Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mangler 150 000 på å få drømmeboligen, og vurderer å ta opp et forbrukslån for å dekke dette. Vet rentene er høye, men vet jeg kan klare litt økte boutgifter for en stund.

Problemet er at megler og bank ønsker dokumentasjon på at jeg klarer å finansiere beløpet utover det banken stiller med(lån +mellomfinansiering), og jeg turte ikke si noe om at jeg tenker på forbrukslån, så sa at jeg eventuelt kan få lån fra nær familie.

Lurer da på om det er mulig å ta opp et forbrukslån og oppgi kontonummer til et familiemedlem, som like etterpå overfører disse pengene til min konto? Vil banken si opp boliglånet mitt om de får greie på at jeg tar opp forbrukslån?

Anonym poster: 121be073c8e8757017ed8fc642068508

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig ide. Kanskje du kan låne fra familie eller venner?? Lage en avtale om å betale med god rente etter på et par år eller noe. Bedre å betale 5-8% til en man kjenner enn forburkslån på 15-30% eller havne i gjeldsfella

Anonym poster: 2e76c52520502851474a86f9a9674288

• Liker 2
Skrevet

Aldri, aldri, aldri ta opp forbrukslån for å finansiere boliglån. Aldri.

• Liker 7
Skrevet

Au, nei, det ville jeg ikke gjort.

Men får man forbrukslån på 150 000 uten å stille noe til sikkerhet uten skyhøy rente? Ville tro at for å få forbrukslån til levelig rente (pluss minus 10%) så må man enten stille sikkerhet i noe, eller ha kausjonist.

Dersom du skal stille sikkerhet i en bil eller snøscooter, eller hva det nå er - så ville jeg heller vurdert å selge denne tingen og bruke pengene som egenkapital.

Dersom du skal benytte kausjonist, så ville jeg heller snakket med kausjonisten om å kausjonere for deler av det faktiske huslånet.

- Om du ikke har hverken sikkerhet eller kausjonist og du akter å leve med såpass høy rente på et temmelig stort forbrukslån så NEI. Nei nei nei. Kjøp etter evne, ikke etter lyst. Jeg har venner som har lånt til "pipa" og brent seg veldig, og vil ikke råde noen til å gjøre det du tenker på.

Sett at du får forbrukslån på 150 000 med en gjennomsnittlig rente (jeg søkte bare kjapt på et par forskjellige bankers tilbud) og betaler 12% rente uten sikkerhet i noenting og uten kausjonist... du sier du kan tåle høyere boutgifter. Jeg vet ikke hva boliglånet ditt vil bli på, men dette lånet på 150 000 kan du kvitte deg med på to år, og det vil da koste deg 23 000 kroner i renter totalt. Og lånet vil koste deg over 7000 kroner i måneden. Har du råd til å betale 7000 kroner på toppen av ordinært boliglån/husleie/boutgifter?

Skal du bruke 4 år på å betale ned forbrukslånet på, så betaler du nesten 50 000 kroner ekstra i renteutgifter, og det vil koste deg over 4000 kroner ekstra i måneden.

Dersom du har råd til 4-7000 ekstra i måneden, da ville jeg heller råde deg til å spare 7000 kroner i måneden i ett år, og vente litt med boligkjøp og slått til med ytterligere - og nesten 90 000 kroner rikere.

• Liker 1
Skrevet

Banker krever selsagt dokumentasjon på hvor pengene kommer fra, og tar kredittsjekk og ser dermed at du har skaffet pengene gjennom forbrukslån.

• Liker 3
Skrevet

Det er galskap. Det er en grunn for at egenkapitalen kreves, og kravet er jo blant annet for folk som ikke forstår sitt eget beste.

Dropp denne boligen, finn noe du har råd til eller vent.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Kommunalt lån - snakk med din kommunes boligavdeling. Mye billigere - billigere enn banken til og med - og du kan låne opp til 20 % av boligens verdi.

AnonymBruker
Skrevet

Banker krever selsagt dokumentasjon på hvor pengene kommer fra, og tar kredittsjekk og ser dermed at du har skaffet pengene gjennom forbrukslån.

Kan en bank si opp det eksisterende boliglånet om de får greie på at jeg har tatt opp forbrukslån? Banken har vel førsteprioritet uansett, og sikkerhet i min bolig.

AnonymBruker
Skrevet

Du vil jo ikke få boliglånet uten at du har bekreftelse på de siste 150.000 kr skriftlig.

Anonym poster: 8fa2438fdd5d7db3aef358ee89f24d7e

• Liker 2
Skrevet

Kan en bank si opp det eksisterende boliglånet om de får greie på at jeg har tatt opp forbrukslån? Banken har vel førsteprioritet uansett, og sikkerhet i min bolig.

Hvis du oppgir uriktige opplysninger til banken ved en lånesøknad så kan banken i ytterste konsekvens si opp lånet ditt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du oppgir uriktige opplysninger til banken ved en lånesøknad så kan banken i ytterste konsekvens si opp lånet ditt.

Vel, det er ikke snakk om at jeg har gitt uriktige opplysninger til noen. Har fått innvilget boliglån hos banken, men trenger et forbrukslån utover lån og mellomfinansiering om jeg får tilslaget på boligen.

Er det da ikke viktigst at jeg betjener lånet puntktlig og etter avtalen?

Skrevet

Vel, det er ikke snakk om at jeg har gitt uriktige opplysninger til noen. Har fått innvilget boliglån hos banken, men trenger et forbrukslån utover lån og mellomfinansiering om jeg får tilslaget på boligen.

Er det da ikke viktigst at jeg betjener lånet puntktlig og etter avtalen?

Hvis det er slik at banken har forutsatt at du skal stille med egenkapital (sparepenger eller f.eks. forskudd på arv), og du ikke har opplyst om at denne egenkapitalen vil komme i form av forbrukslån, er det et brudd på forusetningene for lånetilsagnet. I verste fall fall trekker banken lånetilsagnet, noe som kan skape store problemer for deg. Du bør oppgi til banken at du vil stille med egenkapital i form at forbrukslån. Da legger de det inn i beregningene sine. Hvis det er slik at du har god økonomi kan dette gå fint. Hvis banken derimot ser at du ikke vil tåle et forbrukslån i tillegg til den lånrammen du alt har fått bør du ta det til etterretning. Et forbrukslån er DYRT, og 150.000,- i forbruksgjeld er mye. Det vil være en stor utgiftspost i tillegg til boliglån og alle andre utgifter som følger med det å eie bolig + annet nødvendig forbruk.

Skrevet

Kommunalt lån - snakk med din kommunes boligavdeling. Mye billigere - billigere enn banken til og med - og du kan låne opp til 20 % av boligens verdi.

I ts sitt tilfelle tviler jeg på at hun får startlån. Hun skriver at det er mellomfinansiering inne i bildet og dermed så eier hun en bolig i dag. Hadde hun ikke eid bolig fra før så kunne startlån vært et godt alternativ.

AnonymBruker
Skrevet

Mangler 150 000 på å få drømmeboligen, og vurderer å ta opp et forbrukslån for å dekke dette. Vet rentene er høye, men vet jeg kan klare litt økte boutgifter for en stund.

Problemet er at megler og bank ønsker dokumentasjon på at jeg klarer å finansiere beløpet utover det banken stiller med(lån +mellomfinansiering), og jeg turte ikke si noe om at jeg tenker på forbrukslån, så sa at jeg eventuelt kan få lån fra nær familie.

Lurer da på om det er mulig å ta opp et forbrukslån og oppgi kontonummer til et familiemedlem, som like etterpå overfører disse pengene til min konto? Vil banken si opp boliglånet mitt om de får greie på at jeg tar opp forbrukslån?

Du har funnet bolig, fått lån i banken,men du mangler 150.000? Den summen er ingenting for banken å bake inn i boliglånet. Får du ikke låne mere, nå som dere har funnet bolig...så er økonomien skakkkjørt.

Forbrukslån til dette? Er du helt tett i toppen. Du vet hva du må ut med ekstra hver mnd?

Anonym poster: ede382b8995c0ab693c4f134ecae78e5

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er slik at banken har forutsatt at du skal stille med egenkapital (sparepenger eller f.eks. forskudd på arv), og du ikke har opplyst om at denne egenkapitalen vil komme i form av forbrukslån, er det et brudd på forusetningene for lånetilsagnet. I verste fall fall trekker banken lånetilsagnet, noe som kan skape store problemer for deg. Du bør oppgi til banken at du vil stille med egenkapital i form at forbrukslån. Da legger de det inn i beregningene sine. Hvis det er slik at du har god økonomi kan dette gå fint. Hvis banken derimot ser at du ikke vil tåle et forbrukslån i tillegg til den lånrammen du alt har fått bør du ta det til etterretning. Et forbrukslån er DYRT, og 150.000,- i forbruksgjeld er mye. Det vil være en stor utgiftspost i tillegg til boliglån og alle andre utgifter som følger med det å eie bolig + annet nødvendig forbruk.

Jeg ringte for noen timer siden til DnBs kundeservicetelefon, og de fortalte meg at en bank ikke kan si opp et lån kun fordi kunden har tatt opp forbrukslån - men at dersom jeg misligholder lånet er det grunn for oppsigelse.

Det du sier gir liten mening.....altså, banken har da ikke noe med hvordan jeg skaffer ekstra kapital - og boliglånet har uansett førsteprioritet i og med at det har sikkerhet i boligen?

AnonymBruker
Skrevet

Du har funnet bolig, fått lån i banken,men du mangler 150.000? Den summen er ingenting for banken å bake inn i boliglånet. Får du ikke låne mere, nå som dere har funnet bolig...så er økonomien skakkkjørt.

Forbrukslån til dette? Er du helt tett i toppen. Du vet hva du må ut med ekstra hver mnd?

Anonym poster: ede382b8995c0ab693c4f134ecae78e5

Jeg har absolutt ikke noen skakkjørt økonomi, men jeg er skilt og har hovedomsorg for to barn så det er begrenset hvor høyt lån banken vil gi meg. Har ikke studielån eller billån engang, ingen kredittkort eller kreditgjeld, kun boliglånet jeg allerede har hatt i banken og som jeg har betjent utmerket og puntklig de siste fire årene.

Har regnet ut at et eventuelt forbrukslån vil koste meg rundt 2500 kroner i måneden, noe jeg vil klare siden jeg har 11 000 kroner i overskudd per måned etter at lån, husleie, strøm, mat, barnehage, bensin og transportutgifter etc. er betalt.

Skrevet

Hvis du legger fram et slikt budsjett for banken bør du få låne de siste 150.000,- Jeg kan ikke fatte og begripe at de kan nekte deg det når du har 11.000,- igjen etter faste utgifter!

Prøv en annen bank. DnB er "kjent for å være litt vanskeligere enn andre banker" (sitat kunderådgiver sekunder før jeg bestemte meg for å bytte bank ;) )

Skrevet (endret)

Jeg ringte for noen timer siden til DnBs kundeservicetelefon, og de fortalte meg at en bank ikke kan si opp et lån kun fordi kunden har tatt opp forbrukslån - men at dersom jeg misligholder lånet er det grunn for oppsigelse.

Det du sier gir liten mening.....altså, banken har da ikke noe med hvordan jeg skaffer ekstra kapital - og boliglånet har uansett førsteprioritet i og med at det har sikkerhet i boligen?

Jo, banken har selvfølgelig noe med hvordan du skaffer ekstra kapital. Spesielt hvis denne ekstra kapitalen gjør at du får mer lån enn du har økonomi til. Det er også slik at egenkapital skal dokumenteres.

Hvis det er slik at du har boliglån fra før, og siden tar opp forbrukslån, vil de selvfølgelig ikke si opp lånet ditt så lenge det ikke blir misligholdt. Ut fra det du har skrevet tidligere i tråden har jeg gått ut fra at du har fått et finansieringsbevis. Et finansieringsbevis blir gitt innenfor noen grenser. Hvis du ikke oppfyller kravet om egenkapital som er forutsatt i finansieringsbeviset har du et problem. Tar du opp et forbrukslån på 150.000,- uten å opplyse banken om dette lager du kun problemer for deg selv. Det kan være at du klarer å lure banken ved å holde tilbake opplysninger, men da vil jeg si at til syvende og sist lurer du deg selv. Ta heller kontakt med saksbehandleren din og be om at det legges inn i beregningen at 150.000,- av egenkapitalen vil komme i form av et forbrukslån. Har du økonomi til dette vil det ikke være noe problem, men viser det seg at du ikke har økonomi til det bør du ta det til etterretning.

Endret av Alison
AnonymBruker
Skrevet

Jo, banken har selvfølgelig noe med hvordan du skaffer ekstra kapital. Spesielt hvis denne ekstra kapitalen gjør at du får mer lån enn du har økonomi til. Det er også slik at egenkapital skal dokumenteres.

Hvis det er slik at du har boliglån fra før, og siden tar opp forbrukslån, vil de selvfølgelig ikke si opp lånet ditt så lenge det ikke blir misligholdt. Ut fra det du har skrevet tidligere i tråden har jeg gått ut fra at du har fått et finansieringsbevis. Et finansieringsbevis blir gitt innenfor noen grenser. Hvis du ikke oppfyller kravet om egenkapital som er forutsatt i finansieringsbeviset har du et problem. Tar du opp et forbrukslån på 150.000,- uten å opplyse banken om dette lager du kun problemer for deg selv. Det kan være at du klarer å lure banken ved å holde tilbake opplysninger, men da vil jeg si at til syvende og sist lurer du deg selv. Ta heller kontakt med saksbehandleren din og be om at det legges inn i beregningen at 150.000,- av egenkapitalen vil komme i form av et forbrukslån. Har du økonomi til dette vil det ikke være noe problem, men viser det seg at du ikke har økonomi til det bør du ta det til etterretning.

Hei, og takk for svar igjen.

Jeg selv vet at jeg har økonomi til det, og sannsynligvis vil boligen selge for mer enn minimumsbeløpet banken forutsetter. Uansett, jeg vet jeg kunne klart til og med 200 000 mer i ordinært boliglån, men banken jeg har er veldig rigid og ganske urimelige. Kommer uansett til å bytte bank om et halvårs tid, men har holdt meg til denne fordi tiden er litt knapp i forhold til å legge inn bud på boligen jeg ønsker.

Finansieringsbeviset du nevner, om jeg forstår det riktig så er det at banken garanterer for et lånebeløp pluss mellomfinansering tilsvarende det de antar vil utgjøre min egenkapital etter salg av nåværende bolig? Dette er det ikke noe problem å oppfylle, problemet er at jeg trenger et tilleggslån for å kunne komme med et høyt nok bud til å muligens få kjøpt den aktuelle boligen.

Er det selvmål å opplyse alt dette til banken? Vurderer å bruke søsken som "alibi", overføre lånet fra deres konto til min, og opplyse om resten? Vet ikke, jeg har så veldig lyst på denne boligen men banken min nekter de siste 150 000, noe som er urimelig i mine øyne da jeg har vært en eksemplarisk kunde der i hele mitt liv og aldri misligholdt lån på noe vis.

AnonymBruker
Skrevet

Skjer med å ikke bruke Husbanken?

Anonym poster: 9f6714373a8e45dec5957d89b6993cb6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...