Gå til innhold

Mann: Noen tips om en jobb hvor jeg kan jobbe mye og legge meg opp betydelig med penger på kort sikt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann,

Uten å gå i detaljer, så har jeg behov for å finne meg en jobb (eller to), hvor jeg kan legge meg opp betydelige mengder med penger på kort sikt. Tenker kanskje 6-12 måneder og se hvor langt jeg har kommet da.

Jeg tenker ikke på en langsiktig karriere nå og skulle helst valgt skole til høsten, men jeg tror ikke jeg har økonomi til det akkurat nå. Gamle synder må gjøres opp for og penger må spares opp.

Bakgrunnen min er som tømrer med fagbrev og jeg vurderer det som en mulighet, da dette kanskje er det som betaler best. Problemet er at jeg erfaringsmessig ender opp som et fysisk vrak etter perioder med mye jobbing fordi jobben ofte er fryktelig tung fysisk og det er en pris jeg er usikker på om jeg kan betale en gang til, selv om jeg kanskje er nødt til det.

Har litt erfaring fra lagerarbeid, så jeg lurer på om det kunne vært et alternativ, men jeg er usikker på lønn og mulighet til å jobbe mye. Fordelen er at det er mye mindre belastende på kroppen enn å jobbe som tømrer.

For øyeblikket er jeg lokalisert i Oslo, men jeg kan gjerne flytte på meg og kunne til og med vurdert å flytte til Finnmark for en periode om det er det som må til.

Noen jobber med turnus som kunne vært aktuelle?

Jobber med nattevakt? Helgevakter? Regner med de betaler bedre?

Veldig takknemlig om noen har et tips som får meg i riktig retning! :)

Takk! :)

Anonym poster: 1b6725116933d1d511504c230c92e16c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du greier å lande en 100% stilling natt, vil du sannsynligvis få en turnus der du har mye fri. Vanligvis jobber man mindre da, men får mer fri, og samme lønn som en 100% ansatt (man-fre, dagtid).

Da kan du fint ha en deltidsjobb ved siden av, og tjene mer penger. Evt ta ledige vakter på jobben du jobber fulltid, men arbeidsgiver vil sannsynligvis begrense dette noe. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips, drosophilia. :)

Vet du noe om i hva slags jobber man kan jobbe nattevakt?

Jeg har begynt å revurdere om jeg skal prøve meg som tømrer allikevel, da jeg har hørt at lønnsnivået er rimelig brukbart her i Oslo. Har kun jobbet som tømrer en annen plass i landet og der var det ikke så mye å skryte av.

Skrevet

Tror ikke Finnmark er noe å satse på med mindre du har studielån. Greit om man har digert studielån og en jobb som betaler omtrent like lite uansett hvor man jobber i landet, det merkes om man får 40-50k skattefritt (lånesletting) i året. Om man derimot jobber med noe som er vesentlig bedre betalt i f.eks. Stavanger eller Bergen enn i Finnmark så kan vinningen fort gå opp i spinningen i form av lavere lønn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber som nattevakt på hotell og har 206 kr timen, det er med nattillegg og fagbrevtillegg+ et par års ansienitet.

En full stilling her er 7 netter på, 7 netter av. Jeg tar ekstravakter i resepsjonen de ukene jeg har fri, og har også sagt jeg er tilgjengelig for gamlejobben. (Butikk.)

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å få en 100% nattevakt stilling, og så evnt jobbet som tømrer den uka du har fri.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke Finnmark er noe å satse på med mindre du har studielån. Greit om man har digert studielån og en jobb som betaler omtrent like lite uansett hvor man jobber i landet, det merkes om man får 40-50k skattefritt (lånesletting) i året. Om man derimot jobber med noe som er vesentlig bedre betalt i f.eks. Stavanger eller Bergen enn i Finnmark så kan vinningen fort gå opp i spinningen i form av lavere lønn.

Jeg skjønner. Takk for informasjon.

Det var egentlig ikke seriøst, men for å illustrere at jeg er villig til å gjøre et kortsiktig sprell for å komme i mål. :)

Jeg jobber som nattevakt på hotell og har 206 kr timen, det er med nattillegg og fagbrevtillegg+ et par års ansienitet.

En full stilling her er 7 netter på, 7 netter av. Jeg tar ekstravakter i resepsjonen de ukene jeg har fri, og har også sagt jeg er tilgjengelig for gamlejobben. (Butikk.)

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å få en 100% nattevakt stilling, og så evnt jobbet som tømrer den uka du har fri.

Takk for tips. Hvordan liker du å jobbe som nattevakt? Hva gjør du? Er det mye som skjer eller blir det mest å sitte der og passe på i tilfelle noen dukker opp? :)

Jeg har hørt at tømrere i Oslo med mine kvalifikasjoner kan tjene kr 250 som normal timelønn, så det er mulig jeg heller bør satse på det. :)

Skrevet

Ta en tur ut som fisker. Om nevene dine funker så er det MYE penger å tjene.

Skrevet

Ta en runde i Afghanistan

AnonymBruker
Skrevet

Ta en tur ut som fisker. Om nevene dine funker så er det MYE penger å tjene.

Hvem tar man kontakt med for å gjøre det? Må man ikke ha sikkerhetskurs?

Ikke meningen å kapre tråden din, ts, men dette er interessant for flere :)

Anonym poster: d9571b47351211212ae45416c42e99dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt i orden, men jeg har hørt at selv med sikkerhetskurs er det ikke enkelt å få seg jobb som fisker nå om dagen. Så senest et par poster i går på et annet forum med titler som: "10K til den som greier å ordne meg jobb på fiskebåt".

Vedkommende hadde visst prøvd ganske lenge, uten at jeg vet noe om den personen da (som selvsagt er relevant).

Skrevet

Hva med matros på båt? Hør med Color Line/Stena Line/Hurtigruten.

Og f.eks. Taxisjåfør når man er av turnus.

Skrevet

Jeg har noen venninner som jobber med kundeservice på telefon for en bank. De får 300 kr i timen på søndager. Kanskje det er noen callsentere for bank/forsikring som trenger folk på natten, de betaler nok greit ;)

Skrevet

jeg skal ta å sjekke det der, det er neppe nødvendig med sikkerhetskurs for å jobbe på privateid båt. en god venn av meg kom nettopp tilbake fra noen måneders tokt utenfor grønnlandskysten, jeg lover å komme tilbake med svar! :)

Skrevet

Jeg skjønner. Takk for informasjon.

Det var egentlig ikke seriøst, men for å illustrere at jeg er villig til å gjøre et kortsiktig sprell for å komme i mål. :)

Takk for tips. Hvordan liker du å jobbe som nattevakt? Hva gjør du? Er det mye som skjer eller blir det mest å sitte der og passe på i tilfelle noen dukker opp? :)

Jeg har hørt at tømrere i Oslo med mine kvalifikasjoner kan tjene kr 250 som normal timelønn, så det er mulig jeg heller bør satse på det. :)

Jeg liker å jobbe natt, passer min døgnrytme fin-fint. Sover når mann og barn er i bhg og er våken og opplagt når de kommer hjem.

Jeg har en del å gjøre, men hva som må gjøres varierer litt. Det blir noe innsjekk på kvelden og utsjekk på morgenen, men utover det så er det en del støvsuging, rydding++ og lage til frokosten. Og sikkerhets/låserunde.

Resten av tida sitter jeg på pc eller ser tv ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Få deg jobb på svalbard? De betaler lite skatt og samtidig får du en opplevelse for livet :)

Anonym poster: 84541188489aef41fd2f69d5114fa594

AnonymBruker
Skrevet

Godt innspill. Notert! :)

Jeg har noen venninner som jobber med kundeservice på telefon for en bank. De får 300 kr i timen på søndager. Kanskje det er noen callsentere for bank/forsikring som trenger folk på natten, de betaler nok greit ;)

Ikke dumt. Skal undersøkes.

Jeg liker å jobbe natt, passer min døgnrytme fin-fint. Sover når mann og barn er i bhg og er våken og opplagt når de kommer hjem.

Jeg har en del å gjøre, men hva som må gjøres varierer litt. Det blir noe innsjekk på kvelden og utsjekk på morgenen, men utover det så er det en del støvsuging, rydding++ og lage til frokosten. Og sikkerhets/låserunde.

Resten av tida sitter jeg på pc eller ser tv ;)

Høres morsomt ut det. :)

Få deg jobb på svalbard? De betaler lite skatt og samtidig får du en opplevelse for livet :)

Anonym poster: 84541188489aef41fd2f69d5114fa594

Akkurat dette undersøkte jeg for et par år tilbake og det viste seg å være mange andre enn meg som hadde tenkt tanken. Det er visst ikke lett å få seg jobb på Svalbard, men jeg skal definitivt undersøke det. Kanskje det er enklere nå, enn sist. :)

AnonymBruker
Skrevet

Matros på båt?? Uten utdannelsen og erfaring?

Sjekk fakta før du svarer.

Anonym poster: 23d5c5b8b1c6df26bf25a1a1497eaf5e

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å komme deg på et akkord-lag som tømrer? Det er ikke alltid like lett å finne slike akkord-lag, for de som jobber slik er ofte folk som kjenner hverandre og du er avhengig av at det finnes noen jobber med akkord-betaling, men det er ganske gode penger. Jeg vet ikke om du har noen "connections" i byggebransjen eller hva.

Tar du en vanlig jobb som tømrer i Oslo kan du ende opp med rundt 200 i timen, men på et akkord lag kan du ligge på mellom 3 og 4 hundre i timen,

Det er selvsagt fysisk slitsomt, men det vet du sikkert. De gutta jobber av og til som maskiner. Noen løper i stedet for å gå osv. Slik jobbing passer best for unge menn i 20-årene.

Anonym poster: fe31fb07d8e090ef55a10e6fd040ca13

AnonymBruker
Skrevet

En fyr jeg kjenner brukte to år i begynnelsen av tjueårene KUN på å kjøre taxi. Kjørte alt han hadde lov til (i forhold til timebegrensninger), nattkjøring, helgekjøring, og hadde generelt sett ikke noe liv utenom kjøringen.

Etter de to årene kunne han kjøpe seg en leilighet nesten fullfinansiert, og begynne med studier.

Kanskje det kan være noe? Som sagt hadde han null liv utenom kjøringen, men da ble det mye penger av det også.

Anonym poster: 3d09338ed9ea2e40615b24e42f2b387a

• Liker 3
Skrevet (endret)

Matros på båt?? Uten utdannelsen og erfaring?

Sjekk fakta før du svarer.

Anonym poster: 23d5c5b8b1c6df26bf25a1a1497eaf5e

Beklager, skulle formulert meg bedre. Mente naturligvis lettmatros. Man kan jobbe som lettmatros på båt uten utdannelse - jeg vet personlig at to av de tidligere nevte rederiene praktiserer dette. Alt du trenger er sikkerhetskurs og sjømannsattest fra lege. Og erfaring? Det får man jo av å jobbe.

Endret av Chloe-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...