Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 15 år som skal begynne på vidregående etter sommeren. Jeg har komt inn på en privatskole som jeg søkte på som andre valg, to av vennene mine skal også gå der, men de ska gå andre linjer. Hvis jeg går der skal jeg gå salg og service og de to andre skal gå allmenn og media og komunikasjon.

Før jeg hadde søkt noe som helst, var jeg fast bestemt på at jeg skulle gå på skole i den byen der. Men nå er jeg ganske så usikker for jeg vil helst gå i klasse med noen jeg kjenner, og jeg er ikke helt sikker på linjen heller, men mamma skal prøve å ringe å spørre om der er plass på allmenn. Det er ca 20 min og kjøre så 30 min med båt, så jeg må starte hjemmefra ca kvart på 7.

Den andre skolen er ca 45 minutt med kjøring. Om jeg går der sitter jeg på med faren min siden han jobber der. Der har jeg søkt helse og sosial. Jeg synes det virker som en artig linje, og en av mine beste venner skal gå der. Men problemet med denne plassen er at de har et utolig dårlig miljø, hvor mange av elevene driver med narkotika. Det er også folk som går der som sier at lærerene er kjempedårlige. En jente jeg kjenner som hadde 5 i snitt har på et år fått 3 i snitt.

Jeg har ingen anelse på hva jeg skal gå, og hva som er best for meg. Jeg tror ikke jeg vil bli noe innen helsefaget men jeg får studiekompetanse hvis jeg går påbygging siste året.

De to venninnene mine som skal gå på privatskolen har snakket om å ta seg et år i utlandet, og da er det jo dumt om jeg begynner der hvis de drar andre året allerede.

Ver så snill og hjelp meg. Jeg vet det virker som jeg er veldig avhengig av vennene mine nå, men jeg vil ikke miste kontakten med de, jeg vil ha de så lenge som mulig.

Anonym poster: 71c872b1431f4a2fbec9c864374f405e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første du må tenke på er: hva vil du bli?

Det andre er hvilket fag vil du studere?? hva frister deg de neste 2-3årene?

Det tredje er: hvilket rykte har de ulike skolene?

Jeg begynte i en klasse hvor jeg ikke kjennete noen, jeg kjente faktisk ingen på skolen (vgs) dette viste seg å være det beste jeg har gjort, jeg fikk supre lærere, en flott skole og mangen nye venner.

Uansett jeg vil anbefalle deg å velge den linjen/skolen som vil gi deg best mulig opplæring og kvalitet. venner og bekjente vil du alltids få.

AnonymBruker
Skrevet

Det første du må tenke på er: hva vil du bli?

Det andre er hvilket fag vil du studere?? hva frister deg de neste 2-3årene?

Det tredje er: hvilket rykte har de ulike skolene?

Jeg begynte i en klasse hvor jeg ikke kjennete noen, jeg kjente faktisk ingen på skolen (vgs) dette viste seg å være det beste jeg har gjort, jeg fikk supre lærere, en flott skole og mangen nye venner.

Uansett jeg vil anbefalle deg å velge den linjen/skolen som vil gi deg best mulig opplæring og kvalitet. venner og bekjente vil du alltids få.

1: Jeg kunne godt tenkt meg å bli psykopat, eiendomsmegler eller noe sånt. Helst ikke jobbe i noen butikk.

2: Jeg er ganske så skolelei nå, mange ganger før vi fikk sommerferie var det så mye å gjøre og jeg var så sliten at jeg begynte å gråte.

3: Den skolen der jeg kan gå helse og sosial, har egentlig et veldig dårlig rykte. Mange voldelige elever, de har ikke lov å være russ på skolen mer fordi lærerene eller rektoren altid blir banket opp. Men jeg tror de som er værst går ut av skolen i år eller neste år. Jeg har hørt at de har en god lærer, men alle de andre er elendige. Men jeg har en nabo som går der, og hun er veldig fornøyd med egentlig alt og har veldig gode karakterer så kanskje ikke det er så gale som alle skal ha det til?

Den skolen der jeg kan gå salg og service eller allmenn har et godt rykte som jeg har fått med meg. Er ikke så veldig mange som snakker om den. Jeg har vært der på omvisning, og de har en veldig fin skole som de ofte pusser opp slik elevene skal få mer motivasjon til å jobbe. Lærerene skal også vere unge og ha en spesiell utdanning ( ikke samme utdanning som vanlige lærere ). De sa også at der aldri hadde vært noen form for mobbing. Det var ingen som satt alene og det så jo vi i friminuttene også. Det som er ulempen på denne skolen er at det koster 30 000 tilsammen for alle årene. Men de har jo karaktergaranti også så om karakterene mine ikke går opp skal jeg vist få pengene tilbake.

Skrevet

1: Jeg kunne godt tenkt meg å bli psykopat,

Åhåi.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Åhåi.

Man trenger ikke utdanning for å bli psykopat. Psykolog derimot.

Anonym poster: 159d7fc0d5f6ffe9656f5865ce9a39c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts: du må ikke gå en linje bare fordi vennene dine går der. Jeg startet selv på en skole der jeg kun kjente en person, men fikk venner første skoledag. Du må huske at påbygging til generell studiekomp. er utrolig hardt, og da er det bedre at du går studiespesialisering. Dessuten må du ha veldig høyt snitt for å bli PSYKOLOG (ikke psykopat) og det er liten sjanse (egentlig nesten helt sjanseløst) om du tar alt på ett år nesten som du gjør på påbygging. Derfor råder jeg deg til å velge studiespesialisering. Jeg kjenner en som gikk musikk og tok realfaglig matte, fysikk 1 og 2 og kjemi 1 og 2 ++ som privatist når han var ferdig og fikk så gode karakterer at han nå studerer medisin. Men for å gjør det må du være veldig intelligent. Husk at venner kommer og går, men det gjør ikke yrket ditt.

Gjest foremma
Skrevet

Hvis du er skolelei er ikke allmenn en god idè.

AnonymBruker
Skrevet

Ps: akademiet som du snakker om må gi høyere karakterer fordi at du ikke skal kreve å få pengene tilbake, og snittet for å komme inn er veldig lavt i forhold til de offentlige skolene. Mange av de som kommer inn på akademiet har for dårlige karakterer til å komme inn på den offentlige skolen. Ihvertfall i byen jeg bor der den offentlige skolen er en av landets beste. Høyskolene og universitenene vil også helst ha folk fra offentlige skoler.

Jeg skjønner det om jeg får kjeft for denne, men nå har jeg sagt det rett ut som det er. Kjenner ei som var rektor på en av akademiets skoler.

AnonymBruker
Skrevet

Åhåi.

hahahah oi, psykolog :skratte:

Skrevet

Ps: akademiet som du snakker om må gi høyere karakterer fordi at du ikke skal kreve å få pengene tilbake, og snittet for å komme inn er veldig lavt i forhold til de offentlige skolene. Mange av de som kommer inn på akademiet har for dårlige karakterer til å komme inn på den offentlige skolen. Ihvertfall i byen jeg bor der den offentlige skolen er en av landets beste. Høyskolene og universitenene vil også helst ha folk fra offentlige skoler.

Jeg skjønner det om jeg får kjeft for denne, men nå har jeg sagt det rett ut som det er. Kjenner ei som var rektor på en av akademiets skoler.

Vet ikke hvilket Akademiet du har sett på, men hvor jeg gikk, var snittet på rundt 5. noe lavere på påbygg. (rundt 4)

Høyskole og universiteter foretrekker ikke elever fra ofentlige eller private. Alle utdanninger på høyskoler og universiteter går via samordna opptak og er karakter basert, det som ikke går via samordna opptak er videre og etter utdaning, og da må mann allerede ha en grad.

Ts Akademiet har kun karakter garanti på karakterer fra vgs, du som skal begynne på vgs vil ikke ha rett på refunderte penger, med mindre du tar noen fag oppigjen senere. (altså om du har lavere karakter i matte på vgs enn på u skolen, så vil du ikke få pengene igjen)

Ts ikke velg en skole/utdanning bare fordi vennene dine går der, men velg en skole/linje som har fag som intresserer deg, der timeplanen gir deg mest mulig frihet til å studere der du får ro og motivasjon (klasserom, gruppe rom, ute i hagen osv)

Jeg vet ikke hvordan timeplanen til Akademiet ser ut nå, men vi hadde bare 30% ren klasseroms undervisning, resten var selvstudie og gruppe studie, og skolen var absolutt verdt pengene.

Gjest Stronger
Skrevet (endret)

Hvis du ikke vil bli noe innen salg, så er kanskje ikke "salg og service" det beste for deg? med mindre du ser for deg jobb som vekter, resepsjonist, hotellbransjen osv, men det sa du ikke noe om. Jeg ville ikke gått for den skolen der det er vold, narkotika, mobbing osv.. Aldri. Miljøet har utrolig mye å si for motivasjonen, og om du går på en sånn skole der det er lavt snitt for å komme inn, mange ungdommer med problemer osv vil dette dra deg ned i motsetning til om du går en skole der folk ønsker å studere, ønsker å oppnå gode karakterer og ønsker å prestere bra! Du mister ikke vennene dine selv om dere går på forskjellige skoler, dere kan møtes etter skoletid og i helger :) Jeg ville gått for en god offentlig skole, men siden dette ikke er et alernativ hos deg ville jeg valgt privatskolen. Dersom du ønsker å bli eiendomsmegler eller psykolog må du gå allmenn/studieforberedende, det nytter ikke å si at man er skolelei allerede nå, fordi sånne yrker krever flere år på skole etter vgs, i hvertfall psykolog! De aller fleste kjenner seg leie etter 10. klasse, lei av ungdomsskolen, lei av eksamensmaset som var på slutten.. Det er viktig å huske på at til høsten skal du noe helt nytt, du skal ikke tilbake på ungdomsskolen din! Nytt sted, nye venner, nye lærere, nye fag, nye impulser! På videregående har du for første gang muligheten til å velge det DU vil, så du må bare bestemme deg for om det er helse og sosialfag eller studieforberedende. Har selv gått stud.forb. og er fornøyd med mitt valg, selv om det var litt tungt i kortere perioder står alle dører åpne for meg nå, jeg kan gå videre på nesten hva jeg vil :-) Sjekk hvilke valgfag den aktuelle skolen tilbyr, noe som kan interessere deg er feks psykologi :-) Prøv å ikke la vennene dine påvirke deg for mye, de vikrelig gode vennene dine kommer du til å ha kontakten med uansett, de andre er ikke noe å ta hensyn til, tro det eller ei men man får seg nye venner! De man har hengt med på ungdomsskolen forblir ikke ens venner til voksen alder fordi man forandrer seg og møter nye mennesker. Lykke til med valget :-)

Endret av Stronger
AnonymBruker
Skrevet

Her hvor jeg har søkt måtte du ha over 4 i snitt for å komme inn. En jeg kjenner har 3,8 i snitt og står forsatt på venteliste.

Jeg har hørt at det å gå på en privatskole kan være en fordel fordi du kommer mye lettere inn på det du vil etterpå osv.. så det er ikke slik?

Skrevet

Eneste fordelen med privatskole er at det er høyere kvalitet på utdanningen. Som Akademiet selv sier: "For deg som vil litt mer".

Det er alltid lurt å være sikker på linjen du begynner på. Jeg begynte Media og kommunikasjon hos Akademiet i 2010, og skulle i år fullført 2. klasse. Dette gjorde jeg ikke, da jeg fant ut midtveis i andre året at dette ikke var noe for meg.

Når jeg begynte på skolen var det bare én annen jente fra ungdomsskolen som begynte med meg. Det gikk bra, jeg fikk flere venner etterhvert. Uansett hvor mye du vil beholde venninnene fra ungdomsskolen, så kommer dere garantert til å få nye venner og vokse fra hverandre iløpet av videregående.

I år håper jeg på å begynne på igjen hos Akademiet. Studiespes. denne gangen. Med klassekamerater som er to år yngre enn mer. Kan si at jeg gruer meg, mildt sagt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...