Gå til innhold

Blod i avføringen!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De siste dagene, når jeg har gått på do, har jeg sett blod. Ikke i selve avføringen, men det gjør litt vondt i rompa, og blodet kommer rennende etter at avføringen er kommet ut. Hjelp - leser på nettet at dette kan være farlig, men i tvil om jeg burde oppsøke lege.

Noen som har opplevd liknende og har erfaringer, vet noe om dette?

Hjelp meg! :)

Anonym poster: 07861f64dac762e1dd7df9cbcdca5160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hemoroider?

Anonym poster: 04b6d5bed43bbf5040e26690228a857f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg er forresten ei jente på 32. Er det ikke oftest menn som får hemoroider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venninne hadde det samme for to uker siden. Hun hadde betennelse i tarmen eller hva det var. Du bør nok undersøke dette, men det trenger ikke være noe farlig:) Hemoroider kan der og være, det kan være ubehagelig men er ikke farlig:

Anonym poster: 2b4b70366de85a04e2e1ecefba0209f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er maaange kvinner som får hemorider også. 50 % av befolkningen får hemorider i løpet av livet.

Ferskt, rødt blod fra rektum, er stort sett ikke noe farlig. I de fleste tilfeller er det enten hemorider, rifter eller annet ufarlig. Det kan gjerne komme mye blod, og det kan også "sprute" utover doskålen (beklager for grafisk beskrivelse). Mange blir veldig bekymret når slikt skjer, forståelig nok.

Har hatt hemorider selv.

Et dårligere tegn er om det kommer mørkt blod (levret). Det antyder at problemet ligger dypere inne i tarmene.

Uansett burde du ta en prat med din fastlege. Og ikke vær flau, det er vanligere enn du tror. Som jeg har sagt før, legen ser det gjerne flere ganger om dagen. Det er kanskje en klisjé, men det er sant.

Hilsen en som jobber på kirurgisk avdeling ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er maaange kvinner som får hemorider også. 50 % av befolkningen får hemorider i løpet av livet.

Ferskt, rødt blod fra rektum, er stort sett ikke noe farlig. I de fleste tilfeller er det enten hemorider, rifter eller annet ufarlig. Det kan gjerne komme mye blod, og det kan også "sprute" utover doskålen (beklager for grafisk beskrivelse). Mange blir veldig bekymret når slikt skjer, forståelig nok.

Har hatt hemorider selv.

Et dårligere tegn er om det kommer mørkt blod (levret). Det antyder at problemet ligger dypere inne i tarmene.

Uansett burde du ta en prat med din fastlege. Og ikke vær flau, det er vanligere enn du tror. Som jeg har sagt før, legen ser det gjerne flere ganger om dagen. Det er kanskje en klisjé, men det er sant.

Hilsen en som jobber på kirurgisk avdeling ;)

Flott svar, tusen takk!

Ja, det er ferskt og helt rødt blod som kommer.. Det kommer altså etter selve avføringen, for seg selv på en måte (uff, beklager for den beskrivelsen). Fint å høre at ferskt blod ikke er like farlig tegn, for da er det forhåpentligvis ikke kreft eller noe slikt..

Dette har nå skjedd 3 ganger. En gang da jeg gikk på do i går, og 2 ganger da jeg gikk på do i dag. Kjennes litt trangt og sårt der bak i det jeg går på do, men føler meg ellers i fin form og merker ikke å ha blitt dårlig eller noe.

Skal ta kontakt med legen :) Burde jeg fortest mulig få time der, eller hva tror dere?

Reiser på ferie allerede onsdag... Burde jeg satse på legetime / legevakt i morgen allerede? (hvor akutt er dette), eller kan jeg vente til f.eks. mandag eller tirsdag? I tilfelle oppfølging, så reiser jeg bort 1 uke på ferie etter det...

Hva slags undersøkelser er det de gjør? Må man ha med seg avføring i en pose eller noe sånt? Undersøker de inni rompa på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Koala Lompa

Flott svar, tusen takk!

Ja, det er ferskt og helt rødt blod som kommer.. Det kommer altså etter selve avføringen, for seg selv på en måte (uff, beklager for den beskrivelsen). Fint å høre at ferskt blod ikke er like farlig tegn, for da er det forhåpentligvis ikke kreft eller noe slikt..

Dette har nå skjedd 3 ganger. En gang da jeg gikk på do i går, og 2 ganger da jeg gikk på do i dag. Kjennes litt trangt og sårt der bak i det jeg går på do, men føler meg ellers i fin form og merker ikke å ha blitt dårlig eller noe.

Skal ta kontakt med legen :) Burde jeg fortest mulig få time der, eller hva tror dere?

Reiser på ferie allerede onsdag... Burde jeg satse på legetime / legevakt i morgen allerede? (hvor akutt er dette), eller kan jeg vente til f.eks. mandag eller tirsdag? I tilfelle oppfølging, så reiser jeg bort 1 uke på ferie etter det...

Hva slags undersøkelser er det de gjør? Må man ha med seg avføring i en pose eller noe sånt? Undersøker de inni rompa på deg?

Om du drar til fastlegen så vil han/hun kanskje kjenne med en finger etter hemroider.

De kan spørre om en avføringsprøve. Du får kjøpt et egnet glass for dette på apoteket (du tar bare en liten bit av avføringen i glasset med en praktisk liten skje som er i glasset)

Mest sannsynlig så er det nok hemoroider og da vil du muligens få resept på scheriproct. Salve og stikkpiller. Blir du ikke kvitt hemoroidene med dette vil man vurdere om de skal fjernes kirurgisk eller med strikk.

Om legen vil at du skal undersøkes nærmere sender han/hun deg mest sannsynlig på en rektoskopi hvor en lege vil føre en slange med kamera opp i endetarmen din. Undersøkelsen kan være litt smertefull når slangen bukter seg i svingene på tarmen, men det pleier å gå fint. Om du vil så kan du kanskje få se på skjermen også. Kanskje ikke det vakreste synet :gjeiper:

Til en rektoskopi må du faste og være tømt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du drar til fastlegen så vil han/hun kanskje kjenne med en finger etter hemroider.

De kan spørre om en avføringsprøve. Du får kjøpt et egnet glass for dette på apoteket (du tar bare en liten bit av avføringen i glasset med en praktisk liten skje som er i glasset)

Mest sannsynlig så er det nok hemoroider og da vil du muligens få resept på scheriproct. Salve og stikkpiller. Blir du ikke kvitt hemoroidene med dette vil man vurdere om de skal fjernes kirurgisk eller med strikk.

Om legen vil at du skal undersøkes nærmere sender han/hun deg mest sannsynlig på en rektoskopi hvor en lege vil føre en slange med kamera opp i endetarmen din. Undersøkelsen kan være litt smertefull når slangen bukter seg i svingene på tarmen, men det pleier å gå fint. Om du vil så kan du kanskje få se på skjermen også. Kanskje ikke det vakreste synet :gjeiper:

Til en rektoskopi må du faste og være tømt på forhånd.

Det hun sa ;)

Edit: Du trenger ingen hastetime. Uansett hva det måtte være, er det ikke noe som ikke kan vente til over helgen. Men du burde ta det før ferien, slik at du kan ha sjelero mens du er borte ;)

Endret av amonyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svarene deres!

Jeg blør enda.. Blodet kommer ikke i avføringen, men for seg selv etterpå. Det er fortsatt knallrødt og friskt blod. Jeg lurer på om det kan være en rifte / sår? eller om det er større sjanse for hemorider. Kjennes sårt, så da er det kanskje helst en rifte?

Jeg prøver å smøre meg med sinksalve etter råd fra moren min, tror dere det hjelper?

Hadde egentlig håpet å slippe å gå til legen med dette her... Bestiller meg likevel en time til uka. Blir det bedre i morgen f eks, kan jeg jo f eks avbestille timen.

Takk og lov for forumer som dette! Blod og bæsj er ikke akkurat noe man ønsker å snakke så mye med andre om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Høres ut som en sprukket hemoroide. Smør deg og drikk mye vann så ikke avføringen blir for hard. Kan også være rift, men da gjelder det samme. Smør deg med krem som du synes hjelper og hemoroidekrem får du reseptfrie på apoteket. De er ofte bedre enn piller uansett for stikkpiller kan gå litt før langt opp. Hemoroidekrem kan hjelpe om det bare er rifter også. Om du ikke er syk på noen annen måte og problemet ikke er veldig smertefullt så kan du prøve dette før du går til lege. Er dette legen mest sansynlig vil si uansett. Har hatt masse problemer med dette og har hatt alle typer hemoroider og rifter :S er heldigvis ferdig for en stund og operert, men ventet for lenge med behandling. Så ved smerter eller tvil ta turen til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som en sprukket hemoroide. Smør deg og drikk mye vann så ikke avføringen blir for hard. Kan også være rift, men da gjelder det samme. Smør deg med krem som du synes hjelper og hemoroidekrem får du reseptfrie på apoteket. De er ofte bedre enn piller uansett for stikkpiller kan gå litt før langt opp. Hemoroidekrem kan hjelpe om det bare er rifter også. Om du ikke er syk på noen annen måte og problemet ikke er veldig smertefullt så kan du prøve dette før du går til lege. Er dette legen mest sansynlig vil si uansett. Har hatt masse problemer med dette og har hatt alle typer hemoroider og rifter :S er heldigvis ferdig for en stund og operert, men ventet for lenge med behandling. Så ved smerter eller tvil ta turen til legen.

Tusen takk for gode råd! Jeg reiser på sydenferie neste søndag og vil være sikker på at jeg ikke får ferien ødelagt eller må til lege der nede... Jeg har sinksalve, men hemoroidekrem er sikkert bedre for formålet? Siden jeg reiser søndag, kan jeg jo kjøpe en slik krem på f.eks. mandag, og bestille meg en legetime til onsdag / torsdag, slik at jeg kan avbestille denne dersom jeg er blitt bedre... Eller blir det en risk å reise bort en uke hvis jeg ikke har fått vært hos legen først?

Uffda, leit å høre at du har hatt masse problemer med dette, det virker smertefullt.. Jeg har forresten hatt litt problemer med treg mage de siste ukene, og har på en måte presset hardt, tror du det vil si at det muligens er en rift istedetfor hemoroide? Når man har opplevd dette en gang, blir det mest sannsynlig et langvarig problem fremover da?

Jeg håper å ha litt flaks denne gangen. Har epilepsi, noe som har medført mange legebesøk og sykmeldinger osv., så jeg hadde håpet dette vil gå over av seg selv, så jeg ikke trenger å være enda mer borte fra jobben.. Må innrømme at jeg synes det er litt pinlig å skulle blotte rompa for legen også.

Takk for rådene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Treg avføring fører ofte til hemoroider og de sprekker gjerne da. Hvis du ikke kjenner noe på utsiden eller må dytte noe inn så har du nok innvendig hemoroide og de har man sjelden mye smerter med. Om du ikke reiser til lege ville jeg kjøpt ett par ulike salver å tatt med på tur. Kan være litt ulikt hva man synes hjelper. Og ca 80% har hemoroide mens ca 50% vil merke noe til det. Spis mye fiber og drikk mye vann. Prøv å ikke sitte for mye, eventuelt ha beina litt høyt. Og tilfelle du får mere trøbbel kan jo en legetime som eventuelt kan abestilles sikkert være lurt. Men tidlig behandling kan hjelpe veldig så løp og kjøp sier jeg. Og pass på å holde deg ren nå som problemet er kommet. Har ikke noe ned hygene å gjøre men om det skulle bli mere irritert der så kan du få mere ubehage.

Er det bare en rift kan disse salvene hjelpe å trekke sammen såret også. Bare start behandling så vil du nok merke bedring og ungå å trykke og sitte lenge på do. Da blir det fort værre.

Og er du bekymret for andre ting hold øye med scoringen at det ikke er gammelt blod i den (svært avføring) da er det noe annet.

Lykke til.

Hilsen meg som har hatt mye trøbbel med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sorry mye skrivefeil.... Mobilen lever ett eget liv... :P men håper du skjønte hva jeg mente :) men om du ikke har sår i anus så tror jeg du har hemmoroide. Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen når jeg har hatt innvendige. Og annet enn litt sårhet ille og blødning har ikke disse gitt meg mere merkbare problemer. Er de som kommer ut, er på utsiden eller som det går blod propp i som er smertefulle. Som oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Treg avføring fører ofte til hemoroider og de sprekker gjerne da. Hvis du ikke kjenner noe på utsiden eller må dytte noe inn så har du nok innvendig hemoroide og de har man sjelden mye smerter med. Om du ikke reiser til lege ville jeg kjøpt ett par ulike salver å tatt med på tur. Kan være litt ulikt hva man synes hjelper. Og ca 80% har hemoroide mens ca 50% vil merke noe til det. Spis mye fiber og drikk mye vann. Prøv å ikke sitte for mye, eventuelt ha beina litt høyt. Og tilfelle du får mere trøbbel kan jo en legetime som eventuelt kan abestilles sikkert være lurt. Men tidlig behandling kan hjelpe veldig så løp og kjøp sier jeg. Og pass på å holde deg ren nå som problemet er kommet. Har ikke noe ned hygene å gjøre men om det skulle bli mere irritert der så kan du få mere ubehage.

Er det bare en rift kan disse salvene hjelpe å trekke sammen såret også. Bare start behandling så vil du nok merke bedring og ungå å trykke og sitte lenge på do. Da blir det fort værre.

Og er du bekymret for andre ting hold øye med scoringen at det ikke er gammelt blod i den (svært avføring) da er det noe annet.

Lykke til.

Hilsen meg som har hatt mye trøbbel med dette.

Tusen takk dere! Det er virkelig veldig nyttig. Jeg har bestilt meg en legetime på onsdag. Siden jeg snart skal på ferie er det jo betryggende å ha fått litt svar på forhånd, og i tillegg er det jo noen dager til slik at jeg får sett an situasjonen litt. Veldig slitsomt å reise på ferie og bekymre seg over noe sånt. Så lenge bruker jeg sinksalve (men kun etter jeg har dusjet og vasket meg), hva tror dere om det?

Håper og satser på at det bare er et sår / rift.

Ps. jeg skal vel ikke ta med meg en prøve på avføring til legen, vel? I og med at jeg ikke fant mørkt blod i selve avføringen, men friskt blod..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk dere! Det er virkelig veldig nyttig. Jeg har bestilt meg en legetime på onsdag. Siden jeg snart skal på ferie er det jo betryggende å ha fått litt svar på forhånd, og i tillegg er det jo noen dager til slik at jeg får sett an situasjonen litt. Veldig slitsomt å reise på ferie og bekymre seg over noe sånt. Så lenge bruker jeg sinksalve (men kun etter jeg har dusjet og vasket meg), hva tror dere om det?

Håper og satser på at det bare er et sår / rift.

Ps. jeg skal vel ikke ta med meg en prøve på avføring til legen, vel? I og med at jeg ikke fant mørkt blod i selve avføringen, men friskt blod..?

Du trenger ikke å ta med en avføringsprøve til timen din på Onsdag :) Om legen vil ha en prøve så vil han eventuelt be om dette på timen og så kan du levere den når du har anledning :)

Lykke til!

Koala Lompa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke å ta med en avføringsprøve til timen din på Onsdag :) Om legen vil ha en prøve så vil han eventuelt be om dette på timen og så kan du levere den når du har anledning :)

Lykke til!

Koala Lompa.

takk til dere hjelpsomme mennesker! :)

Hehe - håper jeg slipper å levere en slik prøve, litt pinlig gitt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

takk til dere hjelpsomme mennesker! :)

Hehe - håper jeg slipper å levere en slik prøve, litt pinlig gitt...?

Pfffsann, må man så må man. Regner med de som jobber på legesenteret titt og ofte får levert fecesprøver så det skal du ikke bekymre deg for :)

Koala Lompa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff! I dag har det blødd masse, masse - doskåla ble helt fylt opp med blod, nesten! Det gjorde vondt å gå på do, og jeg ble nesten redd for at avføringen ikke skulle komme ut i det hele tatt (for det gjør jo vondt om det blir "sittende" der inne i magen..)

Heldigvis skal jeg til legen i morgen.

Dere som har erfaring med dette: kan det blø sååå mye om det bare er sår eller hemorider, eller kan det tyde på noe mer alvorlig?

Er de som kommer ut, er på utsiden eller som det går blod propp i som er smertefulle. Som oftest.

Hva betyr dette? Blodpropp? Hørtes skummelt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anyone?? Nå kommer det masse blod og det gjør veldig vondt... Blod i trusa hadde jeg også, og det stammer fra der bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...