AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 Da mener jeg overvektige personer som sitter og klager ovet at de er tykke, mens de sitter med potetgullposen i den ene hånden og sjokoladen i den andre. Spiser bare drittmat, gidder ikke å trene, og klager over at de tydeligvis har gener som gjør at de ikke går ned, uten å ha prøvd. Meninger? Anonym poster: 818f70f9223f37db41f443c2c9f13463 1
JaneD Skrevet 29. juni 2012 #3 Skrevet 29. juni 2012 er så lei av hetsen mot overvektige. kan ikke folk få lov til å være tynne, tykke, normale, hvite, svarte, grå?? jeg blir så sur av alt drittslengingen.. :angry: 25
ini Skrevet 29. juni 2012 #5 Skrevet 29. juni 2012 Nei, jeg har ikke noe imot dem som personer, men jeg har liten forståelse for at de ikke tar bedre vare på seg selv. Jeg ser på ingen måte ned på dem, men lurer av og til litt på hva som får noen til å bevisst leve usunt og ta usunne valg. 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 29. juni 2012 #6 Skrevet 29. juni 2012 Nei. Eller? Jeg vet ikke... Har aldri sagt ifra når de gafler i seg. Er visst veldig mange som gjør det, for jeg får høre at de synes det er så bra at jeg ikke dømmer dem. Kanskje noe folk burde tenke over? De vet nok selv at det er fryktelig usunt. Dessuten ligger det ofte psykiske plager bak. Det samme gjelder den andre veien. Når man er for tynn, så er det mas om maten. 2
Gjest Søgni Skrevet 29. juni 2012 #7 Skrevet 29. juni 2012 (endret) Jeg ser nå mennesker i alle fasonger rundt meg jeg, da. Ikke merker jeg noe til at de har vansker med å "gå rundt" heller. Jeg tror det må være den ekstreme ytterkant du mener her, når du nevner overvektige som nesten ikke klarer å gå på grunn av vekten sin. Men for å svare på spørsmålet: Nei, jeg har ikke noe imot overvektige. Hvorfor skulle jeg det? Det skal litt mer til enn overvekt før jeg får et problem med et menneske. Dessuten hører jeg oftere ironisering over overvektige som "sitter og spiser potetgull og sjokolade mens de klager over at de ikke klarer å gå ned i vekt pga gener" enn jeg hører overvektige faktisk si det. Det er selvfølgelig synd hvis noen tror de ikke klarer å gå ned i vekt, eller har problemer med det, men jeg lar meg ikke provosere eller noe. Endret 30. juni 2012 av Bond 5
ini Skrevet 29. juni 2012 #8 Skrevet 29. juni 2012 Nei. Eller? Jeg vet ikke... Har aldri sagt ifra når de gafler i seg. Er visst veldig mange som gjør det, for jeg får høre at de synes det er så bra at jeg ikke dømmer dem. Kanskje noe folk burde tenke over? De vet nok selv at det er fryktelig usunt. Dessuten ligger det ofte psykiske plager bak. Det samme gjelder den andre veien. Når man er for tynn, så er det mas om maten. Folk skal alltid kommentere uansett. Jeg har alltid vært tynn, sannsynligvis pga cøliaki som ble oppdaget veldig sent. Jeg kan sitte og spise verdens største Ben & Jerry's is liksom, og folk ser rart på meg, akkurat som at de tenker "Hæ?? Hun som er så tynn spiser vel ikke sånt!". Mennesker er teite. 4
Lucid Skrevet 29. juni 2012 #9 Skrevet 29. juni 2012 TS, ettersom du spør; Kan du forklare forskjellen på en tynn og en tykk person? Sånn rent bortsett fra det åpenbare med størrelsen altså.. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #10 Skrevet 29. juni 2012 TS, ettersom du spør; Kan du forklare forskjellen på en tynn og en tykk person? Sånn rent bortsett fra det åpenbare med størrelsen altså.. TS her. Jeg ggliker ikke de som sitter og spiser usunn mat, og klager over at de ikke går ned i vekt. De som ikke trener og ikke gjør noe for å gå ned i vekt, og klager på at de er overvektige. Syntes de har en dårlig holdning rett og slett. Ingen grunn til å klage. Anonym poster: 818f70f9223f37db41f443c2c9f13463 1
Gjest Søgni Skrevet 29. juni 2012 #11 Skrevet 29. juni 2012 TS her. Jeg ggliker ikke de som sitter og spiser usunn mat, og klager over at de ikke går ned i vekt. De som ikke trener og ikke gjør noe for å gå ned i vekt, og klager på at de er overvektige. Syntes de har en dårlig holdning rett og slett. Ingen grunn til å klage. Anonym poster: 818f70f9223f37db41f443c2c9f13463 Men hvor finner du disse overvektige som sitter der med sjokoladen sin og regelrett klager over at de ikke går ned i vekt? 6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #12 Skrevet 29. juni 2012 Nei, jeg har ikke noe imot dem som personer, men jeg har liten forståelse for at de ikke tar bedre vare på seg selv. Jeg ser på ingen måte ned på dem, men lurer av og til litt på hva som får noen til å bevisst leve usunt og ta usunne valg. Angst. I mitt tilfelle en personlighetsforstyrrelse som heter "unnvikende/engstelig personlighetsforstyrrelse". Det vil si at jeg sliter med noe tilsvarende sosial angst, bare mange mange ganger sterkere. Det gjør at jeg våger ikke en gang å gå ut og sette meg ute i solen og nyte det fine været fordi jeg frykter hva naboen over meg skal tenke om meg. Skal jeg på butikken må jeg bruke bil for jeg er livredd for å møte på noen som er sur på meg, ser surt på meg, eller noe lignende. Nattestid, sånn som nå, skulle jeg gjerne gått i naturen og bare nyte den friske og gode luften, men angst, igjen, ødelegger for meg. Jeg får angst for å møte på elg eller andre dyr (jeg har møtt på gaupe før - nattestid, DET var sjokk det!). Det gjør at jeg er veldig hemmet i forhold til å få beveget på meg. Skal jeg på noe kontor eller lignende må jeg ha med meg noen. Enten noen venn av meg eller noen fra psykisk helse. Jeg skulle så inderlig ønske jeg kunne holde meg i form, jeg føler meg ikke til pass i den kroppen jeg har nå. Men... slik situasjonen er så er det lite jeg får gjort med det. Dessverre. Hva som gjør at normale (som i "psykisk friske") mennesker blir overvektige aner jeg ikke. Men siden du lurte så er det i alle fall slik det er for meg. Anonym poster: 4ccdc96521955962e2e59bf69afca0b6 4
Gjest Blubberella Skrevet 29. juni 2012 #13 Skrevet 29. juni 2012 Jeg har heller aldri opplevd at overvektige propper seg med dritmat og klager på at de ikke klarer gå ned i vekt. Det jeg derimot har opplevd ofte, er tynne eller slanke damer som klager på at de er så tykke/feite, og gjerne når de er i samme rom som overvektige. Jeg har veldig mye i mot folk som oppfører seg dårlig mot andre og/eller er ufyselige personligheter, men det har ingen verdens ting med vekten eller størrelsen deres å gjøre. Hvilken livsstil folk har og hva de velger å spise bryr meg svært lite. 13
Lucid Skrevet 29. juni 2012 #14 Skrevet 29. juni 2012 TS her. Jeg ggliker ikke de som sitter og spiser usunn mat, og klager over at de ikke går ned i vekt. De som ikke trener og ikke gjør noe for å gå ned i vekt, og klager på at de er overvektige. Syntes de har en dårlig holdning rett og slett. Ingen grunn til å klage. Anonym poster: 818f70f9223f37db41f443c2c9f13463 Skjønner ikke helt hvordan dette forklarer forskjellen jeg da, men okei 1
ini Skrevet 29. juni 2012 #15 Skrevet 29. juni 2012 Jeg skulle så inderlig ønske jeg kunne holde meg i form, jeg føler meg ikke til pass i den kroppen jeg har nå. Men... slik situasjonen er så er det lite jeg får gjort med det. Dessverre. Siden du sier at du skulle ønske du kunne holde deg i form antar jeg at du mener det er vanskelig å få til nok bevegelse innendørs? Hva med å gå til anskaffelse av f.eks en tredemølle, en treningsball, hoppetau e.l.? Tredemølle er jo litt kostbart, men det er jo en investering i egen helse det er snakk om. Zumba treningsvideoer? Det finnes massevis av løsninger, selv om jeg ser enkelte ting begrenser seg litt når man helst vil holde seg innenfor husets fire vegger. 1
Gjest Eurodice Skrevet 29. juni 2012 #16 Skrevet 29. juni 2012 Siden du sier at du skulle ønske du kunne holde deg i form antar jeg at du mener det er vanskelig å få til nok bevegelse innendørs? Hva med å gå til anskaffelse av f.eks en tredemølle, en treningsball, hoppetau e.l.? Tredemølle er jo litt kostbart, men det er jo en investering i egen helse det er snakk om. Zumba treningsvideoer? Det finnes massevis av løsninger, selv om jeg ser enkelte ting begrenser seg litt når man helst vil holde seg innenfor husets fire vegger. Ellipsemaskin vil jeg absolutt anbefale. Den kan brukes på flere måter.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #17 Skrevet 29. juni 2012 Jeg legger like greit alt det politisk korrekte til side og snakker fra levra. Ja, jeg er full av fordommer mot overvektige. Da snakker vi ikke om 10 kg for mye men 30-40- 50+ for mye. Det som alltid slår meg er hvordan de kunne tillate seg selv å komme dit. *Er det latskap -de gidder ikke ta tak i seg selv før det blir slik. *Er det grådighet- de vil ikke slutte og spise alt de kommer over av usunn mat. *Er det dumhet- de vet ikke bedre og forstår ikke hva som gjør de fete? Jeg er ikke tynn, ikke tykk men ett sted mitt imellom med mine 61 kg og 164 cm. Min familie på farsiden har ganske mange store kvinner. Jeg legger lett på meg å en ferietur kan koste meg maaange kilo. Jeg er ikke fanatisk, men tar tak i meg selv å går ned når det trengst. Min trivselsvekt er 58 kg. Å jeg er på vei dit igjen nå. Men tilbake til de overvektige. Hvorfor stopper de ikke opp og gjør endringer når de ser hva som skjer? En kan ikke si "det bare skjedde". Så uansett hvor forståelsesfull jeg kan prøve å være så ender det opp med latskap-grådighet- dumskap. Hvilken vet jeg ikke. Så over til det aller tristeste: Det er annerledes med de som blir overvektige som barn pga foreldre som er for late til å hjelpe barnet sitt eller for dumme til å hjelpe barnet sitt. Eller hjelpe- det heter vel egentilig å TA VARE PÅ. Men så snart dette barnet er modent nok og voksent så er det dets egen lykkes smed og må ta tak i problemet selv. Ingen andre fikser det for en. At det kan være vanskelig med ett helt livs erfaring med overforing og usunn mat forstår jeg. Å det er så urettferdig at barnet ble påført den overvekten det vokste opp med. Anonym poster: 7a4fcb2740fba1c86cc2ad442b548425 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #18 Skrevet 29. juni 2012 Jeg har vært borti flere som klager over at de er feite mens de propper seg full av usunn mat osv. Som også skylder på at det er genene i familien. Det er mange av de. Anonym poster: 818f70f9223f37db41f443c2c9f13463
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #19 Skrevet 29. juni 2012 Angst. I mitt tilfelle en personlighetsforstyrrelse som heter "unnvikende/engstelig personlighetsforstyrrelse". Det vil si at jeg sliter med noe tilsvarende sosial angst, bare mange mange ganger sterkere. Det gjør at jeg våger ikke en gang å gå ut og sette meg ute i solen og nyte det fine været fordi jeg frykter hva naboen over meg skal tenke om meg. Skal jeg på butikken må jeg bruke bil for jeg er livredd for å møte på noen som er sur på meg, ser surt på meg, eller noe lignende. Nattestid, sånn som nå, skulle jeg gjerne gått i naturen og bare nyte den friske og gode luften, men angst, igjen, ødelegger for meg. Jeg får angst for å møte på elg eller andre dyr (jeg har møtt på gaupe før - nattestid, DET var sjokk det!). Det gjør at jeg er veldig hemmet i forhold til å få beveget på meg. Skal jeg på noe kontor eller lignende må jeg ha med meg noen. Enten noen venn av meg eller noen fra psykisk helse. Jeg skulle så inderlig ønske jeg kunne holde meg i form, jeg føler meg ikke til pass i den kroppen jeg har nå. Men... slik situasjonen er så er det lite jeg får gjort med det. Dessverre. Hva som gjør at normale (som i "psykisk friske") mennesker blir overvektige aner jeg ikke. Men siden du lurte så er det i alle fall slik det er for meg. Anonym poster: 4ccdc96521955962e2e59bf69afca0b6 Nesten all vektnedgang skjer ved MATBORET. At du ikke går/ kan gå er ingen unnskyldning. Vil du ha en slank kropp så slutt med unnskyldninger å ta tak i kostholdet. -Eller lev med å væøre overvektig. Valget er ditt. Anonym poster: 7a4fcb2740fba1c86cc2ad442b548425 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #20 Skrevet 29. juni 2012 Jeg har vært borti flere som klager over at de er feite mens de propper seg full av usunn mat osv. Som også skylder på at det er genene i familien. Det er mange av de. Anonym poster: 818f70f9223f37db41f443c2c9f13463 Ja, det er ganske mange av dem som skylder på genene, og også psykiske årsaker. Er merkelig da, som har blitt nevnt i tidligere tråder om emnet, at for tredve +/- år siden var folk flest mye slankere. Det kan umulig være tilfeldig. Livsstil og matvaner har nesten alt med den nye fedmebølgen å gjøre. Gode gener spiller selvfølgelig også en stor rolle, men spis sunt og begynn å bevege dere dere som veier for mye og gjør livet deres kortere. Anonym poster: 1c5352a505f6c097920e03f20e3580a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå