Gå til innhold

Lars Andreas Larsen og Team Antonsen

Nala

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på Redaksjon EN. Lars Andreas Larsen møter Kristoffer Schau til debatt om hets av nordlendinger og samer. Skjønner ikke hva som er poenget med å invitere Larsen til et seriøst debattprogram. Han er jo helt unyansert, jo. Han påstår at Team Antonsen driver med hets av nordlendinger og samer, men ærlig talt, Larsen dummer jo ut nordlendingene i langt større grad enn Team Antonsen. Jeg blir flau på vegne av nordlendingene når Larsen uttaler seg som han gjør. Banner og styrer, kommer med irrelevante kommentarer. Blir helt oppgitt, jeg.

Hva mener dere? Er det hets av nordlendinger og samer det Team Antonsen driver med? De parodierer jo andre også, hvorfor henger enkelte seg opp i at nordlendingene får svi? Selv synes jeg det er moro når Harald Eia prøver seg på nordnorsk dialekt. Føler meg ikke hetset overhodet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle akkurat til å starte opp en tråd med samme emne Nala- men du kom før meg :D

Ble helt oppgitt av Lars A. Larssen som baserte 99% av sin argumentasjon på helt usaklige kommentarer og begynte å snakke om Samenes forhold til EU, at det var flekker på Kristophers skjorte og at faren til Kristopher hadde større penis enn Kristopher selv :o

Jeg sitter ikke akkurat igjen med ett bedre inntrykk av nordlendinger etter dette, slik jeg ser det var det Larssen selv som stod for mannskiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nordlending og synes ikke det TA driver med er hets av oss eller samene, eller andre grupper for den saks skyld. Synes Larsen (med flere) virker veldig nærtagende når de kommer med slike utsagn, men det blir også feil å tro at alle nordlendinger er enige med Larsen, for det er vi ikke. Larsen snakker for seg selv, og ingen andre, så jeg synes det blir like feil når andre tror at alle nordlendinger er like nærtagende som ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg og ser på noe annet (ja da, Ungkaren... :oops: ). Men jeg kan levende forestille meg Larssens skjelvende indignasjon når noen tillater seg å karikere folk nordfra.

Han reagerer alltid slik, og det vet pressen å utnytte til fulle! Den "nye" humoren er veldig svart og sarkastisk og har skapt store bølger de siste årene, som kjent. De mer tradisjonelle humorister har kommet med flengende kritikk av de trendy. Og dette nører pressen opp under for å skape/opprettholde skittkastingen.

Dette handler bare om å skape bra TV, saken i seg selv er mindre interessant. Tror jeg. Det gjelder å bruke fordommer for det de er verdt.

I neste omgang blir vel diskusjonen "har folk i nord ingen selvironi?"

I beste Ricki Lake-stil... Men kamuflert som "seriøs NRK-journalistikk."

Tenker jeg.

Ikke vær flau på vegne av nordlendingene, du. Vi har da vel hue til å skjønne at Larssen er "one-of-a-kind..!" Jadda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vær flau på vegne av nordlendingene, du. Vi har da vel hue til å skjønne at Larssen er "one-of-a-kind..!"  Jadda!

Er dessverre ikke alle som unngår å gå i generaliseringsfella. De ser Larssen, og tenker "guri, så teite nordlendingene er" :roll:

Når jeg så denne debatten, så tenkte jeg at media nesten burde beskytte Larssen mot seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så denne debatten, så tenkte jeg at media nesten burde beskytte Larssen mot seg selv.

:ler: Ja, du sier noe der.

Det er noe i menneskenes psykologi det der, at vi vil helst tro det verste. Riktig kose oss med fordommene våre.

Og dette er et kjent fenomen, som TV vet å benytte seg av! Blir flere seere av slikt, da vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Nala sier, jeg forstår ikke helt poenget med å Innvitere Lars Andreas Larsen.

Mannen har jo bodd mesteparten av sitt liv i Oslo og benytter oslodialekt i sin dagligtale.

Hans måte å uttrykke seg på nordlandsdialekt virket mere som en parodi på meg enn det TA presterer.

Larsens opptreden forøvrig i debatten var totalt smakløs. :oops:

Skulle Redaksjon EN ha en seriøs nordnorsk humorist, burde valgt Arthur Arntsen. En seriøs og dyktig mann som landsdelen kan være stolt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlendingene får omtrent like mye "pepper" som trønderne. Jeg antar at nordlendingene reagerer på samme måte som oss, og priser meg lykkelig ovenfor at vi ikke har en sånn tullebukk her i byen.

Ikke for det. Vi har tullinger vi også.

Men de er lite seriøse, og mener ikke alvor. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nordlenning og tok megselv i å bli lettere irritert over TA når de harselerte med nordlendingene. Spes. da de gjore slik narr av han stakkars ordføreren fra Tromsø på Skavland. "Kunnskapsløse idioter" tenkte jeg et øyeblikk. Før jeg fant frem selvironien min fra under sofaen der den hadde gjemt seg ( :oops: ), og tenkte på de andre stakkarene i hele resten av Norge som de også har gjort narr av. Jeg digger jo trossalt det meste av det andre TA gjør. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nordlenning og tok megselv i å bli lettere irritert over TA når de harselerte med nordlendingene. Spes. da de gjore slik narr av han stakkars ordføreren fra Tromsø på Skavland. "Kunnskapsløse idioter" tenkte jeg et øyeblikk.

Vel, vil ikke akkurat påstå at Herman Kristoffersen fremsto som så veldig kunnskapsrik hos Skavlan heller da...

Er forøvrig enig med manji, nordlendingene er på langt nær de eneste TA tar for seg. Hvorfor MÅ det da fokuseres på "hets" av nordlendinger? Det er det jeg ikke skjønner. Jeg mener at Redaksjon EN her konstruerte en problemstilling som ikke er aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt mer selvironi må norldlending tåle. Har intet vondt å si om LAL, men jeg tror det er stolthet og selvhøytidelighet som kommer frem fra gammelkara. En ting er jo den teite dialekteten som de TA snakker, den finnes faktisk ikke i NN. Men hva gjør nå det... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lar Andreas Larsen gjorde med sin innsats i Redaksjon1 i går kveld nordleningene en bjørnetjeneste av dimensjoner!

Skjønner ikke at det er mulig jeg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da bare morsomt. Litt selvironi må man da ha.

Enig. Selvironi må man ha. Så, da gjenstår det bare å få Larssen til å ta seg selv litt mindre høytidelig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Selvironi må man ha. Så, da gjenstår det bare å få Larssen til å ta seg selv litt mindre høytidelig :wink:

Så sant, så sant. I går fremsto LAL som en skikkelig "jålpeis" for å si det på godt nordnorsk. Jeg ble skikkelig flau på hans vegne. Han burde vært beskyttet mot seg selv. <Følger de ikke vær varsom plakeaten i NRK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir så dumt! Herlighet - eg hugsar på 'Åpen Post', der var det ein figur som snakka omtrent min dialekt (tydeleg inspirert av dialekten frå mitt distrikt, blir vel rettare) - nemleg han i 'Norgesmagasinet'. Han var fullstendig dust, dialekten var heilt på trynet, og bygdefolk vart framstilte som intolerante, uintelligente og enkle.

Det falt meg faktisk ikkje inn å bli fornærma av den grunn - det er jo faktisk eit humorprogram, og karikeringa er jo det som gjer det heile så morosamt! Personleg synst eg figurane til TA, uansett dialekt, er svært morosame, men eg ser faktisk ikkje på dei som representantar for nokon landsdel eller folkeslag...

(Og ja, me skjønar at LAL ikkje representerer landsdelen sin særleg godt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skrekkelig morsomt når de tar for seg trøndere. Merk: morsomt når DE gjør det. Det eneste jeg har imot slik humor, er at hele befolkningen havner på en kollektiv herme-bølge. Det er nemlig IKKE morsomt å reise til oslo f.eks. og folk jevnt over kvekker "vart du skræmt no", "ha dæ vækk ditt spøkels, pul itj for småpæng" (hvor kommer forresten den fra?). Det er slitsomt. Stakkars arendøler som får gnagd "pomfritt med tausn ailæn" gjennom ørene. Og nå kanskje nordlendinger. Hvis folk kunne roet ned litt med det, så hadde dette vært 100% uproblematisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ha dæ vækk ditt spøkels' date=' pul itj for småpæng" (hvor kommer forresten den fra?)[/quote']

Jeg tror det er ett gammelt trønderuttrykk som har fått nytt liv med Are & Odin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...