Tante Marie Skrevet 28. mai 2002 #1 Skrevet 28. mai 2002 Er det noen som skal ha dessertvin, og kan noen evt. anbefale noen? Vi skal ha is og varm saus av skogsbær ti dessert.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2002 #2 Skrevet 28. mai 2002 Vi hadde, men husker ikke hva den het.. Spør ette tips på forumet om mat..?? Lykke til. Sender en priv mld når jeg finner ut hva vinen vi hadde het...
Atilla Skrevet 28. mai 2002 #3 Skrevet 28. mai 2002 Spør på Polet, jeg har bare gode erfaringer med de tipsene jeg har fått derfra!
LilleBille Skrevet 28. mai 2002 #4 Skrevet 28. mai 2002 Har fått Asti (Martini Asti) servert flere ganger - helt nydelig - og ikke dyr. Den kan også brukes som musserende velkomstdrikk.12
Cilie2003 Skrevet 28. mai 2002 #5 Skrevet 28. mai 2002 En søt hvitvin eller portvin er det som de fleste bruker til dette. Noen foretrekker portvin, selv liker jeg best en søt dessertvin. (er veldig glad i søt hvitvin ) Av portvin kan jeg anbefale; Sandeman Dessertvin; Chateau Menota, denne er virkelig god!!!, La salle Muscat, mener å huske at denne er god. Eller hvis du vil ha en dyrere variant kan du velge en Sautern (husker ikke stavingen uttales; "såtern") Dette er en rimelig dyr fransk søte hvitvin. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men i Sverige, og også på enkelte båter får man tak i slike hvite viner på halvflaske. Du kan jo kjøpe noen å prøve ut hva dere liker best. Vil du vite mer kan du gå på; http://www.systembolaget.se Her står det VELDIG mye om de forskjellige vinene. Finner du ikke frem så send meg en melding så skal jeg prøve å forklare bedre!! Lykke til med valget, og bryllupet 12
Gjest perle Skrevet 28. mai 2002 #6 Skrevet 28. mai 2002 Vi har kun tenkt å ha kaffe til desserten, vi. Egentlig hovedsakelig fordi vi skal ha en ganske tung sjokoladesessert med både frukt og vaniljekrem, og det er det omtrent umulig å finne en vin til... Men siden dere skal ha is, så burde det jo være mulig. Til is passer det generelt bra med søte musserende, så Marini Asti er ikke så dumt forslag. De fleste italienske spumante-vinene passer visst bra til is.
Cr@sh Skrevet 28. mai 2002 #7 Skrevet 28. mai 2002 Anbefaler: Muscato Spumante... Søt musserende vin for de aller fleste ganer.12
Fakse Skrevet 28. mai 2002 #8 Skrevet 28. mai 2002 Ser at flere her blander mellom muserende viner og dessertviner, noe som er to helt forskjellige saker. Søt muserende vin kan selvfølgelig serveres til dessert, men det gjør den altså ikke til en dessertvin likevel. En vin som er helt nydelig til den typen dessert du beskriver er Wagner Icewine (er ikke sikker på om det er rett stavet), men den er kjempedyr og man får den ikke på den vanlige pollista, muligens heller ikke på bestillingslista. Har bare fått den servert på restaurant. De aller fleste dessertviner er dyre, så dersom du ønsker et rimelig alternativ anbefaler jeg en søt muserende vin. Begge utgavene av Muscato som selges på polet er gode. De inneholder litt mindre alkohol enn vanlige muserende viner, noe som merkes godt på prisen. Ikke å forakte for de som ikke ønsker en "fyllefest"?? Mitt beste tips er uansett å smake på vinen sammen med maten. Smak og bahag er forskjellig, og det er viktig at brudeparet er sikre på at de liker den kombinasjonen de serverer til gjestene! Lykke til 12
fruenge Skrevet 28. mai 2002 #9 Skrevet 28. mai 2002 VI brukte i vårt bryllup en desert vin som heter: Muscat de Beaumes de Venise. Den er bare helt nydelig, synes vi. Den koster omlag 170-200 pr flaske. Jeg personlig liker ikke sherry eller portvin ol litt tyngre saker som noen bruker. Synes og denne er bedre enn de fleste sauternes viner jeg har smakt, som attpå til koster dobbelt så mye. Vin med mindre alkohol som er flott å drikke til dessert er scanavino moscatod'asti, (men den er ikke alkoholfri, og fremstår ikke som noe litt skivpete dårlig etterligning) Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2002 #10 Skrevet 29. mai 2002 Til dessert har du valget mellom: søt hvitvin som f eks en fransk Sauterne, tysk isewein, søt musserende vin, portvin eller søt rødvin som en italiensk valpollicella
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå