AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #1 Skrevet 30. juni 2012 Hvorfor er det slik, at det virker som om det er noe galt med å være b-menneske? Dersom man legger seg seint og står opp seint, blir man sett på som lat, men folk som er a-mennesker blir aldri beskyldt for å være late fordi de legger seg tidlig. Jeg sliter veldig med søvnen, og har forsinket søvnfasesyndrom/døgnrytmeforstyrrelse. Jeg får stadig høre at jeg har "snudd døgnet" og at jeg må snu det tilbake igjen, altså antar folk at jeg sover lenge bare fordi jeg er lat og liker å ligge å dra meg hele dagen. Jeg får absolutt ingen forståelse for at kroppen min er innstilt slik at søvnen kommer sent (og da må jeg jo sove lengre enn de fleste for å få den søvnen jeg trenger), og i tillegg fungerer jeg ikke tidlig på dag. Er det noen her som har en døgnrytmeforstyrrelse den andre veien, dvs at de legger seg unormalt tidlig og står opp tidlig? Opplever dere å få høre at dere bare må lære dere til å være våkne lengre, og sove lengre på dagen? Er det andre her som deler min oppfatning av at det å sove på dagtid blir sett på som latskap? Da mener jeg både de som bare liker å legge seg seint og stå opp seint, og de som ikke har noe valg - slik som meg selv. Anonym poster: a5a36217c90a3e7838ca983780811a89 15
FantasDick Skrevet 30. juni 2012 #2 Skrevet 30. juni 2012 Samfunnet er tilpasset a-mennesker, som det er flest av, og derfor blir den døgnrytmen sett på som "normal". Stå opp tidlig, dra på jobb, husarbeid/aktiviteter, få nok søvn til å stå opp tidlig, dra på jobb... Jeg sliter med søvnen selv, og føler ikke jeg passer inn i resten av samfunnet med døgnrytmen min, men jeg gjør så godt jeg kan for å følge den "normale" rytmen. 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #3 Skrevet 30. juni 2012 Jeg er selv B-menneske, men halve slekten er A-mennesker. Og ja, de får minst like mye tyn som B-menneskemeg De blir ikke populære når de våkner og står opp i 5-6 tiden når vi er på hyttetur, og selv om de mener de lister seg omkring bråker nok til å forstyrre de med "normal" eller B-menneskedøgnrytme. De blir heller ikke populære når de blir trøtte og vil legge seg i 22-tiden. Anonym poster: b9e652f978b54d42af026ec5d50643a8 1
hermoine Skrevet 30. juni 2012 #4 Skrevet 30. juni 2012 Har søvnproblemer selv, men jeg har heldigvis lært meg å holde døgnrytmen så jeg får dratt på skole og jobb:) Noen ganger må jeg legge meg kl 21, for å klare å stå opp dagen etter. Og noen dager må jeg bare stå opp tidlig selv om jeg ikke trenger, og selv om jeg er dødstrøtt og er det resten av dagen, men jeg vet at det hjelper på når jeg skal legge meg på kvelden igjen. Det er bare sånn kroppen min fungerer. Men det ofrer jeg for å klare å få nok søvn! I ferier og sånn sover jeg gjerne lenge da.. Men når folk sover lenge dager de faktisk skulle ha gjort noe viktig, så er jo ikke det så bra.
SmallTalk Skrevet 30. juni 2012 #5 Skrevet 30. juni 2012 Jeg er B-menneske, men er såpass fleksibel på døgnrytme og soving at jeg uten problemer klarer å tilpasse meg døgnrytmen til et A-menneske dersom jeg må. Jeg har ikke noen problemer med å være på jobb kl 7 om morgenen hvis det trengs, men personlig så foretrekker jeg heller å sove til kl 7 og å være på jobb kl 8.30. Og til gjengjeld så liker jeg jo da også å være tilsvarende lenge oppe på kvelden. I helger/ferier så blir det til at jeg holder meg til den døgnrytmen som passer meg best, og det vil si at jeg sover til minst kl 11 og sjelden legger meg før kl 02. Men å snu om på dette når hverdagen kommer, det er ikke noe problem. Cluet er for min del bare å få nok søvn. 1
loffen Skrevet 30. juni 2012 #6 Skrevet 30. juni 2012 Å, jeg er så enig! Jeg har det også slik og får stadig høre at jeg har 'snudd døgnet'. Jeg har jo ikke det! Det er sånn døgnet mitt er. 4
Sweet77 Skrevet 30. juni 2012 #7 Skrevet 30. juni 2012 Hvis det er latskap som er fokuset, så bør egentlig B-mennesker betraktes som mindre late enn A-mennesker. Av denne enkle grunn: B-mennesker trosser hver dag, året rundt, sin naturlige rytme, og gjør den kraftanstrengelsen det er å stå opp, holde seg våken og komme seg på jobb. At de gjør dette er et resultat av ren viljestyrke, og krever alt annet enn latskap. Mens A-mennesker bare gjør det som er naturlig for dem. Ingen big deal. Hva du har fått utdelt fra naturens side handler ikke om latskap. Men å trosse det - det krever det motsatte. 24
Ragnarokr Skrevet 30. juni 2012 #8 Skrevet 30. juni 2012 I samfunnet er det mer godtatt at man har en døgnrytme som har tilpasset seg jobb etcetc. Derfor mange ikke trives med å være våken lenge på natta. Jeg sliter med å få en jevn døgnrytme, og trives best om natta, men hadde for en stund siden en døgnrytme hvor jeg la meg seks på kvelden, og våknet fire på morgenen/natta. Ingen annen døgnrytme har fungert så bra for meg. Akkurat nå har jeg variert mellom å sovne rundt 23-00 tiden og stå opp før 10, og å sovne midt på natta og stå opp rundt 12-13 tia. Synes at det er feil å se på b-mennesker som late, men det er nok fordi man ofte forbinder b-mennesker med late ungdommer som ikke gidder å stå opp. Selvom kanskje noen av disse sliter med søvnen. Om jeg husker riktig har jeg lest at vår opprinnelig døgnrytme for lenge siden (husker ikke alle fakta her, så ikke skyt meg haha) var slik at vi sov i to deler av dagen, altså at man sov i seks tiden på dagen/kvelden, sto opp rundt midnatt, var våken til morgenen, deretter la seg til seks på kvelden. Veeeldig lenge sia jeg leste det haha.
Zzyzx Skrevet 30. juni 2012 #9 Skrevet 30. juni 2012 Ragnarokr: det er vel dette du snakker om? http://en.wikipedia.org/wiki/Segmented_sleep
Gjest ms_kwang Skrevet 30. juni 2012 #10 Skrevet 30. juni 2012 Jeg har en annen vri på min døgnrytme. Jeg fungerer kjempe bra med 4-5 timer søvn, oppe 8-10timer for så å sove 4-5 timer til Jeg blir mer trøtt av å sove 7-8 timer. Men føler meg uthvilt av 12-15 timer søvn når jeg får lov (Som idag, men er syk nå, vondt i halsen!13 timer inatt)
Gjest Stille vann Skrevet 30. juni 2012 #11 Skrevet 30. juni 2012 Jeg skjønner heller ikke det der. Jeg er b-menneske. Legger meg skjelden før 02 og sover gjerne til 10. Jeg syntes jeg får gjort mye mer på kvelden enn jeg gjør på morgenen. På morgenen er jeg gjerne slapp og trøtt. Jeg jobber stort sett kveldsvakter så denne rytmen passer meg egentlig veldig bra. Ser ikke helt hvorfor det skulle være et problem. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #12 Skrevet 30. juni 2012 Jeg er A menneske og har hørt i alle år hvilken trøtting jeg er som vil legge meg tidlig. Jeg trenger generelt mye søvn, minst 8 timer. Samfunnet er lagt opp til tidlig oppe - tidlig i seng. Men det er ikke dermed sagt at B mennesker er late. Anonym poster: bd11ae5a6ff1544af0b18d608240257d 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 30. juni 2012 #13 Skrevet 30. juni 2012 Hvis det er latskap som er fokuset, så bør egentlig B-mennesker betraktes som mindre late enn A-mennesker. Av denne enkle grunn: B-mennesker trosser hver dag, året rundt, sin naturlige rytme, og gjør den kraftanstrengelsen det er å stå opp, holde seg våken og komme seg på jobb. At de gjør dette er et resultat av ren viljestyrke, og krever alt annet enn latskap. Mens A-mennesker bare gjør det som er naturlig for dem. Ingen big deal. Hva du har fått utdelt fra naturens side handler ikke om latskap. Men å trosse det - det krever det motsatte. Noe av det flotteste jeg har lest her på KG. Jeg fungerer IKKE i det hele tatt før etter klokka 10. Kan godt komme meg tidlig på jobben, men jeg sitter som i koma og stirrer tomt fremfor meg og kan glefse til de som prøver å snakke til meg. Tar meg selv veldig i nakkeskinnet for å prøve og gjøre noe og ikke bite hue av noen. Det er tungt som faen. Og jo mer jeg presser meg tidlig på dagen, jo fortere går jeg i bakken. Så om jeg hver bidige dag MÅ være fult skjerpet tidlig på dagen, så går jeg rett i bakken etter en liten stund. Jeg MÅ få sove ut innimellom. Lengen på søvnen spiller ikke så stor rolle bare jeg får sove til tidligst klokka 10. Det er ikke gøy og være slik. Og søvn blir nesten en besettelse for meg, da jeg verner veldig om mitt søvnbehov. Jeg sier nei til morsomme ting bare for å sette av tid til å få sove lenge med jevne mellomrom. 2
Mynona Skrevet 30. juni 2012 #14 Skrevet 30. juni 2012 B menneske jeg og. Jeg klarer å komme meg opp om morgenen for å komme meg på jobb, men det er utrolig vanskelig. For jeg sovner ikke på kvelden. Selv om jeg legger meg tidlig. Og venninnene mine forstår ikke at jeg er nødt tli å sove ut i helgen. Sove itl jeg våkner. Har prøvd å si at kroppen min ikke fungerer tidlig på dagen, men det skjønner de ikke. Er litt irriterende at de tror jeg er lat når jeg ikke synes det er OK å dra hjemmefra kl 8 på en lørdag for å shoppe. Kl. 8 er midt på natta for meg. Jeg ber da ikke de om å finne på noe klokka 3 på natta heller.. Åh, godt å få det ut. 4
Gjest Katten. Skrevet 30. juni 2012 #15 Skrevet 30. juni 2012 Etter en to-fire timers søvn natten, i det siste, så ble jeg meget søvnig av å lese denne tråden. Hva er poenget med å stå opp før klokken 14 uansett? 3
Gjest RompeRusk Skrevet 30. juni 2012 #16 Skrevet 30. juni 2012 Skjønner deg veldig godt, TS. Har selv FSS (Påvist for først ett år siden), og har fått hørt mye negativt med tanke på at jeg ikke klarer å sovne før klokken 3 på natten.. Både at jeg er lat, at jeg ikke klarer å sovne fordi jeg er i for lite aktivitet ogsåvidereogsåvidere.. Men nå har jeg i det minste en diagnose på det, føles godt
Chocoholic Skrevet 30. juni 2012 #17 Skrevet 30. juni 2012 Jeg får høre titt og ofte at jeg legger meg for sent, er et "sovedyr" og har også fått høre at jeg er lat - jeg er altså B-menneske til tusen og kan lett sove til 12.00 på søndager. Jeg får også beskjed om at jeg har snudd døgnet, men som noen over meg påpeker, jeg har jo ikke snudd døgnet når jeg følger min egen døgnrytme... Jeg jobber også mest effektivt med skolearbeid etter klokken 19...og selv om jeg helst vil sove lenge om morgenen (kan bare gi opp å legge meg tidlig, det skjer kun når jeg er syk) så står jeg opp og går på skole i ukedagene og butikkjobb på lørdagen. Og når jeg da avbryter søvnrytmen min 6 dager i uken for å følge a-menneskejobbsyklusen, så er det vel ikke så rart at jeg sover lenge på søndager? 1
Dragonfly84 Skrevet 30. juni 2012 #18 Skrevet 30. juni 2012 (endret) Ååå, for en bra tråd! Det er så irriterende at vi B-mennesker må tilpasse oss de andre hele tida. I tillegg blir det mye mindre effektivt for oss å være på jobb så j**** tidlig, i hvert fall er jeg sånn - jeg får ikke gjort så fryktelig mye fornuftig tidlig på dagen, men litt utpå ettermiddagen, derimot! Da jeg studerte fikk jeg nok mest ut av det jeg gjorde etter klokka seks på ettermiddagen/kvelden. Hodet mitt klarte bare ikke ta til seg så veldig mye klokka åtte om morgenen, og sånn er det fortsatt. Men samfunnet er jo tilpassa A-mennesker, så da må vi rette oss etter dem. Irriterende. A-menneskene har jo en kjempefordel, de er klare i hodet så tidlig på dagen og får utretta masse på jobben, virker smartere enn B-menneskene fordi vi ikke har våkna ordentlig enda, og får gjort mer siden hodet henger med. Og når vi endelig får begynt å gjøre ordentlig arbeid er det snart tid for å gå hjem... ...i tillegg til at de derre A-menneskene som stråler "god moo-orgen!!" klokka åtte om morgenen er fryktelig irriterende Endret 30. juni 2012 av Dragonfly84 3
Chocoholic Skrevet 30. juni 2012 #19 Skrevet 30. juni 2012 ...i tillegg til at de derre A-menneskene som stråler "god moo-orgen!!" klokka åtte om morgenen er fryktelig irriterende Haha nå lo jeg litt har ei i studiegruppa mi som er slik og tiiiidlig en fredag i eksamenstida så satt alle vi andre og var helt utslitt hele gjengen, og hun kommer inn super fornøyd og "gooood mooor-geeenn! Se så fint vær det er ute i dag! Nydelig morgen!" Hvordan går det an å være så jævla glad 7 om morgenen 3 dager før eksamen?!?! Hadde altså ikke våkna helt enda 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 30. juni 2012 #20 Skrevet 30. juni 2012 ...i tillegg til at de derre A-menneskene som stråler "god moo-orgen!!" klokka åtte om morgenen er fryktelig irriterende De skulle hatt grisebank hele forbanna gjengen Imorgen er det søndag og ingen skal vekke meg da. Gleder meg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå