Gå til innhold

17-åring snuser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget at det lå en eske med snus i senga til datteren min når jeg skulle skifte sengetøyet. Vet ikke helt hvordan jeg skal reagere på dette. Vet egentlig ingenting om snus, hvor helseskadelig det er, eller omtrent hva det. Jeg er i 40 årene, og snus var ikke noe jeg hadde hørt om før kanskje ti år siden. Hvordan hadde dere reagert? Er dette "greit"?

Ellers har jeg aldri hatt noen problemer med henne, hun har gode karakterer, ordentlige venniner og en ordentlig kjæreste. Hun er veldig pliktoppfyllende, og jeg tror aldri hun har vært full, festet osv. I helgene overnatter hun hjemme her eller hos kjæresten, eller er hos venniner, og har aldri kommet hjem full, og hun gir alltid beskjed om hun blir sent hjemme osv. :)

Så er det skadelig med denne snusen, eller er det "greit" med tanke på at hun er en jente som er både fornuftig og flink?

Anonym poster: 041d7e5597d95569a985d13d9614a88d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvor mange over 16 år som faktisk IKKE snuser jeg. Det er selvfølgelig ikke så veldig godt for helsen, men jeg tenker at det er mye annet som er verre. Er hun fornuftig, flink på skolen og alt sånne andre ting så hadde jeg ikke bekymret meg altfor mye. Viktig med god tannhygiene da når man snuser.

Anonym poster: 997903a8a132ada86cabf9b5a85e869e

• Liker 2
Skrevet

Sett deg inn i hvor skadelig snus er, og på hvilken måte det er skadelig.

Sørg for at datteren din vet hvor skadelig det er, og la henne vite at du ikke ønsker at hun skal snuse.

Så lar du det bli med det, da kan hun i alle fall ta et virkelig informert valg om hun ønsker å fortsette eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 17 år og snuser, mamma gir meg lov, siden jeg i steden for å røyke, snuser. :) Snus er ikke så ille i seg selv, det er helseskadelig, ja - men det er bedre med snus enn røyk, alkohol og narkotika etter min mening. Men nå er jeg bare 17 år, så har vell ikke lov å uttale meg. Iallefall, min mor lar meg snuse, siden jeg i stedet for å røyke, drikke og bruke stoff, bruker snus. =))

Anonym poster: 0758cc31416ad4214f7569744385d94f

Skrevet

Helt normalt. Håper ungen har vett nok til å slutte etter hvert :)

Jeg vet om en som begynte å snuse i 6. klasse på barneskolen!!! HALLELUJAH som jeg hadde lyst til å kverke den ungen der. (For forøvrig en skikkelig drittsekk :P). Tenk det a, 6. klasse... Han var 11 år! Helt drøyt, jeg visste ikke en gang hva mensen var i 6. jeg... Hvert fall ikke hva snus var (men jeg visste hva røyk var da, fordi mamma røyker) :sjenert:

Gjest Elyssa
Skrevet

Jeg er 17 år og snuser, mamma gir meg lov, siden jeg i steden for å røyke, snuser. :) Snus er ikke så ille i seg selv, det er helseskadelig, ja - men det er bedre med snus enn røyk, alkohol og narkotika etter min mening. Men nå er jeg bare 17 år, så har vell ikke lov å uttale meg. Iallefall, min mor lar meg snuse, siden jeg i stedet for å røyke, drikke og bruke stoff, bruker snus. =))

Anonym poster: 0758cc31416ad4214f7569744385d94f

Det går an å ikke røyke, drikke, bruke stoff ELLER snuse ;)

Når det er sagt, virker det som om datteren din er en fornuftig jente, TS. Hun må sikkert bare prøve seg litt, også går det over av seg selv. Og hvis ikke, så finnes det som de sier her, verre ting enn snus.

Dessuten er hun snart myndig, og det er begrenset hva du kan gjøre.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Er du sikker på at det er hennes snus da? Kanskje det er kjæresten sin? Eller en venninnes?

Gjest HunterLady
Skrevet

Snus er meget vanedannende og skadelig. Jeg snuser selv, så vet hva jeg snakker om. Det er greit så lenge man snuser i noen få år, tror jeg, men hva skjer når du ahr snust i 10-15 år?? Tør ikke å tenke på det en gang.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Sakset fra google:

"Snus er et røykfritt tobakksprodukt som legges under leppen. Snus lages av finmalte tobakksplanter som tilsettes ulike stoffer. Det finnes flere ulike typer snus i verden, men i Norge selges det svensk snus. Nikotinet i snus gjør at det er lett å bli avhengig. Snus har også flere andre negative helseeffekter.

Innhold i snus

Snus er tobakk tilsatt vann, salter, smakstilsetninger og stoffer som skal bevare fuktigheten.

Snus inneholder mer enn 2500 kjemiske stoffer, deriblant nikotin. 31 stoffer i snus er identifisert som kreftfremkallende.

Tobakksspesifikke nitrosaminer er av størst betydning av de kreftfremkallende stoffene. Snusen som selges i Norge er enten løssnus eller porsjonssnus.

Snus og lover

Snus omfattes av tobakkskadeloven. Det medfører bla at det er forbudt å reklamere for snus og å selge snus til personer under 18 år. Boksene skal også være merket med tekst som forteller om helseskadene ved bruk av snus. EU har hatt et forbud mot å selge snus siden 1992. Sverige og Norge har et unntak fra dette forbudet, Danmark har et delvis unntak."

Endret av Arabella
AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste at min tenåring røyket. Ga bare beskjed om at jeg vet, ikke vil se og ikke sponser røyken. Det blir akkurat det samme med snus.

Det er noe med å innse at vi ikke kan kontrollere, men veilede. Valget er deres eget.

Anonym poster: a62a00f16bb3f39469d8036f16c7ba84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...