skrevet

Kan det være at hun bommet på blodåren?

Skrevet (endret)

Kan det være at hun bommet på blodåren?

Ja, hun gjorde jo det, men det jeg lurer på er hvorfor jeg har blitt så veldig blå helt opp til armhulen. Hun har vel ikke perforert hele åren?

Endret av Pet
Skrevet

Jeg har tatt masse blodprøver i mitt liv. Jeg har vært borti at de har bommet, stukket gjennom en blodåre, injisert saltvann under huden så det ble en "bylle", truffet en nerve... men jeg har aldri opplevd å bli blå på den måten du beskriver. Det er antagelig helt ufarlig, men jeg hadde ringt legen og spurt.

Skrevet

Jeg har tatt masse blodprøver i mitt liv. Jeg har vært borti at de har bommet, stukket gjennom en blodåre, injisert saltvann under huden så det ble en "bylle", truffet en nerve... men jeg har aldri opplevd å bli blå på den måten du beskriver. Det er antagelig helt ufarlig, men jeg hadde ringt legen og spurt.

Ja, kanskje jeg skal ringe legen i morgen og spørre. Jeg har ikke spesielt lett for å få blåmerker, heller. Merkelige greier.

Skrevet

Har en venninne som fikk det samme, hun ble kjempeblå over hele armen. Vet ikke om det blir sånn fordi de er dårlig til å stikke eller hva. Har hatt det selv også, bare ikke så ekstremt:S

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det er rimelig vanlig, spesielt hvis den som stikker er uerfaren og den som blir stukket har små/rullende/dyptliggende blodårer.

Da jeg gikk på bioingeniørstudiet (ett år) var jeg jevnlig blå fra midt på underarmen og litt opp på overarmen i mer eller mindre feite striper. Vi øvde oss mye på hverandre, og siden jeg har vanskelige blodårer var jeg et yndet øvelsesobjekt.

Første gang jeg ble så blå spurte jeg en av foreleserne hva som hadde hendt, og hun sa at jeg hadde fått punktert en blodåre, og at det var helt ufarlig, men at vi burde vente til jeg ikke var blå lengre før vi stakk igjen. Man får et slags blåmerke/indre blødning.

En bioingeniør/lege/sykepleier kan helt sikker svare mer nøyaktig på hva som skjer.

Anonym poster: a9db925395903a956ff6abced86899f6

Gjest Gjest
Skrevet

Blir slik ofte jeg....

Har "rullende årer" mener jeg de kalte det. Som oftest stikker de flere ganger før de treffer. Treffer de med en gang kommer de skjevt til eller noe slikt, så ender med at jeg er blå både langt oppover og nedover armen etterpå.

Er mer uvanlig for meg at de treffer tvert og at jeg IKKE blir blå etterpå.

På meg kan det ta 1-2 uker før blåfargen går helt bort igjen. (i mellomtiden ser jeg nesten ut som en sprøytenarkoman)

Gjest Bobler
Skrevet

De bommet på meg to ganger i går, en oppå hånden og en gang på håndleddet. På hånden er jeg blå over hele, og på håndleddet er jeg blå (og litt lilla og rød) ca 15cm oppover. Ca 3cm bredt.

Ser ikke helt bra ut, men var normalt da fyren bommet ganske heftig :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...