Gå til innhold

Stor forskjell på hannhund og tispe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det stor forskjell i lynne på hanne og tispe? Sånn generelt selvsagt, jeg forstår jo at det er individuelle forskjeller. Venter på min lille, herlige hannvalp i disse dager, og får så mange reaksjoner på at det er nettopp en hanne og ikke ei tispe. Har kun hatt en hund tidligere, da jeg vokste opp, og det var verdens roligste hanne (men han var så sær at han kan nesten ikke telles med :gjeiper: ).

På enkelte høres det nærmest ut som om jeg har gjort en skikkelig bommert, men han er vel ikke dømt til å bli en skikkelig ramp bare fordi han er hankjønn??

Anonym poster: 0b364e0774f3559e3a51e09251501764

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.. Kommer veldig ann på rasen da. Noen har større kjønnsforskjeller enn andre. Jeg har 2 hanner, og kommer ikke til å noen gang ha tispe tror jeg ;)

Hannene er generelt "travlere" i unghundperioden, mye testosteron. Men du vet i alle fall hvor du har dem. Lettstresset i løpetidperioder, ofte litt modigere og derav "tøffere".

Tispene er som regel greie i oppveksten, men kan bli grinete og litt "vanskelig å lese" i løpetid og tiden etter. Kan bli plaget med innbildt svangerskap.

Men som sagt.. noen raser har større kjønnspreg enn andre. Hanner er ikke en bommert. I min mening i alle fall.

• Liker 2
Gjest Cupcakes
Skrevet

Vi har en hann på 15 mnd, noen ganger tenker jeg vi skulle valgt tispe, men så snakker jeg med hun som har søstra og da er det helt greit at min er hann.. :P

Tror du kan finne fordeler og ulemper med begge kjønn jeg.

Gratulerer med valp og kos deg masse med han :)

Gjest _La Femme
Skrevet

Jeg har erfaring med begge deler, og kan absolutt si at det er ikke veldig store forskjeller. Den største forskjellen er kanskje ift. løpetid. Hannen løper etter tispene med løpetid hele året, mens tispene har løpetid bare 2 ganger i året. Ellers kan hannhunder være mer dominant, alt etter rase, men det er ikke gitt at alle hannhunder er det. Jeg har vært borti tisper med samme gemytt, så... Så har du forskjeller ift. størrelse. Hannhunder er ofte mye større enn tispene. Det kan jo være en fordel/ulempe, alt etter hvordan man ser på det.

Skrevet

Får samme reaksjon her, vi har også hanner. Jeg skal aldri ha tispe. Mine hanner er rolige og avbalanserte, de er snille med jenta mi og viser hensyn til henne. De er stabile i humøret begge to, selv om valpen bare er 9 uker gammel :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal aldri ha tispe. Mine hanner er rolige glade dyr, ikke engang puberteten var et problem her i huset :)

Anonym poster: 5977752109183739c5c76aa86dc5a3d0

Skrevet

Ser ikke hva som er galt med hanhunder jeg! Alle sier det er så mye styr. Greit, jeg skal innrømme at jeg blir smågal når tispene i nabolaget har løpetid, men kun pga ulinga hans! Ellers har jeg ikke sett noen spesielle problemer!

Skrevet (endret)

Jeg har hannhund og jeg hadde en skikkelig hard og brutal periode med han fra han var 1,5 år(juni 2011) til han ble 2(desember 2011). Han skulle absolutt ikke gjøre det jeg ba han om og hver gang jeg kom hjem fra trening var jeg så utrolig forbanna på han fordi han ikke hadde hørt på meg å gått å snust på andre ting å blokkert meg ute fullstendig. Men etter jula har han vært helt fantastisk, det har vært som om det gikk opp et lys for han og han er så ufattelig lydig å snill nå :) Det eneste jeg har å klage litt på er markeringen, utrooooolig plagsomt!

Edit: Å med hard og brutal mener jeg ikke vold altså :P jeg mener at det var en veldig tungt å slitsomt :P

Endret av Linn&co
Gjest _La Femme
Skrevet

Jeg kan legge til at jeg har tispe, og trives veldig godt med det. Ønsker meg absolutt ikke hannhund :) Det er noe med hva man er vant med. Det er en smakssak egentlig.

Skrevet

Har hatt flere hunder av begge kjønn, og eneste forskjellen på de jeg har hatt er at tispene gjerne er litt mer lunefulle/humørsyke enn hannene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk også reaksjoner på at jeg valgte hannhund.

Jeg orket ikke tispe med løpetid, så for meg var hannhund perfekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...