Gå til innhold

Dominant hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer du ikke finne det, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Dette er uansett off topic, så jeg anser dette som avsluttet.

Skrevet

Klarer du ikke finne det, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Dette er uansett off topic, så jeg anser dette som avsluttet.

Du skriver;

Se innlegg lenger opp :)

Men kan dessverre ikke vise hvilket innlegg du snakker om? :klo:

Skrevet

Helt klart ikke noe håp for eier her. Forhåpentligvis blir hunden omplassert (jeg kan nesten vedde for at den blir det innen ganske kort tid, siden jeg har sett hundrevis av slike tilfeller før dessverre), men da får man satse på at hunden til et hjem hvor de forstår seg litt mer på dyr. Synes det hele er en trist historie om hund som blir lagt i bakken og må bruke div utstyr kun fordi eier ikke har tatt seg det bryderiet å tilegne seg kunnskap om dyret man har bragt i hus.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror denne hunden kommer til å være død før han fyller 3. :sukk:

Familien min var litt som deg, TS. Da jeg var yngre kjøpte mamma og pappa en tervueren, fordi vi hadde hatt mange fine år med en collie før det, og tenkte at de to rasene sikkert er ganske like. I tillegg tenkte vi (eller de, jeg var barnet og tok ikke denne avgjørelsen) at siden den ene collien vi hadde hatt var så snill, rolig og barnevennlig ble det sikkert noe av det samme med denne nye gjeterhunden. Hun ble ikke stimulert nok mentalt. Vi visste jo ingenting om rasen. Collien vi hadde hatt var nesten unormalt rolig, snill og tålmodig, og tålte at han ikke fikk særlig mye mental trening. Men vår nye tervueren gjorde ikke det... Hun fikk mosjon, men ikke nok mental trening. Det er jo en gjeterhund, som burde kommet med en egen saueflokk! En gjeterhund trenger mer enn et vanlig familieliv. Å ha en gjeterhund som familiehund (=noen tisseturer og et par tyggebein) og tro den skal ha det bra, er som å ha en tiger i klesskapet og bli forundret over at den blir sint. Dette er brukshunder. Skal du ikke ha en brukshund, bør du ikke kjøpe deg det. Hunden vår begynte å gjete lysflekker og skygger på gulvet, og oppførte seg helt OCD. Fortsatt tenkte vi ikke at det var noe vi gjorde feil, men hun som var rar. Etter hvert ble hun så ødelagt og nedbrutt psykisk at hun begynte å glefse og fikk et voldsomt ressursforsvar. Hun fikk jo aldri gjøre noe av det hun var avlet til!

Hun ble avlivet slik at hun ikke skulle bite barnebarna. Hun måtte dø pga menneskers uvitenhet. Mange år senere gjør det fortsatt så vondt å tenke på, at hun døde pga oss. Ikke la det samme skje med hunden din! Du spør om råd, så du vet egentlig at du gjør noe feil! Ta til deg rådene til Theya og de andre i tråden her.

Anonym poster: a73f1345c1d5f382e6d437dbb5ede1d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og så har man andre eksperter som mener noe helt annet igjen. Og jammen blir det "folk" av de hundene også :)

Hundeoppdragelse er som annen oppdragelse. Det er ingenting som er den absolutte sannhet.

I USA mener mange fortsatt at den riktige måten å oppdra barn på er with a Bible and a belt... Men at mange mener det, betyr ikke at det er sant. Tvang og vold er sjelden rett.

Men det ble sikkert folk av de som ble piska med beltet til faren sin også... Om de noen gang klarer å stole på folk igjen etter noe sånt er en annen sak.

Anonym poster: a73f1345c1d5f382e6d437dbb5ede1d0

• Liker 2
Skrevet

jøsses. Snakk om en liten fjær som blir til en hel hønsegård :) Ja, jeg er en grusom mishandler. Jeg er til og med av den oppfatningen at man kan ta et barn i armen hvis det er på tur til å gjøre noe farlig eller ulovlig. Jeg tror dere må ringe både barnevern og dyrevernet umiddelbart!!

Evt. slutte å se verden i svart/hvitt-negativ.... Jeezez... Beklager, dette blir for useriøst til at jeg klarer å ta det alvorlig. Takk for meg! ;)

Skrevet

Ang dominanse-problemer: Det er noe helt annet å legge en hund i bakken når det trengs en sjelden gang enn å oppdra den med det som eneste løsning!

I noen tilfeller legger vi hunden i bakken. I de fleste gjør vi det IKKE. Vi har en engelsk bulldog som snart er 2 år, og som nå i disse dager raser de siste valpe-hormon-kaosihodet-atferden sin fra seg. Vi er konsekvente. Hun forguder oss, er ikke usikker på oss og hun vet at vi er flokken hennes. Men hun SKAL respektere oss. Hvis hun viser tegn til å "overta" lederskapet (som søsteren min har, det er hennes hund) er det rett i bakken. På en bestemt og smertefri måte. Og vips... så slutter hun med det. Vi har vel lagt henne på ryggen tre ganger. Fungerer fjell og det ENESTE som skjer er at hun slapper av, og så kommer logrende bort til oss for kos etterpå.

Jeg kjenner hunden min, og jeg vet at hun har det bra. Så vennligst ikke si noe annet. Gjør man legge-i-bakken på feil måte svinger det feil vei. Det har ikke vi gjort.

Mtp på den hunden som skrives om i denne tråden ville jeg ikke anbefalt det. BCen trenger trening, fysisk og mental. Gi den tilstrekkelig av det så kan dere se hva som skjer med oppførselen.

Masse lykke til, ta til deg rådene du får her! Men alt med måte, og kontakt en erfaren hundetrener.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når vi slipper bc- hunden vår løs i skogen for å gå tur, løper han så fort og hardt at han ofte får små blødende sår, og nedslitte klør på labbene og bakbeina :gjeiper:

Nå greier han ikke å gå tur på en stund pga. dette..

Er dette fremdeles normalt?

Anonym poster: fc001aa769844d430b802f2e1a78d738

AnonymBruker
Skrevet

Ang dominanse-problemer: Det er noe helt annet å legge en hund i bakken når det trengs en sjelden gang enn å oppdra den med det som eneste løsning!

I noen tilfeller legger vi hunden i bakken. I de fleste gjør vi det IKKE. Vi har en engelsk bulldog som snart er 2 år, og som nå i disse dager raser de siste valpe-hormon-kaosihodet-atferden sin fra seg. Vi er konsekvente. Hun forguder oss, er ikke usikker på oss og hun vet at vi er flokken hennes. Men hun SKAL respektere oss. Hvis hun viser tegn til å "overta" lederskapet (som søsteren min har, det er hennes hund) er det rett i bakken. På en bestemt og smertefri måte. Og vips... så slutter hun med det. Vi har vel lagt henne på ryggen tre ganger. Fungerer fjell og det ENESTE som skjer er at hun slapper av, og så kommer logrende bort til oss for kos etterpå.

Jeg kjenner hunden min, og jeg vet at hun har det bra. Så vennligst ikke si noe annet. Gjør man legge-i-bakken på feil måte svinger det feil vei. Det har ikke vi gjort.

Mtp på den hunden som skrives om i denne tråden ville jeg ikke anbefalt det. BCen trenger trening, fysisk og mental. Gi den tilstrekkelig av det så kan dere se hva som skjer med oppførselen.

Masse lykke til, ta til deg rådene du får her! Men alt med måte, og kontakt en erfaren hundetrener.

I alle dager. Har dere en hund som skal "overta lederskapet"? Hva betyr det? Ta over som sjefen i familien? Handle inn mat, betale regningene, hente ungene i barnehagen?

Hunder er IKKE ute etter å sjefe eller overta noe som helst lederskap av eierene sine. Det er intelligente dyr som vet at vi ikke tilhører deres art. Vi er mennesker. De har ikke noe behov for å "sjefe" oss! De får alt de trenger av mat etc av oss, hvorfor i all verden skulle de ville være våre "ledere"? Snakk om å menneskeliggjøre hunder!

Slutt å tro på en trend som var populær for et par tiår siden, les dere opp, lær litt om dyrene dere har i hus, og slutt for guds skyld å legge disse kjæedyrene deres i bakken i tide og utide!!!

Anonym poster: b2f491cac47a91cbea0d96fd7855dd0a

• Liker 9
Skrevet

Hei

Hunden vår gjør lufteturene våre til et helvette.

Han drar båndet med sin fulle kraft, og stopper ikke med det første.

Har nesten fått et inntrykk av at denne bikkja ikke er laget for å gå tur i bånd..

Og vi kan ikke bruke et vanlig bånd nei, men et spesielt et. Ellers blir det helt umulig å gå tur med han.

Vi må bruke et slags bånd med "grime" (som på hester) på :gjeiper:

Dette stopper han fra å dra av full kraft. Men han kjemper så voldsomt med å få av seg båndet at han kaster opp ca. 6 ganger under turen.

Vi er rolige med han i turruten, men han bruker villig kreftene sine til å bryte seg løs av båndet..

Videre angriper han katter hjemme, så og si hele tiden.

Vi kjefter på han og har gjort mange forsøk på å sette han på plass.

Vi belønner også gode gjerninger og bra oppførsel. Men likevel får han tilbakefall :gjeiper:

Han har akkurat bodd hos min samboers mor i 2 dager, og har fått følgende tilbakemelding om at hunden vår hadde kastet seg over en annen rolig hund!

Uansett hvem vi er i besøk hos, så er han den første som terger på seg de andre hundene :gjeiper: Han vil hele tiden ha dem til å sloss, og har en egen evne til å få dem sine. Han både glefser og napper i pelsen på andre :gjeiper:

Han er ikke agressiv mot oss eierne, men kan bli utrolig sjalu når vi klapper katten hjemme. Da springer og hopper han etter katta, og prøver å glefs etter det..

Hunden vår er en hann, og er nå litt over ett år.

Vi har til nå ikke sett noe forandring fra han var valp, og innser dermed at dette er personligheten hans.

Vi er nå skeptiske til om vi kan beholde han, når vi nå har babyplaner om kort tid.

Kanskje må vi sette han bort, grunnet dårlig adferd?

Eller kan vi gjøre tiltak som endrer uvanenen noe?

Hva mener dere :) ?

Kjære ts, det du har nå er en unghund i sin verste alder, noe som vil si at det kan være mye hormoner, hunden hører ikke på deg, han kan være ufin med andre hunder, det er i det hele tatt en krevende periode.

Det er ikke kjekt at hunden trekker som et uvær i båndet, men det er fordi han har lært at når han trekker som et uvær, da går det fremover. Dersom han aldri hadde fått lov til å trekke fremover, da hadde han heller ikke gjort det. Det er trist å høre at han brekker seg fordi han trekker så hardt. Hva gjorde du da dere skulle lære ham å gå i bånd?

Jeg kan godt hjelpe deg med tips til hvordan dere kan få ham til å gå pent i bånd om det er ønskelig.

Når det kommer til andre hunder, så bør han ikke få lov til å kaste seg over dem på den måten, hunden bør ført takle å være rolig rundt de andre hundene.

Dette er ikke personligheten hans, dette kommer av flere ting, lite stimuli, lite oppdragelse, stress, m.m.

Hvis dere virkelig ønsker å beholde ham er det en del jobb som må til, dere må virkelig ønske å legge ned en del trening for å få den hunden dere ønsker. Jeg forsto det slik at det var en BC? Dette er meget intelligente hunder som kan være en drøm å trene dersom man finner den riktige forsterkeren og kjemien.

Vil du ha råd om hvordan du skal gå frem så kan jeg godt gi deg noen tips.

Skrevet

Det triste her er at folk straffer hundene sine for selv å ha feilet i oppdragelsen og misforstått hundespråket!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to omplasseringshunder av rasen bordercollie. Begge to var understimulert når vi fikk de noe som hadde resultert i at en var feit og apatisk og en var skikkelig spinnvill.

Han som var spinnvill var vant til å springe etter pinner som eneste mosjon i løpet av dagen. Nå får han skikkelig tur og en god del hjernetrim i løpet av dagen og vi ser stor forskjell selv om han fremdeles er litt rar.

Søk, hinderhopp og lydighet gjør han rolig. Kasting av pinner gjør han stresset og urolig og gir utslag i forsvar og glefsing mot de andre hundene.

Anbefaler deg å legge inn hjernetrim før hver tur så du har en fokusert hund som er villig til å jobbe med deg. Kast grimen og ha på han sele, en bordercollie er ikke så sterk at han klarer å rive deg overende, da har du itilfelle en eksepsjonell stor en.

Får han brukt hodet sitt nok så tør jeg vedde på at utfallene gir seg ganske så mye. Men gi det tid, alt er ikke gjort på en dag.

Han som var apatisk var mest sannsynlig tatt veldig hardt når han var ung så han har blitt ganske ødelagt på mange områder. Det tok mange måneder før han hadde ørene opp når han så på meg, livredd alt og alle. Nå er han blitt mye bedre men han er tydeligvis preget av noe som har skjedd før i livet hans.

Min erfaring er at bordercollier responderer bedre på skryt og belønning enn kjefting og slenging i bakken.

• Liker 5
Skrevet

Takk sinner. Du gav et lite løft i en trist tråd.

AnonymBruker
Skrevet

Så har vi prøvd å slite han ut i dag, ved å ha han med til stranden.

Vi kastet pinner i sjøen, slik at han fikk bykste seg avgårde og svømme flere runder.

Så tror han har herjet i over 3 timer der..

Blir spennende å se hvordan han blir nå i kvell :)

Det dumme er at både mannen min og jeg har fulle jobber, og ikke kan aktivisere hunden på heltid(hadde ikke hvert meg i mot).

Løping etter pinner gjør en stresset hund bare mer stresset... Gjem godbiter rundt i hagen eller i huset og la han søke, MYE bedre enn konstant jakt for en hund som får for lite mental stimuli.

Anonym poster: e2ad9545e19e22cf94f19cb1261f7b01

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...