Gå til innhold

Arbeidskonflikt, leder truer med å si meg opp fordi jeg er syk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte i ny jobb i mars, og da begynte dessverre også problemene. Jeg er art director i et stort reklamefirma, og har personal/budsjettansvar overfor min prosjektgruppe (3 stk).

Arbeidsforholdene er elendige. Firmaet presser underleverandørene sine, mange får ikke betalt, og de som får betalt får feil beløp. Klagene ender hos meg.

Videre følger ikke firmaet arbeidsmiljøloven. Vi har en sjef på ca. 35, ung og dynamisk, som elsker å fortelle alle hvor viktig det er å utfordre seg, og at grunnen til at vi har en lønn vi ikke er helt fornøyde med, er fordi hun mener vi skal strekke oss til å gjøre det bedre. (Bare det strider vel imot grunnleggende arbeidspsykologi.)

En ting er hvis vi hadde fått andre frynsegoder, eller arbeidsmiljøet var eksepsjonelt bra, men det er ikke det, heller. Hun har slitt ut en prosjektleder som sluttet i mai.

Jeg har ved flere anledninger sagt at jeg er sliten. For tre uker siden sykemeldte jeg meg, og da jeg ringte henne for å fortelle om sykemeldingen kunne hun informere om at hun ikke var fornøyd med arbeidet mitt, og siden prøvetiden er 6 mnd (går ut i september) var det enkelt for henne å si meg opp. Hvis hun først skal begynne å lete er det sikkert mange småting som kunne vært bedre, men hun har ikke gitt noen form for tilbakemelding. Ikke en gang når jeg har bedt om det!

For en uke siden, ca, fikk jeg en mail der hun skrev at en kunde var særdeles misfornøyd med den siste kampanjen vi produserte. Denne ble laget under et ekstremt press, dette vet hun, det er forsåvidt også dokumentert at hennes manglende betaling og kundens elendige prosjektleder leverte meg (sluttledd) materialet sent. Arbeidet er ikke dårlig, heller, det er bare ikke feilfritt.

Før jeg sluttet, hadde vi et møte der vi gikk gjennom rutiner, jeg skal blant annet ansette flere under meg i nete måned. Dette bruker hun nå mot meg, sier vi diskuterte noe helt annet, og at det er et såkalt drøftelsesmøte hun innkalte meg på før jeg ble syk.

Hun påstår også at det er flere obligatoriske sosiale sammenkomster (bowlingkveld), dette var frivillig og noen møter jeg ikke har møtt på. Dette stemmer ikke.

Dessverre finnes det ingen skriftlige beviser for dette. Jeg har gode forklaringer på alt, men vil det holde i en evt. rettssak?

Jeg skal uansett finne meg ny jobb (flytter til London over jul), men har ikke råd til å miste jobben nå. Har vært i kontakt med fagforeningen, men det tar tid før de kan sette inn advokat nå i sommertiden.

Lurer derfor på:

1. Kan de si meg opp når jeg er sykemeldt? Så vidt jeg kan se i Arbeidsmiljøloven er det mulig, men begrunnelsen kan ikke være sykemeldingen. Problemet er jo at det er enkelt for arbeidsgiver å finne på noe.

2. Når hun sier jeg har hatt et drøftelsesmøte, virker det vel som om hun hadde bestemt seg før jeg ble syk? Det ble aldri sagt at det var et drøftelsesmøte og der og da kritiserte hun meg ikke.

3. Hun påstår dessuten at ingen på teamet liker meg. Vet at dette ikke stemmer, men vil de forsvare meg i en evt. rettssak?

Jeg vurderer å ringe henne og be om et møte for å komme frem til en sluttpakke. Kanskje det vil være bedre, hvis hun allikevel kan si meg opp.

Håper på tilbakemeldinger.

Mvh Anne, 28

Anonym poster: 878587a6ddd04a9973a9be0eba4a3969

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Kan de si meg opp når jeg er sykemeldt? Så vidt jeg kan se i Arbeidsmiljøloven er det mulig, men begrunnelsen kan ikke være sykemeldingen. Problemet er jo at det er enkelt for arbeidsgiver å finne på noe.

Ja, du kan sies opp når du er sykemeldt, men det må være begrunnet av noe annet en sykedommen. Det er uansett ikke enkelt å si opp noen, med unntak ved nedbemanning.

2. Når hun sier jeg har hatt et drøftelsesmøte, virker det vel som om hun hadde bestemt seg før jeg ble syk? Det ble aldri sagt at det var et drøftelsesmøte og der og da kritiserte hun meg ikke.

Finnes det referat? Det skal for øvrig nesten like mye til for å si opp noen i prøvetid som etter. Man kan si opp på grunnlag av manglende kunnskap og evner til å utføre jobben, men da skal man også kunne legge frem bevis på at arbeidsgiver har hatt flere møter med arbeidstaker for å rettlede og lære opp. Dette forefinnes vel ikke?

3. Hun påstår dessuten at ingen på teamet liker meg. Vet at dette ikke stemmer, men vil de forsvare meg i en evt. rettssak?

Det er vel svært sjelden at kollegaer blir involvert i en arbeidstvist på den måten.

Jeg regner med at du er fagorganisert. Da tar du kontakt med fagforeningen din i morgen den dag, og legger frem saken, slik at de er involvert hvert steg av veien. De vil kunne rådføre deg hvert eneste steg på veien, og du får også jurist gratis gjennom dem.

Hun har, utfra det jeg leser, ingen grunnlag til å si deg opp. Og dersom du ikke er fagorganisert, så kan du fint ta kampen alene. Men det er ikke lett å slåss alene mot en bedrift med jurister i ryggen. Du må gjerne ta kontakt med Arbeidstilsynet, de kan rådføre deg nå i starten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...