Gå til innhold

Innboforsikring - Hvor stort hus/antall personer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et stort hus på 300 kvm, vi er to voksne og tre halvvoksne ungdommer. Vi har forsikret innbo for 1,6 million.

Hva har du/dere?

Anonym poster: 9d6e248f11eefa6dcc5d8ad39f1bbc63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 900 000 på innboforsikringen. 1 person, leilighet på 80 kvm.

Anonym poster: 921954c289b9748a535b4ed22dcea402

Skrevet

Vi er to voksne, ingen barn, 175 kvm boareal. Bruker LOFavør gjennom organisasjon på jobben som ikke har noe tak. Tidligere var vel vi forsikret for 1,5 mill i verdier.

AnonymBruker
Skrevet

Aleneboer og har innboforsikring på drøyt 1 mill. Garantert for høyt, men dette var det billigste alternativet gjennom en organisasjon.

Anonym poster: ce4984da280fd644a3e5a5c0b678c116

Skrevet

LO favør, ingen tak, begge har så ingen egenandel heller.

to barn, to voksen, rekkehus 139m2

Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Har bodd alene en stund, og da har innboforsikringen vært på 300 tusen. Nå som vi er to voksne tenkte jeg å sette opp til 500.

Halvannen million osv: hva eier dere egentlig? :haar:

Endret av Sobril
Skrevet (endret)

Har bodd alene en stund, og da har innboforsikringen vært på 300 tusen. Nå som vi er to voksne tenkte jeg å sette opp til 500.

Tenk litt over hvor mye det egentlig vil koste deg å anskaffe alt helt nytt. Klesskap, innholdet i klesskapet, seng, vekkerklokke, vaskemidler, bokhyller, bøker, bilder på veggene, PC, sofa, TV, vaskemaskin, oppvaskmaskin, varmtvannsbereder, komfyr, servise, bestikk, sko, yttertøy, sengetøy, osv.

Jeg regner også med at man ønsker å dekke opp for samme standard man hadde, så det hadde for de aller fleste ikke blitt Klippan og Lack fra Ikea og en brukt 32" TV.

Man trenger ikke eie allverdens for å få bruk for 1,5 mill ved totalskade.

Forresten, vi er to, leilighet på 69 kvadrat, innboforsikring på 2 mill.

Endret av Zzyzx
Skrevet

PCer, 2 flatskjermer, alt innen hvitevarer, og ikke av de billigste. Møbler som fyller en stor stue og en spisestue. Vi har lite rimelige møbler, mye arvegods. Jeg har trolig klær og sko for snart 100 000 om man regner med bunaden. Jeg vil heller være forsikret for mye, enn for lite, om ulykken skulle være ute.

Skrevet

Vi har LO Favør, som jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg inn i vilkårene til. Vi er to voksne og 3 barn på 100m2.

Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Men får man virkelig refundert alt innbo med samme standard? Dere som sier "Tenk at du skal måtte kjøpe alt nytt...", er dere sikre på at dere får 1,5 mln hvis dere forsikrer dere til 1,5 mln og alt brenner?

Se på dette eksempelet (jeg vet ikke om det samme skjer ved brann, tyveri osv):

Jeg har innboforsikring for 200 000 kr med 3000 egenandel. Da min bærbar PC ble ødelagt meldte jeg skaden og fikk tilbake følgende regnestykke. De fant den billigste tilsvarende pc på markedet i dag (selv om min kostet mer i 2009), har trukket 3000 i egenandel, reduserte summer med 40% på grunn av alder (3 år) og det jeg fikk i forsikring var 600 kr. Altså langt ifra nok til å kjøpe en ny PC.

Så mitt spørsmål er: Er dere sikre at dere får 1,5 mln ved f.eks. bran selv om dere kan dokumentere at dere hadde eiendeler til 1,5 mln kr? Hvis ikke, så snak med banken. Jeg er ingen fan av å overforsikre meg og betale for service jeg aldri får.

Endret av Wei Wei
  • Liker 1
Skrevet

Men får man virkelig refundert alt innbo med samme standard? Dere som sier "Tenk at du skal måtte kjøpe alt nytt...", er dere sikre på at dere får 1,5 mln hvis dere forsikrer dere til 1,5 mln og alt brenner?

Jeg har innboforsikring for 200 000 kr med 3000 egenandel. Da min bærbar PC ble ødelagt meldte jeg skaden og fikk tilbake følgende regnestykke. De fant den billigste tilsvarende pc på markedet i dag (selv om min kostet mer i 2009), har trukket 3000 i egenandel, reduserte summer med 40% på grunn av alder (3 år) og det jeg fikk i forsikring var 600 kr. Altså langt ifra nok til å kjøpe en ny PC.

Så mitt spørsmål er: Er dere sikre at dere får 1,5 mln ved f.eks. bran selv om dere kan dokumentere at dere hadde eiendeler til 1,5 mln kr? Hvis ikke, så snak med banken. Jeg er ingen fan av å overforsikre meg og betale for service jeg aldri får.

Riktig tenkt.

Mange tror at de liksom får utbetalt summen helt uten videre.

AnonymBruker
Skrevet

Innboforsikring er en førsterisikoforsikring, dvs at den bare dekker "dokumenterte"

eiendeler opp til et visst tak. Dersom man har et tak på 2 mill, men bare 1 mill i eiendeler, jo da får man ikke mer enn 1. Mange misforstår dette. Det er ikke sånn at man får 2mill i hånda og "versegod - kjøp det du vil".

Jeg har en kompis som har tatt med videokamera på en runde i huset for å dokumentere alle tingene de har, og oppbevarer denne i bankboks. Kan jo være en ide til flere.

Når det gjelder brann så trekkes man jo bare for en egenandel. Noe usikker på hvordan de regner ut verdiene på hva man hadde, mener det har noe å gjøre med gjenanskaffelsesverdien - å få en tilsvarende møbel/stol i dag som du sier. Har hørt om aldersfradrag også, men vet ikke om det gjelder ved brann. Uansett, huset til en kollega av meg brant helt ned, og han sa iallefall at de hadde en god innboforsikring som gjorde at de fikk kjøpe alt nytt uten å måtte tenke på at det ikke var "nok", etter samme standard som de hadde fra før selvsagt. Til og med DVDene til barna var ikke ne problem.

Anonym poster: 42713b6ca352990d0ea15ab95bb80ff4

Gjest Wei Wei
Skrevet

Innboforsikring er en førsterisikoforsikring, dvs at den bare dekker "dokumenterte"

eiendeler opp til et visst tak. Dersom man har et tak på 2 mill, men bare 1 mill i eiendeler, jo da får man ikke mer enn 1. Mange misforstår dette. Det er ikke sånn at man får 2mill i hånda og "versegod - kjøp det du vil".

Jeg har en kompis som har tatt med videokamera på en runde i huset for å dokumentere alle tingene de har, og oppbevarer denne i bankboks. Kan jo være en ide til flere.

Når det gjelder brann så trekkes man jo bare for en egenandel. Noe usikker på hvordan de regner ut verdiene på hva man hadde, mener det har noe å gjøre med gjenanskaffelsesverdien - å få en tilsvarende møbel/stol i dag som du sier. Har hørt om aldersfradrag også, men vet ikke om det gjelder ved brann. Uansett, huset til en kollega av meg brant helt ned, og han sa iallefall at de hadde en god innboforsikring som gjorde at de fikk kjøpe alt nytt uten å måtte tenke på at det ikke var "nok", etter samme standard som de hadde fra før selvsagt. Til og med DVDene til barna var ikke ne problem.

Anonym poster: 42713b6ca352990d0ea15ab95bb80ff4

Jeg skrev jo "Er dere sikre at dere får 1,5 mln ved f.eks. bran selv om dere kan dokumentere at dere hadde eiendeler til 1,5 mln kr?"

Jeg vet at det er lurt å lage en liste i hvert fall av større ting, ta bilder, osv. Men det er det med aldersfradrag som gjør meg usikker. For det er vel ingen som eier alt nytt... Bare lufter tanker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...