Gå til innhold

reise med hund til danmark

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg prøver å forstå regelverker med reising med hund til danmark, men blir ikke stort klok.

Blodprøve og rabis vaksine og antall mange dager man må vente til alt er godkjent og pass lese jeg.

Kan noen forklare meg med spise skje nøyaktig hva som må gjøres for at hunden er godkjent til å reise over?

Og hvilke hunde raser som ikke er godkjente?

Har lese på disse sidene: mat tilsynet, dyrelege og politi og tollvesenet...

Skrevet (endret)

Her er reglene for innførsel av hund, til Danmark.

Her er reglene for innførsel av hund, til Norge.

Hvilken rase er hunden? Er den jevnlig vaksinert mot rabies eller må den førstegangs vaksineres?

Edit; disse rasene er forbudte i Danmark:

Pitbull terrier

Tosa inu

Amerikansk staffordshire terrier

Fila brasileiro

Dogo argentino

Amerikansk bulldog

Boerboel

Kangal

Centralasiatisk ovtcharka

Kaukasisk ovtcharka

Sydrussisk ovtcharka

Tornjak

Sarplaninac

Endret av Zaphireh
Skrevet

Første gangs reise. Går det ann å ta alle nødvendige vaksiner på 12 ukers kontroll?

Skrevet

Første gangs reise. Går det ann å ta alle nødvendige vaksiner på 12 ukers kontroll?

Rabiesvaksine skal kunne gies fra 12 uker, men kan du ikke høre med veterinæren din?

Etter de nye reglene i år, så trenger man visst bare vente 21 dager etter vaksine før man kan reise i EU/EØS og listeførste tredjeland, og det er jo svært kort tid! :)

Skrevet

Så greit takk for svar :)

Jo jeg skal snakke med vetrinæren når vi skal på 12 ukers.

Skrevet

Så greit takk for svar :)

Jo jeg skal snakke med vetrinæren når vi skal på 12 ukers.

Hvis hunden ikke er vaksinert fra før av så anbefales det ikke å sette rabiesvaksine sammen med DHPPi (vaksinen mot valpesjuke, smittsom leverbetennelse, parvo og parainfluensa). DHPPi er den vaksinen som settes ved 12ukers kontroll. Noen veterinærer vil heller aldri sette rabies sammen med denne da det finnes svært lite forskning på evt bivirkninger ved å injisere så mange komponenter sammen. Om mulig, vent to uker før du setter rabiesvaksinen.

• Liker 3
Gjest Elyssa
Skrevet

Bruker denne tråden i stedet for å lage en ny :)

Vi er også interessert i dette. Skal til Danmark med hunden om to dager, men synes det er vanskelig å finne noen direkte oversikt over hva som skal gjøres.

Vi har tatt rabies-vaksine og ormekur (skal kjøre gjennom Sverige) men bortsett fra dette, aner vi ikke hva som skal gjøres.. :klo:

Er det for eksempel riktig at vi SKAL kjøre innom tollstasjonen med hunden? (Da på veien hjem igjen?) Er jo helt håpløst dette her...

Noen som vil hjelpe?

Gjest Elyssa
Skrevet (endret)

Dette er i hvert fall hva jeg har forstått hittil. Kan noen snille, søte folk som kan noe om dette hjelpe meg og fylle ut manglende info? :)

Hund fra Norge til Danmark trenger:

- Gyldig EU-pass

- Rabies-vaksine satt minst 21 dager før avreise.

- Gyldig microchip

(Kilde)

Hvis du skal gjennom Sverige skal du i tillegg:

- 'Gå på rødt' gjennom tollen, hvor du skal registrere innførsel av dyret.

(Kilde)

Spørsmål: Må man 'gå på rødt' også fra Sverige og inn i Danmark? Og trenger man ikke å ta ormekur for å reise fra Norge til Sverige? Er det kun motsatt??

Hund fra Danmark til Norge trenger:

- Gyldig microchip

- Gyldig EU-Pass

- Gjennomført ormekur mot bendelorm (Echinococcus multilocularis). Denne skal gis av dyrlege mellom 24-120 timer før innreise, og skal dokumenteres i passet.

Samme behandling skal gjentas innen 7 dager etter ankomst til Norge.

- Hunden og nødvendig dokumentasjon skal uoppfordret forevises de norske tollmyndigheter for kontroll. ('Kjøre på rødt')

(Kilde)

- 'Gå på rødt' gjennom tollen, hvor du skal registrere innførsel av dyret. (Altså mellom Danmark-Sverige)

- Ha tatt ormekur senest 48 timer før innreise. Denne kan du praktisk talt ta selv, men enkelest å ta den i Danmark (som må være gitt av veterinær) innen 48 timer før innførsel.

(Kilde)

(Kilde2)

Spørsmål: Må ormekuren som skal tas senest 7 dager etter innførsel til Norge, også tas av dyrlege?

Endret av Elyssa
Skrevet (endret)

Dette er i hvert fall hva jeg har forstått hittil. Kan noen snille, søte folk som kan noe om dette hjelpe meg og fylle ut manglende info? :)

Hund fra Norge til Danmark trenger:

- Gyldig EU-pass

- Gyldig microchip

(Kilde)

- 'Gå på rødt' gjennom tollen, hvor du skal registrere innførsel av dyret.

(Kilde)

Spørsmål: Må man 'gå på rødt' også fra Sverige og inn i Danmark? Og trenger man ikke å ta ormekur for å reise fra Norge til Sverige? Er det kun motsatt??

Hund fra Danmark til Norge trenger:

- Gyldig microchip

- Gyldig EU-Pass

- Gjennomført ormekur mot bendelorm (Echinococcus multilocularis). Denne skal gis av dyrlege mellom 24-120 timer før innreise, og skal dokumenteres i passet.

Samme behandling skal gjentas innen 7 dager etter ankomst til Norge.

- Hunden og nødvendig dokumentasjon skal uoppfordret forevises de norske tollmyndigheter for kontroll. ('Kjøre på rødt')

(Kilde)

- 'Gå på rødt' gjennom tollen, hvor du skal registrere innførsel av dyret. (Altså mellom Danmark-Sverige)

- Ha tatt ormekur senest 48 timer før innreise. Denne kan du praktisk talt ta selv, men enkelest å ta den i Danmark (som må være gitt av veterinær) innen 48 timer før innførsel.

(Kilde)

(Kilde2)

Spørsmål: Må ormekuren som skal tas senest 7 dager etter innførsel til Norge, også tas av dyrlege?

Du må til veterinæren for å gi markkuren og få stempel i passet når du er vel hjemme. Du trenger ikke ormekur for å dra utenlands.

Når du ankommer Sverige fra Danmark, kjører du innom rødt og får tolleren til å se på hundens pass, og godkjenne denne. Du trenger da ikke å stoppe på Svinesund også.

På tur til Danmark kjører du bare gjennom Sverige. Du trenger ikke å stoppe i den svenske tollen da vi fritt kan kjøre mellom de to landene. Du trenger heller ikke innom tollen inn i Danmark.

Edit: Du må også til veterinær i Danmark for å gi ormekuren. Denne må også inn i passet og stemples.

Endret av zellica
  • 2 år senere...
Skrevet

Hei, gammel tråd det her.

Har akkurat samme problem at jeg ikke skjønner mye..

Ringte dyreklinikken og de sa det ikke var noe minimumskrav på karantene dager INN til Danmark da Norge og Sverige ikke har rabies, så det skulle holde med 21 dager før man kom tilbake til Norge igjen...

Så ringte jeg Mattilsynet og fikk beskjed om at det ER krav med 21 dager uavhengig av om hunden har fått rabies vaksine tidligere (min hund er 5 år)

Deretter kontaktet jeg den danske ambassaden som sa jeg kunne gå inn på fødevarestiftelsen sine sider, og da ble jeg mer forvirra.

Vi tenker dra via Sverige til Danmark 3. Juli, og rekker da ikke dette om det er karantenetid på 21 dager. Hadde rukket det fint om karantenetiden gjaldt før vi kom tilbake til Norge.

Link: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Rabiesvaccination.aspx

Her står det om revaksinering, men nå er jeg veldig forvirret. Noen som kan hjelpe?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er regelen vedr. den årlige vaksinen som beskytter mot "alt" utenom rabies? Er det krav om at den må være tatt før det er gått ett år før innreise til Norge?

Anonymous poster hash: 733df...043
AnonymBruker
Skrevet

Hei, gammel tråd det her.

Har akkurat samme problem at jeg ikke skjønner mye..

Ringte dyreklinikken og de sa det ikke var noe minimumskrav på karantene dager INN til Danmark da Norge og Sverige ikke har rabies, så det skulle holde med 21 dager før man kom tilbake til Norge igjen...

Så ringte jeg Mattilsynet og fikk beskjed om at det ER krav med 21 dager uavhengig av om hunden har fått rabies vaksine tidligere (min hund er 5 år)

Deretter kontaktet jeg den danske ambassaden som sa jeg kunne gå inn på fødevarestiftelsen sine sider, og da ble jeg mer forvirra.

Vi tenker dra via Sverige til Danmark 3. Juli, og rekker da ikke dette om det er karantenetid på 21 dager. Hadde rukket det fint om karantenetiden gjaldt før vi kom tilbake til Norge.

Link: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Rabiesvaccination.aspx

Her står det om revaksinering, men nå er jeg veldig forvirret. Noen som kan hjelpe?

Tviler på at Mattilsynet har peiling på reglene til Danmark. De visste nok ikke. og for å være sikker på dine vegne sa de at de samme reglene gjelder. Jeg vet ikke, men det er mine tanker omkring det.

AnonymBruker
Skrevet

Leste en vet skrev at hun anbefalte den årlige revaksinasjonen. Så det er altså ikke et krav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...