Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å slanke meg i begynnelsen av mai, da veide jeg 83 kg (er 166 cm høy) Har klart å gå ned til 77 kg nå. Men føler det egentlig går litt treigt, samtidig som jeg er redd for at jeg går for langt.

Jeg får nærmest panikk av å ikke vite hva jeg spiser inneholder av kalorier, og legger kanskje på 100-200 kcal ekstra enn det jeg finner på nettet. Om det feks står at en liten porsjon med lapskaus inneholder 400 kcal, så regner jeg det om til 600 kcal i hodet, for jeg er redd for at jeg får i meg for mye. Tenker nesten hele tiden på hva jeg har spist/ skal spise, og får skikkelig dårlig samvittighet om jeg takker ja til feks. en pannekake et sted, og regner automatisk at den inneholder 500 kcal (Selv om jeg egentlig vet at det maks er 300 kcal i den) I verste fall så går jeg sulten resten av dagen, om noe kommer ut av min kontroll. Har til og med tatt meg selv i å ville kaste opp etter jeg har spist noe som ikke var planlagt.. men istedet så går jeg sulten resten av dagen.

Er bare 18 år gammel, og er redd for at jeg skal begynne å gå for langt. Venninene mine og kjæresten tenker ikke over hva de putter i munnen, de bare spiser når det passer dem, men på en annen side er ikke noen av dem overvektige heller. Jeg vil så gjerne veie rundt 65 kilo, kunne gå med fine klær uten å føle meg stor i forhold til de andre. Når jeg ser meg selv i speilet så synes jeg ikke at jeg ser SÅ feit ut, men det er når jeg er med andre mennesker eller kjæresten min (som er veldig tynn, men sier han elsker kroppen min), jeg begynner å føle meg stor..

Har også vanskelig for å vite hvor mye mat jeg skal spise, når jeg skal spise osv.. sier jo ikke til de rundt meg at jeg prøver å gå ned i vekt.

Det jeg pleier å spise på en kontrollert dag kan variere mye. Jeg kan godt spise noe usunt, feks et måltid på McDonalds, men da passer jeg for å ikke spise så mye ellers på dagen. Ellers så prøver jeg å spise mest mulig grønnsaker osv til middagen, cottage cheese til feks kveldsmat osv.. Har begynt å drikke pepsi max istedet for vanlig brus osv.. har tross alt gått ned 6 kg. :)

Det jeg lurer på er om noen av dere vet hvordan jeg skal forholde meg til å gå ned i vekt, uten at det blir en stooor del av hverdagen, eller om noen har tips til meg generelt? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å totalt bytte ut all "fast food" med grønnsaker og knekkebrød? Kanskje müsli på morgenen? Gå turer med venninner eller sykle med dem?

I tillegg synes jeg, hvis det passer seg, at du sier i fra til kjæresten din og dine venninner at du er på "slankern" Regner med at de vil respektere deg for dette, og ta hensyn.

Til slutt så hjelper det ikke å bytte ut vanlig brus med Pepsi Max. Dette tror jeg er en brus som er "tilrettelagt" mennesker som har sukkersyke. Drikk vann eller ihvertfall sukkerfri saft.

AnonymBruker
Skrevet

Du høres akkurat ut som meg!! Jeg kunne skrevet det selv.... :-O

Anonym poster: 7d501ca778f671c0a14918f28d4ccd86

Skrevet

Har desverre litt av samme tankegangen her selv.. Eller, har slutta å telle kalorier, men tenker hele tiden på hvor mye jeg har igjen av dagens "kvote" hver gang jeg putter noe i munnen..

Har gått ned 13 kg siden februar og er nå bare 2 kg unna det som var målet mitt, nemlig 65 kg (er 167 cm høy). Meeeen, så har målet plutselig forflyttet seg ned til 60-62 kilo istedet;S

Jeg tror du gjør lurt i å rett og slett prøve å slutte å telle kalorier hele tiden.. Prøv heller å velge sunne matvarer og tenk på DET og du tar ingen skade av å unne deg en sjokoladebit eller 2 på en lørdagskveld altså;)

AnonymBruker
Skrevet

Til slutt så hjelper det ikke å bytte ut vanlig brus med Pepsi Max. Dette tror jeg er en brus som er "tilrettelagt" mennesker som har sukkersyke. Drikk vann eller ihvertfall sukkerfri saft.

Selvfølgelig hjelper det. Klart, det er ikke sunt på noen måte, og veldig skadelig for tennene, og kan føre til søtsug og slikt. Men det har bare 1 kalori, og påvirker dermed ikke vekten.

Anonym poster: 50e7219eea3507e16935da52dddbfb55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg kunne skrevet for et år siden, da jeg veide 48 kg... Fortsetter du slik du gjør nå er det veldig lett for at det utvikler seg til spiseforstyrrelser. Jeg er 169 cm og 19 år gammel, og veide 53 kg da jeg begynte å fokusere på kalorier, fordi jeg rett og slett leste for mye på nett om hva som var rett og galt. Jeg trodde oppriktig talt at det var normalt å spise maks 1200 kcal daglig selv om jeg trente 1-2 timer hver dag, fordi jeg noen steder leste at det var rett.

Men jeg kom meg ut av det, og nå veier jeg 57-58 kg og er kjempefornøyd! Du må rett og slett bare slutte å telle kalorier, eller i hvert fall prøve, og så spise utifra om du er sulten eller ikke, og ikke fordi du kjeder deg, eller trenger trøst. :)

Anonym poster: fa6c545fe2f32bc1f271ab526aef67b9

AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måte som deg, jeg og har ca 10 kg jeg vil ta av. er det eneste jeg tenker på.. kan ikke hjelpe deg så mye, beklager. :(

Anonym poster: 8a354a1bc2db01560f3fcb4a4f4aefc3

AnonymBruker
Skrevet

.. Men tenkt positivt da dere, går i hvertfall ned i vekt dere jeg.. Går bare opp jeg dessverre :tristbla: Er 94 kilo nå og 166 cm høy :O

Anonym poster: e8ee949b5473cde1bb0dc158caf834ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...