AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #1 Skrevet 29. juni 2012 Egentlig så lurer jeg på om dette er noe dere "søringer" vet. Beklager uttrykket søringer, det er ikke ment på en frekk eller stereotypisk måte. Mere som en generalisering for alle dere som bor i sør. Og selvfølgelig min måte å tenke på sør på. Jeg er fra Finnmark skjønner dere. Her er til og med Tromsø i "sør". Før jeg begynner dette innlegget så vil jeg påpeke at en av mine bestevenner en av samisk etnisitet, og mange av mine andre venner og venninner er også etniske samer. Min bror jeg også gift med en same. Dette er folk du ikke kan skille ut som samer(du kan velge selv om du synes det er bra eller dårlig), men de er likevel stolte av kulturen sin og kofta er på i alle sammenhenger som den skal brukes i. Jeg er glad i disse folkene, men det finnes mye rasisme ute å går. Og nei, ikke bare mot samene. Også mot vi som er født norske. Og jeg personlig synes ikke det er så rart. Det synes heller ikke de som er ovennevnt. Jeg skal fortelle deg grunnene til det her. Jeg som lever og bor her oppe vet at det det finnes forskjellige typer samer. Akkurat likedan som det finnes forskjellige typer nordmenn. Derfor ser jeg at det er feil av meg å sette dette opp mot hverandre, som i overskriften "Samer og Nordmenn". Men jeg må minne på at denne tråden er startet opp under temaet "skråblikk og generaliseringer". Vær vennlig og les det jeg akkurat har skrevet godt nok, slik at du forstår at dette på ingen måte gjelder alle som er samisk født. Takk for det Men noen(vær så snill å legg merke til at det står noen og ikke alle ), samer er ikke lette å ha med å gjøre på noen som helst måter. Jeg har over de siste årene utviklet et lite sinne mot denne delen av samene. Det samme har ogs den andre delen av samene. De har fått så altfor mye makt. Ikke misforstå meg nå, selvfølgelig skal de ha samme rettigheter som vi har. Og selvfølgelig skal de få ekstra løyve til å kjøre snøscooter/atv på fjellet når de gjeter rein. Men etter det synes jeg (og andre) at det skal stoppe. Jeg kan dra inn noen eksempler fra når jeg gikk på vgs. Ganske mange av oss har ikke mye penger i den perioden, og jeg håper det kan være noe vi alle er enige om. Likevel får samene 6000kr ekstra i stipend for hvert semester. Hvorfor, spør du? Fordi de er samisk. Jeg hadde forstått det om det var en generell enighet om at de er fattige. Men mange samer lever i like hjem som meg og deg, og vist du har en rein flokk så har du i alle fall penger nok. Jeg personlig synes ikke at du skal få ekstra penger bare pga din etnisitet. Noe annet som er, er også det når vi skulle videre på skole. Jeg hadde et brennende ønske om å bli ***** engang i tiden. Det samme hadde min samiske venn. Jeg hadde et snitt på 5,5 og kunne ikke håpe på mye, husker ikke på hva inntaket lå på men jeg kom i alle fall ikke inn. Det gjorde min samiske venn med et snitt på 5. H*n kom inn på samisk kvote. Vi har studert side om side med de samme vilkårene i 3 år. Jeg er glad for h*n, men jeg synes ennå at det smaker litt bittert. Denne personen synes også at denne ordningen burde forkastes, selv om h*n selvfølgelig var fornøyd med å ha kommet inn. Her oppe gleder vi oss alle til å ta snøscooter lappen. Det er det største med å endelig bli 16.(og 18, for da får du kjøre en med større motor). Men her om dagen kom min brors sønn på 14 år hjem å sa at han trengte ikke å ta lappen for å kjøre snø scooter(mener da min bror som er gift med en same). Og det var fordi at han hadde hørt at samer kan kjøre så mye de vil, til og med uten hjelm. Så lenge de hadde same hua, tau og en kniv på seg. Han sier jo bare han skal gjete reinen i område, eller lete etter savnet rein. Dette er dessverre sant, og mange praktiserer på denne måten. Politiet vet jo ikke heller hvor reinen er, og de skal ikke bry seg med det heller for samene har jo et helt eget rein politi. Det er faktisk de (som korrupte samer) som gjør slik at alle med samisk bak rund kan kjøre fritt, hvor de vil og når de vil. Min nevø fikk selvfølgelig ikke gjøre dette. Noe annet er også at av en eller annen grunn så føler jeg også at man skal være forsiktig rundt denne gruppen samer. Jeg har et inntrykk av at de er "viktigere" en oss, og at vi bare skal holde munnen. Mange ganger føler jeg at jeg befinner meg i USA, hvor du kan saksøke folk for alt mulig. En kjent frase her oppe er;" Jeg skal ha erstatning!". Engang var kjæresten til en venninne av meg overstadig beruset i et bursdagsselskap. Vi sto utenfor å ventet på taxi, mens vi hadde lagt han inne på en benk i stabilt sideleie. Da taxien kommer går jeg og en kompis av han inn for å hente ham. Der har en felles bekjent av oss satt i full gang med å kysse på den bevisstløse vennen vår. Hun holdt enda på med å kle av han klærne. Jeg stormer til å roper at hun skal reise til helvetet bort der i fra. Hun ville ikke fjerne seg, og det endte med at jeg kalte henne en desperat hore før vi fikk dratt han ut derifra. Neste dag hadde jeg 10 meldinger på facebook. Ingen var fra henne selv, men fra hele familien hennes som kalte meg både ditten og datten og at jeg bare kunne vente meg! Jeg svarte aldri på noen av meldingene, da jeg synes dette var i det drøyeste laget. Men de kom enda inn, og til slutt begynte de å ha telefon terror mot meg. Da det var gått en uke fikk jeg att på til et brev fra politiet om at jeg var blitt anmeldt for ærekrenkelse og at jeg måtte komme til avhør. Erstatning var også nevnt. Jeg nevnte alt dette for politiet, og etter det hørte jeg ikke noe. Jeg anmeldte ikke selv den gangen, fordi jeg synes at politiet har viktigere ting å gjøre en å bry seg med ord klammeri. Kjæresten til venninnen min prøvde å anmelde dette, men når han ikke husket noe gikk ikke saken langt(Til tross for at vi hadde sett det.) Over til et annet tema. Vist du er i sosialt samvær med andre, så tar i alle fall jeg det som en selvfølge at alle snakker samme språk. Det gjør ikke alle andre og jeg må si meg lei av å sitte på julebord å ikke skjønne noe av det de rundt meg snakker om. Det synes jeg er normal folkeskikk. Jeg har forståelse vist det er private ting, som;"Jeg tror jeg blødde igjennom trusen", eller "Nå tror jeg diareen kommer tilbake for fullt!" . Men å sitte en hel kveld ved siden av noen du skal "team-builde" med uten å skjønne språket er litt bortkastet. (Alle kan norsk, vist du plutselig lurte.) Dette har dessverre ført til en del rasisme begge veier, da noen samer er også flink til å påpeke disse forskjellene og at vi ikke har noe vi skulle ha sagt når det gjelder deres villmark kjøring eller ekstra stipend.Ærlig talt, så tror jeg ikke staten vet hva det er som foregår her oppe. Nå på slutten, så du husker det; Dette gjelder ikke alle Jeg velger også å være anonym i denne posten, rett og slett fordi at jeg på forhånd kan tenke meg at jeg får harde svar, og det at jeg allerede føler jeg har sagt for mye om meg selv ved å formidle hvilket fylke jeg er i fra. Anonym poster: 2d53c4eb943d26d7b848e0b3ba2fa449 2
Tabris Skrevet 29. juni 2012 #2 Skrevet 29. juni 2012 Min samboer er fra Finmark, og etter å ha vært på besøk i hans hjembygd flere ganger har jeg selv fått høre litt av hvert om "de jævla samene". Jeg forstår veldig godt at det føles surt å bli forbigått av samekvotering når det gjelder studieplasser, jeg hadde nok også følt meg urettferdig behandlet der. Jeg kan tenke meg (uten at jeg vet dette sikkert) at samene er underrepresentert når det kommer til høyere utdanning, og at dette er en måte å høyne antall samer med høyere utdanning. Skal man ha en slik kvotering, så bør den i det minste gå på samme snitt. Dvs, at hvis to har samme høye snitt, så kan samen komme inn foran. Ikke hvis han/hun har lavere snitt. Jeg tror noe av problemet er at samer har blitt svært dårlig behandlet av oss tidligere, da de ble nektet å snakke eget språk, nektet å gå med egne klær og ble tvangsassimilert for å bli "norske". Dette førte til at de har fått et dårligere utgangspunkt enn nordmnen, og de blir dermed nå favorisert både for å gjøre opp for gammel urett og for å gi dem den ekstra fordelen de trenger for å jevne ut forskjellene vi selv har skapt. Og siden samer bare er mennesker, de også, så finnes det også samer med "mye vil ha mer"-mentalitet, og som bevisst utnytter systemet for å karre til seg det de kan. Kombinasjonen av disse elementene gjør at noen nordmenn får en del negative erfaringer med samer, og rasismen og mistilliten blomstrer. Veldig synd. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #3 Skrevet 29. juni 2012 Min samboer er fra Finmark, og etter å ha vært på besøk i hans hjembygd flere ganger har jeg selv fått høre litt av hvert om "de jævla samene". Jeg forstår veldig godt at det føles surt å bli forbigått av samekvotering når det gjelder studieplasser, jeg hadde nok også følt meg urettferdig behandlet der. Jeg kan tenke meg (uten at jeg vet dette sikkert) at samene er underrepresentert når det kommer til høyere utdanning, og at dette er en måte å høyne antall samer med høyere utdanning. Skal man ha en slik kvotering, så bør den i det minste gå på samme snitt. Dvs, at hvis to har samme høye snitt, så kan samen komme inn foran. Ikke hvis han/hun har lavere snitt. Helt enig med deg om at det kunne vært en bedre ordning. Vet det er slik de praktiserer det ved lege/sykepleier ansettelser el. Da er det slik at vist to er likestilt så kommer den samisktalende først. Det kan jeg akseptere uten og blunke for man trenger jo selvfølgelig samisktalende fag folk. Jeg tror noe av problemet er at samer har blitt svært dårlig behandlet av oss tidligere, da de ble nektet å snakke eget språk, nektet å gå med egne klær og ble tvangsassimilert for å bli "norske". Dette førte til at de har fått et dårligere utgangspunkt enn nordmnen, og de blir dermed nå favorisert både for å gjøre opp for gammel urett og for å gi dem den ekstra fordelen de trenger for å jevne ut forskjellene vi selv har skapt. Jeg skjønner denne delen også, men er det riktig? Selvfølgelig trenger de oppreisning,og det har de fått. Men hvor lenge skal dette vare? Samene er godt integrerte borgere i samfunnet, og det er ingen forskjell behandling lengre. De har samiske barnehager og samiske skoler. På alle trinn fra barneskolen til vgs blir samenes nasjonaldag feiret hvor hele eller halve dagen blir viet spesielt til det. Vist etniske samer vil ha fri den dagen får de det. Det er ingen ting som skiller oss lengre. Vi er alle likemenn. Og siden samer bare er mennesker, de også, så finnes det også samer med "mye vil ha mer"-mentalitet, og som bevisst utnytter systemet for å karre til seg det de kan. Kombinasjonen av disse elementene gjør at noen nordmenn får en del negative erfaringer med samer, og rasismen og mistilliten blomstrer. Veldig synd. Dette kommer nok til å bli et økende problem med tiden, da barn også har lært seg at de er "spesielle" og har rett til mer en vi har. Veldig tragisk. Anonym poster: 2d53c4eb943d26d7b848e0b3ba2fa449 1
Plastaroma Skrevet 30. juni 2012 #4 Skrevet 30. juni 2012 Jeg er helt enig med deg TS. Jeg er fra Troms, og mange samiske familier har sommerbeite her i området. (Eller reinene deres har det.) Men jeg opplever der er en forskjell på norske og svenske samer. De norske turer fram og tar seg til rette. Har opplevd at de har klippet opp gjerder til dyrket mark for å la reinen passere over, i stedet for å gå rundt. Og det er ikke mye igjen som minner om dyrket mark når x antall tusen rein og en drøss med ATV'er har passert. Men samene som hadde gjort det ropte høyest om rettigheter, så det skjedde ingenting i den saken. (Marken var langtfra nyetablert.) Og erstatning kreves hele tiden, ja, måtte smile litt da jeg så du nevnte det. De svenske samene som også har samelandsby her om sommeren har en helt annen måte å føre seg på. De vil løse saker uten å lage konflikter, og har en holdning som viser det. Hvis de oppdager at de har gjort en feil, så tar de direkte kontakt med dem det gjelder for å ordne opp i det. Ikke som de norske, som venter til det blir oppdaget og så tar fram utestemmen og roper RETTIGHETER og rasisme. Det virker ikke som de norske samene har hørt om ordet samarbeid, eller fellesskap. Det dreier seg kun om deres rettigheter, og vi fastboende er plassert her kun for å være til irritasjon for dem. Og rasismekortet blir dratt hver bidige gang det er konflikter. Jeg forstår ikke helt hvordan vi kan være rasistiske mot de norske samene, og aldri mot de svenske, for de er av samme folk. Jeg tror de norske samene ville hatt mye å lære av de svenske. Må bare presisere at jeg her ikke mener absolutt alle norske samer, jeg snakker kun om de jeg kjenner til, og som holder til i mitt nærområde. Og ja, det finnes kjempegreie folk blant dem også, det er bare det at det ikke er de som høres når noe oppstår. Det ble gjort stor urett mot samene, og det er ikke så veldig lenge siden heller, så jeg kan på en måte forstå at de har en trang til å hevde seg. Men de kan ikke fortsette å være bitre på oss som har kommet til etterpå, jeg føler meg ikke over en same i rang, men det føles som de skal ha meg å være under dem. 2
Gjest meh Skrevet 16. juli 2012 #5 Skrevet 16. juli 2012 Helt enig med deg TS, var faktisk ikke klar over at diskrimineringen, forkledd som "positiv særbehandling" er så utstrakt. Det at det har blitt ført en diskriminerende politikk mot samer tidligere legitimerer da ikke en lignende politikk rettet mot ikke-samer. Eneste dette skaper er grobunn for hat og splittelse. Samme med sametinget, samer har mye enklere for å påvirke politikken enn ikke-samer, med andre ord så er ordet til en same verdt mer. Utelukkende på grunn av etnisitet.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #6 Skrevet 16. juli 2012 Samer er nordmenn.. Anonym poster: 2f3ffb52231f6612878fcb0ac077a019
Gjest meh Skrevet 16. juli 2012 #7 Skrevet 16. juli 2012 (endret) Samer er nordmenn.. Tydeligvis så er de mer en nordmenn, deres ord innen politikken er verdt mer og de har langt flere rettigheter enn de som ikke er født med "rett etnisitet". Eneste forskjellen mellom dette og annen diskriminering er at dette er kamuflert under et ord med mindre negativ konnotasjon, "positiv særbehandling". Skal dette være tillatt, så er det vel rett og rimelig at private også skal få diskriminere på bakgrunn av etnisitet? Like ille. Endret 16. juli 2012 av meh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå