elvital Skrevet 1. juli 2012 #1 Skrevet 1. juli 2012 Satser på å begynne studier ved UiA i Kristiansand til høsten. Det jeg lurer på er hvor er det lurest å bo? Hadde jo vært kjekt å ikke være sånn veldig avhengig av buss for å gjøre alt mulig..
Gjest -_Tove_- Skrevet 1. juli 2012 #2 Skrevet 1. juli 2012 En leilighet på Lund eller Gimlemoen vil jo være nær både UIA og sentrum. Det letteste vil vel være å se på kartet når du leter etter leilighet, og velge en som er en plass mellom UIA og sentrum?
Glynis Skrevet 1. juli 2012 #3 Skrevet 1. juli 2012 Lund. Hvis du ser på noen andre områder, eventuelt mer konkret på Lund, så kan du gjerne poste i tråden så kan jeg bedømme det for deg.
elvital Skrevet 11. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 11. juli 2012 Har nå kontakt om en leilighet på Hånes. Er det helt på bærtur ift til resten av verden? Ser at det er et stykke unna på kartet, og virker som man blir avhengig av buss for å komme seg noe sted (som jeg helst ikke vil).. De sier at det er gode bussforbindelser, noen som vet om det stemmer? Er litt kjipt om de går type en gang i timen, og slutter å gå klokka 21 om kvelden...
Cho Kon It Skrevet 11. juli 2012 #6 Skrevet 11. juli 2012 Hånes er litt utenfor byen, men ingen krise. Fra innerst på Hånes til UiA tar det 14 minutter med buss. Her kan du se rutetabellen for bussen som går (hvis du ikke kommer inn på selve ruteplanen så heter bussen M2 Hånes). M2 er den av bussene som går oftest. Er du litt sprek går det fint å sykle til byen (selv om det sikkert er mange som er uenig med meg her). Hånes er et veldig koselig sted, det ligger landlig til men er en relativt stor bydel med gode bussforbindelser, matbutikker, bensinstasjon og apotek.
Plutseliten Skrevet 11. juli 2012 #7 Skrevet 11. juli 2012 Synes heller du skal satse på Lund eller Gimlemoen ovenfor Hånes. Ja, det er gode bussforbindelser, men det er jo greit å bo et sted hvor du ikke trenger ta buss hverken til skole eller byen. Så hadde nok takket nei til leiligheten på Hånes. Har selv bodd på Hånes og synes det var smålig tungvindt
Glynis Skrevet 11. juli 2012 #8 Skrevet 11. juli 2012 Det er såpass mange andre muligheter at nei, som ny student i en by der du kanskje vil oppleve ting skal du ikke bo på Hånes.
SemperFi Skrevet 11. juli 2012 #9 Skrevet 11. juli 2012 (endret) www.sia.no/bolig Men ... Det er UiA Grimstad som gjelder. Hånes/Søm er heller ikke feil, det går direktebusser (D2 og D3) fra disse områdene rett til UiA (Spicheren). Endret 11. juli 2012 av SemperFi
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #10 Skrevet 11. juli 2012 Jeg hadde aldri i verden bosatt meg i bydelene utenfor sentrum i Kristiansand som student. Ja, det går nattbuss - men man blir faktisk ikke mobil på samme måte overhodet. Jeg ville bosatt meg på Lund/Gimlemoen/Sentrum/Grim. Rett og slett. Det er i gang og sykkelavstand til alt. Hånes er jo ganske så langt unna i busstid, spesielt om man blir innerst(Grovika etc). Det blir mer tiltak å finne på ting med andre studenter når man er den eneste som bor usentralt(noe man gjerne er når man ikke er derfra selv). Jeg er fra Kristiansand selv, og har studert der i tillegg. Jeg har alltid bodd sentralt når jeg har bodd for meg selv, både som student og i ettertid. Anonym poster: a46dbd45ff0ce44896da84e8bfd2a5e3
Gjest -_Tove_- Skrevet 11. juli 2012 #11 Skrevet 11. juli 2012 Enig med de over. Jeg hadde aldri valgt å bosette meg på Hånes, om det da ikke det var aller siste utvalg. Ikke gøy å være avhengig av buss uansett hvor man skal, selv om den går ofte.
elvital Skrevet 12. juli 2012 Forfatter #12 Skrevet 12. juli 2012 Takker for svar, det er egentlig det jeg har tenkt. Håpet først å fremst på å få studenthybel, men de er alle utdelt nå. Så med mindre det er noen som ombestemmer seg (og sikkert ganske mange, for jeg var altfor sein med å søke) så må jeg finne privat. Men da skal jeg konsentrere meg mer om Lund/Gimlemoen/sentrum
Gjest Daenerys Skrevet 12. juli 2012 #13 Skrevet 12. juli 2012 Jeg ville heller valgt Hånes enn Vågsbygd, som er helt på andre siden av byen. Lund er veldig dyrt.
Banan Skrevet 12. juli 2012 #14 Skrevet 12. juli 2012 Jeg har fått leilighet på Lund, så tar bare 5 minutter å gå til skolen. Jeg er kjempefornøyd med at jeg har fått denne leiligheten som ligger så nærme, og kunne virkelig ikke tenke meg å bo så langt unna som f.eks Hånes. Men det skal sies at det begynner å bli få rimelige leiligheter igjen i nærheten av universitet etter det jeg har forstått. Har i alle fall et par venninner som sliter veldig med å finne noe, så kan jo hende at de (og du) må flytte et stykke lengre borte om dere ikke finner noe snart..
Anglofil Skrevet 13. juli 2012 #15 Skrevet 13. juli 2012 Selv bor jeg ved siden av skolen, men jeg ville nok aldri valgt Lund, hvis jeg kunne velge. Jeg synes faktisk det er for knotete, mye bedre å da bo i byen. Men, det er en smakssak og hva man vender seg til. Derfor vil jeg ikke si at Hånes er feil, men litt for langt unna for min smak. Mvh Yvonne
Glynis Skrevet 14. juli 2012 #16 Skrevet 14. juli 2012 (endret) Det kommer vel litt an på hvor på Lund man ender opp. Det er ikke akkurat spesielt knotete å bo i Østerveien. Det eneste jeg synes er knotete er nedi dumpa mot stadion. Endret 14. juli 2012 av Glynis
Anglofil Skrevet 14. juli 2012 #17 Skrevet 14. juli 2012 (endret) Det kommer vel litt an på hvor på Lund man ender opp. Det er ikke akkurat spesielt knotete å bo i Østerveien. Det eneste jeg synes er knotete er nedi dumpa mot stadion. Jeg tenkte mer på Roligheden og langs Marviksveien. Bor man på toppen er det jo greit, men litt mer knotete når man har to busser, som i tillegg omtrent alltid går samtidig, og busstilbudet har forverret seg mer og mer. Da foretrekker jeg heller å bo nedover mot byen, eventuelt ved universitetet. Endret 14. juli 2012 av Yvonne
Gjest barista Skrevet 15. juli 2012 #18 Skrevet 15. juli 2012 Vågsbygd må du sky for alt det er verdt! Hva enn du finner på, aldri aldri Vågsbygd. Hånes er nå så som så, men du faller fort utfor, og det er ett stykke til omverden. Lite buss, og generelt kjip plass å bo. Lund/Gimlemoen/Sentrum/Grim er å foretrekke. Kongsgård 2/Vollevannet er ålreite plasser. Alternativt hadde jeg tatt ett sted billig og greit, og satset på å flytte igjen i Oktober, da endel studenter dropper av.F.eks. Vennesla. Det er ett stykke fra Kristiansand, men tro meg, det er bedre å bo der enn Vågsbygd. Bo der kort tid, så kan du kanskje finne noe greiere når ting roer seg igjen.
Anglofil Skrevet 15. juli 2012 #19 Skrevet 15. juli 2012 Hva er så galt med Vågsbygd? Jeg har vært der mye og kan ikke helt skjønne hva som er så forferdelig med Vågsbygd. Mvh Yvonne
Gjest barista Skrevet 15. juli 2012 #20 Skrevet 15. juli 2012 Hva er så galt med Vågsbygd? Jeg har vært der mye og kan ikke helt skjønne hva som er så forferdelig med Vågsbygd. Mvh Yvonne F.eks. Hvis du er ferdig på skolen mellom halv 3 og 5, så er det kjappere å kjøre til Grimstad, enn til Vågsbygd. F.eks. Ellers er det dårlige og manglende bussforbinnelse i en del boligområder. Men mest tenker jeg på det å komme seg hjem etter skole. Klin umulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå