Gå til innhold

Skuddårsdagen - "kan" kvinnen fri da...?

Synes du det er mannens eller kvinnens "jobb" å fri?  

1. 1. Synes du det er mannens eller kvinnens "jobb" å fri?

• Mannens
      19
    • Kvinnens
      0
    • Hipp som happ det vel...?
      14

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Var sammen med min mormor i helgen.

Hun sa at nå er det skuddår - og da kan kvinnene fri...

Vet ikke om hun kunne si klarere:

"Se nå å gift deg da jente - du som er 31 år..." :ler:

Min mormor er av den gammeldagse sorten (hun nærmer seg 90 år også da...) som mener at kvinnen skal stå ved mannens side osv...

Har noen av dere hørt om denne skikken etter gammelt...?

Samtidig er jeg nok den som vil bli fridd til da... :hjerter:

At mannen skal sette seg på kne og fri...

Men ikke foran mange mennesker...

Ikke sånn henslengt...

Men romantisk...

Krever jeg for mye kanskje...?

Hvordan ble du fridd til eller var det du som fridde...?

Mayamor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes at et så viktig valg er noe man tar sammen over tid med kommunikasjon frem og tilbake

å lage en "påtatt" "sermoni" ut av at den ene skal gå på kne ol. ser jeg ikke det store poenget i

men skal man nå "fri", så er det da fullstendig likestilling.. og da må den gå begge veier.. ;)

Skrevet

Det er mannens jobb å fri og det er kvinnens jobb å få han til å forstå når tiden er inne :blunke:

Skrevet

Det er en gammel skikk at kvinnen kunne fri på skuddårsdagen ja...

Vi forlovet oss faktisk på skuddårsdagen for 4 år siden, men uten at jeg fridde. Faktisk hadde vi ikke noe frieri, vi ble bare enige om å forlove oss.

I disse likestillingstider så syns jeg kvinnen kan fri når som helst jeg, hvis noen absolutt må fri da. Selvsagt er det romantisk med et frieri, men nå som man gjerne har bodd sammen i flere år og kanskje har barn sammen før man tenker på å gifte seg så syns jeg frieriet har utspilt sin rolle litt... Da har man jo allerede valgt å leve sammen.

Skrevet

Jeg fridde til mannen min for 4 år siden, og det er vel noe av det mest fornuftige jeg har gjort! Selvsagt hadde det vært koselig om han hadde fridd til meg, men hovedsaken er jo at VI fikk hverandre, at det ble oss, ikke hvem som tok det store steget! :kul:

Skrevet

Jeg synes det kan være like koselig at jenta frir jeg. Nå slapp jeg å tenke på det, for min kjære fridde overraskende til meg, før jeg helt hadde begynt å tenke i de baner :D

Gjest Muslingen
Skrevet
:ler: Jeg tok saken i mine egne hender, og fridde 29 desember.
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg er nok mindre gammeldags enn andre her inne, for jeg fridde selv. Det var ikke skuddår heller. :wink:

Skrevet

Jeg har alltid hørt at jenter kan fri på skuddårsdagen, og det har jeg tenkt å gjøre! :D Ikke lenge igjen nå!

Det er vel ikke noe i veien for at vi jenter kan fri ellers i året, men når det først er skuddår er ingen annen dato aktuell for min del, i allefall. Litt moro med sånne tradisjoner, syns jeg.

Jeg kunne godt tenkt meg å bli fridd til jeg, men jeg kjenner min kjære så godt at jeg vet at det mest sannsynlig aldri ville skjedd... :ler: Så da får man bare ta saken i egne hender! :wink:

Det viktigste er at vi velger å dele livet sammen - frieriet er jo bare en "bekreftelse" på det, en tradisjon som i allefall jeg syns er fin å ta vare på!

K

Skrevet

Kvinner kan fra gammelt av fri på skuddårsdagen, og hvis mannen sier nei så må han gi damen 13 par strømper :ler: M.a.o. lønnet det seg å fri til flere og slike som ville si nei :ler:

Skrevet

Når det gjelder kvinnefrieri på skuddårsdagen tror jeg det er flere kvinner enn menn som er klar over denne "tradisjonen". Ergo kan man jo like gjerne fri en hvilken som helst annen dag om man vil.

Skrevet
Det er mannens jobb å fri og det er kvinnens jobb å få han til å forstå når tiden er inne :blunke:

Veldig godt sagt, Tex! Det var nettopp det jeg gjorde :blunke:

Gjest Mayamor
Skrevet

Masse flotte innspill...

Tusen hjertelig...

Kanskje jeg skal følge Tex sitt råd da...:

Få ham til å skjønne at tiden er inne...

Jeg vet jo at det ikke har vært ham det har stått på...

Mer meg som har vært litt redd denne forpliktelsen i det å være gift...

Ikke "bare" samboer... :oops:

Jeg elsker samboer meget høyt og vet innerst inne

at han er Mannen med stor M... :hjerte:

Mayamor

Skrevet

Bare pass på at det ikke blir for mye mas om at tiden er inne.... Mange gutter som får hetta da vet jeg :wink:

Skrevet

Vi hadde vært forlova i 7 år og sammen i nærmere 10, så på bursdagen min i fjor, under selskapet, gikk jeg ned på kne sammen med sønnen vår, og spurte om han ville gifte seg. Så nå driver sønnen på 3 år å sender ut invitasjoner til mamma og pappas bryllup. :klem2:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...