Gå til innhold

Noen som har greie på fugleunger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha gjort research på nettet anslår jeg den til å være mellom 1 og 2 uker gammel. Definitivt en redeunge, for den står ikke støtt på beina og har lite fjærdrakt. Trodde først det var en trostunge, for den er altså ikke så utviklet av man ser hva slags fulg det er med en gang. Den er uskadd, og maser om mat.(har gitt den mark).

Har lett etter reir i nærheten, men har ikke funnet noe. Bør jeg prøve å sette den ut og se om foreldrene dukker opp? I såfall vil den bli et lett bytte for kattene rundt her. Men det er ihvertfall varmt ute nå, så den kan kanskje klare seg nede på bakken om foreldrene tar seg av den?

Noen andre forslag?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

www.fuglevennen.no

SPør der. Ornitologene er veldig flinke og svarer ofte ganske kjapt.

Anonym poster: 7385b8a27edd5a2a31544e3f5a695c52

• Liker 1
Skrevet

Takk for det tipset! :) Håper på kjapt svar der ja.

Nå har jeg puttet ungen i et terrarium (i et "reir" av dopapir) og satt det under en busk i hagen. Da er den litt beskyttet mot måker og katter til jeg ser om foreldrene dukker opp. Gjør de det så slipper jeg den fri.

Syns liksom vi har nok, med katt, hund og kanin i huset. Men har ikke hjerte til å overlate den til seg selv heller.

Skrevet

Vi prøvde å redde en skjæreunge en gang for mange år siden; den fikk sukkervann (tror jeg, ihvertfall vanlig vann) og mark og vi holdt den trygt unna katter og andre skumlinger, men den klarte seg ikke allikevel. Tror det skal mye til at den klarer seg uten mammaen, dessverre :/

Gjest RompeRusk
Skrevet

For noen år siden så reddet jeg og en venninne en måkeunge som var nyklekket, og den overlevde helt fint :)

Vi ga den mark, brød og insekter de første ukene, og gikk over til oppdelt, rå fisk etter hvert. Den fikk vanlig, lunkent vann. Og den hadde det -alltid- varmt.

En ting er ihvertfall sikkert: Nå som du har tatt på den, vil nok moren ikke ta den tilbake, dessverre :/

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Luppa
Skrevet (endret)

Vi prøvde å redde en skjæreunge en gang for mange år siden; den fikk sukkervann (tror jeg, ihvertfall vanlig vann) og mark og vi holdt den trygt unna katter og andre skumlinger, men den klarte seg ikke allikevel. Tror det skal mye til at den klarer seg uten mammaen, dessverre :/

Oj, hvor gammel var den tror du?

Og jeg er så kynisk at jeg er mest redd den skal klare seg... :sjenert:

Hvordan tenkte dere å ta vare på den sånn etter hvert, når det ikke er naturlig for den å være i reiret lenger? Om et par uker for dennes del. Hvor gjør man av den? Den bæsjer for hver munnfull mat den får, så den kan jo ikke være løs inne i huset. Dotrene den kanskje. :fnise:

I sted da jeg snek meg ut med litt kattemat til den (har lest våtfór til katt er bra til skjæreunger) og den begynte å skrike så var det ei skjære i et tre som snakket litt. Så jeg har et håp om at foreldrene oppsøker den i løpet av kvelden.

Når det gjelder menneskelukt og at foreldrene skyr ungen pga. det har jeg hørt at det ikke er så nøye? Fugler bruker visst ikke nesa i samme grad som pattedyr gjør, og bryr seg visst ikke så mye om akkurat det.

Men så koselig å høre at det gikk bra med måkeungen. Hvor lenge hadde dere den?

Endret av la Flaca
Skrevet (endret)

.

Endret av Luppa
Gjest RompeRusk
Skrevet

Hvordan tenkte dere å ta vare på den sånn etter hvert, når det ikke er naturlig for den å være i reiret lenger? Om et par uker for dennes del. Hvor gjør man av den? Den bæsjer for hver munnfull mat den får, så den kan jo ikke være løs inne i huset. Dotrene den kanskje. :fnise:

I sted da jeg snek meg ut med litt kattemat til den (har lest våtfór til katt er bra til skjæreunger) og den begynte å skrike så var det ei skjære i et tre som snakket litt. Så jeg har et håp om at foreldrene oppsøker den i løpet av kvelden.

Når det gjelder menneskelukt og at foreldrene skyr ungen pga. det har jeg hørt at det ikke er så nøye? Fugler bruker visst ikke nesa i samme grad som pattedyr gjør, og bryr seg visst ikke så mye om akkurat det.

:fnise:

Måken ble fullvoksen :) Så det er fult mulig :)

AnonymBruker
Skrevet

Enten tar du den inn og prøver å fostre den, ellers får du være human nok til å knekke nakken på den. Slik den står uti hagen nå, så kommer den antagelig til å dø en langsom og smertefull død. Foreldrene kommer aldri til å oppsøke en av fuglungene sine på bakken.

Anonym poster: 8fcd9c223792917bc20af831f02ba8df

Skrevet

Den vi tok oss av hadde vi i et gammelt (stort) kaninbur; en lav plastkasse med gitter over. Hvis du allerede har kanin og katt har du kanskje et lite reisebur den kan være i?

Ja, jeg har bur men det største er vel 130x80x100cm. Ser for meg at en så stor fugl trenger et gigabur for å trene opp vingene sine og sånn jeg. Men det er kanskje å ta "sorgene" på forskudd, er jo ikke sikkert den klarer seg heller.

Skrevet (endret)

Enten tar du den inn og prøver å fostre den, ellers får du være human nok til å knekke nakken på den. Slik den står uti hagen nå, så kommer den antagelig til å dø en langsom og smertefull død. Foreldrene kommer aldri til å oppsøke en av fuglungene sine på bakken.

Det er på bakken skjærer fostrer opp ungene sine før de er flyvedyktige. Men de er eldre enn denne når de forlater redet ja.

Tilføyer dette som jeg leste nettop på www.fuglevennen.no:

"Det er ikke farlig å berøre en fugleunge, voksne fugler reagerer ikke på lukt fra oss mennesker. Men det kan være betenkelig å flytte en fugleunge, for foreldrene vil lete etter den der de sist etterlot den. De må helst kunne se og høre ungen fra det stedet der den sist satt, og til det stedet den er flyttet."

Så da tenker jeg at dersom de hører ungen, og ser den, er det ikke usannsynlig at de oppsøker den.

Endret av la Flaca
Skrevet

Måken ble fullvoksen :) Så det er fult mulig :)

Grøss og gru, var liv i heimen da tenker jeg. :fnise:

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Dotrene den kanskje. :fnise:

Det er faktisk fulgt ( :fnise: ) mulig! Har gjort det med både en undulat (hadde uhell nå og da) og en nymfeparakitt (aldri uhell). Men om man planlegger og sette dem ut igjen så er det vel tvilsomt hvor hensiktsmessig denne "kulturialiseringen" er :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk fulgt ( :fnise: ) mulig! Har gjort det med både en undulat (hadde uhell nå og da) og en nymfeparakitt (aldri uhell). Men om man planlegger og sette dem ut igjen så er det vel tvilsomt hvor hensiktsmessig denne "kulturialiseringen" er :fnise:

OMG Hvordan i huleste gjør man det? :ler:

Nei, denne søtnosen skal definitivt ikke bli boende inne. Men etter å ha sjekka litt mer rundt ser jeg at den er alt, alt for ung til å klare seg ute. Selv om den hadde fått mat fra foreldrene. Skjæreunger skal visst ha et lunt reir helt til de har full fjærdrakt. Denne er her har vel nettop begynt å få fjær, og har ingen dun under som varmer.

Så da er man blitt skjæremamma...

• Liker 2
Gjest RompeRusk
Skrevet

Grøss og gru, var liv i heimen da tenker jeg. :fnise:

Haha, ÅJA! Trenger vel ikke å si at pappa la ned veto på flere operasjon-redde-søt-måkeunge.. :fnise: Vi hadde den ute, but still :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å låne et papegøyebur? Burde være stort nok.

Skrevet (endret)

Hva med å låne et papegøyebur? Burde være stort nok.

Mmm, men jeg kjenner ingen som har papegøye. Funderer på å bygge om dukkestua til skjærehus når den blir eldre. Det er jo fort gjort å sette opp en luftegård som den kan ha tilgang til gjennom vinduet på dukkestua feks.

Blir den for tam blir vi jo aldri kvitt den, så tror ikke det er lurt at den bor inne alt for lenge.

Endret av la Flaca
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

OMG Hvordan i huleste gjør man det? :ler:

Jeg hadde en sittepinne montert i taket. Under denne på gulvet la jeg avispapir. Jeg hadde bare fuglene ute av buret når jeg var i rommet, og da satt de relativt ofte på denne pinnen. Når de klattet så falt jo avfallet relativt langt ned så det ble et "klikk" når det traff avispapiret. Da spratt jeg opp, roste og ga godbit. Etter et par uker med kun et avslappet forhold til dette fra min side så fløy de selv bort på pinnen hver gang de skulle gjøre fra seg hvis de var et annet sted :) Etter noen uker så begynte jeg å bare gi belønning nå og da, men da fortsatte de. Og dette var jo tross alt småfugler så større fugler kan nok lære det enda raskere. Anbefales til alle som har fugl, for de gjør ofte fra seg!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...