Gå til innhold

Hva kan man ringe og spørre om?


Tusenfryd

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på en jobb som er MIN, perfekt for meg og akkurat den jeg ønsker meg. Sendte søknad på e-post og tenkte glad og fornøyd at jeg skulle ringe denne uken og spørre om søknaden har kommet frem, er lest, sett etc. Må stå litt på nå...

Men denne bedriften da, som har sånn årning i sakene sine at jeg etter to dager fikk brev om at søknaden er mottatt!

Anyway - jeg vil fortsatt ringe dem et par dager etter søknadsfristen (eller før?) og gjøre meg bemerket. Hva skal jeg si? Hva kan jeg spørre om? Tok fra meg den eneste gode ideen jeg hadde... Skjønt et sted som har så god orden, vil jeg gjerne jobbe. Men jeg kan liksom ikke ringe og rose dem for det heller...?

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Dersom det ikke står noe dato i bekreftelsesbrevet de sendte ut om når de beregner inntak for evt intervjuer, kan du jo ringe å takke for rask tilbakemelding og samtidig forhøre deg litt om hvordan prosessen vil foregå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Emy.

Ros dem fordi de svarte kjapt og sjekk videre prosess. Regner de med snarlig avgjørelse eller regner de med å bruke tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt står i brevet! Når søknadsfrister og når de skal innkalle til intervju. Fy søren, så ordentlige! Akkurat sånn det skal være.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Akkurat slik det skal gjøres ja, og ofte er det en grunn for det. Nemlig å slippe en masse telefoner. Jeg ansetter endel folk (kanskje du har søkt jobb hos oss :blunke: )

Vi sender ut brev, umiddelbart etter at vi har mottatt søknaden, og sørger for å få med alt i dette brevet. Vi har gjordt dette mange ganger før, og vet akkurat hva de aller fleste ringer å spør om. Vi forfatter brevet etter dette, i håp om å slippe telefoner.

På de siste stillingene vi har lyst ut, har vi fått nærmere 200 svar, og da er det jammen ikke greit når alle disse skal ringe å stille de samme spørsmåla. Ikke biter vi oss merke i hvem som ringte heller. De som skiller seg ut, er ofte negativt.

Så konklusjonen i dette rotete innlegget er; Hvis du ikke har noe å spørre om, la vær å ringe, jeg mener at det som regel ikke har noen hensikt.

Lykke til med jobbsøking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Enig med SiBa - ring kun hvis du faktisk har noe fornuftig å spørre om. De som ansetter er vanligvis rimelig lei av folk som ringer kun for å ringe. Det at de sender ut et så ryddig bekreftelsesbrev tyder også på det.

Krysser fingrene for deg! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode svar.

Nå lurer jeg bare på én ting... hvordan skal jeg nå klare å få dem til å legge merke til MEG og skjønne at de må ansette MEG...

*tenker at det er vanskelig dette her*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de ønsker seg - er den "perfekte" arbeidstaker. Du mener at jobben er din. Altså må du sørge for å fremheve det som matcher mellom deg og jobben.

Vær så snill - ikke gå i jentefella og nedvurder alle gode egenskaper du måtte ha. Det er lov å skryte litt, og vise at man verdsetter sine egne egenskaper! Vær positiv, og ikke dra frem mulige problemer.

Eks:

"Jeg vil alltid komme tidsnok på jobb, (ok så langt) såfremt det ikke blir masse snø og T-banen står stille" (ikke ok - helt unødvendig)

Alle kan brekke beinet eller få uforutsette hindringer i forhold til jobbutførelsen - pass på at du bare trekker frem det som taler til din fordel.

Husk at alle egenskaper kan være både positive og negative.

eks:

"lett for å komme i kontakt med folk" (kan bety "pratesjuk" - ikke si det!)

"Nøyaktig og grundig" (kan bety pirkete petimeter som ingen utstår - ikke si det!)

"Får god oversikt og ser det store bildet" (kan bety unøyaktig og slurvete - ikke si det!)

Tenk gjennom hva som kjennetegner deg - og tenk gjennom både den positive og den negative vinklingen. Når de spør om "negative sider" - så vinkler du dem positivt.

("Jeg kan være litt opphengt i detaljer, men det jeg leverer fra meg er alltid korrkekt!")

Tenk gjennom hvilke egenskaper en slik jobb vil kreve, og finn ut hvordan du best mulig vil beskrive dine egne egenskaper i forhold til dette. Snakk gjerne med en venninne/kjæreste/foreldre el.l. for å ha noen å spille ball med.

Du kan få spørsmålet "hvordan vil andre beskrive deg" - da er det greit å ha snakket med noen om det!

Når det gjelder fremtreden på intervjuet:

Kle deg i forhold til jobbtype. Ikke for utpreget mht smykker etc, men gjerne noe som viser hvem du er. (Hvis de får inn 15 sortkledde dressmennesker til intervju, er det ok å være nr 16 i en diskret, lilla drakt) Ikke stiletthæler hvis det er en barnehagejobb. Ikke blodrøde, lange negler under noen omstendighet!

Ikke bar mage, for korte skjørt, for kort genser som du blir sittende å trekke i. Husk at du skal sitte - det betyr at du må være komfortabel i klærne selv om du havner i en dyp stol!

Vær presis!!!! Det er bedre å gå rundt i gaten en halv time før, enn å komme hesblesende inn med svetteringer under armene!

Ha med deg alle papirer - og det du har fått/funnet frem om firmaet

Vær forberedt: Hvorfor vil du ha jobben? Hva kan du bidra med? Hvorfor skal de ansette akkurat deg? Hvor er du om 3 år?

Hmmm---det var det jeg kunne komme på i farten (er i jobbsøkerprosess selv, dette tror jeg skal funke for meg, ihvertfall.

Lykke til! Fortell hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Nå bare håper jeg at jeg har skrevet god nok søknad.

Som regel har jeg ikke det... men denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...