Gå til innhold

Tips til selskapsmat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha selskap snart, for fjorten personer. To er barn, tre er over femti og resten er mellom tredve og førti.

Dette er på en lørdag. Hensikten med selskapet er at alle fjorten, som jeg kjenner veldig godt, skal bli kjent med hverandre.

Men hva i granskauen skal jeg servere?

Det må være noe som ikke tar altfor lang tid, og som de fleste, inklusive han særingen på godt over femti som jeg kaller pappa kan spise.....

Alt med løk og hvitløk er fullstendig utelukket. Salat er utelukket. Alt som har pepper eller chilismak er utelukket. Alt av kyllingfilèt er utelukket. Alt av sopp er utelukket. Det må passe til vin (rød og hvit)

Kom gjerne med tips, og gjerne kake eller dessert tips også......

Videoannonse
Annonse
Gjest Primula
Skrevet

Koldtbord?? Der finner jo alle noe de liker. Men det tar kanskje litt tid. Fordelen er jo at det meste kan lages god tid i forveien. Er det interessant kan jeg godt komem med tips til hva som kan være med. :P

Og dessert? sjokolademousse! rett og slett fordi det er så innmari godt :D

Gjest Carmelita
Skrevet

Dette var vanskelig...

Hva med en stek? Med forskjellig typer tilbehør?

Skrevet

Hmm, hva med å lage 2-3 gryteretter på forhånd (kan gjerne lages lenge i forveien, fryses og så varmes opp den dagen det skal spises). Så kan du ha en med alt mulig i, og 1-2 litt mer spesielle uten kylling, løk og alt det du nevnte. Så kan du ha kokt ris/poteter og kanskje loff/baguetter med smør til, og gjerne en liten grønn salat hvis noen vil det.

Skrevet

Lasagne liker vel de fleste? Du er jo ikke nødt til å ha hvitløk i den.

Det er faktisk ikke så mye arbeid heller hvis du lager kjøttsausen og den hvite sausen dagen før.

Skrevet

Ost, masse ost, druer, selleri, pærer, epler, kjeks -

eller

raclett-mat?

Skrevet

Jeg pleier å lage en god gryterett fra bunnen. Denne er mild og fin, men med mye smak, og den kan varieres etter hvem som skal spise den.

Jeg bruker svinekjøtt, kjøper gjerne stek på tilbud, og skjærer opp.

Så surrer jeg dette med løk (kan selvfølgelig sløyfes, eller rifles slik at sære barn og voksne ikke ser den. Har lurt mange med det). Krydrer etter smak. Jeg bruker selvfølgelig hvitløk, men det kan fint sløyfes. Så hiver jeg bare fløte over, og lar det står å putre. Har oppi alt som jeg føler folk, eller som jeg vet at folk liker. Bruker ofte vannkastanjer, brokkoli, minimais etc. Dette er i litt store biter, slik at det er enkelt å plukke bort. Koker god ris (mao ikke hurtigris) og har godt brød (gjerne hjemmebakt) og salat til.

Dette er bankers, har ennå ikke servert dette til noen som ikke har falt for det.....

Skrevet

Glemte dessert; is med lune bjørnebær. Kjempegodt for alle. Barna elsker is, og bjørnebærene gjør det litt mer voksent.

Skrevet

Kjenner problemet med sær familie. Du kan servere røkt skinke eller lammelår og servere ferskt, hjemmelaget brød (loff) og waldorfsalat. Hvis noen ikke vil ha waldorfsalat, er det greit, for røykt kjøtt og godt brød liker de aller fleste. Du kan evt. utvide sortimentet med små kjøttboller, coctailtomater og ost i terninger. Evt. kyllinglår og potetchips. En god sennep til kjøttet og litt mer grønsaker med en god dressing til de normale (det er vel noen av dem også, får jeg håpe..)

Gryterett har jeg servert for første og siste gang til slike folk, for særingene plukker ut det de vil ha og lar det andre ligge, og det er mildt sagt irriterende. Hvis du likevel vil lage det, kan du mose de kontroversielle tingene (f.eks. løken) med en stavmikser slik at smaken er der, men de ikke oppdager hva de spiser. Fungerer som regel veldig greit- men det forutsetter at du vet om de ikke tåler ting eller bare ikke vil ha dem.

Dessert er jo enklere. F.eks. ville det forundre meg mye om ikke de fleste likte en osteiskake eller en vanlig iskake.

Skrevet

Er dette en avart av kjøttflisdebatten :hoho:

På tross av at jeg er på kjøttflis-laget foreslår faktisk jeg også koldtbord men i mer tapas-stil.

Da kan du ha noen kyllingvinger, noe reker, noen reker i hvitløk og chili (nam) noen spanske kjøttboller, pastasalat, råstekte potetbåter, annen god salat, tomat og mozzarella. Med loff eller et annet godt brød til blir alle lykkelige barn og sære gamle menn inkludert.

Eller.. kalkun... passer til mange og er godt

Eller bacalao... kjempegodt og lett å lage til mange.

Eller raclette... da kan man ha flere typer kjøtt og grønnsaker så kan folk steke det de vil ha selv.

Skrevet

Forresten så tipser jeg mest om raclette for det er så sosialt at man blir lett kjent.

Skrevet
Forresten så tipser jeg mest om raclette for det er så sosialt at man blir lett kjent.

:enig:

Skrevet

Raclette til fjorten blir litt drøyt syns jeg.....

Ellers er det mye som ser godt ut her men som også er jobbigt.....

Tar gjerne i mot flere tips!! :D

Skrevet

Hva med ovnsbakt ørret/laks med poteter, agurksalat og smør/fløte saus?

Det liker vel de fleste, og er lett å lage til mange. Også passer det til hvitvin, ihvertfall.

Piglet

Skrevet

Kalkun er et godt forslag. Da lager du tilbehør fir enhver smak, enkelt eller mye, alt etter som du har kapasitet og ork og tid ogsånn - fævveln lager jo seg selv...

Skrevet

Nå føler jeg meg vanskelig assa.... :oops:

Men jeg har servert kalkun de siste gangene de har vært her.....

Skrevet
Nå føler jeg meg vanskelig assa.... :oops:

Kjære deg, det er jo ikke DU som er vanskelig, det er gjestene dine :wink: !

• Liker 1
Skrevet

Hva med lammestek da? Det er kanskje ikke så utooolig oppfinnsomt, men veldig godt, og den lager seg selv i ovnen.

Du trenger bare litt grønnsaker -ovnsstekte sammen med potetbåter kanskje- og en god saus til.....

*Lisa*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...