Petra75 Skrevet 3. juli 2012 #21 Skrevet 3. juli 2012 Det er på tide å komme seg ut av -80 tallets misforståelser angående dominans. Jeg vil så absolutt anbefale deg å lese det lille hefte; "Dominans og lederskap, fakta eller overtro?" av Barry Eaton. Her er det mange tips og ikke minst forklaringer på hvorfor det å blant annet legge en hund i bakken er heeeeelt på ville veier. Jeg håper inderlig du tar deg tid til det, og er litt åpen for at det faktisk har kommet mange endringer i tenkemåten og synet på hundehold og metoder (heldigvis). At noen fremmede på et forum forteller deg at dette er helt feil hjelper antageligvis ikke, så derfor appellerer jeg til din sunne fornuft - vær så snill :-) Og så har man andre eksperter som mener noe helt annet igjen. Og jammen blir det "folk" av de hundene også Hundeoppdragelse er som annen oppdragelse. Det er ingenting som er den absolutte sannhet.
Portvinpiken Skrevet 3. juli 2012 #22 Skrevet 3. juli 2012 Og så har man andre eksperter som mener noe helt annet igjen. Og jammen blir det "folk" av de hundene også Hundeoppdragelse er som annen oppdragelse. Det er ingenting som er den absolutte sannhet. Joda - når det gjelder tvang, ubehag og smerte er det en absolutt sannhet; og det er at det her helt unødvendig! Vi sluttet med spanskrør på skolen for en stund siden, så hvorfor fortsetter vi å plage dyrene? Skjønner at det ikke var noe håp for å kunne se ting i litt bredere perspektiv her, søken etter ny kunnskap er aldri en dum ting ;-). Men du får ha lykke til. Alt går. Og aversive treningsmetoder funker naturligvis der og da, siden alle levende skapninger ønsker å unngå ubehag. Ja, det finnes flere treningsmetoder, men du bør stille deg selv et par spørsmål: hva slags hundehold ønsker du, og hvilket liv du ønsker å gi din hund; et trygt og godt hjem hvor den slipper å være redd for å bli lagt i bakken og bli straffet, eller et hjem der hunden går rundt å adlyder dine kommandoer i frykt for at du skal påføre den ubehag. Det er opp til deg. Hunden har nemlig ikke valgt å bo hos deg men gjør som alltid det beste ut av situasjonen. Det er en av grunnene til at de er populære kjæledyr; deres evne til å tilpasse seg på godt og vondt. Dette er sikkert ikke interessant for deg, men for andre som kanskje har interesse så legger jeg ved en liten link til ettertanke. Ikke glem at det også er lov å tenke selv da... http://www.manimal.no/?p=247 3
Zesaria Skrevet 3. juli 2012 #23 Skrevet 3. juli 2012 Å si at denne hunden må "settes bort grunnet dårlig adferd" får det til å skurre hos meg. Dette er slett ikke unormal oppførsel av en misforstått og trolig understimulert ettårig BC! Dette skyldes antagelig intet annet enn uvitenhet, og lite konsekvent oppdragelse. Det har iallefall ingenting med dominans å gjøre. TS har egentlig bare 2 valg. Enten omplasser hunden til noen som kan tilby denne BC et liv den behøver (og ALDRI skaff dere krevende hund igjen), alternativt les deg opp på hundeadferd og kom deg på kurs! Du kan iallefall ikke fortsette som dette. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #24 Skrevet 3. juli 2012 Hehe.. Svigersøsteren min har også en bc- hund. Og hun trengte ikke å oppdra den så voldsomt, for å få den til å oppføre seg ordentlig. Tror mye handler om personlighet Og det er medfødt. Hennes hund er litt mindre enn vår, og veier noen kg mindre. Mens vår er større og muskuløs, pga. all aktiviteten og båndtrekkinga.. Hennes hund er mer rolig og sjenert. Mens vår er stolt og framfusen.. Det virker som at hunden vil at alt skal handle om han, og blir utrolig sjalu når jeg klapper katten og koser med mannen min. Og tro meg... En bc- hund blir ALDRI sliten Så snart hunden vår har fått 5 minutters pause, så er han oppe og rider igjen. Vi trener på triks og lydighet hver kveld, men mye av dette går i glemmeboken så snart han er ute av døren neste dag.. For da er det mye annet som er interessant. I dag har jeg prøvd å trene han til å ikke dra i båndet, ved å stoppe opp. Gå i motsatt retning, samt å belønne han for å ha gått noen skritt i normalt tempo. Men desverre virket det som om at han helst ville trekke meg avgårde :/ Så har vi prøvd å slite han ut i dag, ved å ha han med til stranden. Vi kastet pinner i sjøen, slik at han fikk bykste seg avgårde og svømme flere runder. Så tror han har herjet i over 3 timer der.. Blir spennende å se hvordan han blir nå i kvell Det dumme er at både mannen min og jeg har fulle jobber, og ikke kan aktivisere hunden på heltid(hadde ikke hvert meg i mot). Anonym poster: fc001aa769844d430b802f2e1a78d738
Theya Skrevet 3. juli 2012 #25 Skrevet 3. juli 2012 I dag har jeg prøvd å trene han til å ikke dra i båndet, ved å stoppe opp. Gå i motsatt retning, samt å belønne han for å ha gått noen skritt i normalt tempo. Men desverre virket det som om at han helst ville trekke meg avgårde :/ Anonym poster: fc001aa769844d430b802f2e1a78d738 Jah.. med grima som gjør han vondt eller? Og du tror at ting blir bedre av en dags trening etter et helt år uten!? Jeg har nesten ikke flere ord. Sett bort hunden til noen som takler han. Om du tror du kan trene en kveld på å ikke dra, når du har gjort han vondt på tur hver dag i x antall måneder... Da har du ikke mye i skallen. 4
Gjest Skrevet 3. juli 2012 #26 Skrevet 3. juli 2012 Og tro meg... En bc- hund blir ALDRI sliten Så snart hunden vår har fått 5 minutters pause, så er han oppe og rider igjen. Anonym poster: fc001aa769844d430b802f2e1a78d738 Jo da, BC'ern blir fint slitne de. Kommer bare ann på aktiveringa. Hunden min kan leke i flere timer han, og ikke bli sliten, en en time med heftig psykisk klikkertrening, godbitsøk og spor så er han slått ut i flere timer! Men er hundene fra samme oppdrett da? Noen avler utstillings/familie border collier, mens noen avler gjeterhunder. De to sidene har et totalt forskjellig aktivitetsnivå pga linjene de er blitt avlet på!
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #27 Skrevet 3. juli 2012 Jah.. med grima som gjør han vondt eller? Og du tror at ting blir bedre av en dags trening etter et helt år uten!? Jeg har nesten ikke flere ord. Sett bort hunden til noen som takler han. Om du tror du kan trene en kveld på å ikke dra, når du har gjort han vondt på tur hver dag i x antall måneder... Da har du ikke mye i skallen. Faktisk så droppet jeg grima, nettopp forde jeg skulle forsøke å ta han for båndtrekkinga;) Dette merker jeg ikke når han har grima på seg, for da går han fint.. Anonym poster: fc001aa769844d430b802f2e1a78d738
Thalassos Skrevet 3. juli 2012 #28 Skrevet 3. juli 2012 "Vi må bruke et slags bånd med "grime" (som på hester) på :gjeipe: Vi er nå skeptiske til om vi kan beholde han, når vi nå har babyplaner om kort tid. Kanskje må vi sette han bort, grunnet dårlig adferd?" Dette er rett og slett dyremishandling og ren latskap. En hund er ikke laget for å gå med grime. En BC trenger en SELE, ikke bånd (forøvrig bør ingen hunder ha vanlige bånd på seg, det skader halsen). At dere i det hele tatt vurderer å gi han bort pga en unge, sier at dere ikke burde ha hund i utgangspunktet. Dyr er ikke bruk-og-kast objekter, men levende individer som ikke har godt av å bytte eiere titt og ofte. Hvorfor skaffe seg en så krevende rase i det hele tatt om du ikke klarer å takle den. Sorry, men dette gjør meg trist. Er så mange mennesker som aldri skulle hatt dyr.. Anonym poster: fc001aa769844d430b802f2e1a78d738 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #29 Skrevet 3. juli 2012 Jo da, BC'ern blir fint slitne de. Kommer bare ann på aktiveringa. Hunden min kan leke i flere timer han, og ikke bli sliten, en en time med heftig psykisk klikkertrening, godbitsøk og spor så er han slått ut i flere timer! Men er hundene fra samme oppdrett da? Noen avler utstillings/familie border collier, mens noen avler gjeterhunder. De to sidene har et totalt forskjellig aktivitetsnivå pga linjene de er blitt avlet på! Nei, hundene til meg og svigersøster stammer fra ulike plasser. Bcèn vår ble kjøpt hos en vanlig familie på landet. Men bare moren til hunden vår hadde papirene i orden, og var godkjent som utstillingshund osv. Da vi skulle velge oss en hvalp fra kullet, ble vi informert om at den ene hunden var en tøffing. Så vi valgte derfor ikke den. Men en annen. Men utover dette tenkte jeg ikke mer på det, før det senere slo meg at hele søskenflokken kunne ha samme type personlighet og adferd. Vel Bc`en vår kan bli sliten når vi har venner og familie på besøk. For da blir han så overveldet av energi at han ligger rett ut etterpå! Problemet er at han alltid skvetter på gulvet når det kommer besøk.. Noe han til nå ikke har sluttet med. Tror egentlig at mye av stimulien ligger i de nye inntrykkene han får. Som f.eks nye mennesker, lukter og lyder. Vi leker ofte gjemsel i skogen og hjemme, i tillegg til at vi gjemmer leker. Slik at han får brukt hodet og snuten sin til å lete det fram.. Anonym poster: fc001aa769844d430b802f2e1a78d738
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #30 Skrevet 3. juli 2012 Adegami: Jada, for båndet er jo sikkert ikke laget for hunder i det hele tatt Når hunden også er gal etter å hoppe på folk, tør jeg ikke tenke på hva det kan gjøre med et barn.. Sjalusien han også utviser er heller ikke heldig. Han napper jo etter katten i armene mine. Tør ikke tenke på hva han kan finne på når jeg har en baby der istedet.. Anonym poster: fc001aa769844d430b802f2e1a78d738
Theya Skrevet 3. juli 2012 #31 Skrevet 3. juli 2012 SÅ OMPLASSER HAN SÅ HAN FÅR EN VERDIG EIER!!! Du har fått mange råd, men tar ingen til deg. Så gjør det eneste gode du kan for hunden og gi han en bedre hjem. 3
Portvinpiken Skrevet 3. juli 2012 #32 Skrevet 3. juli 2012 Adegami: Jada, for båndet er jo sikkert ikke laget for hunder i det hele tatt Når hunden også er gal etter å hoppe på folk, tør jeg ikke tenke på hva det kan gjøre med et barn.. Sjalusien han også utviser er heller ikke heldig. Han napper jo etter katten i armene mine. Tør ikke tenke på hva han kan finne på når jeg har en baby der istedet.. Anonym poster: fc001aa769844d430b802f2e1a78d738 Men kjære deg. Det at noe er laget for hunder betyr vel ikke at det er BRA for hunden! Som mye annet, så er det designet til å gi hunden ubehag slik at det er LETTERE FOR EIERE! Ut i fra det du skriver så viser det en total misoppfattelse av hunder og hundespråket. Jeg vil på det sterkeste anbefale å omplassere hunden til noen som kan litt mer og har interesse og vilje for å ha hunden. Det at hunden hopper på folk er ikke unormalt, men en del av språket som må trenes bort om ønskelig. Det at du allerede nå bekymrer deg for en evt baby og hund, sier meg at du ikke har et ønske om å gjøre noe med utfordrinene du har i hundeholdet. Omplasser så får både hunden og du det lettere. 2
Petra75 Skrevet 4. juli 2012 #33 Skrevet 4. juli 2012 (endret) Joda - når det gjelder tvang, ubehag og smerte er det en absolutt sannhet; og det er at det her helt unødvendig! Vi sluttet med spanskrør på skolen for en stund siden, så hvorfor fortsetter vi å plage dyrene? Skjønner at det ikke var noe håp for å kunne se ting i litt bredere perspektiv her, søken etter ny kunnskap er aldri en dum ting ;-). Men du får ha lykke til. Alt går. Og aversive treningsmetoder funker naturligvis der og da, siden alle levende skapninger ønsker å unngå ubehag. Ja, det finnes flere treningsmetoder, men du bør stille deg selv et par spørsmål: hva slags hundehold ønsker du, og hvilket liv du ønsker å gi din hund; et trygt og godt hjem hvor den slipper å være redd for å bli lagt i bakken og bli straffet, eller et hjem der hunden går rundt å adlyder dine kommandoer i frykt for at du skal påføre den ubehag. Det er opp til deg. Hunden har nemlig ikke valgt å bo hos deg men gjør som alltid det beste ut av situasjonen. Det er en av grunnene til at de er populære kjæledyr; deres evne til å tilpasse seg på godt og vondt. Dette er sikkert ikke interessant for deg, men for andre som kanskje har interesse så legger jeg ved en liten link til ettertanke. Ikke glem at det også er lov å tenke selv da... http://www.manimal.no/?p=247 Hehe, det var da voldsomt Dette er ikke noe man gjør i hytt og pine. Jeg har benyttet metoden en gang - på en hund som prøvde å dominere meg, og som ikke ville gi seg. Jeg kjeftet ikke, påførte heller ikke hunden smerte, men jeg la den rolig og bestemt i bakken og han roet seg umiddelbart. Hadde hunden opplevd ubehag med situasjonen hadde den pepet/skreket og prøvd å komme seg unna. Det gjorde han ikke, som sagt. Beklager å måtte skuffe deg, men min hund er rolig, trygg og ikke usikker i det hele tatt. I tillegg er hun den vakreste i verden, selvsagt.... Edit: Linken din var for øvrig totalt irrelevant i forhold til det jeg skriver. Endret 4. juli 2012 av Petra75
Portvinpiken Skrevet 4. juli 2012 #34 Skrevet 4. juli 2012 Hehe, det var da voldsomt Dette er ikke noe man gjør i hytt og pine. Jeg har benyttet metoden en gang - på en hund som prøvde å dominere meg, og som ikke ville gi seg. Jeg kjeftet ikke, påførte heller ikke hunden smerte, men jeg la den rolig og bestemt i bakken og han roet seg umiddelbart. Hadde hunden opplevd ubehag med situasjonen hadde den pepet/skreket og prøvd å komme seg unna. Det gjorde han ikke, som sagt. Beklager å måtte skuffe deg, men min hund er rolig, trygg og ikke usikker i det hele tatt. I tillegg er hun den vakreste i verden, selvsagt.... Edit: Linken din var for øvrig totalt irrelevant i forhold til det jeg skriver. Med dette innleggt bekreftet du nettopp mitt poeng. Trist. 2
Sugerøret Skrevet 4. juli 2012 #35 Skrevet 4. juli 2012 SÅ OMPLASSER HAN SÅ HAN FÅR EN VERDIG EIER!!! Du har fått mange råd, men tar ingen til deg. Så gjør det eneste gode du kan for hunden og gi han en bedre hjem. Totalt OFF topic men kom her Theya og få en omgang med DAP Roe seg ned
la Flaca Skrevet 4. juli 2012 #36 Skrevet 4. juli 2012 Jeg har benyttet metoden en gang - på en hund som prøvde å dominere meg, og som ikke ville gi seg. Jeg kjeftet ikke, påførte heller ikke hunden smerte, men jeg la den rolig og bestemt i bakken og han roet seg umiddelbart. Hadde hunden opplevd ubehag med situasjonen hadde den pepet/skreket og prøvd å komme seg unna. Hva gjorde hunden for å prøve å "dominere" deg? Jeg skjønner bare ikke logikken. Hvis hundene mine ikke gjør som jeg ønsker tenker jeg at de er stressa, at jeg må bli flinkere til å trene dem, at jeg ikke kan kreve lydighet i en gitt situasjon fordi det er mer enn de greier å håndtere pt.Osv. osv. Men jeg konkluderer aldri med at de vil dominere meg, og at en maktdemonstrasjon er er på sin plass!? Hvor har du det fra? Påstanden jeg har satt i kursiv stemmer over hodet ikke. 3
Portvinpiken Skrevet 4. juli 2012 #38 Skrevet 4. juli 2012 Se innlegg lenger opp Hva skal vi se lenger opp da? 1
Theya Skrevet 4. juli 2012 #39 Skrevet 4. juli 2012 Totalt OFF topic men kom her Theya og få en omgang med DAP Roe seg ned Tror jeg trenger en Takk.
la Flaca Skrevet 4. juli 2012 #40 Skrevet 4. juli 2012 Se innlegg lenger opp Kanskje du kan sitere innlegget du sikter til? Ser ikke at du har beskrevet hva du mener hunden gjorde for å dominere deg lenger opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå