AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #1 Skrevet 30. juni 2012 Sikkert ikke den eneste, men ofte blir ferie slik en ikke ønsker. Vi har et hus hvor vi bor hele sommeren. I år ville to av de andre "eierne" komme. Andre dagen av min egen ferie. En hektisk jobb, og trengte noen dager hvile. Da tar jeg det som en selvfølge at andre bidrar. Nei, de var på ferie. Jeg sto hver dag i 14 dager og lagde mat,ryddet osv. De gikk fra matbordet, og la seg på svabergene i solen. Ferien skal nytes. Slappe av. Barn? nei, det er voksne folk. Så hvordan har deres ferie vært? Tar du imot feriegjester, som uttrykker at de har ferie med stor F?? Neste år, skal de få være alene Anonym poster: ab1112e2b05285d672cd1c31ac88d4dd
Gjest Herr Heftig Skrevet 30. juni 2012 #2 Skrevet 30. juni 2012 Hva mener du med "eierne"? hvorfor er det du som må gjøre alt arbeidet?
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2012 #3 Skrevet 30. juni 2012 Tolker det slik at dere deler et feriested/fereiehus, at dere f.eks er voksne søsken som deler. I såfall må du nesten bare lære deg å slappe av, for de forventer vel egentlig ikke servering og full service fra deg? I en lsik situasjon ville jeg smurt meg et par knekkebrød og kokt kaffe, og ikke brydd meg med hvordan de andre ordnet seg (hvis ingen tok initiativ til å snakke om innkjøp, matlaging, vask). Hvis det derimot er ubedte gjester til ditt hjem: da er de jammen frekke!!!! 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #4 Skrevet 30. juni 2012 Noe sier meg du er lett å overkjøre og at du tar på deg oppgaver du ikke trenger. Hvorfor ryddet du etter dem? Hvorfor ikke bare la deres ting stå igjen, rydde opp etter deg selv og så gå ut og nyte sola du også? Jeg er litt sånn at jeg liker å slappe av og "la maten synke" etter et måltid. Så jeg lar ting stå, og så rydder/vasker jeg senere. Om da noen andre har ryddet/vasket i mellomtiden så er det faktisk ikke mitt problem. Da er det et valg de selv har tatt. Anonym poster: 48387ba78e24ba864671030d93fcb6d3 8
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #5 Skrevet 30. juni 2012 Noe sier meg du er lett å overkjøre og at du tar på deg oppgaver du ikke trenger. Hvorfor ryddet du etter dem? Hvorfor ikke bare la deres ting stå igjen, rydde opp etter deg selv og så gå ut og nyte sola du også? Jeg er litt sånn at jeg liker å slappe av og "la maten synke" etter et måltid. Så jeg lar ting stå, og så rydder/vasker jeg senere. Om da noen andre har ryddet/vasket i mellomtiden så er det faktisk ikke mitt problem. Da er det et valg de selv har tatt. Anonym poster: 48387ba78e24ba864671030d93fcb6d3 Veldig enig! Anonym poster: e539859322d95900fca73e419fa987c4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #6 Skrevet 30. juni 2012 TS Jeg er nok lett å kjøre over...som en skrev. Behøver ikke komme inn på eierforholdet osv. De var ikke invitert i den forstand. De skulle være der i utgp. 14 dager senere, men slo seg ned i telt. (helt lovlig) Om du dere bor på samme plass som meg, så vet dere hvor mye regn som har komt den siste tiden. En morgen hang både telt,klær osv på tørk. Ikke mulighet til tørke. Da tok vi en beslutning at de fikk bare komme før tiden. Der og da begynte ferien deres. Jeg dekket frokost til kl 10...ngen dukket opp. Jeg sto og lagde middag til 6 personer......da skulle de ha litt froskost. Det er ikke god plass dder, så vi er avhengi av å ha gode rutiner på måltider,rydding. De satt ute i solen og ventet på middagen. Jeg dekket på osv. Jeg sto igjen med å rydde osv. Vel, har vi oppvaskmaskin der. Den ble instalert pga plassen er liten,men oppvasken satte de på benken. En skriver at jeg kunne ha tat meg et knekkebrød og gitt søren i de. Jeg og min mann har diabetes 1 begge to,vi er avhengi av faste måltider. Jeg kan ikke leve på nekkebrød. Skulle jeg ventet på hva de andre ville ha gjort.....jeg hadde sultet ihjel. Deilig med ferie Anonym poster: ab1112e2b05285d672cd1c31ac88d4dd
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #7 Skrevet 30. juni 2012 TS Jeg er nok lett å kjøre over...som en skrev. Behøver ikke komme inn på eierforholdet osv. De var ikke invitert i den forstand. De skulle være der i utgp. 14 dager senere, men slo seg ned i telt. (helt lovlig) Om du dere bor på samme plass som meg, så vet dere hvor mye regn som har komt den siste tiden. En morgen hang både telt,klær osv på tørk. Ikke mulighet til tørke. Da tok vi en beslutning at de fikk bare komme før tiden. Der og da begynte ferien deres. Jeg dekket frokost til kl 10...ngen dukket opp. Jeg sto og lagde middag til 6 personer......da skulle de ha litt froskost. Det er ikke god plass dder, så vi er avhengi av å ha gode rutiner på måltider,rydding. De satt ute i solen og ventet på middagen. Jeg dekket på osv. Jeg sto igjen med å rydde osv. Vel, har vi oppvaskmaskin der. Den ble instalert pga plassen er liten,men oppvasken satte de på benken. En skriver at jeg kunne ha tat meg et knekkebrød og gitt søren i de. Jeg og min mann har diabetes 1 begge to,vi er avhengi av faste måltider. Jeg kan ikke leve på nekkebrød. Skulle jeg ventet på hva de andre ville ha gjort.....jeg hadde sultet ihjel. Deilig med ferie Anonym poster: ab1112e2b05285d672cd1c31ac88d4dd Ps. Grunnen til at jeg ba de inn, var at jeg tenkte at vi kunne ha det hyggelig, dra på turer,oppleve noe sammen. De var ikke intr. i noe av dette. De har sikkert hatt en topp ferie med hushjelp. Hva de opplevde av ferien? 19 kvadrat med gressplen under en parasoll Anonym poster: ab1112e2b05285d672cd1c31ac88d4dd
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2012 #8 Skrevet 1. juli 2012 Men hvorfor laget du middager og fellesfrokoster? Lag mat til deg selv og la de andre klare seg selv. Du er vel ikke pliktig til å oppvarte noen du ikke har invitert? Men selvsagt, om du disker opp med mat og tar deg av ryddingen uten å klage så er sjansen stor for at folk benytter seg av servicen. Har du tenkt på at det KAN hende de andre syntes du stresset og styrte for mye? Og hva gjelder knekkebrød og diabetes osv: det var vel bare et forslag om å velge litt enklere løsninger enn ting som krever masse kokkelering. 9
Aldrisur Skrevet 1. juli 2012 #9 Skrevet 1. juli 2012 Forstår godt at du er sint TS, men i ditt tilfelle hadde jeg nok vært mer sint på meg selv som lar seg utnytte på den måten, enn på de som utnyttet meg. 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #10 Skrevet 1. juli 2012 jeg hadde laget mat til meg og mannen å latt de andre seile sin egen sjø.... Anonym poster: 9d08ba9dcaa68a29cfc86f197cddcdc3 6
Gjest foremma Skrevet 1. juli 2012 #11 Skrevet 1. juli 2012 Hvis været er såpass at de kan sitte ute i solen på svabergene, kast dem ut på huet og rævva tilbake i teltene sine.
Løvetanten Skrevet 1. juli 2012 #12 Skrevet 1. juli 2012 Det er ikke så lett å kaste noen ut som du først har invitert inn... Leit at det skulle bli som dette TS, men du gjør sikkert ting annerledes neste gang.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #13 Skrevet 1. juli 2012 Om du slutter å leke hotellvertinne, så skal du se at folk slutter å behandle deg som det, også. Anonym poster: 7430fc95a0c9a2f2412a77e21ee6327d 6
Katniss Skrevet 1. juli 2012 #14 Skrevet 1. juli 2012 Antar det er snakk om søsken som deler familiehytte? Syns du virker som en stressende person å være sammen med; alt skal være "perfekt" og på stell. Mat må serveres 3 ganger om dagen, det MÅ ryddes hele tiden, du setter deg aldri ned ett sekund for å slappe av, selv på ferie. Søskenene dine har ikke bedt en eneste gang om å komme til dekket bord, syns nesten det høres ut som dem syns det er mer stress enn glede ved å få mat. Faktisk, er det ingen som krever noen som helst fra deg høres det ut som. Litt typisk marty, tenker jeg. 5
LukaFrost Skrevet 1. juli 2012 #15 Skrevet 1. juli 2012 Faktisk, er det ingen som krever noen som helst fra deg høres det ut som. Litt typisk marty, tenker jeg. Det var stikkordet: martyr. Hvis du ikke vil rydde og lage mat så la det være. Hvis du ikke sier fra kan du ikke komme og klage i ettertid. 5
sivjune Skrevet 1. juli 2012 #16 Skrevet 1. juli 2012 Kan dere ikke bli enige om noe, voksne mennesker som dere er? Spør om det er interesse for fellesfrokost. Bli enige om at middagslaging skal gå på rundgang, evt at en lager middag og en annen vasker opp. Lag enkle kjøreregler på at alle setter inn i oppvaskmaskinen etter seg i stedet for å sette på benken, det taper de maks 30 sek soltid på. Hvis det ikke går bør du nok fire på egne krav, som flere sier. Det går ann å ha regelmessige måltider uten å dekke opp til 6 mann. 2
lillevill Skrevet 1. juli 2012 #17 Skrevet 1. juli 2012 Etter dag en uten oppmøte til frokost og masse rot etter middagen, så hadde jeg blåst i frokosten og fått dem til å ordne seg selv samt vise dem skapene slik at de vet hvor ting er, hvordan de skal sette inn i oppvaskmaskin, og når man burde sette den på og at alle har ansvaret om at ting går inn i skapet også. Når jeg er på hytta til svigers så tar jeg oppvasken uten å bli spurt! Men noen ganger så føler folk at de ikke har nok tilhørighet på hytta til å gjøre dette så da må man rett og slett bare avtale med gjestene om hvem som skal gjøre hva. Det er ikke særlig hyggelig å gå å rydde etter alle andre hver dag. Håper ihvertfall at mannen din gjorde halvparten!
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2012 #18 Skrevet 2. juli 2012 Tolker det slik at dere deler et feriested/fereiehus, at dere f.eks er voksne søsken som deler. I såfall må du nesten bare lære deg å slappe av, for de forventer vel egentlig ikke servering og full service fra deg? I en lsik situasjon ville jeg smurt meg et par knekkebrød og kokt kaffe, og ikke brydd meg med hvordan de andre ordnet seg (hvis ingen tok initiativ til å snakke om innkjøp, matlaging, vask). Hvis det derimot er ubedte gjester til ditt hjem: da er de jammen frekke!!!! Veldig enig! Selv er jeg også litt sånn bedagelig anlagt. Rydder bordet senere når maten har synket litt, husrydding/oppvask til kvelds når sola har gått ned. Kjekt med fellesmiddager av og til men ikke hver dag, så noen dager hadde jeg nok laget noe enkelt til bare oss, og ikke i det hele tatt tenkt på om noen mente jeg burde lage mat til dem også. Derimot blir jeg utslitt av folk som spretter rundt og gjør noe hele tiden, for da føler jeg at jeg må være på høgget hele tiden for å få gjort min del, slik at ikke noen blir sure. Dvs. jeg vet kanskje at det er min tur å ta oppvasken idag, men når noen andre begynner å gjøre det fordi jeg ikke gjorde det fort nok, da blir jeg litt stresset. Det er forresten helt greit hvis de har lyst, men ikke hvis de gjør det bare fordi jeg ikkje gjorde det med en gang, og da viser de gjerne at de er irriterte på toppen av alt. Selv jeg kan faktisk få slike nykker iblant, at jeg må gjøre på noe selv om det egentlig er andres tur, men da gjør jeg det fordi jeg vil, ikke fordi jeg er irritert og vil demonstrere.
Gjest navnelapp Skrevet 2. juli 2012 #19 Skrevet 2. juli 2012 Kva er feil med å snakke saman? Det må vel vere mogeleg å bli einige om eit system? Enten har ein parallelle måltid, eller så avtalar ein ein middagsplan, der ein fordeler oppgåver og avtalar kven som skal handle inn, kven som skal lage og kven som skal rydde opp. Du framstår som ein martyr, ja, og det må vere utruleg slitsomt å vere deg. Du kan ikkje endre andre enn deg sjølv, men du kan invitere til å snakke saman og avtale korleis flyten i huset skal vere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå