AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 Jeg trenger sårt hjelp her (egentlig ikke jeg, men kjæresten min)... Jeg har nettopp gått gjennom regningene til kjæresten min, en stor bunke med mange brev. Her er over 10 inkasso brev, og regningene ligger på forholdsvis små summer (under 5000,- på hver regning), men til sammen blir alt i alt 23,000,-... I tillegg har en del av disse forfalt, dermed blir det en del dyrere når kjæresten min får penger og kan betale alt. Jeg orker ikke forklare situasjonen grundig i fare får å bli gjenkjent, men kjæresten min sliter veldig økonomisk. Han kaster ikke bort penger, og bruker dem på regninger - men det dukker stadig opp flere. Han sier at han får en del på mail, at ikke alle kommer i posten - noe som bekymrer meg, for jeg regner med der er MER på mailen, enn det er i posten. Vi bor hos moren hans, og det hender at hun gjemmer bort regninger, slik at dem ligger der til dem forfaller. Heldigvis har JEG tatt tak i det nå, har rappet alle regningene + noen hun hadde gjemt ekstra godt vekk. Så nå sitter jeg med alle sammen her og går grundig gjennom det, min kjære er helt ifra seg siden han fikk en sinnssyk baksmell på skatten, så han vil ikke være en del av dette AKKURAT nå. I morgen skal han ringe NAV, ettersom de skylder han sykepenger (snakk om opptil 30,000,-) og han reiser på jobb om noen uker, og blir borte ganske lenge. Lønnen hans består av kanskje 50,000,-, men innen han får de pengene, er regningene blitt enda dyrere. Han har to lån, ett på nesten 100,000,- og ett på bare 2,000,- som snart er helt nedbetalt. I skrivende stund er han raka blakk, jeg sitter med helgejobbsinntekt, ettersom jeg er student. Dermed kan jeg ikke hjelpe han noe særlig i denne krisen, jeg betaler mat og diverse nødvendigheter. Jeg vet IKKE hva jeg skal gjøre for å hjelpe han. Han er helt ifra seg nå, derfor vil han ikke gjøre noe med det før i morgen, men jeg trenger litt råd. Jeg har sett litt på Luksusfellen, angående noe med et eller annet flexilån? Hva er dette for noe? Kan han ta opp et slags lån med lave renter, slik at han får betalt ALT? Eller hvordan skal han gjøre dette? :/ Jeg har ikke så mye peiling, ettersom jeg ikke har spesialisert meg på området og er bare 19,5 år, og jeg er ikke så veldig erfaren innenfor økonomi, men jeg forstår greia, for å si det slik. Jeg har sortert regningene, her er noe som forfalt i mai, ikke så mange, men veldig mange som forfalt denne måneden, og noen få som forfaller i juli. Dette får han da kanskje betalt. Han får 10,000,- med NAV i måneden, grunnet at han er eneforsørger (har et barn). Noen her inne som kan hjelpe meg? Dette er krise, det gjør vondt å lese gjennom alle inkassokravene. Jeg vil så hjelpe, men jeg har ikke økonomi til det selv, jeg har jo knapt regninger selv.. Grunnen til at han har fått inkassokrav er fordi økonomien hans har vært rumpekjørt en stund, grunnet mangel på jobb. Han har endelig fått fast jobb, og skal videreutdanne seg i nærmeste fremtid. Vi har planer om å flytte sammen om ett år, men da må vi ta opp boliglån, og det går ikke uten egenandel, og han har knapt penger, samt flere lån!!! Vær så snill og hjelp! Må forresten nevnes at han har både sosial angst og telefon angst, men dette jobber jeg med å få han over. Har selv slitt med det, så vet hva det går i. Derfor har han enda ikke ringt skatteetaten eller NAV for å få orden i forskjellige ting. Må sies, kjæresten min er ikke en naver. Han har jobb, men han har en jobb der man ikke alltid jobber, men når man først jobber, da er man borte. Lenge. Så... Nok om alt dette, er det noen som kan hjelpe oss? Huff.. Anonym poster: 431ff28dfa7c617a6d5f2d50c221e62c
Betty2 Skrevet 28. juni 2012 #2 Skrevet 28. juni 2012 Flexi lån, har høye renter og mann kan havne skikkelig bakpå hvis mann ikke har full kontroll på alle regningene (MTP moren i huset) Det HAN må gjøre og IKKE du, er å snakke med en bank, og høre om noen kan være villig til å gi ham et samlet lån, slik at han får betalt vekk alle inkassoene og har kun en lånetaker å forholde seg til. det lureste han kuan gjøre er å oppsøke en kunde rådgiver, da får mann treffe sin kunde personlig, og det kan være lettere for banken å finne en løsning. hvis han søker hos nettbanker, så tar de kun beregninger ut i fra fjorårets lønn, og hvis ikke den er høy nok, så vil han få avslag. Alternativ 2 er at han setter opp en betalingsplan, for hvordan han skal betale ned gjelden sin over en gitt tidsrom, så ringe de ulike kreditorene, der han legger frem planene sin og ber om en utsettelse til en gitt dato. Selv om du er kjæresten hannes, så er dette noe han må ordne selv, og dine penger bør du faktisk holde for deg selv, (det er surt hvis det blir slutt mellom dere og han skylder deg mangfoldige tusen) det du kan hjelpe til med er mat og drikke på bordet, og psykologisk støtte og motivering igjennom prossessen. Men tiltakene han må gjøres, de bør faktisk gjøres i morgen, og ikke etter at han er reist. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #3 Skrevet 28. juni 2012 Dump han før han raserer din økonomi også. Da kan du miste både hus og hjem. Denne mannen fikser ikke det økonomiske og bør få en verge. Stikk før du også blir lutfattig. Anonym poster: 43f73779ec7545b2337dd942559431d6 3
gormine Skrevet 28. juni 2012 #4 Skrevet 28. juni 2012 Har han noe av verdier han kan selge for å lette litt på gamle regninger? Kanskje han kan kutte noen av utgiftene han har i dag? 1
Eplefe Skrevet 28. juni 2012 #5 Skrevet 28. juni 2012 Dump han før han raserer din økonomi også. Da kan du miste både hus og hjem. Denne mannen fikser ikke det økonomiske og bør få en verge. Stikk før du også blir lutfattig. Anonym poster: 43f73779ec7545b2337dd942559431d6 Det klassiske kvinneguidensvaret. Overrasket over at det ikke kom før. Han må ta en tur i banken. Om han er betalingsdyktig (som det høres ut som at han er ifht. lønnen du nevner) så kan de muligens hjelpe ham til å i hvert fall samle all gjelden på ett lån i stedet for masse smågjeld overalt. De kan uansett komme med bedre økonomiske råd enn noen av oss her på KG, og vil mest sannsynlig være mye mindre dømmende. Lykke til! 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #6 Skrevet 29. juni 2012 Hva er alle disse regningene da? Hvis man ikke sløser penger på unødvendige abonnementer eller utstyr så kommer det jo ikke så innmari mange regninger? Han/du må iallfall ringe alle som skyldes penger og be om betalingsutsettelse. Forklar situasjonen og si at han har jobb og får inn penger jevnlig, men har falt litt bakpå. De er i interesse av å få inn penger, og hvis 1 av 10 sier ja så har dere kommet et skritt videre. Og det å få en 'sinnsyk baksmell' på skatten når man ikke har god økonomi skal ikke skje! Skatt er ikke noe som kommer overraskende på en person, det er ikke en straff eller en gevinst hvorvidt man må betale penger eller får penger igjen. Skatten blir jo det samme gjennom året, han har jo bare betalt for lite gjennom året og brukt mye mer penger enn han har. Dette kan du hjelpe ham å sette seg inn i slik at ikke det samme skjer i år. Man kan alltids blingse litt hvis man har mange fradrag og ujevn inntekt, men SINNSYK smell skal ikke skje da skatteetaten.no har en svært velfungerende skattekalkulator der man kan holde seg oppdatert hvis man er usikker halvveis i året. Anonym poster: a377aa7d5201cfb7be410825d31821f9 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #7 Skrevet 29. juni 2012 Dette er forresten ikke en veldig stor gjeld. Det er absolutt oppnåelig å komme på rett spor igjen. Jeg tror faktisk selve nedbetalingen kan gå ganske greit så fremt han jobber fremover og dere kutter alle utgifter som ikke er nødvendige. Hovedfokuset bør være å endre vanene og kunnskapen slik at det ikke skjer igjen. Kanskje du kan jobbe mest med å fikse nedbetalingen, mens han kan fokusere på å beregne riktig skatt, kutte utgifter og få et ordentlig regningssystem slik at han aldri mer får et eneste gebyr. Det å få en purring skal være unntaket, ikke regelen. Anonym poster: a377aa7d5201cfb7be410825d31821f9 1
Rosalie Skrevet 29. juni 2012 #8 Skrevet 29. juni 2012 23.000 betaler man da raskt ned uten de veldig store forsakelsene om man har en normal inntekt. 1
Xtend Skrevet 29. juni 2012 #9 Skrevet 29. juni 2012 23.000 er jo bare en halv mnd. lønn! Er vel ikke noe problem å ordne opp i det rimelig raskt. Hadde jeg vært deg hadde jeg bare latt han fikse problemene selv. Det er slik man lærer å ta ansvar. Det er ingen som lærer av å bli dullet med av både kjæreste, foreldre, NAV og gud veit hva.
Gjest gurimalla Skrevet 29. juni 2012 #10 Skrevet 29. juni 2012 HAN må få oversikt over hele gjelden, over inntekter og utgifter og så må han legge en plan for hvordan han skal nedbetale dette. Har han sikkerhet kan han snakke med banken om et lån, hvis ikke må han snakke med kreditorene for å få til en nedbetalingsplan. Hvis han ikke ønsker å gjøre det er han snart i store problemer! Lykke til
Britt Banditt Skrevet 29. juni 2012 #11 Skrevet 29. juni 2012 Han bor hjemme, har full (?) jobb (regner med det siden han får lønning på 50 000), i tillegg til penger fra NAV. Du sier han IKKE sløser med penger, men hva er disse regningene da? Bor man hjemme har man gjerne ikke store utgiftene. Først må han få kontroll på dette, og så får han flytte ut og bli voksen! Han har tross alt et barn å ta vare på og kan ikke holde på sånn. 1
Xtend Skrevet 29. juni 2012 #12 Skrevet 29. juni 2012 Din kjæreste sitter ikke i noen alvorlig krise. Ærlig talt! Den semifjotten du er sammen med må ta seg selv i nakken og prate med kreditorene. Å gjemme seg bak telefonangst er bare pisspreik fra a til å. Når strømmen blir stengt, namsmannen kaster dere ut av huset, og 60% av lønna blir tvanstrukket, da kan du begynne å gnåle om alvorlig krise. Foreløpig er problemet til din kjæreste at han trenger et kraftig spark i ræva! 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #13 Skrevet 29. juni 2012 Dette er en krise: – De ga seg ikke Magnar Haugen hadde egen bedrift og god helse, men sykdommen MS gjorde at han ble arbeidsufør. Regningene hopet seg opp etter flere sykehusopphold. – Jeg måtte bare si at nå ligger jeg på sykehus, og har ikke kapasitet til å ta dette nå, men de ga seg ikke med det, forteller han. Han opplevde også å bli oppsøkt hjemme. – Han kjørte opp forbi her. Så sto han der et par timer, i tillegg til at han ringte meg og terroriserte meg på telefonen, forteller Haugen. Gjelda stiger Den tidligere trygdesjefen på Gol, Knut Oleivsgard, går gjennom de ulike inkassokravene. Gjelda på 2,6 millioner vokser fortere enn hva Haugen klarer å nedbetale. – Det stiger i alle fall med en 25-30 prosent i året, og da blir den gjelda helt uhåndterlig, sier Oleivsgard. Magnar Haugen mener bransjen må tvinges til å ta mer hensyn til syke kunder. kilde: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7329747 Å være frisk og skylde en 15-20.000 er ikke noen krise. Det er som forskjellen på å brekke benet og å få et myggbitt i benet. Anonym poster: 883579b89a5b4815118b5213d0b72089 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #14 Skrevet 29. juni 2012 Hva i alle dager er det moren hans driver med da? gjemmer bort regnigner??? Dere får gå over emailen hans også, og skrive ned alt - og forklare moren at dere skal ordne opp i økonomien til gutten hennes slik at han ikke får magesår..Kansje hun kommer luskende med resten av regningene. Anonym poster: 8041520dce5106ca9cb956bf1552f453 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #15 Skrevet 29. juni 2012 Hvorfor i alle dager gjemmer mora regninger? Unnskyld meg altså, men noen burde da virkelig filleristet henne litt, hvis jeg har lest tråden riktig, så bidrar hun til at din kjæreste ikke har oversikt over regningene sine. Minner litt om min manns x.. han fant en bunke uåpnede regninger han ikke visste om når han kasta henne ut av huset, noe var i hans navn - og noe hadde gått til inkasso og vel så det. Skikkelig stas for ham å få betalingsanmerkning for regninger han ikke visste noe om.. Husk at dersom din kjæreste får en betalingsanmerkning, så vil han ikke kunne få lån i banken. Det beste han kan gjøre er å ta en ringerunde til kreditorene sine, hvor han sier at han har havnet bakpå i forhold til en del regninger, men at han er i ferd med å få oversikt. Så sier han at han tar kontakt i løpet av kort tid med et forslag til hvordan han kan gjøre opp for seg, men inntil videre be om at de setter saken hans på vent - slik at det i hvertfall ikke går til inkasso. Så tar han med seg en oversikt (dere har sikkert sett luksusfellen) til en kunderådgiver i banken, og ber om hjelp der. Om de ikke kan tilby ham lån, så bruk dem som rådgivere for det de er verdt! De kan hjelpe til med å prioritere regningene, se på hvordan de bør betales osv. Husk at de er der for å gi råd, ikke bare for å gi lån!! Lykke til Anonym poster: 007d384a08f0ad8d86259853fc84f550
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #16 Skrevet 29. juni 2012 Gjeld på 23000,- og man har krise? hehe. Er jo sånt man tjener bare man løfter opp røret jo..nesten... Anonym poster: cdd5e031ec1cffde19598243a7112e5d
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #17 Skrevet 29. juni 2012 Regningene er ikke betalt lån, Internett som han ikke har betalt, telefonregninger og slike ting som ikke har blitt betalt. Han har hatt en del bilproblemer i det siste, og det har gått mye penger til bil (nødvendig mtp reperasjon av bil, han må ha bil siden vi bor et sted der buss og tog ikke eksisterer omtrent, bare til ett viss tidspunkt på døgnet). Iallefall, tusen hjertelig takk for mange gode og utfyllende svar! Skal ta meg en prat med han senere i kveld. Han har havnet opp i en utrolig vanskelig situasjon, og jeg støtter han med å motivere han og betale iallefall mesteparten av mat, jeg betaler ikke regningene hans og han blakker meg ikke. Jeg bare sørger for at han får i seg mat, og det går egentlig ikke noe særlig hardt utover meg - gjør at jeg sløser mindre! Og til den som skrev at jeg burde dumpe han: Kyss meg bak, jeg dumper ikke kjæresten min som jeg elsker over alt på jord, bare fordi han har havnet opp i en økonomisk knipe. Igjen tusen takk! Nå ser jeg lysere på det her, så på mandag blir det en laaang ringerunde til de forskjellige inkassobyråene + NAV og skattekontoret. Dette går bra det! Anonym poster: c540668e16b2a3a031fdc2659be0f276 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #18 Skrevet 29. juni 2012 Men hvorfor i all verden gjemmer moren hans bort regningene? Har han mulighet til å få tilsendt regningene på mail i stedet? Det høres ut til å kunne redusere problemene litt. Anonym poster: f2878c06099c202d71eefbe2eabfad04 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #19 Skrevet 29. juni 2012 Har han og moren vurdert 'Luksusfellen'? til syvende og sist må han ordne opp, det blir ikke bedre slik han holder på. Og han burde gjøre det NÅ imens summen fortsatt er overkommelig. Og TS, jeg skjønner du er bekymret, men her er ett par tips. 1: IKKE finn på å lån bort bank-kortet ditt eller 'tilby' å betale ned på noe. Det sitter mange jenter rundt omkring som angrer bittert på at de gjorde det.. 2: Vær ytterst varsom med å være ansvarlig økonimisk sammen med han, f.eks felles bankkonto, lån etc etc. Går det skeis fra hans side kan dette brennmerke deg økonimsk i mange år fremover, så vern om deg selv! Håper det ordner seg Anonym poster: 49c129de4e6b9b4b0b2ad8d8e0c380b1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #20 Skrevet 29. juni 2012 Regningene er ikke betalt lån, Internett som han ikke har betalt, telefonregninger og slike ting som ikke har blitt betalt. Han har hatt en del bilproblemer i det siste, og det har gått mye penger til bil (nødvendig mtp reperasjon av bil, han må ha bil siden vi bor et sted der buss og tog ikke eksisterer omtrent, bare til ett viss tidspunkt på døgnet). Iallefall, tusen hjertelig takk for mange gode og utfyllende svar! Skal ta meg en prat med han senere i kveld. Han har havnet opp i en utrolig vanskelig situasjon, og jeg støtter han med å motivere han og betale iallefall mesteparten av mat, jeg betaler ikke regningene hans og han blakker meg ikke. Jeg bare sørger for at han får i seg mat, og det går egentlig ikke noe særlig hardt utover meg - gjør at jeg sløser mindre! Og til den som skrev at jeg burde dumpe han: Kyss meg bak, jeg dumper ikke kjæresten min som jeg elsker over alt på jord, bare fordi han har havnet opp i en økonomisk knipe. Igjen tusen takk! Nå ser jeg lysere på det her, så på mandag blir det en laaang ringerunde til de forskjellige inkassobyråene + NAV og skattekontoret. Dette går bra det! Anonym poster: c540668e16b2a3a031fdc2659be0f276 Det er bra, men la gutten ringe selv. Han har laget dette rotet og har bare godt av å rydde opp i det også. Anonym poster: 8041520dce5106ca9cb956bf1552f453
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå