AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #1 Skrevet 30. juni 2012 Hei Hunden vår gjør lufteturene våre til et helvette. Han drar båndet med sin fulle kraft, og stopper ikke med det første. Har nesten fått et inntrykk av at denne bikkja ikke er laget for å gå tur i bånd.. Og vi kan ikke bruke et vanlig bånd nei, men et spesielt et. Ellers blir det helt umulig å gå tur med han. Vi må bruke et slags bånd med "grime" (som på hester) på :gjeiper: Dette stopper han fra å dra av full kraft. Men han kjemper så voldsomt med å få av seg båndet at han kaster opp ca. 6 ganger under turen. Vi er rolige med han i turruten, men han bruker villig kreftene sine til å bryte seg løs av båndet.. Videre angriper han katter hjemme, så og si hele tiden. Vi kjefter på han og har gjort mange forsøk på å sette han på plass. Vi belønner også gode gjerninger og bra oppførsel. Men likevel får han tilbakefall :gjeiper: Han har akkurat bodd hos min samboers mor i 2 dager, og har fått følgende tilbakemelding om at hunden vår hadde kastet seg over en annen rolig hund! Uansett hvem vi er i besøk hos, så er han den første som terger på seg de andre hundene :gjeiper: Han vil hele tiden ha dem til å sloss, og har en egen evne til å få dem sine. Han både glefser og napper i pelsen på andre :gjeiper: Han er ikke agressiv mot oss eierne, men kan bli utrolig sjalu når vi klapper katten hjemme. Da springer og hopper han etter katta, og prøver å glefs etter det.. Hunden vår er en hann, og er nå litt over ett år. Vi har til nå ikke sett noe forandring fra han var valp, og innser dermed at dette er personligheten hans. Vi er nå skeptiske til om vi kan beholde han, når vi nå har babyplaner om kort tid. Kanskje må vi sette han bort, grunnet dårlig adferd? Eller kan vi gjøre tiltak som endrer uvanenen noe? Hva mener dere ? Anonym poster: fc001aa769844d430b802f2e1a78d738
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #2 Skrevet 1. juli 2012 hunden min vis han prøver å dominere pleier jeg å legge han ned i bakken og bite han i øret. han har sluttet nå. men han må akseptere at jeg er sjefen i heimen. Anonym poster: a47be16ea7a7c297234d576e81d0daa0
Skywise Skrevet 1. juli 2012 #3 Skrevet 1. juli 2012 Jeg synes ikke dette høres ut som en dominant hund, men en uoppdragen en. For øvrig er den i unghund perioden nå og en pubertetslus proppfull av hormoner, så dere/du må regne med en hund som er vanskeligere å ha med å gjøre nå enn det den var da den var yngre. Det betyr ikke at det er for sent å få skikk på hunden nå, men det vil kreve mye trening og at dere er konsekvente. Kan jeg spørre hvilken rase/blanding hunden er? For å bli kvitt trekkingen prøv å stoppe med en gang hunden trekker, og så gå videre når båndet er slakt. Hunden ønsker å komme fremmover, og ved å stoppe lærer du inn at den ikke får det den ønsker når båndet er stramt. De fleste hunder lærer dette rimelig kjapt, men noen kan være en prøvelse. Uansett tar det tid og du må bare være tålmodig og konsekvent, og aldri fortsette fremover før båndet er slakt. En annen metode er å lære inn fot. Få hunden til å følge deg på venstre side og belønn den. Dette burde dere trene inne uten forstyrrelser først, før dere flytter dere ut på et sted uten forstyrrelser. Når det sitter og hunden ikke viker fra deg før den får beskjed, kan du begynne å trene gatelangs. Husk bare på at unghunder ikke er så mottakelige for å lære inn nye ting (de er rimelig glemsk når det gjelder ting de kan fra før også), så det er ikke sikkert at denne metoden kan brukes før hunden blir eldre. Ellers er det viktig å ikke sette for høye krav til hunden, da den vil oppfatte treningen som forvirrende og negativ. Start i det små med små krav og øk dem litt etter litt som hunden blir flinkere. Bruk vanlig halsbånd, eventuelt sele, og ha et eget bånd festet til grimen om dere føler at dere trenger den. Grimen er i utgangspunktet et verktøy man bruker på store hunder for å kunne håndtere dem i potensielt farlige situasjoner hvor hundene ellers er for sterke til å holde igjen. Man skal ikke leie dem etter grimen og båndet som er festet i den skal henge slakt med mindre du trenger å ha full kontroll på hunden. Kattejagingen tyder på at han enten kjeder seg eller at han har mye jakt i seg. Om det er kjedsomhet så må dere begynne å aktivisere hunden mer. Tren litt triks eller grunnleggende lydighet, kjøp en kong som dere kan stappe litt mat i og la hunden få det ut, gjem godbiter i stua (eller hvor dere enn vil) og la hunden snuse seg frem til dem (dette kan for så vist gjøres ute også, kast litt godbiter utover plenen og la hunden søke dem opp) og så videre. Om hunden har mye jakt kommer dere nok aldri til å bli helt kvitt kattejagingen, og dere må heller bare fokusere på å kunne få hunden under kontroll i slike situasjoner. Ha et sted som er lett tilgjengelig (for eksempel liggeplassen dens, et gulvteppe eller lignende) men som samtidig er litt skjermet, hvor dere lærer inn at hunden skal gå på kommando. Få hunden til å gå på plassen sin, si kommando ordet i det den går inn på plassen og belønn. Husk også å lær inn et kommando ord for når hunden får forlate plassen. Etter hvert som hunden kan dette går dere over til å beordre den på plassen hver gang den jager eller oppfører seg ufint mot katten. I første omgang må dere nok leie hunden dit fysisk, men etter hvert kommer det til å være nok med en kommando (om du så kanskje må reise deg eller ta et skritt mot den for å få den til å lystre). Husk å rose og belønne når den gjør som dere vil. Målet med dette er å avlede hunden og fjerne den fra situasjonen, uten at du må gå og hente den fysisk. Ikke la den få gå fra plassen før den har roet seg ned og slapper av. Noen hunder finner ut at det ikke er verd å terge katten etter hvert (kjedelig å måtte gå på plassen), mens noen (de med mest jakt) er like standhaftige etter flere år. Når det kommer til ”slåssingen”, så lurer jeg på om dette virkelig er slåssing eller bare lek? Hunder napper, biter og tyner hverandre generelt under lek. Det kan se litt voldsomt ut til tider. Om det er slåsskamp mellom hundene så vil dere virkelig høre det. Hundene vil begynne med å buste, knurre eller vise dempende/underdanig atferd før de ryker i hop. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #4 Skrevet 1. juli 2012 se på hundehviskeren som oss andre... Anonym poster: 31295fb5b76c3c73f7c9cfe49f343a1d
katt1 Skrevet 1. juli 2012 #5 Skrevet 1. juli 2012 Hei Hunden vår gjør lufteturene våre til et helvette. Han drar båndet med sin fulle kraft, og stopper ikke med det første. Har nesten fått et inntrykk av at denne bikkja ikke er laget for å gå tur i bånd.. Og vi kan ikke bruke et vanlig bånd nei, men et spesielt et. Ellers blir det helt umulig å gå tur med han. Vi må bruke et slags bånd med "grime" (som på hester) på :gjeiper: Dette stopper han fra å dra av full kraft. Men han kjemper så voldsomt med å få av seg båndet at han kaster opp ca. 6 ganger under turen. Vi er rolige med han i turruten, men han bruker villig kreftene sine til å bryte seg løs av båndet.. Videre angriper han katter hjemme, så og si hele tiden. Vi kjefter på han og har gjort mange forsøk på å sette han på plass. Vi belønner også gode gjerninger og bra oppførsel. Men likevel får han tilbakefall :gjeiper: Han har akkurat bodd hos min samboers mor i 2 dager, og har fått følgende tilbakemelding om at hunden vår hadde kastet seg over en annen rolig hund! Uansett hvem vi er i besøk hos, så er han den første som terger på seg de andre hundene :gjeiper: Han vil hele tiden ha dem til å sloss, og har en egen evne til å få dem sine. Han både glefser og napper i pelsen på andre :gjeiper: Han er ikke agressiv mot oss eierne, men kan bli utrolig sjalu når vi klapper katten hjemme. Da springer og hopper han etter katta, og prøver å glefs etter det.. Hunden vår er en hann, og er nå litt over ett år. Vi har til nå ikke sett noe forandring fra han var valp, og innser dermed at dette er personligheten hans. Vi er nå skeptiske til om vi kan beholde han, når vi nå har babyplaner om kort tid. Kanskje må vi sette han bort, grunnet dårlig adferd? Eller kan vi gjøre tiltak som endrer uvanenen noe? Hva mener dere ? Anonym poster: fc001aa769844d430b802f2e1a78d738 Hvilken rase er dette ? Nå er det sånn at han er i den verste alderen også da ? Har dere gått på dressurkurs sammen ? Ta han med på kurs før dere begynner og sette et barn til verden i alle fall. Mange bruker dette kobbele du snakker om og er veldig fornøyd ,men man får også kjøpt en anti trekk sele som jeg har brukte på en hund jeg hadde og den syntes jeg var veldig fin. Virker som ikke det funker bra for hunden den du bruker nå i alle fal da hunden stresser sånn med og få den av seg sånn att han spyr :/ Er det en han hund ??
Gjest Skrevet 1. juli 2012 #6 Skrevet 1. juli 2012 Det der er ingen dominant hund, langt ifra! Det der er rett og slett en hund som er uoppdragen og har erfart at han får viljen sin uansett! Vil anbefalle dressurkurs, hverdagslydighetskurs, evt også privattimer med en hundetrener! Med mye tolmodighet, mye stahet og riktig læring ser jeg ikke hvorfor hunden ikke kan bli en veloppdragen og normal hund!
Theya Skrevet 1. juli 2012 #7 Skrevet 1. juli 2012 Åherregud.. skal svare deg senere, må bare roe meg først.. du kan svært lite om hund om du mener det er dominerende oppførsel. Svarene om å slenge han i bakken å bite han i øret.. det håper jeg du overser. Jeg er så provosert at noe lenger svar fra meg nå vil bli personangrep. 9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #8 Skrevet 1. juli 2012 hunden min vis han prøver å dominere pleier jeg å legge han ned i bakken og bite han i øret. han har sluttet nå. men han må akseptere at jeg er sjefen i heimen. Anonym poster: a47be16ea7a7c297234d576e81d0daa0 Bruker du spanskrør på ungene også? Anonym poster: 5d1f6e9886ba5efef9635b3f7da032a1
Sugerøret Skrevet 1. juli 2012 #9 Skrevet 1. juli 2012 hunden min vis han prøver å dominere pleier jeg å legge han ned i bakken og bite han i øret. han har sluttet nå. men han må akseptere at jeg er sjefen i heimen. Anonym poster: a47be16ea7a7c297234d576e81d0daa0 "Kjempeflott" råd som gir en usikker hund! Makan til tull! TS, du må starte fra bunn av.Bånd trening og gå kurs! 3
lapponia Skrevet 1. juli 2012 #10 Skrevet 1. juli 2012 Hei! Høres ut som min hund var før,det jeg gjorde var å snu turruta helt,trakk hun til venstre gikk jeg til høyre og hadde lomma full av gobiter som belønning når hun fulge med å masse ros og oppmerksomhet hele veien,viktig og gjøre turen spennende finne pinner gi mulighet stoppe og lukte på hva som måtte være å lukte på Tok igrunn ikke lang tid før hun gikk rimelig greit i bånd,men vinner neppe noen lydighetkonkuransser med henne
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #11 Skrevet 1. juli 2012 Hunden min oppfører seg som en dritt mot andre hunder, drar i båndet og tror den er kongen på haugen, hehe. Men vi starter lydighet klasse 2, og det er ingen vi trener sammen som ville trodd at hunden min oppfører seg som den gjør, på trening er den som et skolelys som ser på meg hele tiden uansett hvor jeg snur meg Men trening er lurt altså, gå noen kurs Anonym poster: 1b1fc0201e2fda685d8f74e5b2ddcd1e 1
Skyligth Skrevet 1. juli 2012 #12 Skrevet 1. juli 2012 Kurs, kurs, kurs og bøker om hverdagslydiget (100% positiv hverdagslydighet), bøker om språk og adferd og en generell innføring i rett og slett hva en hund er og hvordan de fungerer og hvordan trene en. Du starter i feil ende med å spørre på ett forum, du vet ikke hvem som svarer og hva de kan. Meld deg på ett kurs fort som fy og les bøker.
Theya Skrevet 2. juli 2012 #13 Skrevet 2. juli 2012 (endret) Hunden vår gjør lufteturene våre til et helvette. Han drar båndet med sin fulle kraft, og stopper ikke med det første. Har nesten fått et inntrykk av at denne bikkja ikke er laget for å gå tur i bånd.. INGEN hunder er laget for å gå tur i bånd, dette er noe menneskene vil de skal, det er unaturlig for dem, derfor må det læres inn positivt. Finn deg en parkeringsplass og stapp lomma med godbiter. Gå ett skritt, trekker han ikke, gi godbit. Trekker han, snu og gå andre veien. Han trekker for å komme fremover. Da vil du vise han at det går omvendt av hva han vil om han trekker. Belønn ofte og på ingen måte straff han at han gjør feil. Det er DIN feil at han ikke kan det enda. Vi må bruke et slags bånd med "grime" (som på hester) på :gjeiper: Dette stopper han fra å dra av full kraft. Men han kjemper så voldsomt med å få av seg båndet at han kaster opp ca. 6 ganger under turen.Vi er rolige med han i turruten, men han bruker v illig kreftene sine til å bryte seg løs av båndet.. Her klarer jeg rett og slett ikke være objektiv. Få av ham den helvetes grima og kast den!! Du skader hunden din! Og om noen hadde gitt deg utrolige smerter (som grima gir) når du prøvde å gå fremover hadde du vært forbanna også! Det er på kanten mishandlig det du gjør. Du bruker en "lettvint" metode fordi du ikke gidder gjøre arbeidet en hund krever. Hadde jeg sett deg på tur med bruk av den grima, hadde du fått hørt det. Videre angriper han katter hjemme, så og si hele tiden. Vi kjefter på han og har gjort mange forsøk på å sette han på plass. Vi belønner også gode gjerninger og bra oppførsel. Men likevel får han tilbakefall. Hvordan kjefter dere på han? Noen hunder liker ikke katter, mine to hater katter og hadde jaget dem om de fikk lov. Ingen hund vil respektere og elske mennesker som kjefter på dem. Ros når han gjør bra, fjern han fra situasjonen når han ikke takler det. Han har akkurat bodd hos min samboers mor i 2 dager, og har fått følgende tilbakemelding om at hunden vår hadde kastet seg over en annen rolig hund! Uansett hvem vi er i besøk hos, så er han den første som terger på seg de andre hundene. Han vil hele tiden ha dem til å sloss, og har en egen evne til å få dem sine. Han både glefser og napper i pelsen på andre. Du har en unghund... Som er i sin værste hormonperiode. Han skal ikke ha muligheten å kaste seg over andre hunder. Hvordan terger han, sier du? Hva mener du med å ville ha dem til å sloss? Du vet at hunder ikke akkurat leker med lego sammen? De knuffer, springer, jager hverandre, lekebiter og labber hverandre. Ofte med en høy dose knurring. Når mine to leker høres det ut som de skal ta livet av hverandre. Men det er deres måte å leke på. Hunden vår er en hann, og er nå litt over ett år. Vi har til nå ikke sett noe forandring fra han var valp, og innser dermed at dette er personligheten hans. Vi er nå skeptiske til om vi kan beholde han, når vi nå har babyplaner om kort tid. Kanskje må vi sette han bort, grunnet dårlig adferd? Selvfølgelig ser dere ingen forandring når dere ikke jobber med det! Fra han var 8 uker og kom til dere skulle dere brukt pregingsperioden (til 12 uker) på å jobbe positivt med å lære den lille det du vil den skal kunne. Dere skulle øvd på å gå pent i bånd, det er vanskelig. Dere har nå fått en hund som er slik dere formet den. Jeg er 100% enig, dere burde ikke beholde han. Ikke på grunn av sånn hunden er, men på grunn av at dere ikke virker til å ha vilje eller kapasitet til å jobbe med han. Hvilken rase er det? Jeg tar han gjærne jeg! Endret 2. juli 2012 av Theya 7
Petra75 Skrevet 3. juli 2012 #14 Skrevet 3. juli 2012 "Kjempeflott" råd som gir en usikker hund! Makan til tull! TS, du må starte fra bunn av.Bånd trening og gå kurs! Er helt enig i at det er lurt med trening og kurs, men jeg er uenig i at man får en usikker hund ved å holde den fast i bakken. Man lærer den bare at den er underdanig deg, og at det er du som er sjefen. Men man må selvfølgelig vite når og hvordan det er riktig å bruke den metoden, men det har ingenting med dyremishandling å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #15 Skrevet 3. juli 2012 Hunden vår er gutt, og ekte bc rase :gjeiper: Virker som at det ikke er så mange som takler en slik hund.. Vi har før deltatt på valpekurs, og trent på fritiden med klikketrening. Men etterhvert som han ble større, så ble han sterkere og sterkere. Når vi snakker til han eller prøver å trene på innkalling, så virker det som at den stenger ørene sine helt.. Han bjeffer også veldig mye i hagen, så vi kan ikke ha han ute for mye.. Når vi går turer med han, så foretrekker jeg at mannen min er med. For hunden er rett og slett for sterk for meg. Har blitt både sår og hoven i hendene mine etter turer før når han var litt yngre. Men nå drar han så hardt at både jeg og mannen min faller over ende Mannen min har vokst opp og hatt 3 hunder i familien sin, og har aldri opplevd en slik bikkje før.. Når vi er innendørs, så oppfører hunden vår seg som en engel. Han blir da rolig, snill og kosete. Men så snart han er utendørs så forandrer han straks personlighet igjen :gjeiper: Svigermor har som sagt passet hunden nå nylig, og sa at hun ikke kunne forstå at vi orket å gå tur med han som sånn han dro i det båndet. Man får nesten nakkesleng om man bruker et vanlig bånd på han... Gjete etter biler gjør han også, uansett hvor mye vi går tur langs veiene... Anonym poster: fc001aa769844d430b802f2e1a78d738
Theya Skrevet 3. juli 2012 #16 Skrevet 3. juli 2012 JAMMEN HERREGUD KVINNE!!! du har en BC også klager du på at han jager biler?! Han er jo en gjeterhund! BC'er bjeffer også endel, fordi de skal! Omplasser hunden til noen som kan rasen, og som har mer tid, energi og motivasjon enn deg selv. Denne hunden har du gitt opp, og det vises i alt du skriver. Orker ikke svare mer, da du ikke tar til deg noe av det vi skrev tidligere. 7
Petra75 Skrevet 3. juli 2012 #17 Skrevet 3. juli 2012 BC passer best til det de er avlet fram til - å jobbe på gård. De kan også passe med en eier som har masse tid til å stimulere dem mentalt, og å bruke tid på f.eks. agility. Jeg kjenner jeg blir lett irritert på folk som skaffer seg hund og ikke gidder å lese seg opp på rasen. Knurr.... 1
Gjest Skrevet 3. juli 2012 #18 Skrevet 3. juli 2012 (endret) Er helt enig i at det er lurt med trening og kurs, men jeg er uenig i at man får en usikker hund ved å holde den fast i bakken. Man lærer den bare at den er underdanig deg, og at det er du som er sjefen. Men man må selvfølgelig vite når og hvordan det er riktig å bruke den metoden, men det har ingenting med dyremishandling å gjøre. Å legge den i gulvet og holde den nede vil de fleste hunder skjønne lite av med mindre du bruker hundespråk resten av tiden også! Blir litt som å si at lar du hunden få sove i sengen din tror den at den er sjefen! Nei, stemmer ikke! BC krever mye! Den trenger både mye fysisk og psykisk trening! Den må få bruke hodet sitt! Og den må få bruke seg selv, gjeting, agility, lydighet! Det er mye man kan bruke hunden til som gjør at den blir sliten. Men det er snakk om aktivitet ofte, og mye! Ikke en familiehund som skal brukes til kos og turgåing tre-fire ganger om dagen for å si det slik! At han "jakter" biler er ikke noe sjokk. BC gjør ofte det, både biler, båter, ender, mennesker, egentlig hva enn de finner. BC til vennina mi som ble lite trent i en periode løp fritt rundt på gården og gjetet stadig vekk hestene! Rett og slett for at den måtte aktivitere seg selv siden eier ikke gjorde det! Endret 3. juli 2012 av Gjest
Petra75 Skrevet 3. juli 2012 #19 Skrevet 3. juli 2012 Å legge den i gulvet og holde den nede vil de fleste hunder skjønne lite av med mindre du bruker hundespråk resten av tiden også! Blir litt som å si at lar du hunden få sove i sengen din tror den at den er sjefen! Nei, stemmer ikke! Jeg har gjort det på hunder som rir på meg og prøver å dominere meg, og hunden har umiddelbart lagt seg og roet seg. Og den har ikke prøvd å dominere meg i etterkant. I slike tilfeller mener jeg at det er helt legitimt. Det er ikke snakk om å gjøre hunden vondt, eller å være brutal (det med ørebitingen skjønte jeg lite av), men å holde den bestemt ned mot bakken. Jeg har aldri opplevd det som noe problem. Det er bare å se hvordan hundedyr oppfører seg mot hverandre, så ser du at dette er veldig vanlig.
Portvinpiken Skrevet 3. juli 2012 #20 Skrevet 3. juli 2012 Jeg har gjort det på hunder som rir på meg og prøver å dominere meg, og hunden har umiddelbart lagt seg og roet seg. Og den har ikke prøvd å dominere meg i etterkant. I slike tilfeller mener jeg at det er helt legitimt. Det er ikke snakk om å gjøre hunden vondt, eller å være brutal (det med ørebitingen skjønte jeg lite av), men å holde den bestemt ned mot bakken. Jeg har aldri opplevd det som noe problem. Det er bare å se hvordan hundedyr oppfører seg mot hverandre, så ser du at dette er veldig vanlig. Det er på tide å komme seg ut av -80 tallets misforståelser angående dominans. Jeg vil så absolutt anbefale deg å lese det lille hefte; "Dominans og lederskap, fakta eller overtro?" av Barry Eaton. Her er det mange tips og ikke minst forklaringer på hvorfor det å blant annet legge en hund i bakken er heeeeelt på ville veier. Jeg håper inderlig du tar deg tid til det, og er litt åpen for at det faktisk har kommet mange endringer i tenkemåten og synet på hundehold og metoder (heldigvis). At noen fremmede på et forum forteller deg at dette er helt feil hjelper antageligvis ikke, så derfor appellerer jeg til din sunne fornuft - vær så snill :-) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå