Gå til innhold

til dere som trener hver dag eller(4-5 ganger i uken)

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetra
Skrevet (endret)

Jeg har endelig begynt å trene igjen etter å ha hatt en lang pause. Jeg er for det første lite motivert, det kan gå en uke mellom hver gang jeg trener, men om jeg først kommer meg til treningssentret klarer jeg å gi alt. Men problemet er at jeg blir veldig støl og stiv I kroppen I flere dager etter en økt, da er jeg såpass støl at selv det å gå I trapper er kjempe krevende. Spørsmålet mitt er til dere som trener så ofte, hvordan klarer dere å holde motivasjonen oppe? Og trener dere til tross for at dere er støl eller pleier dere å slappe av til kroppen er ok igjen? Og hvordan kan jeg unngå å bli så støl? Jeg tøyer ut etter hver økt, men dette hjelper visst ikke...

Endret av Vinglepetra
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stølheten vil gå over etter en viss tid. Kroppen vil etter hvert venne seg til å trene flere ganger i uken.

Gjest Janus
Skrevet (endret)

Støle muskler er ikke en presis indikator på om du er restituert eller ikke og ettersom du nettop har begynt å trene igjen, så er det normalt å være VELDIG støl. Dette går over, men du vil typisk merke det igjen etter en pause eller om du begynner å gjøre nye øvelser.

Jeg leser litt mellom linjene og det virker som om du alt nå mangler motivasjon. Om du har tenkt å trene langsiktig, så anbefaler jeg deg å gradvis øke intensitet og volum. Ikke start med 5 blytunge økter i uken.

Å være totalt utmattet er for viderekomne og ikke alltid engang hensiktsmessig for optimal trening. Målet er ikke total nedbryting av kroppen under hver trening. Da blir det ikke noen oppbygging.

:)

Endret av Janus
Skrevet

Det vil gi seg etterhvert som kroppen din blir vant med å trene:) Jeg trener nesten hver dag, og nå får jeg som regel bare gangsperre første gangen jeg prøver noe helt nytt. I starten derimot fikk jeg det ganske ofte:P

Skrevet (endret)

Jeg har gjort det til vane å dra på trening minst 4-5 ganger i uken. 3 økter med oppvarming, styrke og kondisjon, og som oftest 2 rene, kortere kondisjonsøkter. Motivasjonen min handler om det psykiske så vel som det fysiske. Det finnes ingen bedre følelse enn å vite at "idag har jeg trent, og jeg ga alt jeg kunne". Det et utrolig klisjé, og for 2 måneder siden vrengte magen min seg når jeg hørte andre si dette, men nå er "en dag uten trening en dag uten mening" et veldig passende uttrykk for meg, men jeg får ikke panikk om jeg bare får trent 2-3 ganger i uken.

Jeg blir ikke støl lenger, og hadde egentlig kun det problemet de aller første gangene når jeg begynte å trene. Jeg tøyer aldri. Men om jeg var støl ville jeg tatt en roligere økt og ikke fokusert på den støle muskelgruppen. Gjerne rolig kondisjon iditt tempo. Husk å ikke trene styrke på samme muskelgruppe 2 dager på rad! :)

Edit: jeg trener helst så tidlig på dagen som mulig. Setter jeg meg i sofaen eller gjør andre ting er jeg enten for sliten når det et treningstid, eller så blir dørstokkmila altfor lang. Det beste tipset jeg har er å ikke vurdere saken, bare kom deg ut og gjør det!

Endret av Flyndrefanten
Gjest *Maja*
Skrevet

I starten så GJØR det vondt etter en tøff økt, nettopp fordi det er nytt for kroppen. Feilen mange noobs gjør er å vente for lenge mellom hver økt pga. stølheten og da vil det selvsagt ta lengre tid før kroppen venner seg til å bli trent.

I starten da jeg startet å jogge ville jeg skrike hver gang jeg gikk i en trapp, men man må bare fokusere lengre en nesetippen for en vet at på sikt så blir det bedre.

For min del så hjelper det å jogge når jeg er støl. Da løsner kroppen opp og varmen jeg produserer setter også i gang prossessen med å gjøre meg mindre støl.

Stølhet er ikke farlig. Det eneste en skal tenke på om en trener tunge vekter er at det anbefales å dele opp muskelgruppene slik at du får 48 timers restitusjon mellom hver økt. Men det betyr ikke at du ikke kan trene flere ganger i uka, en må bare planlegge et program.

Jeg startet med å løpe 3 ganger i uka(om det det du skal fokusere på) da løpeteknikk var vikrigere en at jeg skulle løpe meg ihjel. Fart og lengre økter kommer når kroppen er vant med det, akkurat som om når du øker med tyngde på vekter.

Nå løper jeg i snitt 5 ganger i uka og som oftest ca. 5 mil. Det tok meg ca. 1 1/2 år og jeg har heldigvis vært skadefri(noe jeg tror jeg kan takke for fordi jeg brukte god tid på å komme i form). Det er også lettere å holde motivasjonen oppe når en ikke starter hardere enn det kroppen klarer, da en lettere da blir utbrent og demotivert for en satte seg for høye mål.

AnonymBruker
Skrevet

det er veldig lite hensiktsmessig å trene 5 ganger i uken, hvertfall viss du ikke er toppidrettsutøver. det holder med 3-4 der minst to er styrkeøkter. Du kan ikke vende kroppen til å restituere seg raskere og da blir 5 ganger i uken fort for mye.

Anonym poster: bf0d312d4fd7fb179867d38e4eec293b

Skrevet

Når man er vant til aktiviteten blir man ikke støl lenger. Jeg trener bortimot hver dag. Men jeg tar meg ikke ut hver dag. Lett jogg en times tid definerer jeg nesten ikke som trening, trenger knapt restitusjon etter en slik tur da kroppen er så vant med det.

Har jeg trent noe nytt, ekstra hardt eller lignende blir jeg selvfølgelig støl. Da går jeg ofte bare en tur, eller løper en halvtime dagen etter. Jeg er enig i det AB over meg sier med tanke på at man må restituere godt for å ha effekt av treningen. Men jeg er uenig i at det ikke er hensiktsmessig å "trene" hver dag. Alle mennesker bør være i bevegelse minst en time om dagen. Men det er ikke nødvendig å ta seg ut hver dag.

Når det gjelder hvordan jeg "holder ut", så er det ikke snakk om å holde ut. Dette er noe jeg liker å bruke tiden min på, som gir meg energi, gjør at jeg kobler av og fører til at jeg er i godt humør. En løpetur er mye mer givende enn en time forran TVen. Man kan kanskje kalle det en slags indre motivasjon i stedet for en ytre. Jeg trener ikke for å bli slankere, for å bli flinkere i en idrett eller for å forbedre formen. Jeg trener fordi jeg liker det.

Gjest Bartenina
Skrevet (endret)

Hehe, sånn var jeg og når jeg begynte for fullt :P Stokk stiv i 3-4 omganger, men jeg dro på trening likevel og utfordret andre muskelgrupper enn de som hadde det verst, og så gikk det seg til når musklene vente seg på å bli brukt. Mitt råd vil være å trene minst to ganger i uka til det blir bedre, så får du legge opp et løp derifra :)

gangsperr ftw!

edit: og jo! Husk å spis rett etter trening, få i deg masse proteiner og tøy til du spyr. Det kan hjelpe :) Og massere, og ikke bli stillesittende rett etter trening, ro ned saaakte :)

Endret av Bartenina
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble også støl i starten. Nå, fire måneder etter at jeg begynte å trene, trener jeg 5-6 ganger i uka og er sjelden støl. Som regel blir jeg støl som følge av styrkeøvelsene, mens med kondisjonsøvelser går det bra.

Man må nok bare venne kroppen til det. Og som noen andre påpeker, dersom man er støl så hjelper det å bevege seg. :)

Anonym poster: 77332cf5160f7b552d33288e20287724

Skrevet

Motivasjonen holder jeg oppe ved at jeg for det meste merker positive effekter av treningen. Hvis jeg ikke drar på trening etter jobb merker jeg ofte at jeg blir slapp/trøtt mye raskere på ettermiddagen mot mer overskudd hvis jeg trener. Jeg trener også mye variert, og har gjerne bare 2 økter i uka hvor jeg virkelig presser meg, ellers kan det ofte gå i et roligere tempo, som f. eks. en rolig gåtur på et lite "fjell" som er i nærheten. Pulsen skal opp, men jeg har ikke noe behov for å presse meg kjempehardt fire dager i uken, nei.

Trener også relativt variert, har et par økter i treningsstudio med styrke og tredemølle, og ellers går det i sykkelturer, svømming eller en gåtur i terreng. Synes sommeren er en herlig tid til å trene siden det finnes så mange muligheter til å være utendørs. Må innrømme at jeg er litt mer pysete om vinteren, og da er som regel motivasjonen lavere også.

Om jeg merker at jeg tømmes for energi fremfor å få energi av å trene så tar jeg en hviledag. Blir sjeldent støl. Unntaket er vel om jeg ikke har trent på en ukes tid eller noe.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Takk for svar og mange gode råd :) Da har jeg bestemt meg for å trene minst 3 ganger uken fremover og legge opp et realistisk gjennomføtbart opplegg. Problemet mitt er at jeg har for store forventninger til meg selv, noe som fører til at jeg krever for mye av meg selv og derfor blir jeg demotivert altfor fort. Fra nå av skal ta det mer med ro og heller tenke mer langsiktig.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg blir skuffa om jeg ikke er støl dagen derpå jeg da. Jeg liker å være støl, fordi det betyr at jeg har jobbet hardt. Men som de fleste her nevner, så blir man ikke støl lenger etter en stund. Untatt om man prøver noen nye øvelser. Derfor liker jeg hele tiden og teste nye øvelser også - bare for å bli litt støl innimellom også.

Skrevet

Jeg "trener"hver dag, i form av at jeg går laaaange turer, gjerne minimum 2 timer pr dag, samt at jeg tar styrkeøvelse for hele kroppen med fokus på mage,bein og rygg ca 1-2 ganger pr uke.

Nå blir ikke jeg kjempesvett og forbrenner massevis av kilo ved å gå turer, men jeg føler at jeg trenger ikke å gå ned så mye egentlig, bare stramme opp, så er vel ikke akkurat direktre "trening".

Hvis man er nybegynner lønner det seg å være i aktivitet så og si hele tiden, ikke bare sett av x antall timer i uka til spinning og styrke, men beveg deg mye ellers og.

Skrevet

Jeg trener 10 ganger i uka og blir støl når jeg springer lengre eller løfter mer enn jeg er vant til. Trikset med å unngå både det å bli lei og sykt støl er vel å variere hva du trener og hvordan.

Skrevet

Liker å være støl jeg;) For meg er det liksom et bevis på at jeg har stått på skikkelig på trening... Og det gjør ofte godt med en liten joggetur for å løsne opp litt dagen etter..

Motivasjonen min er den gode følelsen jeg vet jeg får etter en treningsøkt og resultatene jeg har fått hittil (gått ned 18 kilo).. Jeg trente 4-5 ganger i uka fram til for en måned siden, da begynte jeg å jobbe igjen etter mammapermisjon og det ble litt vanskeligere å finne tid til trening, men har prøvd så godt jeg kan å klare 3 økter i hvert fall..

• Liker 1
Skrevet

Jeg har endelig begynt å trene igjen etter å ha hatt en lang pause. Jeg er for det første lite motivert, det kan gå en uke mellom hver gang jeg trener, men om jeg først kommer meg til treningssentret klarer jeg å gi alt. Men problemet er at jeg blir veldig støl og stiv I kroppen I flere dager etter en økt, da er jeg såpass støl at selv det å gå I trapper er kjempe krevende. Spørsmålet mitt er til dere som trener så ofte, hvordan klarer dere å holde motivasjonen oppe? Og trener dere til tross for at dere er støl eller pleier dere å slappe av til kroppen er ok igjen? Og hvordan kan jeg unngå å bli så støl? Jeg tøyer ut etter hver økt, men dette hjelper visst ikke...

Hei! Jeg trener som regel 6 dager i uka. Jeg trener styrketrening/fitness 4 ganger i uka, er på spinning 2 ganger og i tillegg driver jeg med kampsport. Jeg følger et veldig standard bodybuilder program (for å forklare kort så er det for eks armer en dag, rygg en annen osv.) Når jeg trener det har jeg kanskje 1 dag "hviledag" fra styrketreningen og er ute å løper neste dag da. Ofte er jeg på spinning først en time også trener styrke etter det.

Og det er heller ingen problem å trene neste dag igjen så sant du ikke trener den samme muskelgruppen! Støl skal man være, da vet man at man har trent bra :) Etter hvert blir man jo ikke like støl lengre når man har trent hjemme. Det værste er vel for de som er i veldig dårlig form å skal trene seg opp. Da ser jeg at det er veldig tungt en periode, men man kommer jo i bedre form fort og da går alt lettere. Se på iform.no for inspirasjon eller andre steder meg bilder og sunne holdninger. Tenk på hva du vil oppnå med treningen. Ha bra musikk på øra og ha det gøy på trening. Etterhvert klarer du deg ikke uten! Masse lykke til! Bra du klarer å dra deg selv ut døra! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...