Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en 25 år gammel kvinne som er ferdig med bachelorgraden min om ett år. Har så lyst til å kjøpe meg noe da, men boligprisene er drøye..

Vi er heldigvis to, men uansett.. Er det noen som har noen synspunkter angående om boligprisene kommer til å fortsette å stige? :tristbla:

Anonym poster: a70a5a3007d3cb887579276308dd2c4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de kommer til å stige en stund til, så sier det poff, og prisene raser. Ergo; kan du leie billig (dvs billigere enn evt renter på lånet per måned ville blitt med huslån), ikke kjøp enda.

Anonym poster: 5215b7d52d191c000e482aa388a1c51c

AnonymBruker
Skrevet

Denne artikkelen er nyttig lesing:

Varsler fortsatt boligprisvekst og lav rente fram til 2014 - Dagbladet.no

Jeg har tro på at prisene i og rundt de største byene fortsetter å stige jevnt. Årsakene er mange:

- Sterk norsk økonomi.

- Troen på fremtidig vekst.

- Lav rente.

- Stor befolkningsvekst.

- Høy etterspørsel.

- Lav boligbygging.

- Nye byggeforskrifter.

Eller kortere sagt - etterspørselen er høyere enn tilbudet.

Anonym poster: 4723369de880b6e36bb033b01a4fab2f

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror de kommer til å stige en stund til, så sier det poff, og prisene raser. Ergo; kan du leie billig (dvs billigere enn evt renter på lånet per måned ville blitt med huslån), ikke kjøp enda.

Anonym poster: 5215b7d52d191c000e482aa388a1c51c

Jøss, skulle nesten tro posten var fra 2001.

• Liker 4
Skrevet

Sånn helt privat så synes jeg boligprisene er for høye allerede og det vil ikke overraske meg om det sprekker og prisene synker ganske raskt. Men av alle økonominyheter jeg har lest, alt fra NRKs sider, dinepenger, e24, Afterposten osv - sier at den lave renta vil holde seg lav (pga av vi må holde nivået likt med utlandet som er i resesjon) lenge fremover, og at dette sammen med økt press og flere kjøpere enn selger.. vil fortsette å drive prisene oppover i lengre tid fremover.

Jeg aner ikke hva jeg skal tro, men er glad jeg ikke sitter på gjerdet og forsøker å bestemme meg å kjøpe noe i dag.

Skrevet

Det er på ingen måte sikkert at boligprisene skal fortsette å vokse evig, og man må absolutt forvente både en utflating og ikke minst at prisene periodevis kan synke.

Hvis man derimot ser kun 5-10 år frem i tid, så er dette en god oppsummering av hvorfor mange tror prisene ikke skal ned med det første:

- Sterk norsk økonomi.

- Troen på fremtidig vekst.

- Lav rente.

- Stor befolkningsvekst.

- Høy etterspørsel.

- Lav boligbygging.

- Nye byggeforskrifter.

Det som også er verdt å merke seg, er at i et "normalt" marked, så skulle den enorme etterspørselen medføre en vekst i tilbudet. Ettersom boligbyggingen strupes av offentlig sendrektighet, så får man ikke denne tilbudsveksten. Når differansen mellom tilbud og etterspørsel økes, og markedet kan - og åpenbart vil - betale en høyere pris, da taler det for prisvekst.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen tro på at prisene kommer til å synke drastisk, ser ingenting som tyder på det. Det at det stagnerer derimot, kommer det til å gjøre. Det går til et visst punkt, så kommer det til å stå slik en stund, synke LITT (merk litt), så stige osv. Folk som venter på at ting skal synke dratisk må vente til griser kan fly (uten å plassere dem på et fly, utstyre dem med jetpacks osv) :lol:

Anonym poster: 86a67c6547564c8e5ed4a54341348964

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar! Har også sett artikler hvor eksperter mener at det kommer til å stige en stund til.. Er ferdig studert om et år, og da blir det sikkert enda dyrere, hurra :sjenert:

Anonym poster: a70a5a3007d3cb887579276308dd2c4c

Skrevet

Takk for gode svar! Har også sett artikler hvor eksperter mener at det kommer til å stige en stund til.. Er ferdig studert om et år, og da blir det sikkert enda dyrere, hurra :sjenert:

Ja, slik er det. På sparepengene kan man årlig få 3-3,5% rente, mens boligprisene stiger med 7-8%. Det sier seg selv at det blir vanskelig å henge med...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...